Specificaties 43" • Ultra HD • LCD • HDR • 1 tuner • 50Hz - Bekijk alle specificaties

LG 43UJ635V Zwart Review

SlwR 13 november 2017, laatste update op 18 februari 2018, 1.466 views Product gekocht

LG 43UJ635V Zwart

De kleinste 4K TV met HDR die er te vinden is. En hij is geweldig!

Pluspunten

• Beeld
  • Apps
  • Solide frame
  • Auto input
  • Beeldopties

Minpunten

• Geluid

Een korte introductie. De reden van het aanschaffen van de nieuwe TV is het upgraden van mijn PS4 naar de PS4 Pro. Klinkt eigenlijk heel fout, maar met stom toeval een 1dag's deal tegengekomen waar ik geen nee op kon zeggen. Dan moet je wel natuurlijk, ik had mezelf tenslotte al een hele tijd geen cadeau meer gegeven. Nadat deze binnen was en ge´nstalleerd weet ik dat hij veel krachtiger is dan de voorloper en dat het beeld er nog beter/strakker/mooier uit kan zien... Dat begint te knagen en bij het bekijken van een trailer op youtube kom je uiteindelijk een filmpje tegen dat de verschillen laat zien ingame tussen de PS4 en de Pro editie. En daar ben ik helemaal de mist in gegaan, m'n eigen verdiende cadeau nog maar eens uitgegeven maar dan voor deze 4K TV.

Ik ben voor deze gegaan omdat hij 4K HDR heeft en het kleinst is. De PS4 Pro staat op de studeerkamer en deze is eigenlijk is al aan de grote kant. Maarja... het is gewoon niet mogelijk een dergelijke TV te vinden met deze specificaties die kleiner is dan deze 43 inch. M'n eigen PC ondersteunt geen 4K output en als ik strak aan het bureau zit moet ik echt alle hoeken in de gaten houden wil ik alles zien. Ik internet nu alleen nog maar in verkleinde vensters om het overzichtelijk te houden.

Maar dan nu... de TV. Hoe is hij?
Zoals eerder aangegeven, geweldig! Het installeren is zo gedaan. Hetgeen waar ik het langste mee bezig was, was het eraf halen van de beschermfolie nadat alles in elkaar zat en op de juiste plek stond. Het enige dat je moet doen na het uitpakken van de TV is de houder tegen de rug aan schroeven en die dan vervolgens in de voet klikken. Mensen, dit kan niet fout gaan. Ik kon kiezen uit de houder die je in de voet klikt of de draagplaat wanneer je hem aan de muur wil hangen.

Bij het aansluiten is het allemaal zo geregeld. Extreem veel keus heb je niet. Ik heb gebruik gemaakt van HDMI 1 (PC), HDMI 2 (PS4 Pro) en internet bekabeld (WiFi is ook mogelijk, zowel 2.4Ghz als 5Ghz). En, niet te vergeten, de stroomkabel.

Bij het opstarten voor de eerste keer wil hij wat algemene gegevens weten en een update uitvoeren. Dit is allemaal zo geregeld en ingesteld.
Bij het aanzetten vna de TV weet hij zelf welke HDMI ingang hij moet pakken, merkt hij input vanuit HDMI 2 en stond hij op HDMI 1 dan vraag hij bij het (supersnel) opstarten of je direct wilt omschakelen. Staat hij goed, dan krijg je geen melding maar direct het beeld dat je verwacht. Dit maakt het makkelijk om snel van input te wijziging, daarnaast heb je altijd nog de mogelijkheid om het via de afstandsbediening te doen. Dat wil ik nog even toelichten, het supersnel opstarten. De ervaring die ik met TV's heb is dat het even kan duren voordat het beeld echt aan is nadat je op de power knop hebt gedrukt van de afstandsbediening. Hier is het indrukken van de knop ook echt inschakelen van de TV, hij heeft geen tijd nodig om te laden o.i.d. maar doet het direct. De eerste keer opstarten en instellen is gedaan, wat nu?

Het beeld!
Ziet er direct scherp uit. Gezien het een smart TV is kon ik het direct goed testen. Via YouTube een filmpje opgezocht dat 4K ondersteunt. Vergeleken met m'n vorige game TV is het echt een wereld van verschil. In de woonkamer heb ik een groter formaat TV staan en zelfs die is niet zo scherp als deze. Alles was duidelijk en goed te bekijken van dichtbij, zat met m'n neus bijna tegen het scherm , ik heb geen pixel kunnen vinden! Tijdens een closeup van handen kon ik zijn haartjes/rimpeltjes/krasjes perfect zien zitten. Ook de tafel die verder in beeld was is toch niet zo schoon als dat je in de eerste instantie verwacht. Her en der lag namelijk nog een verdwaald haartje, slecht schoongemaakt... je ziet het allemaal! Wanneer ik een spel start weet de TV wanneer er HDR mogelijk is en schakelt deze automatisch in.

De instellingen. Hier kan je je lol op. Je hebt een zeer ruime keus aan opties en technieken om het beeld nog meer te finetunen. Precies zoals je het zelf het mooist vind. Dit kan je per HDMI ingang doen of ÚÚn keer instellen en overal gebruiken. Opties voor geluid zijn er ook in overvloed, hier kan je ook alle kanten mee op. Het geluid dat eruit komt is zeker mooi maar kan niet tippen tegen een soundbar/geluidsinstallatie. Een koptelefoon met 7.1 klinkt mooier. Een leuke instelling die ik tegenkwam is de functie die alle verschillende geluidsniveau's hetzelfde maakt (klein voorbeeld: zender 1 volume 30, zender 2 volume 70 en hij zorgt ervoor dat je niet steeds je volume hoeft aan te passen om beide zenders goed te kunnen horen).

Apps, dat werkt goed. Moest YouTube even installeren om 4K beelden te bekijken, zo gevonden en ook zo ge´nstalleerd. Het spellen met een afstandsbediening blijft geen pretje maar je komt er wel! Je hebt hier ruime keus aan apps, voor degene die hier van houden weet ik zeker dat er leuke tussen zitten. Ik maak hier zelf verder geen gebruik van buiten YouTube om, om natuurlijk het 4K beeld te demonstreren!

De afstandsbediening is prettig, ligt fijn in de hand. De knop voor Netflix is erg leuk bedacht gezien ik daar ook gebruik van maak. Aan de andere kant zit er een knop voor amazon, dit is voor mij jammer. Had hier liever een knop gehad die je kan programmeren naar de app die ik prettig vind.

Is er nog iets dat je graag wilt weten. Stuur even een berichtje, ik laat het je weten en voeg het toe aan deze review. Foto's heb ik er niet bijgedaan gezien die hetzelfde zouden zijn als de afbeeldingen die LG zelf aanlevert.

Heb jij ook een LG 43UJ635V Zwart?

@SlwR
Hallo SlwR,
Kwam bij het zoeken naar een nieuwe TV jouw review tegen, waarvoor dank. _/-\o_
Geeft een mooi duidelijk (gebruikers-) beeld van dit toestel.
In de test van de cons.bond staan o.a. de volgende opmerkingen, die mij zorgen baren: :?
- Vrij snel last van invallend licht
- Kijkhoek is niet erg groot
- Onregelmatige verspreiding achtergrondverlichting
Test-aankoop.be geeft dit ook aan: Scherm weerkaatst veel licht
Vraag mij af ˇf er schermen zijn die dat niet doen??
Ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn na zo'n 3 maanden.
Ik heb ook het review mbt de HUMAX TV en de opmerkingen van Willem-A hierover gelezen, ook de opmerking over het het hierin gebruikte display (LG IPS panels).
Moet zeggen dat dat het niet makkelijker maakt ...... |:(

[Reactie gewijzigd door HenkRood op 16 februari 2018 10:37]

@HenkRood
Dag Henk,

Duidelijke vragen, hieronder mijn input. Om je vragen duidelijk beeld te geven heb ik wat foto's toegevoegd. Als je dit eenmaal hebt gelezen kan het zijn dat je hem helemaal niet meer wilt hebben |:( Om je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden heb ik situaties gemaakt die er normaal niet zijn. Daarom: ik heb hem nu al een tijdje en ben er zelf nog steeds erg gek mee. De punten hieronder zijn bij mij niet van belang. Zo staat hij op de studeer en is het er vaak wat donker gezien ik na het werk hier af en toe wat knalwerk verricht. Heb laatst wel weer een nieuwe update gekregen, dit doet hij automatisch en werkt goed. Je hebt er geen last van, wel krijg je een melding dat hij het installeert de volgende keer wanneer de TV ingeschakeld wordt. Hier moet je dan even op wachten.

- Vrij snel last van invallend licht
In mijn opstelling heb ik daar geen last van gezien ik hem met de rug naar het raam heb staan. Maar om dit toch even te testen. Heb ik er een lamp boven gehouden, hier heb ik geen last van. Wel kan je bij een donker/zwart beeld goed zien wat er verder allemaal op het bureau ligt, dit is volgens mij bij elke TV... denk ik. Wat het wel minder mooi maakt is wanneer je de lichtbron lager plaatst en via de TV kan zien. Maar wie kijkt dan ook zo TV...
- Kijkhoek is niet erg groot
Ik heb hier nog nooit last van gehad. Ook niet wanneer we met meerdere voor de TV zitten. Hier heb ik ook even een foto van gemaakt.
- Onregelmatige verspreiding achtergrondverlichting
Voor zover ik zie lijkt het overal gelijk.
- Scherm weerkaatst veel licht
Vind dit reuze meevallen en ik heb ook geen lamp boven mijn TV hangen, ook niet in de woonkamer of slaapkamer. Maar wanneer je met een zaklamp tegen het beeld schijnt kan je dit wel zien. Lijkt me ook logisch maar alles behalve storend, mocht het een lamp zijn dan zou het rondom de TV gelijkmatig zijn. Niet dat je net als bij een spiegel duidelijke lijnen krijgt. Het enige dat het weerkaatst, en zichtbaar is, is de omlijsting.

Ik hoop dat ik zo je vragen goed heb beantwoord. Mocht je nog wat willen weten hoor ik het.
@SlwR
Hallo SlwR,
Dank voor jouw duidelijke en uitgebreide beantwoording O-)
Begrijp hieruit dat het toch een persoonlijke keuze blijft; met technische vergelijkingen kom je er niet.
Nu zal het beeld al snel technisch beter zijn dan mijn oude Philips; de laatste HD-ready met beeldbuis.
(Cineos widescreen TV 28PW9551 71 cm (28") real flat 100Hz digital scan with Pixel Plus)
Bijkomend probleem is de plaatsing; hij moet op een verrijdbaar TV-meubel met een breedte van 91 cm.
UHD begint bij 108 cm (43") ! Deze komt wel in de richting FHD (32") 82 cm of (40") 102 cm.
Weet niet of ik daar spijt van krijg, als ik mij laat leiden door de maat van het meubel 8)7
Ben er nog niet uit ....... Nog maar een paar nachtjes over slapen ... :z
@HenkRood
Henk,

Om je toch nog even verder te helpen. Als de standaard op het meubel past.... is dat toch alles dat je moet weten. Het is echt een geweldige TV!

Succes! ;)
@SIwR
Dat is helemaal waar; ik neem het mee in de overwegingen. :P
De kijkhoek zal bij een kijkafstand van +/- 3 m' (ruim) voldoende zijn.
Zal een winkel zoeken om hem in levende lijve te aanschouwen 8-)
Het wordt dan een battle tussen de
- Humax UHD-04316 43" Pure Vision 4K Display (met HUMAX H3 Smart TV box)
en de
- LG 43UJ635V (UHD - Smart TV met Active HDR) :*)

Bedankt voor je enthousiaste review ;)
Ik heb nog wel eens dat de tv crasht. Eigenlijk alleen wanneer je hem uit standby aanzet en meteen van source wisselt, Netflix/HDMI oid.

Het scherm flikkert, je krijgt een paar keer het LG logo te zien en pas na langer dan een minuut kan je weer wat doen. Erg hinderlijk en doet af aan de verder goede ervaringen.
Overkomt me toch een paar keer per week.

Jij ook last van?
Dag Vincent,

Ik heb de PS4 en PC aangesloten, wissel regelmatig tussen beide. Bij het opstarten heb ik hier nog geen problemen mee gehad. Ik heb het vandaag een aantal keren getest, PS4 en PC stonden aan. Het werkt iedere keer bij mij. Wat me wel opviel is dat wanneer ik hem uit standby haal en direct van source wil wisselen dat hij aangeeft ´De smart functies worden nog geladen´ oid. Maar dit doet hij alleen als hij een tijdje in standby staat, als ik hem uit en weer aanzet kan ik direct van source wisselen en krijg ik de melding niet. Ik maak gebruik van software version 04,70,04. Mocht ik hier problemen mee krijgen dan zal ik het bij de review toevoegen.
Bedankt voor je reactie, ik heb inmiddels een reparatie verzoek ingediend. Ik zal laten weten of dit goed uitpakt
Er is een mannetje langsgekomen en hij kon inderdaad uitlezen in de log dat de CPU kuren gaf.
Moederboard vervangen onder garantie.
Tot zo ver geen kuren meer gehad. Ik heb zelfs het idee dat alles ook wat sneller aanvoelt.

Prima service dus vanuit LG _/-\o_
Dat is zeker een goede service! Bij mij geen problemen ondervonden, hopelijk blijft dat ook zo. Wel weer een nieuwe update gehad gisteren, automatisch ge´nstalleerd op de achtergrond en zodra ik hem nu aanzet toegepast. Ik ben nog steeds dik tevreden!

Het eerste kerstcadeautje heb je binnen!
Bericht dat hier stond moest eigenlijk onder de reactie van Vincent. Ik kan deze niet verwijderen, mocht hier iemand langskomen die het wel kan.... graag :)

[Reactie gewijzigd door SlwR op 3 december 2017 10:07]

Op de LG 43UJ630V variant, met andere standaard/ voetjes, werkt de wifi wel op 5Ghz.
Zal dus waarschijnlijk op alle varianten moeten werken.
Dag Stroom,

Ik heb het even getest. De 5Ghz die m'n wifi router uitzend staat er gewoon tussen en kon er verbinding mee maken. Ik pas de review aan.