Specificaties 500GB 2.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

LaCie Petit Hard Disk 500GB Zilver Review

spook68 3 februari 2010, laatste update op 3 februari 2010, 1.327 views

LaCie Petit Hard Disk 500GB Zilver

Pluspunten

• klein, stevig, USB powered, makkelijk verkrijgbaar, gunstige prijs

Minpunten

• Lak beschadigd snel, mini USB kan beschadigen als de kabel er in zit, software heb je niet veel aan

Mobiliteit Score: 4
Ik zocht een stevige mobiele externe HD voor bij m'n mac. Belangrijk vor de keuze:
- klein
- geen externe voeding of dubbele usb kabel
- stevige behuizing
- betrouwbaar
- prijs

LaCie ken ik als een betrouwbaar merk met goeie extra features zoals software. Daarnaast was de Petit verkrijgbaar bij Dixons, lekker dicht in de buurt.
De HD komt in een blister verpakking met een boekje en een USB kabel. Het kastje is een aluminium doosje met een plastic voor en achterkantje. Op de voorkant heeft de Designer iets leuks bedacht. Op de achterkant een mini USB aansluiting, power en een ledje. De HD zou met externe power uitgerust kunnen worden maar dat heb ik niet getest.

Op de HD staat software voor zowel Mac als Windows om de HD te partitioneren. Voor de mac zijn de opties helemaal HFS+ of HFS+ en FAT32. Voor Windows helemaal NTFS of NTFS en FAT32. De FAT32 partities zijn bedoeld om files tussen verschillende besturingssystemen te kunnen uitwisselen.
Als MAC gebruiker heb ik gekozen voor NTFS en MacFuse + NTFS 3G omdat het makkelijker is je Mac uit te rusten met NTFS dan al die windows machines HFS+ te laten lezen. NTFS kan ook grotere bestanden aan dan FAT32.

Het geheel werkt zoals verwacht. Speed test heb ik niet uitgevoerd maar ik vind de Petit snel genoeg. Het is een portable, geen backup schijf. De lak van het aluminium beschadigd wel snel.

Onlangs weigerde de Petit dienst, niet herkend op MAC als Windows. Ik heb de Petit opengemaakt (helaas, geen foto's) en de USB connector opnieuw gesoldeerd. Nu doet hij het weer. Nu kan je de bouw kwaliteit van Lacie gaan verdenken maar ik heb de Petit ook in mijn tas gehad met de stekker er nog in. Ik denk dat dit met elke HD kan gebeuren. De LaCie Little Disk en Swarkim zijn door de bouw wel goed beter beschermd (USB aan een kabeltje ipv een mini USB stekker).

Heb jij ook een LaCie Petit Hard Disk 500GB Zilver?