Onkyo UDB-1 USB DAB Adapter Review

loekf2 13 november 2017, laatste update op 29 december 2017, 458 views

Onkyo UDB-1 USB DAB Adapter (Product gekocht)

Deze DAB+ ontvanger sluit je aan op de USB aansluiting achter op de (Onkyo) receiver. In mijn geval is dat een TX-NR676E.

Pluspunten

• Goede ontvangst (mits goede antenne)
  • Makkelijk te installeren

Minpunten

• Bijgeleverde antenne is erg gevoelig voor storingen
  • Handleiding is erg summier
  • Gevoelig voor EMI

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik kwam deze USB DAB+ adapter toevallig tegen op Amazon.de. Is blijkbaar door Onkyo in Augustus aangekondigd. Voor zover ik weet is ie niet te koop in Nederland. Bij Amazon was de prijs 49 euro. Voor dit geld krijg je:
  • De ontvanger met aan de ene kant een USB male aansluiting (type A) en aan de andere kant een F-type (female) connector
  • Een USB verleng kabel van ongeveer 20 cm
  • Een draad antenne met een (male) F-type connector
  • Redelijk summiere handleiding
De ontvanger sluit je aan de achterkant van een Onkyo receiver aan.

Alleen deze modellen worden ondersteund:
  • TX-NR474
  • TX-NR575E
  • TX-NR676E
  • TX-RZ720
  • TX-RZ820
  • HT-S9800THX
  • TX-8250
Dat zijn dus de modellen uit 2017. In het geval van een TX-NR676E moet je de receiver op ingang Tuner zetten en nog een keer Tuner indrukken om de DAB+ tuner te activeren (mits je normaal FM gebruikt, anders met de Tuner knop wisselen tussen FM, AM en DAB+). Op het display van de receiver zal je dan "Initializing...." zien en na een paar seconden zal ie afstemmen op een zender.

De bijgeleverde draad antenne is erg gevoelig voor storingen (kasten, objecten etc). Ik heb daarom deze aangeschaft:

Deze sluit je met de bijgeleverde F-connector adapter aan op de DAB+ ontvanger. Deze antenne werkt stukken beter.

Je kunt DAB+ stations gewoon toevoegen aan de lijst met opgeslagen stations (favorieten) van je receiver.

De handleiding is erg summier over het gebruik. DAB is vanwege de digitale techniek ook een hit or miss. Dus je ontvangt de zenders of niet. Ik dacht eerst dat de boel niet werkte, maar bleek gewoon aan de antenne te liggen.

De geluidskwaliteit is prima. In Nederland wordt DAB+ in HE-AAC (compressie) uitgezonden met bitrates varierend van 40 tot 104 Kbps (bv. Radio 538 is 80 Kbps). Er zijn vier zogeheten multiplexen in Nederland, zie:

EDIT: 20/12/2017

Blijkt dat de ontvanger er gevallig is voor EMI en de bijgeleverde USB verlengkabel is er dus niet voor niets. Je moet de ontvanger zeker 20 cm van de receiver plaatsen, anders start de ontvanger niet op. Ik heb nu een duurdere verlengkabel van 1m besteld.

Er zijn twee manieren om DAB in te schakelen:

1. Druk tuner 3x in (FM => AM => DAB). Hij keert ook terug in DAB mode als je hem daar in uit zetten en weer Tuner selecteert na aanzetten.
2. Kiest NET, dan enter. USB (selectie 11), enter etc.

EDIT: 22/12/2017

De UDB-1 moet dus tenminste een halve meter via een USB verlengkabel van de receiver geplaatst worden. Anders blijft ie vooral bij het aanzetten hangen in initalizing. Nu ik dit gedaan heb kan ik zelfs bij het aanzetten (via een Logitech Harmony activity) meteen naar DAB+ mode. Ik denk dat er onvoldoende afscherming in het plastic doosje zit.

EDIT: 29/12/2017

Blijkt dat de problemen ook veroorzaakt werden door settings. Je moet USB en netwerk services aan laten in standby mode. De handleiding is niet helemaal duidellijk hierover. Je kunt favorites gewoon tussen je normale FM of AM favorites zetten en hij schakelt netjes tussen FM, DAB of AM.

Zet je USB en netwerk uit in standby dan gaat er iets mis als je bij het aanzetten meteen naar DAB mode wilt. Het duurt een tijdje voor deze "services" in de firmware aan staan (1 a 2 minuten schijnt). Daardoor kan het gebeuren dat bij het selecteren van DAB de boel in initializing blijft hangen.

Heb jij ook een Onkyo UDB-1 USB DAB Adapter?

Merk je verschil tussen DAB en internet radio? Ik zie namelijk geen reden om deze aan te schaffen als je receiver al verbonden is met het netwerk.

Verder goeie review, en wel handig om te weten dat de bijgeleverde antenne niet zo goed is.
Nee, qua kwaliteit is er niet veel verschil te horen. FM klinkt misschien iets slechter, geluid van DAB+ klinkt iets voller (meer lage tonen) en volume is harder. Ik weet niet precies wat de bitrate van bv. TuneIn is, ik dacht ook iets van 64 Kbps. Radio1 NPO streamt 64 Kbps AAC via internet in ieder geval. Dus laten we zeggen: DAB+ = Internet streaming > FM
Review is prima.

Heb alleen DAB+ ervaring in de auto, Nederland is nog niet zover met DAB+, ontvangst is in mijn regio, Midden Limburg, nogal matig.
Ontvangst van zowel Duitsland als Belgie is hier stukken beter als NL zenders; ook de audiokwaliteit is, vooral van Duitsland, beter als NL.
Duitse grens is ontg. 5 km van hier, Belgische grens is ong. 17 km; dichtsbijzijnde duitse DAB+ zender is ong. 60 km., voor NL is dat ong. 14 km.
Gebruik op auto combi antenne voor FM, DAB+ 200Mhz en DAB+ 1100 Mhz(freq in NL niet in gebruik).

De FM omroepzenders zouden in 2022 afgesloten worden, als men doorgaat zoals nu betwijfel ik of dat gehaald gaat worden.