Arctic Accelero L2 Pro Review

mieJas 3 februari 2010, laatste update op 5 februari 2010, 1.157 views

Arctic Accelero L2 Pro

Pluspunten

• lage prijs
  • lage geluidsproductie
  • goed koelvermogen

Minpunten

• hoge geluidsproductie op max

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
De Zalman VF900-Cu ging al een aantal kaarten mee: van de X1600Pro langs de HD2600XT naar de HD4850. Door stofophoping koelde deze helaas niet meer voldoende en reinigen hielp zo goed als niets meer. Ik had geen zin om weer ¤ 35 uit te geven aan een koeler, dus kwam ik al gauw bij Arctic terecht. Na het lezen van de nodige reviews bleef ik sceptisch, maar voor die ¤ 15 wilde ik het wel proberen.

Verpakking en inhoud
De koeler is stevig verpakt in een verrassend compact plastieken omhulsel (geen blister troep). Deze gaat gemakkelijk open en niet veel later liggen alle nodige componenten over het werkblad verspreid. Naast de koeler zelf, vinden we een handleiding, spacers, een casebadge, een aantal vijzen en heatsinks voor zowel RAM als VRMs. Er is reeds Arctic MX-2 koelpasta aangebracht.

Installatie
Als je voordien al een aantal koelers hebt gemonteerd, ligt deze heel erg voor de hand. De koeler gaat er een stuk gemakkelijker op dan z’n Zalman voorganger. De spacers kunnen tijdens het monteren op hun plaats gehouden door 4 zelfklevers. Deze zijn zelf aan te brengen en kunnen -afhankelijk van je voorkeur- op de kaart of op de koeler worden aangebracht. Na het bevestigen van de RAM en VRM sinks, leg je de kaart op de koeler. Je draait de vijzen aan en je bent klaar. Maximum 20 minuten werk.

Na het plaatsen van de kaart in de PC, merk je dat de koeler zeer dicht tegen het moederbord zit. Hierdoor (in mijn geval) komen een aantal kabels gevaarlijk dicht bij de fan. Dit kan echter met ongeveer 3 mm in beide richtingen worden aangepast, naar gelang de positie van de chip op de kaart en obstakels op het moederbord.

De stroomvoorziening kan je van de kaart zelf halen, zodat de PWM mogelijkheden verder benut worden. Voor kaarten waar die aansluiting niet past, levert Arctic een omzetter naar molex. Je kan hierbij kiezen tussen 12V of 7V. Hoe die 7V bekomen wordt, is me een raadsel.

Compatibiliteit
De verpakking vermeldt een hele waaier aan grafische kaart van zowel Ati als Nvidia. De koeler werd hier enkel op een Radeon HD4850 geļnstalleerd, dus meer kan ik er niet over zeggen.

Geluidsproductie en koelprestaties
De eerste reactie bij het booten van de PC was: “Wow, draait die koeler echt?”. Het antwoord was vlug gevonden: nee. Eén van de kabels op het moederbord blokkeerde het draaien van de fan. Tweede poging: “Wow, draait die koeler echt?”. Op 7V (?) is de Accelero niet onhoorbaar, maar komt nauwelijks boven het lawaai van een gedempte Samsung Spinpoint T166.

PWM
Na een aantal uur op het bureaublad te vertoeven, is de VPU een 35° C, bij een omgevingstemperatuur van 20° C. Dat is een daling van 4 graden in vergelijking met de stock koeler op volle snelheid. Na een aantal rondjes FurMark bereikt de de chip z’n hoogtepunt van 70° C; een daling van een kleine 10 graden. De koeler maakt op dit moment ietwat meer lawaai, maar storend is het zeker niet. Het blijft een pak stiller dan de standaard koeler.

5V
Idle bereikt de chip 40° C. Dit is nog net te doen, maar na 5 minuten stressen wordt dit reeds 85° C. Vlug naar de volgende test.

12V
Wanneer de L2 Pro op 12V wordt ingesteld, daalt de temperatuur omgekeerd evenredig met het lawaai. Logisch. De temperaturen heb ik niet bekeken, aangezien dit niveau te luid is voor mij. Ik vermoed idle een vijftal graden hoger dan de omgevingstemperatuur en stressed rond de 60° C. Kan ik nog doen op verzoek?

Met de Accelero L2 Pro heeft Arctic een net product afgeleverd: een stille koeler die je (of alleszins mijn) grafische kaart ruim binnen de temperatuursgrenzen houdt. Een aanrader voor wie iets zoekt met een laag prijskaartje.

edit: Foto's toegevoegd.

Heb jij ook een Arctic Accelero L2 Pro?

Vlot lezende review, bedankt.
Ik zou graag de koeler (incl kabel/stekker) en de koeler op de kaart alsmede beide in je kast op een drietal foto's er bij zien. Zou dat lukken..?
Kon de stekker van de fan zomaar op je 4850? Ik heb zelf geen 4850, wat ik tot nu toe zag zijn vaak hele kleine stekkertjes die anders zijn dan wat processor/case fan gebruiken. Welke stekker zat er aan je L2, heb je dit evt aangepast?
Succes en bedankt voor je bijdrage,
Evert
Foto's staan er op.

De stekker kon niet zomaar op de 4850; er was enkel een smaller "stopcontact" aanwezig. Dat plastiekje op de kaart heb ik verwijderd en ik heb de uitstekende pinnetjes in de juiste gaatjes gestoken. Zo heb ik geen RPM uitlezing, maar CCC doet hier blijkbaar een schatting. Geen gemis :)
copy-paste:

ik sluit me aan bij de conclusie van de reviewer:

@ ati 5770
Ik ook. Ik heb begin 2010 tezamen met mijn Sapphire 5750 een Accelero L2 Pro gekocht (was maar een euro of 7 toendertijd) maar de standaard koeler van Sapphire bleek zodanig stil te zijn dat ik de L2 niet heb gebruikt.

Echter, de standaard fan is nu aardig wat luidruchtiger geworden en omdat ik de aankoop van een nieuwe videokaart nog even wil uitstellen maar ook van het geluid af wil heb ik de L2 geļnstalleerd.

Hij zit er pas net op dus de koelpasta werkt nog niet optimaal, maar de temperatuur ligt nu al zo'n 5 graden lager dan de standaard koeler voor zowel idle als load.

Op 12V vind ik de fan iets teveel geluid maken. Hij is dan hoorbaar maar niet echt onaangenaam. Op 7V hoor ik amper iets en zijn de koelprestaties nog steeds beter dan de standaard koeler.