Honeywell TheraPro HR90 Review

jodocus2 12 november 2017, 315 views Product gekocht

Honeywell TheraPro HR90

Veel te duur voor wat je krijgt.

Pluspunten

• Ziet er goed uit

Minpunten

• Niet erg robuust
  • Zeer onnauwkeurig
  • Rommelige gebruiksaanwijzing

Ik dacht ik neem geen goedkoop apparaat van 16 Euro, maar een Honeywell, een A-merk van goede kwaliteit. Daarvoor moest ik wel 84 Euro aftikken. Het ziet er netjes uit, maar helaas valt de kwaliteit gezien die prijs mij zwaar tegen. Door de meegeleverde adapter was montage op mijn Danfoss radiator afsluiter een fluitje van een cent. De gebruiksaanwijzing is wazig, ik moest het 3 keer doorlezen voor ik enigzins in de gaten had wat de bedoeling was. Wat opvalt is dat wanneer het motortje draait om de temperatuur in te stellen, de knop een beetje op een neer beweegt. Het geeft ook een kreunend geluid alsof het enorme moeite kost om de afsluiter te bedienen. Ik vraag mij af hoelang de motor of de plastic tandwieltjes van de aandrijving dit uithouden. Verder ben ik ontevreden over de nauwkeurigheid van de regeling. Ik wil mijn badkamer bijvoorbeeld op tijden dat deze niet wordt gebruikt op 18 graden hebben. Bij deze instelling komt de temperatuur op 19.5, en zelfs hoger als de ketel volop brand. Dit terwijl ik de temperatuur offset (correctie) al met -1.5 graad had verlaagd. De instelling staat nu op 17 graden, kijken hoe dit gaat. Ook
bij hogere temperaturen komt de temperatuur veel hoger uit als ingesteld. Ik denk dat ik net zo goed een goedkope radiatorthermostaat bij Conrad had kunnen kopen.

Heb jij ook een Honeywell TheraPro HR90?

Misschien ben ik abuis, maar werkt de Honeywell offset logica niet andersom? Bij mijn grotendeels gelijk gebouwde Evohome HR92 regelaars wel, als ik het me goed herinner. Van werkelijke ruimtetemperatuur naar de aan de kraanpositie gemeten temperatuur is de offset, hier dus 19,5-1,5=18. Dan zou het dus redelijk kloppen.
Verder herken ik het wiebelen gedeeltelijk wel, maar ik vergeef het ze omdat het Evohome systeem bij mij verder zo precies doet wat het moet doen. Het geluid is misschien typisch voor oudere Danfoss afsluiters, daar heb ik ook een kreunende van. Bij nieuwe Herz en Honeywell afsluiters is het een licht zoemen.
Voor een losse regelaar vind ik de prijs inderdaad fors, HR92's zijn, zeker in een pakket, goedkoper en hebben in combinatie met een controller meer mogelijkheden.

edit: nu ik er over nadenk, de kreunende regelaar is bij mij inderdaad ook de wiebelende. Misschien toch maar eens vervangen door een nieuwe afsluiter dan.

[Reactie gewijzigd door blinkenlights op 12 november 2017 19:28]

Hi blinkenlights, bedankt voor de response. De afsluiter kan het probleem (haast) niet zijn, ik heb twee maanden terug alle stokoude thermostatische afsluiters in mijn huis vervangen voor nieuwe Danfoss RA afsluiters Je zou wel eens gelijk kunnen hebben wat betreft de temperatuur offset instelling, om te beginnen heb ik die nu weer teruggezet naar neutraal. In de instructie staat, dat indien de temperatuur gemeten bij de radiator hoger is dan elders in de ruimte, dit gecompenseerd kan worden met een max offset van -1.5 graden. Het probleem is, dat tijdens het verwarmen de temperatuur altijd hoger is bij de radiator dan in de rest van de ruimte, en dat dit ook nog eens behoorlijk varieert. Als de afsluiter volledig dicht is (met koude radiator) is de temperatuur op dit moment, overal vrijwel exact 18.5 graden, misschien moet ik daar van uitgaan? Ik heb geen problemen met het wiebelen en kreunen van de HR90, ik ben alleen bang dat hij het snel begeeft. Als ik opnieuw merk dat de temperatuur in de badkamer hoger wordt dan op de HR90 is ingesteld (de afsluiter wordt niet volledig afgesloten) probeer ik of een + offset dit verbeterd.