Panasonic Viera TX-P42S10E Zwart Review

thvers 1 februari 2010, laatste update op 1 februari 2010, 2.384 views

Panasonic Viera TX-P42S10E Zwart

Pluspunten

• Bang for buck,
  • mooie vormgeving,
  • serround sound ingebouwd,
  • goede beeldkwaliteit,
  • Viera.

Minpunten

• grijze gloed na uitschakelen,
  • iets te weinig HDMI aansluitingen.

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Hallo,

mij eerste review die ik schrijf dus alle tips zijn welkom :)

Algemene Indruk
Ik heb deze plasma nu al een paar maanden (vanaf half september 2009) nadat ik opzoek was naar een tv voor op mijn studenten- slaapkamer.
na lang rond kijken en vooral bij LCD kwam ik mede door forums van tweakers op plasma terecht.
Ik heb daarna veel LCD's en plasma's vergeleken maar deze sprong telkens in het hoog wegens de lage prijs, toendertijd gekocht voor 719,-, en de uitgebreidere aansluitmogelijk heden.
Ik heb deze gekocht bij plasmadiscount.nl of Franklin in duiven (zelfde bedrijf)

Featerset

Op de tv zitten 3HDMI aansluitingen, die ik nu al bijna vol heb met: Iptv van KPN, PC en binnenkort een home cinema set. Er mogen wel iets meer HDMI aansluitingen opzitten dus.
De SD-kaart lezer is erg handig voor foto's en films. foto's heb ik er wel opgekeken en dat is erg mooi, zo van de digitale camera af. Films heb ik er nog niet op kunnen kijken aangezien deze de meeste formaten niet kan aflezen helaas.
ook ontbreken er USB en LAN aansluitingen, deze zitten wel op de G,V en Z series. Dit kan een nadeel zijn voor de mensen die voor de lage prijs alles er op willen hebben.
Met Viera, de product serie van dit model, kun je via de afstandbediening van de TV ook andere Viera producten van Panasonic bedienen, binnenkort meer hier over.

Kleur, Helderheid, ghosting ed.

Voor kleuren en heldeheden heb je 4 standen normaal, cinema, spel en dynamisch. In deze 4 standen kun je de helderheid, contrast, en scherpte instellen. zelf gebruik ik standaard cinema waar de kleuren mooi worden weergegeven. Maar omdat je veel zelf kan instellen is het voor iedereen anders, net wat jij fijn vind. Maar over het algemeen zijn de kleuren erg goed.
ghosting en inbranding zijn niet voorgekomen.
het enige nadeel is als je de tv uit doet in een donkere ruimte, er blijft een grijze gloed hangen die uiteindelijk wel weer weg trekt maar als je gaat slapen soms vervelend kan zijn. De grijze gloed hangt qua sterkte wel af van de duur dat de tv aan stond.

Bouwkwaliteit en vormgeving

De bouwkwaliteit is er stevig, de TV is zelf rond de 30kilo maar moet wel met zijn 2en getild worden aangezien de grote. het nadeel van plasma in het algemeen is dat je deze rechtop moet vervoeren, dus bij een kleine auto kan dit evt. een probleem zijn.
De vormgeving vindt ik persoonlijk wel iets hebben. Toen ik hem voor het eerst zach moest ik wel even wennen aan de bobbel aan de onderkant maar uiteindelijk zie je daar niet veel van. de zilverkleurige streep is ook erg mooi,
het nadeel is wel dat de omleisting wel wat breed is aan de zijkanten (4-5cm) en bovenkant (3-4cm).

Geluid

Het geluid is goed. Er zit een "surround" in de tv zelf, dit klinkt redelijk goed maar toch niet echt de "bioscoop" ervaring, maar dit berijk je met de meeste geluids apraturen volgens mij ook niet. Het is wel een plus punt dat dit er op zit. Als je alleen maar tv gaat kijken is het geluid gewoon goed.

Overige (bij-) informatie
Hierbij zet ik hoe ik zit en waar ed.
De bank staat op ong. 2-2,5m vanaf de tv, hier op zit ik het meest. tv kijken doe ik vooral savonds en ook vaak in een donkere kamer.
Ik heb mijn PC op de Tv aangesloten via een 10m HDMI kabel, mijn videokaart is een HD4850 en deze geeft het beeld prima door, heel af en toe is er een kleine hapering maar niet storend aanwezig (tenzij in spannende stukken:P)
De ervaring om het pc beeld op de tv te krijgen is redelijk positief. ik heb de beeldschermen zo ingesteld dat er een kloon is, de pc-monitor zet ik wel uit als ik PC op TV doe.
Om te gaan internetten is het beeld goed te doen, het is wel aanteraden om in te zoomen (ong. 125 - 150%) anders zijn de letterjes niet of nauwelijks te lezen.
Gamen doe ik zelf niet op het tv beeld maar doe ik op mijn 22inch pc-monitor vindt dat namelijk wat fijner omdat ik dan wat dichter op zit.
Films er op kijken is echt heel mooi, vooral fullHD films. Je ziet alles erg scherp en een mooie kleuren weergave.
het geluid gaat ook over de HDMI-kabel, heb hier nog geen problemen mee ondervonden.
Binnenkort ga ik de Panasonic SC-PT70(EG) er bij halen om zo nog beter films te kunnen kijken.
Ik zal daarvan ook een review schrijven als ik het product heb doorgrond ;)

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P42S10E Zwart?

Waar ik wel benieuwd naar ben zijn je ervaringen met gebruik van dit Plasma scherm als 'computer-scherm'. Dus naast film-kijken ook internet of andere programma's, met 1920x1080 resolutie. Is dat wat te doen met Plasma? En is 42 inch groot genoeg?

Ik heb zelf een 32 inch Panasonic (LCD, full HD -> een TX-32LZD85F) en zit deze reactie
te tikken vanaf de bank, op 2 meter van de televisie. Vanuit een Web Browser waar je even
kunt inzoomen (125% of zo) is het prima. Maar ik heb spijt dat ik een 32 inch TV heb gekocht
een jaar geleden, het is net even te klein allemaal (zelfs met mijn goede ogen).
Ik heb een 42" plasma die ik gebruik als computerscherm (res @ 1920x1080). Vanaf mijn bank (een meter of 3 verderop) kan ik letters net niet lekker lezen, behalve als ik de resolutie lager zet, maar dan is het beeld weer een stuk lelijker.

Als je op 3+ meter afstand zit, raad ik toch echt een 50" televisie aan.

Voor de rest is 42" echt een fijne maat om als beeldscherm (van dichtbij dus) te gebruiken, ik werk er nu een maand of 13 mee :).
ik zal het in de revieuw verwerken. Niet iedereen leest altijd de reacties volgens mij.
Ik heb zelf een 42" full hd (een eerdere Panasonic), maar wat ik merk met internetten is dat je ogen gewoon niet gewend zijn tekst te lezen over een afstand van 3 meter. Ik kan me niet goed focussen op de tekst en artikelen lezen is dan best vermoeiend.

Dus ik denk dat je dat probleem blijft houden...
Doe serround eens aanpassen in surround. Verder leuke review hoor.
ja ik dacht al dat het fout was, maar was laat dus was niet helemaal wakker.:P
En als je toch bezig bent...

gosthing -> ghosting ;)
heb jij de tv via een losse decoder aangesloten of werkt hij via de cam module op digitale /hd tv ?

hij is namelijk niet ci + gecertificeerd en werk niet samen met ziggo voor zo ver ik weet.

welke type decoder werk je mee (evt)

er kan een sd kaart, deze zou avcd / mpeg moeten ondersteunen. Heb jij hier ervaring mee en welke media (met extensie) werkte bij jou wel?