Apple MacBook 13" 2.26GHz (najaar 2009)

Niet beschikbaar
Specificaties 13,3" • 1280x800 • 250GB • Overig - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook 13" 2.26GHz (najaar 2009) Review

Hoite 10 september 2010, laatste update op 10 september 2010, 8.238 views

Apple MacBook 13" 2.26GHz (najaar 2009)

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Snelle ''feel''
  • Nauwelijks stroomverbruik in sleepmode

Minpunten

• Maagdelijk wit is makkelijk vies Valt heel erg mee.
  • 2Gb geheugen is misschien wat weinig voor een notebook van 900 Euro.

Disclaimer: dit is mijn eerste review, alle commentaar is welkom!

Inleiding/korte eerste indruk
Ik heb deze laptop gekocht als vervanging voor mn 2 jaar oude HP dv6460, die kapot ging.
Mijn eerste indruk is ‘’mooi!’’, kleine doos, kleine laptop, zeer mooi uiterlijk. Voor je ligt een maagdelijk witte notebook, waar je niet kan ontkennen dat er veel nadruk op het design is gelegd.

Wat zit er in de doos.
De doos is opvallend klein te noemen,
Na het opensnijden van het plastic stickertje/zegel komen we het volgende tegen.
De laptop in een witte beschermhoes
Doosje met een gat erin.
Een mapje met boekjes / installatie CD’s / Apple Stickers
De hoes zelf heeft een lipje waardoor hij makkelijk uit de doos te halen is, dezelfde functie als het ronde gat in het doosje
In het doosje zit de Magsafe lader en 2 koppelstukjes, 1 met meteen een stekker eraan en 1 met een snoer, ikzelf heb het snoer eraan bevestigd, omdat ik op school nog wel eens niet naast een stopcontact zit.

Specificaties
13.3'' Led
CPU: 2.26 Ghz Core 2 Duo (P7550)
Ram: 2 Gb DDR3
GPU: NVIDIA GeForce 9400M 256Mb Shared
HD: 250 Gb
Netwerk: Airport Extreme (802.11 ABGN) en Bluetooth
OS: Mac OS X 10.6.1 (Snow Leopard)
Gewicht: 2.1 Kg

Note: Bij de specificaties op T.net staat dat er een P8400 in dit notebook zou zitten, dit is onjuist. deze processor zit echter wel in de MBP13.3 Unibody.
Is gefixt.

Prestaties
Geklokt:
Opstarten 25 seconden
Afsluiten 3 seconden
Xbench:
Hier een link naar mijn Xbench score, ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal dus ik kan hier geen conclusies uit trekken.

Aansluitingen
Achterkant: Niks
Links: Power, Ethernet, Mini-DVI, 2x USB, Headphonejack en een Kensington gat.
Voorop: Niets
Rechts: Superdrive

Uiterlijk
Dit is waar Apple's producten om bekend staan, het uiterlijk.
Daar is deze geen uitzondering van, strakke witte ‘’Unibody’’ behuizing.
Ze hebben de unibody ook naar het instapmodel gebracht wat er dus op neerkomt dat hij precies dezelfde vormen heeft als een MPB13’’, maar dan van polycarbonaat ipv aluminium.
De bovenkant en de binnenkant is glimmend wit, de randen van het beeldscherm zijn matwit en bovenin zit de webcam ingebouwd.
De accu is weggewerkt in het design, zoals bij alle Unibody modellen. Dit heeft zowel voordelen als nadelen, zoals een langere accuduur en een platter design, maar als de accu na 2 jaar een hoop capaciteit heeft ingeleverd zul je naar een Apple Premium Reseller moeten om hem te vervangen.
Het deksel is zoals eerder beschreven voorzien van glimmend wit plastic met het Apple logo, dat tevens een lichtje is die aangeeft of het notebook aan is of in slaapstand/uit.

Mobiliteit en Accu
Met 2.1 Kg is hij een stuk minder zwaar dan mn oude notebook en dat merkte ik al toen hij in de tas verdween om mee te gaan naar school. Desalnietteplus voelt hij toch degelijker aan.
De accuduur is zeer goed te noemen, Apple claimt 7 uur voor dit model, die heb ik nooit gehaald, aangezien ik niet het beeldscherm op de laagste stand zet en een Bluetooth muis gebruik. Zelf zat ik bijna op 6 uur gebruik met het beeldscherm op 13/16 streepjes en Bluetooth/wifi aan. Ook de meeste tijd een muziekje aangehad wat gestreamed werd via iTunes (128 Kbit/s)

Beeldscherm
In dit model zit een LED scherm, wat in vergelijking met mijn oude notebook een veel mooier beeld geeft, ik zie geen backlight bleeding en de kleuren zien er prachtig uit. Komt nog bij dat LED ook nog minder stroom verbruikt en dus een langere accuduur verzorgt.
Het 13’’ scherm tovert 1280x800 pixels voor je neus, wat hetzelfde is als mn oude notebook, maar die was 15.4’’

Geluid
Voor een laptop kan er niet teveel verwacht worden van de speakers, maar ik was niet teleurgesteld. Ook niet blij verrast, gewoon gemiddeld. Het doet wat het moet doen.
Het geluid mist basweergave en is wat dominant in de middentonen. wat van een laptopspeaker te verwachten is.

Het notebook zelf is onhoorbaar bij normaal gebruik. Pas na een half uur zware toepassingen draaien heb ik de koeler voor het eerst gehoord.

Touchpad
Hier is veel werk aan besteed, Het touchpad is een groot glazen geheel, zonder knop. Het hele touchpad is in principe een knop, je kan hem indrukken waar je maar wilt, alleen bovenin gaat het zwaarder dan onderin.
Het is een multitouch trackpad die werkt met gestures tot 4 vingers,
1 vinger is gewoon bewegen/klikken
2 vingers is scrollen/ rechtsklikken
3 vingers werkt als vorige en volgende zowel in safari als iTunes (andere programma’s misschien ook, niet geprobeerd)
4 vingers omhoog is ‘’show desktop’’ en omlaag is ‘’all windows’’

Toetsenbord
Het toetsenbord bestaat uit allemaal losse knoppen verwerkt in de behuizing, het is dus niet zo’n losse plaat knoppen die in 1x te verwijderen is maar het zit allemaal ingebouwd in het design.
Persoonlijk vond ik mn oude laptop fijner typen, maar misschien is dat een kwestie van gewenning, vooral het aantal backslashes (\) dat ik per ongeluk typ is bestwel storend, aangezien de enter/break verder zit dan bij andere toetsenborden.
(Na een half jaar ben je hier gewoon aan gewend en is er niks meer aan de hand, mis nu nooit meer een toets en vind het een heel fijn toetsenbord.)
Ander puntje is de kleine shift links, iets waarvoor ik vorig jaar de 1st G15 heb gekocht in plaats van de 2nd , ik kan er maar niet aan wennen, nou hoeft er op dit notebook niet gegamed te worden, maar ik mis nog wel eens de shift en dan verschijnt er een tilde in mn scherm (~).
De functietoetsen bovenin fungeren ook als mediatoetsen, de F1 en 2 zijn voor de schermhelderheid, F3 voor de ‘’All Windows’’ functie en F4 voor Dashboard.
F7 tm F12 zijn mediatoetsen voor muziekspelers( vorige, play/pause, volgende/dempen/volume verminderen en volume verhogen).

Operating System
Het besturingsysteem is in mijn ogen het grootste pluspunt aan een Mac. Ikzelf vind het het simpelste OS om aan te wennen en alles zit op een logische plek.
Het OS is gebouwd rond de Darwin kernel.
Een afstammeling van Unix met wat BSD erin gemixt.
Ik heb het idee dat Usability altijd de hoofdgedachte is geweest bij het ontwikkelen van het OS.
Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • Jumpfolders.
  • Prullenbak doet ook dienst als Eject Volume. Sleep een usb stick naar de prullenbak en het logo veranderd in een Eject knop.
  • Alle menuknoppen bovenin, dus altijd op dezelfde plek
  • De ''All Windows'' functie. "Expose" Grofweg gezegd "Alt+Tab 2.0"

Boot Camp

Omdat ik helaas voor mijn school bijna gedwongen wordt om windows te gebruiken, heb ik Boot Camp voor het eerst gebruikt.
Om hiermee te beginnen zoek je de "Boot Camp Assistant" op en volg je de stappen.
Om het grofweg te zeggen is dit niet meer dan een partitioner in een wizard jasje, maar het werkt.
Aan het einde van de wizard word je gevraagd of je de CD van windows er al in gestopt hebt om je Macbook te herstarten van CD.
De installatie van Windows is daarna niet anders dan anders.

Eenmaal in windows aangekomen mis je uiteraard wat drivers, zo werkt multitouch nog niet en bij mij werkte wifi ook niet meteen.
Gelukkig zijn de drivers voor windows al meegeleverd met je laptop, stop gewoon de Mac OS X install cd in je drive en hij gaat vrolijk alles installeren.
Enige minpunt wat ik tegenkwam is dat mn wifi daarna nog niet werkte.
Hij had wel Apple Software Update geinstalleerd en na 1 update werkte wel alles.

Ik heb het notebook gekocht bij Office Centre, Omdat ik daar zelf werk, hij kostte 759,- exclusief BTW en komt dan op ~€903,-
Ik heb nog de afweging gedaan om voor het Pro model van aluminium te gaan, maar 200 euro voor een andere behuizing, firewire en een SD kaart slot vond ik wat teveel.

edit 10-09-2010:
Een paar dingen aangepast en toegevoegd.
Plaatjes goed neergezet dankzij tip van Wiethoofd

Heb jij ook een Apple MacBook 13" 2.26GHz (najaar 2009)?

Ik heb nog een tip voor je om screenshots te maken :) :

-Screenshot hele scherm: cmd+shift+3
-Screenshot aangegeven gebied: cmd+shift+4

Screenshot enkel venster: cmd+shift+4. Daarna op de spatiebalk drukken.
Je kunt ook Grab gebruiken (uit de Utilities/Hulpprogramma's map). Die geeft wat meer mogelijkheden.
Mooie review, zeker omdat het je eerste is. Zou je ook kunnen testen hoeveel de backlight instelling invloed heeft op de accuduur? Had namelijk begrepen dat dat enorm verschil maakte.
Ik ga mn volgende vrije dag wel even een timer laten lopen met het beeldscherm op 5 streepjes, aangezien 1 streepje niet werkbaar is,
Anoniem: 328788
@Hoite1 februari 2010 14:48
wel als je in een zeer donkere omgeving zit (lees: in ja slaapkamer filmpje kijken met het licht uit)
Zie ik nou goed dat de onderkant geheel van rubber is?

Dat vind ik wel het vermelden waard. Je ziet vaak dat andere laptops een paar voetjes hebben, waardoor het geheel een raar en niet universeel uiterlijk geeft. Ook koelt hij dan op schoot opeens niet meer goed, of als je een pootje verliest (zoals met mijn EEE 1005HA) schommelt de hele laptop constant.
Onderkant is inderdaad geheel rubber.
Puntje voor de accu:
Accu kan redelijk makkelijk worden vervangen, de rubberen onderkant kan met een standaard kruiskop eraf worden gehaald, en daaronder vindt ge de batterij.
Mooi en uitgebreide review. Duidelijke foto's.
misschien offtopic; maar waar heb je die wallpaper vandaan :)
ik zal hem even voor je uploaden.
edit: http://dump.hoite.nl/upload/1264980896225.jpg

hij komt van Wallpapers General op 4chan (/wg)

[Reactie gewijzigd door Hoite op 2 februari 2010 12:14]

Mooie review:) Ik heb de laptop zelf ook besteld. Ben benieuw. Komt helaas pas over 4 - 5 weken binnen...
Anoniem: 297826
20 maart 2010 12:32
Ik zie dat je iets van een iTunes achtergrond hebt.. Hoe doe je dat??
Die screenshots boven zijn iig coverstream.
hoe snel wordt hij vies en hoe snel zitten er krassen erop bij normaal gebruik?