Specificaties 4GB microSDHC, 1,225 per GB - Bekijk alle specificaties

Kingston microSDHC 4GB Class 4 + Adapter Review

Zartok 21 februari 2010, laatste update op 11 september 2012, 2.795 views

Kingston microSDHC 4GB Class 4 + Adapter

Pluspunten

• Sneller dan vermeld
  • Goedkoop

Minpunten

• Nou vooruit dan, geen opbergdoosje

Intro
Omdat ik overweeg een Samsung Star te kopen heb ik maar alvast dit microSD kaartje gekocht. Dat klinkt misschien een beetje dom maar met de adapter die erbij zit kan ik hem ook in mijn Nikon D5000 gebruiken en ik was toch bij de Alternate en dacht ach kom voor die prijs wat maakt het ook uit. Thuis aangekomen zag ik een 4tje met een cirkeltje erom staan, oftewel het is een klasse 4 product. Nu is mijn kaartje dat ik standaard in mijn D5000 gebruik een SanDisk Ultra II 4GB en heb er bijna 2 maal zo veel voor betaald, deze is echter ook een klasse 4 kaartje, dat maakte mij nieuwsgierig: "Is zo'n microSD kaartje vergelijkbaar met een SD kaartje van bijna 2 keer de prijs?" Ik heb besloten het uit te zoeken en hier komt de review van het microSD kaartje en binnenkort zal die van de SanDisk volgen.
Die van de Sandisk is hier te vinden.

Testopstelling
Om ervoor te zorgen dat ik de 2 kaartjes op een gelijke manier beoordeel heb ik besloten ze in mijn Sharkoon SATA Quickport PRO te stoppen welke via de USB kabel op mijn pc is aangesloten (ik heb helaas geen E-sata). Vervolgens draai ik een paar benchmarks op zowel de volledig lege kaartjes alswel de kaartjes met een paar foto's erop. De benchmarks die ik heb gekozen zijn HDTune 2.55, CrystalDiskMark 2.2.0 en na wat zoeken heb ik ook nog Flash memory toolkit 1.20 (gratis editie) gevonden. Alles wordt gedraaid onder windows Vista Business 64 bits zonder iets geopend behalve het benchmarkprogramma en de gebruikelijke zaken als virusscanner op de achtergrond etc....

Daarnaast wil ik nog een eigen test op gaan zetten welke volledig betrekking zal hebben op digitale fotografie, maar ben hier nog mee bezig om dit goed te krijgen. Het idee is dat ik een standaardonderwerp pak en hier in burst mode foto's van ga maken, het probleem is nog een beetje hoe ik dit wil gaan timen en hoe ik ervoor kan zorgen dat de test zo gelijk mogelijk verloopt (ivm verschillende belichtingsomstandigheden, kleine verschillen in compositie). Als jullie hier nog suggesties voor hebben hoor ik deze graag via de DM.

Prestaties
HDtune 2.55

CrystalDiskMark 2.2.0

Flash memory toolkit 1.20

Samengevat
Als ik kijk naar de resultaten die zijn neergezet in de verschillende benchmarks moet ik zeggen dat ze me allemaal meevallen en zelfs aangenaam verassen. De beloofde snelheden die op de site van de alternate stonden vermeld (max. 9 MBps lezen, max. 7 MBps schrijven, op de site van kingston kan ik geen claims betreft de snelheid vinden) worden ruimschoots gehaald en liggen meestal zelfs zo'n 25% hoger. HDTune is erg optimistisch met zijn 19.2 MB/s lezen, maar als er wat op het kaartje staat daalt dit naar een krappe 14 MB/s wat overeenkomstig is met CrystalDiskMark en ook Flash memory toolkit laat een stijgende lijn zien voor grotere bestanden. De laatste 2 geven waardes voor schrijven die ook redelijk overeen komen, voor kleine bestanden is ie langzamer, maar als de writes groter worden gaat ie steeds sneller.
Ik had vooraf niet gedacht dat er heel veel verschil in zou zitten maar uit HDTune en FMT blijkt toch dat een leeg kaartje anders presteert dan een kaartje waar wat op staat. Misschien dat het aan deze benchamarks ligt want CDM laat weinig verschil zien.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik heb het kaartje een tijdje terug ook voor mijn zusje als uitbreiding voor haar zen gekocht, tot nu toe heb ik geen klachten van haar gehoord dus dat zit redelijk goed (gezien het feit dat ze al snel zeurt). Ikzelf heb hem nog niet gebruikt behalve voor het testen en kan hier dus nog niet veel over zeggen, maar tijdens het testen in ieder geval nog geen problemen gehad. Gezien het flash is verwacht ik ook geen problemen te krijgen en Kingston verwacht dat ook niet want op de verpakking zit een logotje waarbij staat livetime warrenty, over instaan voor je product gesproken :P.

Hangt een beetje af waar je hem koopt maar hij is gewoon goedkoop zeker als je kijkt wat je ervoor krijgt. Misschien hadden ze hem een 0.20 duurder kunnen maken en er een mooi doosje bijgeven waar je hem in kan stoppen, als je hem echter in je telefoon doet is dit natuurlijk niet nodig, maar gezien de SD adapter die bijgeleverd is wel wenselijk geweest.

Algemene beoordeling
Het is een snel (micro)SD kaartje voor een lage prijs. Omdat het een SD kaartje is ie ook nog eens lekker licht en klein. Haal je het microSD kaartje uit de adapter let dan op dat je niet niest anders is ie weg, ik vind het verwonderlijk dat er op zo'n klein dingetje zoveel data past. Heb nog even wat foto's toegevoegd zodat je kan zien hoe klein ie werkelijk is.

Vergelijking met de Sandisk Ultra II 4GB
1: Dit kaartje is langzamer, het andere kaartje is zo'n 40% sneller
2: De sequentiele schrijfsnelheden zijn ongeveer gelijk maar voor het schrijven van bestanden tot en met 5MB ben je sneller met de SanDisk.
Kortom de SanDisk biedt betere prestaties, echter als ik fotografeer merk ik weinig verschil tussen de 2 kaarten (er zit natuurlijk nog een buffer in je toestel), ik zal nog kijken of ik hier een goede test voor kan maken om dit gevoel aan te tonen. Het prijsverschil is niet zo heel groot (absoluut gezien) dus als je voor je fototoestel een kaartje wilt zou ik de SanDisk pakken, zodat je bestanden sneller naar de pc worden overgezet. Als je een kaartje wat je ook in je telefoon wilt kunnen stoppen (of iets anders waar uSD voor nodig is) dan zou ik voor deze gaan, de prestaties zijn iets minder maar je kan hem in meer apparaten stoppen.

Update:
Link naar de SanDisk toegevoegd omdat deze er nu eindelijk is en de vergelijking met de SanDisk aangepast.

Heb jij ook een Kingston microSDHC 4GB Class 4 + Adapter?

Mooie review, alleen doen 2 plaatjes het niet (onder de flash memory toolkit).
bij mij wel :X :)
edit: ik denk dat hij daarom nu ook weer bovenaan staat, dat zal er aan veranderd zijn ;)

[Reactie gewijzigd door yannickie111 op 21 februari 2010 19:47]

Ik heb dr zoeen van 8 :o, en volgens mij zijn ze er ook van 16.. Dats pas veel op weinig oppervlak :o.. :P
Moet je eens voorstellen hoe men daar 10 jaar geleden over dacht xD 16 GB? Dat bestaaat niet!? Hoeveel schijven heb je?!!? Waaaat? Op 2 cm2????? Hekserij! :o

8)7
Wij hebben nog een harde schijf van 80 MegaByte uit een Ambra computer waar MS Windows 3.1 op staat :+ Die map was maar 10 MB! :9