Metabo BS 18 + accessoires set Review

Ruler Of Death 14 november 2017, laatste update op 14 november 2017, 901 views Product gekocht

Metabo BS 18 + accessoires set

Dit is een mooie set voor thuisdoeleinden. Een handzame boormachine met een koffer waar veel accessoires in zit. Op deze manier heb je van alles bij de hand om een van alles te doen. De 2Ah accu's zijn goede accu's en niet te groot voor deze machine.

Pluspunten

• Kleine handzame machine
  • 18V
  • Bits en boren erbij
  • 2 accu's

Minpunten

• Max 10mm opname
  • Metaalboren tot 6,5mm
  • Geen klopfunctie

De Metabo BS 18 accuboormachine komt in een mooie koffer met allerlei toebehoren. Onder het doorzichtige deksel zit van alles om de meest voorkomende klussen in huis te kunnen volbrengen als je niet in steen hoeft te boren.

Op de foto zie je linksboven een magnetische bithouder en 2 strips met kleine bitjes. PH2 en PZ2 zitten er vaker in. Dit is wel handig omdat dit de meest gebruikte bitjes zijn en deze ook het hardst slijten.
Naast de bitjes metaalboren vanaf 1,5mm tot en met 6,5mm. Prima boren om in metaal en kunststoffen te boren. Een nadeel vind ik dat het bij 6,5mm ophoudt. Dat had van mij wel tot en met 10mm mogen zijn.
Rechtsboven liggen 5 houtboren van 4 tot en met 10mm. Dit zijn wel de meest gebruikte houtboren.
Hieronder zit een vak met verschillende dingen. Een rolmaat van 5 meter, Een centerpons en een setje met dopbitjes en een verzinker. Op de houder worden de maten van de dopbitjes aangegeven. Hierdoor grijp je dus niet snel mis. Omdat de dopbits en verzinker een 6-kant aansluiting heeft kan deze makkelijk in de bithouder gezet worden en makkelijk gewisseld worden.
Hieronder zit een vakje met een potlood en in de plastic buis navullingen voor het potlood. Samen met de rolmaat heb je dus gereedschap bij je om af te tekenen.
In hetzelfde vak ligt een mes(houder) met afbreekmesjes. Zo'n mes komt ook altijd wel van pas.
Linksonderin liggen 2 setjes met lange bitjes. Deze kunnen voor uitzonderlijke situaties wel eens handig zijn.

Over de hoeveelheid accessoires is er weinig te klagen. Een beetje aparte accessoire vind ik de centerpons omdat je hiervoor nog een hamer mee moet nemen. Maar anderzijds wordt deze wel vaak vergeten of is helemaal niet voorhanden.
De accessoires zijn per vakje uit de koffer te halen. Dit kan handig zijn om zo ander gereedschap mee te nemen.

Als we het deksel open doen om bij de boormachine te komen kom je als eerste een schuimkussentje tegen.
Dit kussentje zal tijdens transport wel zorgen voor minder lawaai, maar het is een item dat altijd kwijt raakt. Dit zou wel verholpen kunnen worden door het in het deksel vast te lijmen.
In de koffer zien we een handleiding, de accuboormachine met 2Ah accu, een 2Ah reserveaccu en een acculader. Zelf heb ik nog 4Ah accu's liggen en deze passen ook in deze koffer.
Wat mij direct opviel was dat het een klein machientje was. Ligt wel goed in de hand en is voor een 18V machine klein en licht.
De machine is geschikt voor hout tot en met 20mm en dat klopt. 20mm ging als een speer door een panlat en de 22mm ging toch al wat minder. De 32mm speedboor had de machine wel erg veel moeite mee (getest in versnelling 2)
Voor een 18V boormachine is het toerental van 1600 toeren ook niet bijster veel maar voor thuisgebruik is het niet erg belangrijk.
Wat ik een nadeel vind is dat de boormachine een opname heeft tot 10mm. Voor het schroeven en het boren met speedboren is dit voldoende maar boren in metaal >10mm zal ik toch met het grote broertje moeten doen.
De boormachine heeft boven de accu een LED zitten die oplicht zodra de boormachine ingeschakeld wordt. Deze led bied een extra verlichting voor tijdens het boren en dit kan in hoekjes wel handig zijn of in gevallen waar je jezelf in het licht staat.
Hier heb ik de BS18 LTX BL Quick bij naast gelegd voor een vergelijk. Hier is te zien dat deze een stukje groter is. Ik heb deze set gekocht om een tweede boormachine erbij te hebben en de accu's komen van pas om zo totaal 4 accu's te hebben.

Al met al is het een degelijke boormachine die voor thuisgebruik zeker niet misstaat en prijstechnisch gezien is dit setje niet extreem duur.

Heb jij ook een Metabo BS 18 + accessoires set?