Intel Pentium 4 506 Boxed Review
Prestaties: De standaard presstaties van deze cpu zijn niet bijzonder. Vanwege de lage klok snelheid van: 2,66 GHz en een lage FSB van 533 MHz. En mist helaas ook Hyper-Threading, maar echt ramp is dat nu ook weer niet. Features: Zijn prima, wat je van een moderne cpu mag verwachten. Zoals 1 MB Cache, NX-Bit en ook 64-Bit instructies ontbreken niet. Moet helaas wel Hyper-Threading missen. Stabiliteit: Is uitstekend wat we van Intel gewend zijn. Nog nooit problemen mee gehad. Overklokbaarheid: Is zeer goed te noemen, ook mede vanwege de lage standaard FSB van 533 MHz, waardoor het een stuk makkelijker wordt. Loopt met de bijgeleverde aluminium boxed koeler van Intel boven de 4 GHz. En dat met het standaard voltage...
Pluspunten
Zeer goedkoop Uitstekende overklokker NX-Bit 64-Bit instucties / EM64T
Minpunten
Matige standaard prestaties Geen Hyper-Threading
Eindoordeel
De standaard presstaties van deze cpu zijn niet bijzonder.
Vanwege de lage klok snelheid van: 2,66 GHz en een lage FSB van 533 MHz.
En mist helaas ook Hyper-Threading, maar echt ramp is dat nu ook weer niet.
Features:
Zijn prima, wat je van een moderne cpu mag verwachten.
Zoals 1 MB Cache, NX-Bit en ook 64-Bit instructies ontbreken niet.
Moet helaas wel Hyper-Threading missen.
Stabiliteit:
Is uitstekend wat we van Intel gewend zijn.
Nog nooit problemen mee gehad.
Overklokbaarheid:
Is zeer goed te noemen, ook mede vanwege de lage standaard FSB van 533 MHz, waardoor het een stuk makkelijker wordt.
Loopt met de bijgeleverde aluminium boxed koeler van Intel boven de 4 GHz.
En dat met het standaard voltage van rond de: 1,3 a 1,4 volt, waarmee de matige standaard prestaties wegvallen.
Loopt hier al tijden probleemloos op: 4 GHz ( 20 x 200 MHz ).
Met de Zalman CNPS 9500 kom ik tot boven de: 4100 MHz.
PCMark 05, 3DMark 06 en games zijn geen probleem.
Warmteproductie:
Is vergleken met concurrent AMD vrij hoog, maar met een goede zalman koeler bijvoorbeeld is dat niet zo groot probleem.
Maar het kan een stuk beter.
CPU Temperaturen:
De cpu heb ik getest met de Zalman CNPS 9500 LED koeler met de ventilator op zowel de maximale en minimale snelheid.
Cpu en de Zalman is schoongemaakt met ArctiClean en als koelpasta heb ik Arctic Silver 5 gebruikt.
En is getest met Sisoft Sandra cpu burn in wizard.
De temperatuur is gemeten met: Asus Probe 2 op de snelheid van: 2660 MHz en op 4000 MHz.
Hierbij de cpu temperaturen met de: Zalman CNPS 9500 LED:
Temperaturen - idle - 2,66 GHz:
Low: 26 C
High: 23 C
Temperaturen - load - 2,66 GHz:
Low: 37 C
High: 33 C
Temperaturen - idle - 4,00 GHz:
Low: 31 C
High: 29 C
Temperaturen - load - 4,00 GHz:
Low: 45 C
High: 41 C
Prijs:
Is uitstekend, zo beneden de € 100,- is dit de goedkoopste pentium 4 van Intel.
De prijs/prestatie verhouding is op standaard snelheid al redelijk goed, maar op 4 GHz is het natuurlijk the king of the hill.
Conclusie:
Een prima processor voor weinig geld.
En ben je niet vies van een beetje overklokken dan heb je aan deze cpu een uitstekende keus.
Met bijvoorbeeld een goed en goedkoop overklok mainboard zoals de: Asus P5P800 /SE.
Intel 506 Specs:
http://processorfinder.in...&SysBusSpd=ALL&CorSpd=ALL
Heb jij ook een Intel Pentium 4 506 Boxed?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (40)
Maar ik zal is binnenkort de cpu nog is op pijnbank leggen.
prijs en kwaliteitsverhouding vind ik prima als je van een 2.6 naar 4.0 kan gaan.
zou je van het stressen mischien ook temps kunnen posten?
Ik heb er ook 3D tests gedaan er dat ging prima.
Maar echt games niet nee, maar de cpu verhuist binnenkort naar de woonkamer pc en daar zit een: GeForce 6800 in.
En dan zal ik het nog is uitgebreid testen en eventueel deze survey aanpassen.
Maar verwacht geen problemen verder.
Temps weet ik niet meer, wel van de vapochill LS.
- 30 @ 5326 MHz.
http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=42418
Maar kijk nog wel even.
denk dat je wel even vooruit kan als je er ook mee gaat gamen samen met een GF6800
Ja, dat lees je goed.
Maar dat was alles behalve stabiel helaas, je kon er nog net paint mee opstarten.
Tot iets boven de 5000 MHz was stabiel met de Vapochill LS en dat nou niet echt still zo'n compressor.
Met goede lucht koeler en mainboard zou je boven de 4 GHz uit kunnen komen.
Overklokken blijft een gok natuurlijk, maar het gaat met deze cpu erg makkelijk.
AMD is op dit moment gewoon sneller, dus dat moetje zelf weten welke cpu je neemt.
ik heb zelf een pentium 530 (prescott 1 MB chache) met daarop een zalman 7700CU...
Zonder overclocken wordt deze al 44 graden idle en rond de 64 graden stressed... en deze temps dus op de maximale toeren van de zalman (1380 rpm volgens sensor)...
In mijn midi-kast zitten 6 koelers dus daar zal het ook niet aan liggen...
En 6 case fans.
ik heb ooit pent 4 overclockt alles ging goed tot ik ging game
Heb hier ook 2 heethoofjes staan en clocken zéér goed:
P4 2.4 Prescott 1MB @ 3.9 100% stabiel@Zalman 9500Led
Celeron 320 2.4 Ghz de 256 KB @ 4000 Mhz @Zalman 7000B-Cu
Oc potentie zit wel degelijk in de nieuwelingen
En de koppen vet gemaakt, zodat het wat duidelijker is.
Denk dat het zo wel goed is, zo niet geef maar een gil.
Heb je hem ook al bv. een nachtje memtest86 laten doen
Dan weet je of die echt stabiel is voor jouw doen dan aangezien je geen games speelt .
En dat was: 55,36 seconden op: 4080 MHz met de intel boxed koeler.
Standaard voltage van: 1,296 v
Geheugen timings: 2-2-2-5 / FSB:DRAM 1:1
En wat voor geheugen heb je gebruikt?
Edit: misschien is het handig om ook screenshots van superpi er bij te zetten.
Edit 2: Dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd gelezen.
Probeer SuperPI maar eens. Ben erg benieuwd binnen hoeveel seconden die van jou over 1M doet.
Want met die nieuwere versie heb je veel snellere tijden.
Want 42 sec. haal je dan nooit op 3,2 GHz.
forum: [Contest] GoT PiFast Challenge!! V10.0
Download de juiste versie uit dit forum.
Deze dus: http://www.fewture.cistron.nl/pifast.zip
Wat voor een voeding heb je?
Want op 5 Ghz moet iewel heeel veel zuipen en welke V-core?
Want men Tagan 480 watt U22 trekt men P4 2.4@4 Ghz niet, de 12v lijn stort naar 11.5 onder volledige belasting.
Bij 5 GHz had ik ongeveer 1,600 volt nodig, met de Vapochill Light Speed, vrij hoog dus.
Voor: 4700 MHz @ 1,425 volt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

:strip_exif()/u/76417/crop64b968678c4ed_cropped.webp?f=community)