Linksys WRT160NL Review

Timo002 4 februari 2010, 5.942 views

Linksys WRT160NL

Pluspunten

• Goed draadloos ontvangst.
  • Mooi design.
  • Storage link.
  • Draadloos netwerk eenvoudig in te stellen.

Minpunten

• Je wordt "verplicht" onzinnige software te installeren.

Beheerbaarheid Score: 4
Heb deze router nu ongeveer 1 week in bezit. Ik heb hem aangeschaft omdat ik veel problemen had met mijn internet verbinding. Deze was traag of deed het zelfs helemaal niet terwijl er 2 min later niets meer aan de hand was. Na wat getest bleek dat mijn internet verbinding het weer deed nadat ik mijn oude Netgear router opnieuw opstarte. Het leek er dus op dat ik problemen had met mijn eigen netwerk ipv mijn internet verbinding.

Dat heeft mij dus besloten een nieuwe router te kopen. Maar dan wel een met wifi N. Mijn laptop ondersteund het niet, maar mijn toekomstige laptop wel! Mijn huidige laptop (G) heeft naar mijn idee wel een snellere overdracht via deze N router ipv mijn oude G router. Tot op heden ook nog geen problemen weer gehad met mijn internet, dus positief.

De router wordt geleverd in een doos, antennes los erbij, adapter, summier installatie boekje en een installatie CD. Het installatie boekje verteld dat je verplicht de CD installatie moet draaien. Dit vind ik persoonlijk onzin, maar aangezien er geen handleiding niets bij zit kun je als dummie niet veel anders. Echter heb ik wel een beetje ervaring met routers dus heb eerst maar eens een de router bekabeld aangesloten op mijn laptop en het IP 192.168.1.1 ingetikt. Daarna moest ik inloggen. Om eerlijk te zijn weet ik nu niet meer de inlogcodes, volgens mij gegokt op gebruikers naam "admin" en wachtwoord "admin".

Omdat ik kabel internet van Ziggo heb moet ik dus ergens een computer naam kwijt in de router. Op de basisinstellingen pagina gekozen voor "DHCP" type internetverbinding. Bij Hostnaam mijn computer naam ingevuld en verder eigenlijk niets. Dit leek mij voldoende toe maar kreeg geen internet verbinding.
Daarop heb ik toch maar met tegenzin de CD geplaatst. Het installatie menu gaf direct aan dat er sofware ge´nstalleerd MOEST worden. De software deed er erg lang over om te installeren en het configureren van de internet verbinding duurde nog veel langer. Al met al ruim 15 minuten verder voordat de software installatie een melding gaf dat mijn internet niet ingesteld kon worden. Niet zo vreemd, want de installatie heeft ook nooit op een hostnaam gevraagd. Wel had ik een flinke meuk aan software op mijn PC staan waar ik niets aan had...

Toch maar weer eens direct de webpagina's van de router opgevraagd en nogmaals de gegevens bekeken. Deze leken mij goed toe en heb daarop het modem en router opnieuw opgestart... en raad eens. Direct verbinding met het internet! Hierna direct de onzinnige software van Linksys weer ge-deinstalleerd en alles werkt als een zonnetje!

Wat randaparatuur betreft. Ik heb eerder een NAS gekocht, niet zo'n dure dus geen hoge gegevens overdracht. Echter op deze router kan direct een USB schijf aangesloten worden en deze is dan als NAS te benaderen. Ik heb op de USB poort een USB stick aangesloten, deze werd erkend en je moet eerste gebruikers aanmaken voordat je de schijf / USB stick via het netwerk kunt benaderen.
De NAS heb ik via port forwarding zo ingesteld dat ik deze als FTP schijf kan gebruiken (ondersteuning van de schijf). Ik weet niet of het ook mogelijk is om de aangesloten USB schijf ook via ftp te gebruiken is.
Omdat ik hier geen gebruik van maak (heb al een NAS) heb ik me er nog niet verder in verdiept. Ziet er wel veel belovend uit met de mogelijkheid voor het aanmaken van onder andere meerdere gebruikers.

Overige mogelijkheden niet getest.

EDIT:
Het schijnt dat je bij Ziggo geen computer naam meer in hoeft te vullen. Ook had ik het modem eerst opnieuw op moeten starten voordat ik de automatische configuratie begon. Dit had er waarschijnlijk wel voor gezorgd dat de autmoatische configuratie werkte. Daarom de negatieve eigenschap "Automatische configuratie werkt niet." verwijdert.

• LaCie Network Space 1TB
  • Dell Inspiron 6400

Heb jij ook een Linksys WRT160NL?

Even een korte reactie.
Bij Ziggo hoef je al meer dan 2 jaar de computernaam niet meer in te vullen om online te komen. Dus dat had je achterwege kunnen laten.

Wat wel een probleem is, is dat het ziggo modem het eerste apparaat wat je aansluit nadat je er stroom op zet onthoudt.. en alleen dat apparaat een ip adres wil geven.
Dat betekent dat als je het apparaat wat je rechtstreeks op je modem aansluit vervangt, dan moet je eerst even de stroom van het modem halen. Dan pas zal dit apparaat een ip adres krijgen van ziggo. Dit heb jij al perongeluk al gedaan.. maar nu weet je dus waarom dat de oplossing is. Dat staat verder los van de gebruikte router.. bij elke router zou je dit "probleem" hebben.

De negatieve eigenschappen zijn dus niet terecht.

[Reactie gewijzigd door job op 3 februari 2010 22:53]

Dat je geen computernaam in hoefde te vullen wist ik niet! Bij mijn installatie 3,5 jaar geleden moest het nog wel, dus vandaar dat ik het nu weer deed!

De automatische configuratie had dus misschien wel gewerkt als ik eerst het modem opnieuw opgestart had! Die zou dan dus uit de lijst met "negatieve eigenschappen" geschrapt kunnen worden. Het installeren van onzinnige software blijft staan, tenzij je goed weet wat je moet doen. Dat dacht ik ook te weten en toch lukte het me niet direct.
Niet echt OT: Maar als je router wil resetten staat er 30 sec ingedrukt houden. Ben er al achter gekomen dat als je 3 seconden reset indrukt en dan loslaat hij al gereset is :) Doe je het 30 seconden dan is ie niet gereset.....