Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech diNovo Keyboard for Notebooks Review

jjkester 3 februari 2010, laatste update op 3 februari 2010, 133 views

Logitech diNovo Keyboard for Notebooks

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Lange batterijduur
  • Zeer fijne toetsen
  • Het geld zeker waard

Minpunten

• Fragiele aan/uit-schakelaar
  • Grote ontvanger

De aankoop
Op zoek naar een extern toetsenbord - ik wilde mijn laptop ook vanaf een afstandje kunnen besturen - en een toetsenbord om bij meerdere PC's te gebruiken, kwam ik deze tegen als vervanger van mijn oude EX 100. Deze was luidruchtig en niet echt zuinig met batterijen, de criteria waren dan ook een stil toetsenbord met een lange batterijduur.

Het toetsenbord werd keurig ingepakt geleverd in een stevige doos. Niets op aan te merken dus. Ik heb er 33 euro voor betaald, dit vindt ik een prima prijs voor zo'n bord. De inhoud van de doos maakt ook de tekst op de buitenkant waar. In het echt ziet het bord er zelfs beter uit dan op het plaatje.

In de doos zit:
  • 2.4 GHz draadloze ontvanger
  • Driver-cd
  • Boekje
  • Één set van drie duracell AAA batterijen
Aansluiten
Het aansluiten van het bord ging prima. Jammergenoeg is de ontvanger vrij groot (het formaat van een USB stick), dit kan beter. Er zijn toetsenborden en muizen met een mini-ontvanger die je gewoon in je laptop kan laten zitten. Persoonlijk vind ik dit wel handiger, omdat ik met dit toetsenbord switch tussen verschillende PC's.

Het installeren van de drivers was in principe niet nodig. Zowel op Windows 7, Vista en XP (SP3) was het gewoon plug-en-play. De drivers zijn vrij zwaar, wat ook de reden is dat ik ze heb verwijderd na installatie ;) . Je hebt ze wel nodig voor de functietoetsen, beschikbaar via de FN-toets + een van de F-toetsen (zoals bij een notebook), maar deze gebruik ik niet vaak.

Uiterlijk
Over het uiterlijk ben ik zeer te spreken. De bovenkant van de behuizing is uitgevoerd in pianozwart, en de onderste strip in écht geborsteld aluminium, en dus geen geverfd plastic zoals bij zoveel producten tegenwoordig. Verder zijn de toetsen zelf niet glimmend, en dus niet gevoelig voor vlekken. Dit is bij mijn laptop een heel ander verhaal.

Gebruik
Het toetsenbord is zeer fijn in gebruik. De toetsen zijn niet zo diep, maar wel diep genoeg en ze typen met gevoel. Een beetje zoals de meeste laptops. Het toetsenbord is iets smaller dan normaal, wat ikzelf geen probleem vindt aangezien ik laptoptoetsenborden gewend ben. De toetsen maken nauwelijks geluid.

Er zitten diverse functietoetsen op, waarvan een deel alleen werkt in combinatie met de drivers. De knoppen voor het volume zijn erg handig, en werken op windows plug-and-play. Verder is er ook een directe knop voor de rekenmachine aanwezig.

Kwaliteit
Het toetsenbord voelt solide aan. Het enige minpunt is het aan/uit-schakelaartje aan de achterzijde. Deze voelt fragiel aan maar werkt na een half jaar nog perfect. Zoals hierboven beschreven voelen de toetsen goed aan, en maken ze nauwelijks geluid. Ik heb nog geen tests gedaan met drinken en laten vallen, en dat hou ik graag zo :P

Batterijduur
Volgens Logitech zou één set batterijen tot wel drie jaar meegaan. Ik verwacht dat je dit alleen gaat halen als je het toetsenbord niet de hele dag door gebruikt en hem niet vergeet uit te zetten, wat bij mij niet het geval is. Hij gaat in ieder geval een stuk langer mee (op dit moment heb ik hem een half jaar in gebruik) dan mijn oude EX 100 toetsenbord, die had elke maand nieuwe nodig.

Dit toetsenbord is een prima toetsenbord. Voor mensen die van een 'full-size' toetsenbord afkomen zal het even wennen zijn, maar voor mensen die een laptop gewend zijn is dit nauwelijks verschil. Het design is ook goed voor elkaar. Voor het geld is het zeker een prima toetsenbord, daarom 4 sterren van mij.

Heb jij ook een Logitech diNovo Keyboard for Notebooks?