Synology DiskStation DS110j Review

Rieverst 30 maart 2010, 7.471 views

Synology DiskStation DS110j

Pluspunten

• De eenvoud van zowel het uiterlijk als de bediening.

Minpunten

• Geen, of het moet zijn dat de tweede partitie van de externe USB schijf niet wordt gezien/gekoppeld.
  • Ook zit in de interface de afsluiten button direct naast de afmeld button. Hierdoor word het NAS nog wel eens onbedoeld afgesloten.

Kwaliteit voeding Score: 3
Algemene indruk

Ik was op zoek naar een vervanging voor mijn huidige fileserver. Deze draait op een P4 en verbruikt continue rond de 100W en dat is dus rond de 200,- per jaar. Aangezien deze fileserver alleen maar gebruikt word als veredelde harde schijf moest dat beter en goedkoper kunnen. Uit de informatie op tweakers en reviews in de media is dus de keuze gevallen op de DS110j. Een eenvoudig apparaat met een eenvoudige managementinterface, daar houden we van.
Er lag nog een "ongebruikte" 500Gb SATA-II schijf op de plank als inbouw kandidaat. De Synology heb ik besteld bij huis leverancier Azerty.

Bouwkwaliteit en afwerking

Het apparaat zit er degelijk uit en voelt ook goed aan. Ook de "slede' waarop de harde schijf geinstalleerd kan worden ziet er degelijk uit en voelt bij het installeren van de schijf goed aan.

Inbouw- mogelijkheden

Valt weinig over te zeggen, er past een schijf in :) De inbouw is eenvoudig. De behuizing wordt geleverd met de kap er los opgeschoven. Deze kan er eenvoudig af worden geschoven. De harde schijf kan in de bracket worden gelegd en dan richting de connectoren worden geschoven. De sata aansluiting met de voeding aansluiting daar aan vast zit vast aan de bracket. Hierna kan de schijf worden vast gezet met de de schroeven uit een apart meegeleverd zakje. Er zitten zelfs twee extra schroefjes in. Hierna kan de kap er weer opgeschoven worden. In een ander zakje zitten de scroeven om de kap vast te zetten. Ook hier zit er 1 extra bij. Handige opzet, je hoeft de kast dus niet eerst open te schroeven.

Koelings- mogelijkheden

De koeling is prima, je hoort hem nauwelijks en de temperatuur komt tot nu toe niet boven de 28 graden uit, de meest geziene temperatuur is rond de 20/21 graden.

Vormgeving

Smaken verschillen, maar het uiterlijk is mooi wit en wat voor mij het belangrijkst is, eenvoudig. Een paar lampjes, twee knopjes en een USB aansluiting.

Installatie- gemak

Voor het eerst in lange tijd werd ik weer eens vrolijk van het installeren van een apparaat. Ben weken bezig geweest met het proberen op te tuigen van een NAS op basis van allerlei Linux distro's en specifieke installatie als FreeNAS en OpenFiler. Geen van allen hadden het gewenste resultaat in een acceptabele tijd.
Met de Synology NAS had ik in een half uur een goed werkende share met de juiste authorisaties. Eerst een kwartier voor de installatie van de NAS. Met de bijgeleverde CD met assistant is dit klik, klak, klaar. Het installeren van de systeemsoftware nam daarbij de meeste tijd in beslag.
Daarna via de management interface de diverse share's aangemaakt en de rechten ingesteld. En... het werkt gewoon.
Zelfs het instellen van Rsync (NetBackup) is het zetten van een vinkje en het werkt. Dat koste bij de alternatieven die ik tot nu geprobeerd heb meer moeite.

Kwaliteit van voeding

Er wordt een kleine adapter bijgeleverd. Deze lijkt goed te voldoen. In de specificaties werd gesproken over een verbruik van 9-19W. Direct na het insschakelen stond de energie meter op 7W en na het opstarten van de harde schijf bleef de meter op 13Watt staan. Dit is waarschijnlijk afhankelijk van de gebruikte schijf of de 19W gehaald wordt of niet. Het verbruik bij het gebruik van externe USB schijven en bij het in slaapstand gaan van de schijf heb ik nog niet gemeten.
Dit verschil in verbruik ten opzichte van mijn huidige fileserver geeft mij het idee dat ik de aanschaf binnen een redelijke tijd weer heb verdient.

Toevoeging 30 maart 2010

Afgelopen week de 500Gb schijf vervangen door de 1,5Tb schijf. Was bang dat het verbruik ook navenant was toegenomen. Wat schets de verbazing dat het verbruik nu blijft hangen op 10-11 Watt.
Ter aanvulling op bovenstaande omtrent de slaapstand, dan blijft de energiemeter ongeveer 6 Watt aangeven. En gelukkig valt hij regelmatig in slaapstand, enige nadeel hiervan is de vertraging van ongeveer 5 seconden bij het benaderen van het NAS.

Snelheid

Ik heb nog een meting uitgevoerd met Intel NASPT (NAS Performance Toolkit). De verbinding liep via een Linksys PSUS4 (Printserver met 4 poorts switch).

-------------------------------DS-110j--------DC 7100/P4 (SuSe 10)
  • HDVideo_1Play-------------10.0------------6.6
  • FileCopyFromNAS-----------9.5-----------6.8
  • DirectoryCopyToNAS-------2.9-----------3.6
  • DirectoryCopyFromNAS----2.3-----------2.3
  • PhotoAlbum------------------3.9------------2.9
Ik heb nog niet eerder gezien dat de netwerk verbinding op m'n pc voor de volle 100 werd benut. Opvallend is dat de DC7100 allen bij Office productivity beter presteerd (is gelijktijdig lezen en schrijven).

Heb jij ook een Synology DiskStation DS110j?

Heb de performance metingen toegevoegd. En heb de "nadelen" aangevuld.
Je schrijft bij de nadelen: "Ook zit in de interface de afsluiten button direct naast de afmeld button. Hierdoor word het NAS nog wel eens onbedoeld afgesloten."

Mee eens, dat is jammer. Maar je kunt het makkelijk omzeilen door standaard niet het admin-account te gebruiken, maar een nieuwe gebruiker aan te maken. Klinkt eigenlijk triviaal en dat is het ook. Het blijft een nadeel :)
Heb je toevallig ook informatie over de download snelheid via NZB met deze Synology?
Met elke Synology zla dat gewoon gelijk zijn aan wat je gewend bent. Geen vertraging dus. Is ook geen reden voor.
@Nickalicious

standaard niet, maar ik heb al een tijdje SabNZBd draaien en die doet dat perfect. Download je nzb-bestand in de dirscan directory en hup, daar gaat ie. En het download gaat bij mij gewoon op topsnelheid (660kb/s :+ )
De definitie en/of invulling aan het woord topsnelheid zijn de meningen over verdeeld

Maar ik moet toegeven dat het weer een stuk interessanter is geworden na de laatste internet speed bump, met 3 mb/s + maakt hengelen en daarmee het vissen een stuk leuker en gemakkelijker..
Ik het nu Nzbget (web) op mijn DJ110j gezet en nu "hengel" ik met 5900 kb/s de vissen binnen :)

Dat was met Sabnzbd slechts 2000. Nzbget installeren is wel een klusje voor een gevorderde linux gebruiker.
Opzich een aardige review, mis alleen wat performance metingen (veel kleinen bestanden kopieeren naar de DS110j en 1 groot bestand, kijken wat voor verschil hierin zit m.b.t. MB/sec). :)
Vind persoonlijk dat je enigszins inconsequent bent in je waardering.
En vervolgens krijgt vormgeving "slechts" 3 sterren ...
Inmiddels zelf voorzien van deze Synolgoy S110J, download snelheid is gemiddeld 1800KB p/s, ik zelf kan maximaal op de pc 2400KB halen.
Wat betreft downloadsnelheid, ik ben al +/- 2 jr in het bezit van een 207+, en heb een 100/100 glas verbinding. Ik kan je zeggen dat ik torrents regelmatig met 8 megabyte per seconde of meer binnenhengel, terwijl ik dan ook nog flink aan het uploaden ben. Moet dus geen probleem zijn.
Misschien een misplaatste vraag maar kan die na het downloaden via nieuwsgroepen ook uitpakken?:X
Hoi,

Dat hoeft niet inconsequent te zijn. Het kastje is mooi wit en simple, maar, voor mij, niet spraakmakend. Gewoon goed.

Zal proberen een performance meting te maken. Gevoelsmatig is hij wel sneller dan m'n huidige Suse server op een HP DC7100 P4 2,8GHz en sneller dan de test met FreeNAS op een zelfde HP DC7100. Maar ja, dat blijft gevoels matig. Erik