PRTG Netwerk Monitor 500 Review

crashoverrideTestpanel 13 november 2017, 265 views Testpanel

PRTG Netwerk Monitor 500

Degelijke monitoring tool, echter is het verplicht draaien van de client (probe) op een Win systeem niet altijd even handig. Out of the box veel "standaard" checks, en de support is ook prima geregeld. Zelfs als trial "klant" snelle en vlotte reactie!

Pluspunten

• Cloud based omgeving
  • Out of the box veel standaard checks
  • Basic omgeving is snel ingericht
  • Tickets voor probleem afhandeling is volledig geÔntegreerd
  • Support response

Minpunten

• Probe alleen geschikt voor Windows

Stabiliteit Score: 5
Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Een monitoringspakket om te testen....
Zeer interessant gezien m'n dagelijkse werkzaamheden voor een groot deel bestaan uit het beheren van onze Nagios omgevingen.

Installatie:

Het installeren is makkelijk;
1. Een account aanmaken
2. De probe software downloaden
3. De probe installeren
4. Auto discovery laten lopen

Dit is wel een groot verschil ten opzichte van Nagios (Core).
Welke een volledige Linux installatie / compilatie vergt.

Algemeen indruk:

Als je inlogt krijg een deftig dashboard te zien met de status / "health" van je omgeving.
Wat hier prettig in is, dat je ook meteen kunt zien of er tickets / taken voor je zijn.
Dit is makkelijk werken als je met een team verantwoordelijk bent voor bijv. het serverpark / systemen.

Op het moment dat je doorklikt naar het overzicht van je systemen / standaard checks is het wat wennen;

Je systemen zijn gesorteerd in categorieŽn (Windows --> Clients, Servers, etc.).
Op zich makkelijk, als je een VMWare host zoekt, zul je deze onder dat kopje vinden, dus niet meer handmatig toekennen aan hostgroups bijv.

Het toevoegen van een standaard check (bijv. een Windows Service) is snel gedaan.
Toevoegen --> uit de lijst "Windows Service" --> Selecteer de service en klaar.
Waar in mijn optiek de kracht zit in PRTG: op "groep" niveau een check toevoegen...
Dus bijv. in 1x op alle Windows Servers de "World Wide Web Publishing" service toevoegen.

Instellen van thresholds is ook snel en makkelijk te doen.
Wijzigingen zijn ook direct zichtbaar in het dashboard;

Echter vond ik het bepalen en instellen van de notification policies weer een beetje "vaag".
Wellicht komt het ook omdat ik de rechtlijnige manier van Nagios gewend ben.

Support:

PRTG heeft heel erg veel tutorials, hieraan wordt je heel geregeld aan herinnerd als je door de diverse pagina's klikt. Handig zo veel materiaal, alleen soms komt het wel ietwat opdringerig over.

Het aanmaken van een support case daarin tegen wel makkelijk, en de response is ook snel.
Zelfs voor een Trial customer(!), dit is bij andere pakketten / fabrikanten wel anders.
Ook het eventueel upgraden / downgraden van een lopende license is overzichtelijk;
Je hebt een duidelijk overzicht van hoeveel sensors je in gebruik hebt.

Het nadeel daar van is, dat als je groeit met je omgeving, je goed in de gaten moet houden of je nog genoeg sensors vrij hebt.
Voor klein / middel bedrijf is dat niet direct heel spannend; maar voor een enterprise omgeving kan het heel rap gaan.
(Schuif even 10 nieuwe servers naar binnen x het aantal standaard checks = een vrachtje vrije sensor minder)

Conclusie:

Voor een klein / middel bedrijf zeker een aanrader als er helemaal geen monitoring is.
Het is snel in te richten, vereist niet veel onderhoud en is prijsvriendelijk (inc support).

Echter wordt het al een stuk lastiger als er maatwerk software in gebruik is, het toevoegen van custom checks vind ik zelf iets minder gemakkelijk.
Nu kan dit ook zijn omdat ik zelf met Nagios (Core) werk en voor heel veel dingen al een oplossing "op de plank" heb liggen.

Qua performance van het dashboard valt er niets te klagen;
Het werkt snel, in de meeste gevallen overzichtelijk en het belangrijkste: het is bijv. bij schijfruimte zeer inzichtelijk.

Echter bij custom checks (denk aan het versturen van een stuk XML data en de response er van uitlezen) verdwijnt dit helaas wel snel.
Je hebt komt dan uit op een groen, geel of rood vlakje....
Nu heb ik met een Trial license getest, dus heb dit niet heel uitgebreid kunnen uitdiepen.

Heb jij ook een PRTG Netwerk Monitor 500?

Je zegt probe alleen geschikt voor Windows, maar dat klopt volgens mij niet helemaal. De onsite server is alleen Windows en de probes kan je krijgen in alle kleuren en smaken. PRTG heeft op Github een paar Python libraries staan waarmee jezelf een probe in elkaar kan draaien.