Specificaties Socket AM3 met AMD 785G chipset - Bekijk alle specificaties

Asus M4A785TD-M EVO Review

NNF 1 februari 2010, laatste update op 1 februari 2010, 1.577 views

Asus M4A785TD-M EVO

Pluspunten

• Veel features
  • Prettige layout

Minpunten

• Geen

Layout Score: 5
Featureset
Dit moederbord biedt een uitgebreide featureset. Alles wat de doorsnee gebruiker ooit nodig zou kunnen hebben, is aanwezig: onboard video (VGA, DVI en HDMI), 5 x interne SATA, 1 x eSATA, IDE, FireWire, HD Audio (opmerkelijk detail: Asus heeft gekozen voor de VIA 1708S-chipset, en niet één van de gebruikelijke Realtek-codecs), Gigagbit LAN en 12 USB2.0-poorten (6 achterop en nog eens 6 USB-poorten zijn te realiseren via headers op het moederbord). Is de onboard videokaart niet voldoende, dan biedt een PCIe 2.0 x16 slot uitkomst; ook zijn er 2 PCI sloten en een PCIe x1 slot voor eventuele uitbreidingskaarten. Is dat toch niet voldoende (ik kan het me persoonlijk niet voorstellen :P), dan is er ook een groter broertje, de M4A785TD-V EVO, die vanwege zijn formaat wat meer uitbreidingssloten kan bieden. Niet aanwezig achterop het moederbord, maar wel aan te sluiten via headers op het moederbord zijn een COM-poort en een LPT-poort (hoewel het mij onduidelijk is hoe je aan de benodigde brackets moet komen). Om de IGP (Integrated Graphics Processor, de onboard videokaart dus) een handje te helpen heeft dit moederbord ook nog eens 128MB videogeheugen aan boord. Niet alle 785G-borden hebben dit.

Layout
De layout van dit moederbord is prima voor elkaar. Asus heeft ervoor gekozen om vrijwel alle aansluitingen aan de rand van het moederbord te plaatsen zodat er geen lelijke kabels over het bord zelf hoeven te lopen. Zelfs de Serial ATA-poorten zitten netjes aan de rand, zodat ze ook niet geblokkeerd kunnen worden door een eventuele videokaart(-koeler). Zeer goed!

Prestaties
Het moederbord presteert zoals je ervan kunt verwachten. E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de hardware die je verder gebruikt; getuige deze review doet het moederbord in ieder geval niet onder voor een moederbord van een andere fabrikant met dezelfde chipset. Er valt ook nog best mee te gamen, al dan niet door de IGP een beetje te overclocken.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Tot nu toe geen enkel probleem ondervonden. De betrouwbaarheid op papier is in ieder geval goed in orde: Asus heeft gebruik gemaakt van solide condensatoren en heeft extra veel koper in het PCB gestopt. Dit alles zou bij moeten dragen aan lagere temperaturen en een langere levensduur.

Overklokbaarheid
Het systeem biedt voldoende mogelijkheden tot overklokken. Ik kan er verder niet veel over zeggen aangezien ik het niet zelf geprobeerd heb.

Compatibiliteit
Geen problemen mee ondervonden. Alle hard- en software werkt tot nu toe probleemloos samen. Asus-moederborden hebben de naam soms wat kieskeurig te zijn met het geheugen, maar met het door mij gebruikte Corsair Value Select-setje (CMV4GX3M2A1333C9) heb ik geen problemen ondervonden.

Prijs & conclusie
Het moederbord verwisselt voor tussen de 70 en 80 euro van eigenaar. Gezien de vele features en goede layout lijkt mij dat een schappelijke prijs. Een prima moederbord voor een nette prijs dus, en zeer zeker het overwegen waard wanneer je een socket AM3-systeem gaat bouwen!

Heb jij ook een Asus M4A785TD-M EVO?

Reviews door de redactie

Mooie review! Heb dit bordje nu zelf ook, alleen ik krijg het OCZ geheugen niet op 1333MHz werkend.

Edit: probleem opgelost

[Reactie gewijzigd door vrtn op 4 februari 2010 12:17]