MSI GeForce GTX 1060 AERO ITX 6G OC

Niet beschikbaar
Specificaties Max. 1,759GHz • GDDR5 • 2x DP, DVI-D, 2x HDMI - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce GTX 1060 AERO ITX 6G OC Review

mbr 12 november 2017, laatste update op 3 september 2020, 708 views Product gekocht

MSI GeForce GTX 1060 AERO ITX 6G OC

Met dit product kan je gamen met 1080p op high/ultra settings! Door het formaat qua hoogte, lengte en gewicht past deze kaart in elke behuizing. Bij normaal desktop gebruik blijft de fan speed op 0% staan.

Pluspunten

• 2,68x sneller dan 750Ti met een i7-4790 CPU
  • Warmte blijft onder de 60.0C.
  • Stabiel
  • Support legacy BIOS !?
  • 0% fan Speed

Minpunten

• Maximaal 1440P !?
  • Coil whine

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Indeling

1) Inleiding
2) Benchmark 750 Ti 2GB vs 1060 6GB (i7-4790 CPU)
3) Toelichting minpunten
4) Toelichting pluspunten
5) Conclusie
6) Foto's

Punt 1

Na jaren van zeer trouwe dienst was de 750 Ti aan vervanging toe. Redes:
-Video settings op high/ultra kunnen zetten (bijvoorbeeld CoD Infinite Warfare)
-Meer rollouts per seconde (bijvoorbeeld Leela / AQ )

Punt 2

Een 1060 is gemiddeld een factor 2,68 sneller dan 750 Ti in combinatie met een Intel(R) Core(TM) i7-4790 CPU. Info benchmark settings: deze link.

Punt 3

Met 1080P draaien de gros van de applicaties soepel (zie punt 2 Benchmark). Boven de 1080P is niet getest omdat mijn monitor niet hoger kan dan 1920x1200 60Hz. In een review van Foritain is een andere MSI 1060 ook hoger dan 1080P getest! Uit deze review blijkt dat de 1060 ook goed uit de voeten komt op 1440P.

In geval van "continue_volledig_GPU_load" onstaat er Coil whine- achtige geluid. Bij normaal desktop gebruik of gaming merk ik dit geluid zelf niet op. De mate van Coil Whine voor mijn specifieke exemplaar ga ik er dus niet voor omruilen. Op internet staan er in het algemeen veel artikelen over dit euvel en kan een legitieme reden zijn voor een RMA.

Update 08-04-2018:
Ik heb een Gigabyte RX 570 (Radeon RX 570 gaming 4g) te leen gehad en deze had ook Coil Whine in mijn XPS 8700.

Punt 4

Er is tot en met heden geen sprake van crashes. Idem de 750 Ti draait deze 1060 stabiel. Bij normaal desktop gebruik blijft de fan speed op 0% staan. Temperatuur komt niet boven de 60.0C ongeacht de duur en belasting. Door het formaat qua hoogte, lengte en gewicht past deze kaart waarschijnlijk in elke behuizing.

Update 08-04-2018:
De 1060 heb ik in mijn " oude " XPS 420 (q9400) gedaan als test en deze wordt herkend! De Gigabyte RX 570 (Radeon RX 570 gaming 4g) welke ik geleend had werd niet herkend door de XPS 420 (q9400) maar wel door de moderner XPS 8700 (i7-4790).

Uit Google searches blijkt de oorzaak dat legacy BIOS'en niet meer worden ondersteund door zowel NVIDA en AMD. Het is dus met " oude " PC's een hit and miss of een moderner GPU werkt.

Score benchmark " oude PC " XPS 420 TimeSpy 3Dmark Q9400/750Ti: 1293. Zie deze link 750Ti.
Score benchmark " oude PC " XPS 420 TimeSpy 3Dmark Q9400/1060 6GB: 3396. Zie deze link 1060 6GB.
Points benchmark " oude PC " XPS 420 RhodiumLC010 Q9400/750Ti: 540.
Points benchmark " oude PC " XPS 420 RhodiumLC010 Q9400/1060 6GB: 1905.

Zie punt 2 Benchmark voor de resultaten met een " moderner " PC i7-4790 (XPS 8700).

Punt 5

Een 1060 is factor 2,68 sneller dan een 750 Ti waardoor je met 1080P alles op high/ultra kan zetten in plaats van medium/low (lees: dit prestatieverschil is als dag en nacht). De frame rate @1080P komt ruim boven de 60fps uit wat bij de 750 Ti niet altijd het geval was.

De 1060 produceert zoveel frames dat ik deze nu in-game limiteer op 65 (als deze optie aanwezig is) omdat mijn monitor niet hoger dan 60Hz aankan. Dit in combinatie met de NVIDIA "fast synch" optie.

Deze kaart raad ik aan!

Punt 6)

Vergelijking formaat:

Na het plaatsen (XPS 8700 i7-4790):

Als test ("oude" XPS 420 q9400):

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 1060 AERO ITX 6G OC?

Vraag & Aanbod