Specificaties 12,1MP, 5x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Sony Cyber-shot DSC-W290 Zilver Review

MetalRush 1 februari 2010, laatste update op 1 februari 2010, 1.401 views

Sony Cyber-shot DSC-W290 Zilver

Pluspunten

• Gebruikersgemak.
  • Kwaliteit foto's.
  • Kwaliteit geluid.

Minpunten

• Eigen geheugenkaartjes (geen (micro-)SD of CF).
  • Eigen USB kabel/-stekker (geen mini USB).

Snelheid en automatiek Score: 4
I.v.m. een vakantie waren mijn schoonouders op zoek naar een handzame pocket camera.
Na wat speur- en leeswerk, kwam ik uit bij de Sony CyberShot DSC-W290.
De keuze op dit toestel voornamelijk vanwege het gebruikersgemak (mijn schoonouders zijn nou niet echt 'nerds' te noemen maar willen gewoon leuke foto's schieten).
Ik vond het toestel z leuk, en goedkoop, dat ik er ook n voor onszelf heb aangeschaft.

Dit toestel heeft gn zoeker maar alleen een 3" scherm achterop. Zelf heb ik dit nooit als een nadeel ondervonden (bij eerdere (compact) digitale camera's).
De camera is lekker intutief: batterij erin, geheugenkaartje erin en schieten maar (intern geheugen is te verwaarlozen).

Met 12,1 megapixel kun je flinke platen schieten. Standaard staat ie ingesteld op 4000x3000 pixels.
Leuke bijkomstigheid van deze camera is de HD-functie: in 1080 foto's schieten en in 720p filmpjes maken.
Bij toeval vanavond een kort filmpje gemaakt van een concert (met gastoptreden van Thijs van Leer :)).
Ik was zeer blij verrast door de geluidskwaliteit. Deze is bijzonder goed te noemen.
Wat mij wl op viel bij dit optreden is dat de foto's er redelijk rood uit kwamen terwijl het filmpje wel goed 'kleurde' (ik weet niet hoe je dit zou noemen... fotograferen is niet echt 'mijn ding').

Wat ik al zei: gebruikersgemak staat vooraan bij deze Sony.
Hij denkt zelf goed mee: ga je dicht op een object staan, schakelt ie zelf over naar de macro-functie.
Heeft ie te maken met tegenlicht, schakelt ie dus over naar de tegenlicht-modus. En zo verder... erg leuk en praktisch.
Een andere leuke feature is het 'lach en klik' fenomeen: dit toestel kan een lach herkennen en drukt automatisch af. Personen met baarden zijn een uitdaging ;) Hij kan tot 8 gezichten 'herkennen' en hier op anticiperen.

Tch kun je met dit toestel van alles en nog wat zelf instellen.
Of je nu met sluitertijden, resolutie's of ISO-waardes wil spelen, het kan allemaal.

De 5x zoom valt mij ook niet tegen. Mijn vorige kamera kwam niet verder dan 3x en ging daarna over op 'software-zoom'. Dit was eigenlijk wel betreurenswaardig te noemen. Dit toestel steekt daar met kop en schouders bovenuit.

Over de batterij-duur kan ik nog niet veel zinnigs zeggen. Aangeraden wordt wel, om de batterij nog zeker een uur in de oplader te laten zitten als het laad-lampje al uit is gegaan. Op deze manier wordt de accu tot zijn maximum gevuld en haal je er het meeste rendement eruit.

De bouw van de body voelt goed aan. Het is geen vlieggewicht en ligt daardoor ook lekker in de hand.
Algehele indruk van de bouw zit dus wel snor.

De bijgeleverde software is goed doordacht. Er zit een soort 'kalender-functie' bij die jouw foto's op datum sorteert. Ook hierbij scanned ie de foto's en kan ie gezichten herkennen (het voordeel hiervan is mij nog niet helemaal duidelijk). Ook de reeds bestaande foto's op jouw pc neemt ie, voor het gemak, maar even mee. Hierdoor heb je direct alles gesorteerd in een makkelijk overzicht staan.
Het is overigens niet noodzakelijk deze software te installeren; Windows herkent dit toestel goed en kun je daardoor rechtstreeks benaderen.

Aan accessoires geen gebrek: er zit een apart boekje bij met allerlei verschillende tasjes, accu's en zelfs voorzetlenzen. Mijn advies is wel om ook op het internet te zoeken. De prijzen van Sony zelf zijn nogal stevig terwijl je op, bijvoorbeeld, eBay een fractie van de prijs betaald.

Ik heb het toestel nu net 2 dagen en zal dus in de toekomst deze review nog zeker even aanvullen.
De vakantie in Maleisi staat over 2 weken geplanned. Er gaan 2 van deze camera's mee, dus genoeg ervaring om straks wat meer onderbouwing te kunnen geven.

Heb jij ook een Sony Cyber-shot DSC-W290 Zilver?

Wellicht is het handig om er wat aparte kopjes in aan te brengen.
Leuke review, ben het wel eens met wat hier boven gezegd wordt. Een conclusie zou wel makkelijk zijn ;)
Na deze review gelezen te hebben overweeg ik deze camera ook. :)