Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD X370 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI X370 Gaming M7 ACK Review

GOTD 7 november 2017, 288 views Product geleend

MSI X370 Gaming M7 ACK

De X370 gaming M7 ACK is een ATX bord wat zich richt op het hogere segment in de markt. Hierdoor kost het bord wat meer maar dit maakt het wel compleet

Pluspunten

• Design, het bord is zwart en valt hierdoor niet op.
  • Veel extra's die je bij het bord krijgt
  • AC Killer1535 kaart is net zo snel als de kabel
  • 6x Sata 2x M.2 2x PCI-E 3.0 je kunt alles aansluiten op dit bord
  • Simpel overclocken met software van MSI

Minpunten

• DVI-D en PS/2 connectoren nemen alleen maar ruimte in
  • Het ''Gaming'' label slaat de plank mis,er zijn goedkopere oplossingen.
  • 5050 RGB LED moet je apart kopen

Layout Score: 5

De afgelopen weken heb ik mij op glad ijs bevonden door reviews te schrijven die buiten mijn comfort-zone liggen. Zo heb ik een review geschreven over een Beamer en een koelkast. Iets wat ik nog niet eerder heb gedaan. Met deze review wil ik weer terug gaan naar een voor mij wat meer vertrouwde omgeving namelijk de computer. Deze review zal gaan over een AMD Ryzen moederbord met de luxe X370 chipset. Om precies te zijn heb ik het over de MSI X370 Gaming M7 ACK. Een moederbord wat zich in het middensegment vindt qua prijs. Op het moment van schrijven is het bord te krijgen voor ongeveer ¤236 in de webshops. Een behoorlijke prijs als je dit vergelijkt met andere X370 chipset moederborden. Dus moet MSI hier wel behoorlijk wat tegenover zetten qua mogelijkheden, wil je weten of dit gelukt is? Lees vooral verder!

What's in the box

Goed, je legt het geld neer voor het moederbord maar wat krijg je er nu allemaal voor? Natuurlijk krijg je het moederbord maar vaak geven fabrikanten je nog extra spullen die handig zijn bij het installeren van je moederbord. MSI heeft de doos behoorlijk vol gestopt.

Je krijgt een behoorlijk aantal boekjes bij het moederbord. Natuurlijk krijg je de volledige handleiding van je moederbord. Hierin staat precies waar ieder lampje. pinnetje of sleufje voor is. MSI denkt ook aan de mensen die een wat kortere spanningsboog hebben, voor deze mensen zijn er wat quick install guides toegevoegd. Voor de vele sata-kabels zitten er stickertjes bij die je om de kabel heen kunt doen. Mocht je meerdere drives gebruiken en je wilt er een vervangen kun je makkelijk zien welke aansluiting voor welke drive is. Ook geeft je MSI een luxe onderzetter, helaas zit er een gat in het midden, niet erg handig.

Bij dit luxe moederbord zit ook een heel scala aan kabeltjes. Er zitten in totaal 4 sata kabeltjes bij, waarvan 2 een haakse kop hebben en de andere twee zijn recht. Voor de ledstrip (niet tegevoegd) is er ook nog verlengkabeltjes. Hierdoor kun je de ledstrips makkelijker wegwerken in je behuizing. Omdat dit bord gericht is op gebruik met meerdere videokaarten voegt MSI ook een SLI bridge toe.

Veel van ons zitten weggestopt op een zolderkamertje (of ben ik dit alleen) en moeten hierdoor een internet kabel naar boven trekken. Iets wat moeders de vrouw lang niet altijd leuk vindt. Gelukkig is er ook aan ons gedacht. MSI voegt een Wifi/bluetooth kaart toe.

De kaart bevat een AC Killer chip en is van alle gemakken voorzien.

specificaties

Voordat ik het bord ga testen wil ik eerst weten wat voor specificaties het bord heeft. Later zal ik kijken of de specificaties en claims overkomen met wat er op de site van MSI te vinden is. Dit is te lezen onder het kopje Benchmarks.

Chipset

Als eerst de X370 chipset, ook wel de chipset voor de ‘’enthousiast’’. X370 richt zich op de AMD Ryzen serie CPU’s. Niet voor iedereen dus en gericht op mensen die meer dan de gemiddelde gebruiker vragen van hun computer. Zo zijn alle overclock mogelijkheden aanwezig (CP,GPU,RAM) en kun je 2-weg SLI opstelling maken of een 3-weg Crossfire. Met de huidige prijs en verkrijgbaarheid van videokaarten is dit zeker voor de enthousiastelingen te noemen. Ook kan ik mij voorstellen dat je als videobewerker of andere professionele toepassingen goed gebruik kunt maken van de optie om extra kaarten te kunnen toevoegen. Ook krijg je met de X370 chipset twee extra lanes voor je PCI-E slots. Als laatste krijg je bij deze chipset de mogelijkheid om meerdere USB types te gebruiken.

DDR4 Boost

Ook is bij dit bord weer de DDR4 boost aanwezig. Door deze techniek zou een overclock stabieler moeten zijn. Voor veel gamers is dit niet erg belangrijk, het overclocken van het geheugen heeft tenslotte amper voordeel bij het gamen. Voor content creators kan dit wel degelijk voordeel hebben omdat deze vaker gebruik maken met het RAM geheugen. Zeker in combinatie met een Ryzen CPU zie ik hierin een voordeel. Al deze extra’s moeten er voor zorgen dat 64GB geheugen tot maximaal 3200Mhz kan draaien.

Storage

Het moederbord heeft een ruime keuze uit manieren van opslag. Als eerste zijn er 6x SATA-600 connectoren aanwezig voor de standaard harde schijven en SSD schijven. Ook is er een U.2 connector aanwezig. Iets wat consumenten niet snel gebruiken maar wellicht interessant is voor de professionele gebruiker.

Leuk en aardig allemaal maar niets speciaals onder de zon. Tot je kijkt naar de 2xM.2 interface. Ja, ruimte voor maarliefst 2x een M.2 SSD. Verborgen onder een shield waar aan de onderkant padding zit die voor koeling moet zorgen. Het shield geleidt de warmte en de case fans zouden de warmte weer weg moeten vervoeren. Hierdoor zou throttling geen probleem meer moeten zijn.

VR Boost

Op het bord is ook een VR boost te vinden. Deze chip zou er voor moeten zorgen dat de twee speciale USB aansluitingen een betere VR experience geven. Het zou lag moeten verlagen en de hardware moeten acceleren. Alle VR set zouden volledig compatibel moeten zijn met dit bord.

Steel Armor

MSI kiest ervoor om de PCI-E en Ram sloten te verstevigen, dit wordt steel armor genoemd. Voor het RAM geheugen lijkt dit wat overbodig maar zeker voor de PCI-E sloten is dit een enorme uitkomst. Een videokaart weegt tegenwoordig al snel een paar kilo en kan daarom makkelijk buigen. De steel armor zou er voor moeten zorgen dat er geen beschadigingen komen aan je bord of videokaart.

Rear Connectors

Aan de achterkant (of zijkant, net wat je zelf wilt) zijn er verschillende connectoren voor al je toetsenborden, muizen en usb raketlanceerders. Als eerste zien we de PS/2 GAMING device port. Iets wat meteen weg mag op het bord, sinds 2001 heb ik niemand meer gezien die hiervan gebruikt maakt. Mocht jij hier toch nog dagelijks gebruik van maken? Graag even een berichtje in de comments, je bent dan officieel een computer archeoloog. Hetzelfde geld voor de DVI-D connector, volgens mij wordt dit door niemand meer gebruikt. Natuurlijk zitten er ook veel connectors die je wel gaat gebruiken. Er zijn vier 3.1 Gen 1 ports aanwezig waarvan er twee worden aangestuurd door de VR boost. Deze zou je dus voor de beste VR-experience moeten gebruiken. Ook zijn er twee USB2.0 aanwezig voor bijvoorbeeld je muis en toetsenbord. Gelukkig mist de op de toekomst gerichte USB 3.1 Gen 2 type c niet op dit bord. Het is er maar één. Waarschijnlijk omdat er nog weinig apparaten gebruik maken van deze verbetingen in USB land.

Met het geluid kun je twee kanten op, ten eerste is er de standaard audio connector, de 3,5mm jack. In totaal zijn er hier van 5 voor bijvoorbeeld verschillende boxen of opname apparatuur. De voorkeur bij mij gaat uit naar de S/PDIF-out. Deze digitale audio connector werk voor mij als geluid amateur (ja er zullen van audiofielen zijn die het niet eens zijn met mij) perfect.

Debug LED

MSI heeft op dit bord een debug led. Hiermee kun je snel fouten opsporen die jouw bord of je componenten hebben. Handig! Als je geen fouten op het bord hebt staat hij helaas wel steeds te branden.

Benchmarks

Overclocken kan tegenwoordig op verschillende manieren. De eerste ouderwetse manier is tijdens het opstarten de del toets in rammen tot je bij de uefi komt. De uefi is een overzichtelijk menu waarin je alles kunt aanpassen.

MSI heeft zelf een app ontwikkeld die ervoor zorgt dat je niet meer de uefi in hoeft om te overclocken. Met de MSI Command centre kun je vanaf je bureaublad verschillende aanpassingen maken voor je overclock. Dit is een manier die door veel meer mensen gebruikt zal worden en hiermee heb ik zelf ook gebruik van gemaakt.

Als eerst ben ik aan de gang gegaan met de CPU overclocken. Je kunt kiezen voor de game boost. Met een klik krijg je er 400Mhz bij zonder enige moeite. Dit is een functie die veel mensen zullen gebruiken en ik zelf op het moment ook aan heb staan. Als je hiermee niet tevreden bent kun je zelf aanpassingen maken. Dit kan door simpele schuifjes hoger en lager te zetten. Stabiel kwam ik tot maximaal 3,9 Ghz. Dit is precies even hoog als ik met mijn vorige B350 moederbord kreeg. Hiermee ga ik er vanuit dat mijn CPU niet hoger kan. Bij mijn vorige review kreeg ik de vraag of dit lag aan de VRM’s die te heet worden, iets wat volgens dit persoon vaak voorkomt bij MSI. Dit heb ik getest met een thermometer, hij komt van Aliexpress en is wellicht niet wetenschappelijk te noemen, toch merk ik dat hij het aardig doet. De thermometer geeft bij de VRM’s maximaal 69.4C aan. Dit zou dus niet het probleem moeten zijn. Mede door deze test ga ik ervan uit dat 3,9Ghz het maximale is voor deze CPU.

Het overclocken van het RAM-geheugen is een ander verhaal. Waar ik bij het B350 bord geen stabiel systeem kreeg zodra ik boven de 2400MHz kwam is het bij dit bord een ander verhaal. Zonder enige moeite zet ik het geheugen op 2933MHz, de computer blijft stabiel en valt niet uit.

AC Killer kaart

Draadloos internet verkrijg je via de AC Killer kaart die je in een PCI-E 1x slot kunt doen. Een deel van het moederbord verleent zijn naam ook aan de ACK kaart.

Internet via de kabel

Internet via de AC Killer kaart.

Voor deze test heb ik gebruik gemaakt van speedtest.net. De eerste test is met kabel. Daarna heb ik de AC Killer kaart geïnstalleerd. (Even de juiste drivers downloaden via Driver Booster 4 in Steam.) De kabel heb ik uit het moederbord gehaald en nog eens gedaan. Zoals je ziet is er geen merkbaar verschil. De bijgeleverde kaart is net zo snel als de kabel.

Voor ongeveer ¤230 krijg je een ATX bord voor de AM4 socket. Het bord is helemaal compleet en bevat alles wat je mag verwachten van een bord in deze prjis catogorie. Twee M.2 sloten met Frozr shield, twee PCI-E sloten, X370 chipset en een AC Killer1535 kaart die uitmuntend presteerd. Deze kaart presteert zelfs net zo goed als de kabel op 3 meter afstand van het modem. Het moederbord krijgt het label gaming mee, maar dit slaat eigenlijk de plank mis. Er zijn namelijk genoeg moederborden met een X370 chipset die goedkoper zijn en net zo goed moeten presteren als deze. Waarschijnlijk verkoopt alles met het woord gaming beter en dus is hiervoor gekozen. Zelf zou ik eerder workstation op de doos zetten, dit komt veel beter overeen met de prestaties.

Het overclocken is een fluitje van een cent met de MSI software. Je hoeft niet meer ouderwets de BIOS/UEFI in. Een paar klikken op het bureaublad zorgen voor +400Mhz in gaming mode. Deze simpele manier van overclocken werk goed voor veel mensen. De maximale overclock die ik kreeg op dit bord was 3,9Ghz, hetzelfde resultaat als het goedkopere B350 chipset variant. Waarschijnlijk het maximale wat mijn CPU trekt. Bij het overclocken van het geheugen kreeg ik met dit bord wel een beter resultaat. Waar de B350 chipset instabiel bleek bij clocks hoger dan 2400Mhz gaat dit bord zonder probleem naar de 2993Mhz.

Over smaak valt niet te twisten zei moeders altijd, toch ga ik mijn mening geven. Het bord zelf is zwart en valt niet snel op. De LED’s die op het bord zitten wel. Dit is voor mij een positief punt want het ziet er allemaal erg strak uit. Toch vallen twee LED’s uit de toon, zo is er een groene LED die aangeeft dat mijn CPU pomp in DC modus staat, jammer aangezien ik een rood/zwarte build heb. Onder aan het bord is een LED te vinden waarin je een snelle foutmelding kunt vinden als je een probleem hebt met dit moederbord, handig als je een fout hebt, onhandig als alles gewoon werkt en er constant een 40 te zien is. De 40 geeft aan dat mij computer uit de slaapstand is gekomen, dat wist ik al en dus overbodig. Naast de verschillende LED’s kun je ook nog een LED strip toevoegen. Dit moeten 12v 5050 RGB LEDstrips zijn. Deze kosten bijna niets op site’s zoals Aliexpress.com maar zitten er helaas niet bij, iets wat je wel mag verwachten als je zoveel geld neerlegt voor een bord.

Heb jij ook een MSI X370 Gaming M7 ACK?