Specificaties 17,3" • 1920x1080 (Full HD) • 1,256TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

MSI GT73VR 6RE-053NL (Titan) Review

DaveranTestpanel 6 november 2017, 164 views

MSI GT73VR 6RE-053NL (Titan) (Testpanel)

Zeer uitgebreide gaming laptop met de laatste features welke alleen vanwege gewicht en formaat van laptop en power supply voorbij gaat aan de mobiliteit die verwacht word bij een laptop. Verder een scherm met backlight bleeding.

Pluspunten

• Zeer rap
  • Kleuren led toetsenbord
  • Stevige case
  • Kleurrijk scherm
  • 5 USB aansluitingen

Minpunten

• Gewicht
  • Formaat power supply
  • Back light bleeding
  • Geluid ventilator
  • Ventilator snel aan
  • Dode pixel

Introductie

Nou daar is hij aan, de eerste geschreven review na aanleiding van het Tweakers Testfest. Ik mocht een mooie MSI gaming laptop testen, behoorlijk uit de comfort zone voor mij aangezien ik geen ervaring heb met gaming laptops. Ik heb gepoogd mijn best te doen om een analyse te doen waar potentiele kopers wat aan hebben maar schroom niet om verbeterpunten aan te dragen welke er waarschijnlijk voldoende zijn.

Unboxing

Wat vooral op viel bij het uitpakken was het formaat en gewicht van de laptop, dat beloofde al veel goeds! Verder viel mij vooral de voeding van de laptop op, dit is een groot geval met daarnaast ook een aparte aansluiting. Anders dan dat ik gewend was van andere laptops. Zie ook de bijgevoegde foto's.

Gebruik

Algemeen
Wat opvalt bij het eerste gebruik van de laptop is de stevigheid van de laptop. Het scherm toont weinig flexibiliteit. De aluminium case zorgt ervoor dat het het geheel stevig aanvoelt en wel tegen een stootje kan. Wat daarbij wel te vermelden is dat door het gebruik van de materialen en natuurlijk ook de interne componenten de laptop behoorlijk aan het gewicht is. Het is geen laptop om op de schoot te houden vanwege dit gewicht.
Geluid en warmte
Bij het opstarten van de laptop maakt deze, zeker door het gebruik van een SSD weinig geluid. Voor een gaming laptop fluister stil te noemen, totdat er ook maar iets opgestart word en de temperatuur iets oploopt waarbij de ventilator aan gaat. Deze is zeker niet stil te noemen. Ik vind hem zelf persoonlijk afleiding geven van het geluid waar het echt om gaat, de game of film/serie die zich afspeelt op de laptop.
Tevens valt bij lang gebruik, ondanks de ventilator, dat de laptop behoorlijk wat warmte kan produceren. Dit valt met name op bij het op de schoot hanteren van de laptop. Kanttekening hierbij is wel natuurlijk dat dit een gaming laptop betreft welke met name op bureau's en tafels gebruikt worden en zweterige benen niet zo snel ontstaan.
Scherm
Ik heb de laptop bij daglicht en bij schemer/donker gebruikt en dit heeft meerdere redenen. Ik wil namelijk zien of het scherm voldoende lichtopbrengst heeft om tegen fel licht van buiten op te kunnen boksen en twee bij schemer/nacht wil ik geen vervelende effecten zien zoals back light bleeding.
Qua lichtopbrengst voldoet het scherm ruim, ik had niet het idee dat ik contrast miste overdag. Wat ik wel zeer jammer vind voor een laptop van deze prijscategorie is dat hij last had van backlight bleeding. Dit valt bij dag gebruik niet op maar in de avond bij schemer bij het spelen van wat meer duistere games is dit hinderlijk. Voor een laptop van 600 euro is dit nog te accepteren, wel er natuurlijk stromingen zijn die het nooit accepteren, maar een laptop van deze prijs is dit gewoon niet te accepteren en zou ik de laptop rücksichtslos retour sturen. Helaas heb ik hier geen goede foto van kunnen maken welke recht doet aan de waarheid. Wat verder ook opvalt is dat het scherm van deze test laptop al een dode pixel heeft. Zie ook de bijgevoegde foto van een groene achtergrond. Hier wel de kanttekening bij dat ik niet weet waar deze laptop al getest is en aan onderworpen is. Goed is het niet in ieder geval.
Toetsenbord
Het toetsenbord is prettig in gebruik. De toetsen hebben een fijne aanslag en voldoende diepte waardoor er goede feedback is over het indrukken van de knoppen. Puntje voor het toetsenbord is wel dat de windows/start knop zich niet links op het toetsenbord bevind maar rechts tussen de ALT GR en CTRL. Ik vond dit niet prettig, grotendeels vanwege mijn gewenning om de windows knop links te hebben. Waarom er gekozen is voor een enkele windows knop snap ik ook niet zo goed aangezien de CTRL knop aan de linkerkant wel een maatje kleiner had gekunt om plek te bieden.
Dat terzijde is het wel een toetsenbord met een zeer mooie feature, een kleurrijk spel dat zich afspeelt onder de toetsen.
Accuduur
De accuduur heb ik niet tot het einde getest om te zien hoeveel uur gaming, video kijken en browsing er mogelijk is. Wat mij wel opviel is dat zodra er begonnen word met gaming de laptop het niet lang uithoud. Dit is ergens natuurlijk logisch maar wel het vermelden waard. Zeker als je op pad wil zonder de zware voeding.
Prestaties
Over het algemeen levert de laptop zeer goede prestaties bij diverse games die ik in mijn Steam bibliotheek heb staan. Precieze FPS met verschillende settings van games ben ik helaas niet aan toe gekomen. Wel heb ik de benchmark van Futuremark gedraaid welke bij de afbeeldingen te zien is.

Prijs en mobiliteit

De laptop is stevig geprijst, persoonlijk zou ik nooit dit bedrag aan een laptop uit kunnen geven en zou ik dan toch eerder neigen naar een PC met deze specificaties die toch scherper in prijs is. Temeer omdat het grote voordeel van een laptop de mobiliteit waar je een stevige prijs voor betaad. De vraag is of deze laptop dat waard is omdat door het gewicht en formaat van de laptop en de voeding toch niet zo 1-2-3 meegenomen is.

Concluderend is het een zeer stevig, robuust gebouwde laptop welke vooral opvalt door zijn gewicht en formaat. Eenmaal in gebruik is het een snelle/rappe laptop welke goed presteert in diverse games maar helaas wel snel veel geluid produceert door het aangaan van de ventilator vanwege de warmte productie. Niet ontbrekend in de conclusie mag de kwaliteit van het scherm zijn welke behoorlijk wat backlight bleeding vertoonde.
Concluderend: is deze laptop de prijs waard? Nee. Voor de prijs moet het scherm en de geluidsproductie echt beter.

Heb jij ook een MSI GT73VR 6RE-053NL (Titan)?