Zalman CNPS9500 LED Review

jakob 5 december 2005, 1.682 views

Zalman CNPS9500 LED

Pluspunten

• Design en led
  • goede koelprestaties
  • aanvaardbaar geluidsniveau
  • zeer volledig

Minpunten

• redelijk duur in aankoop

Wat: CPU-Koeler
Fabrikant: Zalman
Model: CNPS 9500 LED
Prijs: 52.50 @ Tones.be
Reviewer: Willy
Website: Link

Inleiding:

Vandaag rolt er een gerucht binnen dat een kennis een cpu koeler gaat bestellen. ik zie mijn kans mooi en ga erheen om hem te installeren en reviewen.

Doos:

De koeler komt aan in een nette doos, met doorschijnend plastiek om de koeler te showen. De doos is tevens voorzien van een handig handvat.

Inhoud:

-De doos bevat: De koeler, bevestigingsonderdelen voor socket 478, LGA 775, en de 754, 939 en 940 van AMD.
-De doos bevat ook een zalman fanmate, waarmee je het toerental van de fan kan laten variëren tussen 1350 en 2600 toeren per minuut.
-een tube koelpasta
-een zalman casebadge
-een quick-start manual om de koeler te installeren, waar ook in staat welke onderdelen benodigd zijn voor welke socket.

Specs:

-Cpu-koeler op een koperen basis, met koperen koelvinnen bevestigd op achtvormige heatpipes
-fan op een toerental tussen 1350 en 2600 tpm met behulp van de bijgeleverde fan mate
-afmetingen 85(L) X 112(W) X 125(H)mm
-gewicht 530g
-de fan heeft een afmeting van 92 mm diameter
-koelvinnen met een dikte van 0.2 mm

Tests:

een foto van ons nietsvermoedend slachtoffer...

De koeler in kwestie wordt ingebouwd op een Epox-bord.

het inbouwen in kwestie gaat vrij vlot. de installatie gaat als volgt:
-oude koeler verwijderen
-core van de cpu afkuisen
-koelpasta op de core uitstrijken
-koeler erop plaatsen en het ijzeren element tussen de heathpipes steken zodatdat aan weerskanten van de socket kan bevestigd worden
-bevestigen en aansluiten

koelpasta aanbrengen...

het eindresultaat

het is wel zo goed als onmogelijk van een zalman chipset koeler aan te brengen moest dat nodig zijn.
De temps bedragen na de installatie 24°C idle en 30°C stressed(vroeger 28°C idle en 33°C stressed)

het inbouwen van deze koeler in OEM-kasten kan problemen geven. hier was het vrij nipt.

Besluit:

Deze koeler is zeker geen miskoop, in tegendeel, hij kan zowel de lichte processoren als de zware(hier niet getest) stabiel houden bij een aanvaardbaar geluidsniveau. op de laagste stand is de nieuwste zalman zelfs erg stil. De aankoopprijs lit wel iets boven het gemiddelde van de modale cpu-koeler.

Pro's en Con's:

-redelijk duur in aankoop

__________________________________________________________
Willy 2-12-2005

Heb jij ook een Zalman CNPS9500 LED?

volgens mij heb je de cooler verkeerd op de socket geplaatst.
Hij hoort dacht ik horizontaal te staan (of verticaal net hoe je je MB bekijkt) iig andersom.
verder leuke review
ik heb hem ook :o zo zodat hij naar de outtake blaast, is dat verkeerd? |:(
Zo staat ie goed hoor....
Leuk "geprobeerd"

Ten eerste, op welke CPU is de koeler gebruikt? Wel leuk om even de overige hardware in te vullen.

Ook wel leuk om even de overige tabellen in te vullen, niet alleen de algemene beoordeling.

Pas verder die html code even aan, ziet er nogal slordig uit :z
Heb hem gister toevallig ook ge´nstalleerd. Ben erg tevreden ermee, is een grote vooruitgang op mijn stock koeler.

Op mijn A8N-SLI is het geen probleem met ruimte tot grafische kaart, voeding en chipset, dus ik het genoeg ruimte rondom de CPU.

De clip voor AMD moboos kan je zelf draaien dus je kunt zelf bepalen of je de fan naar boven of naar de exhaust wil laten blazen.
Perfect dat je alle stappen gefotografeerd hebt! Ik heb zoiets zelf nog nooit gedaan, dus dat is wel fijn om een beetje een beeld te krijgen.

Een beetje fotobegeleiding is iets dat ik vaak mis bij de surveys.