Intel Pentium 4 506 Boxed Review

nFo928 10 september 2006, laatste update op 10 september 2006, 4.782 views

Intel Pentium 4 506 Boxed

Pluspunten

• Zeer goedkoop
  • Uitstekende overklokker
  • NX-Bit
  • 64-Bit instucties / EM64T

Minpunten

• Matige standaard prestaties
  • Geen Hyper-Threading

Prestaties:

De standaard presstaties van deze cpu zijn niet bijzonder.
Vanwege de lage klok snelheid van: 2,66 GHz en een lage FSB van 533 MHz.
En mist helaas ook Hyper-Threading, maar echt ramp is dat nu ook weer niet.

Features:

Zijn prima, wat je van een moderne cpu mag verwachten.
Zoals 1 MB Cache, NX-Bit en ook 64-Bit instructies ontbreken niet.
Moet helaas wel Hyper-Threading missen.

Stabiliteit:

Is uitstekend wat we van Intel gewend zijn.
Nog nooit problemen mee gehad.

Overklokbaarheid:

Is zeer goed te noemen, ook mede vanwege de lage standaard FSB van 533 MHz, waardoor het een stuk makkelijker wordt.
Loopt met de bijgeleverde aluminium boxed koeler van Intel boven de 4 GHz.
En dat met het standaard voltage van rond de: 1,3 a 1,4 volt, waarmee de matige standaard prestaties wegvallen.
Loopt hier al tijden probleemloos op: 4 GHz ( 20 x 200 MHz ).
Met de Zalman CNPS 9500 kom ik tot boven de: 4100 MHz.
PCMark 05, 3DMark 06 en games zijn geen probleem.

Warmteproductie:

Is vergleken met concurrent AMD vrij hoog, maar met een goede zalman koeler bijvoorbeeld is dat niet zo groot probleem.
Maar het kan een stuk beter.

CPU Temperaturen:

De cpu heb ik getest met de Zalman CNPS 9500 LED koeler met de ventilator op zowel de maximale en minimale snelheid.
Cpu en de Zalman is schoongemaakt met ArctiClean en als koelpasta heb ik Arctic Silver 5 gebruikt.
En is getest met Sisoft Sandra cpu burn in wizard.
De temperatuur is gemeten met: Asus Probe 2 op de snelheid van: 2660 MHz en op 4000 MHz.
Hierbij de cpu temperaturen met de: Zalman CNPS 9500 LED:

Temperaturen - load - 4,00 GHz:
Low: 45 C
High: 41 C

Prijs:

Is uitstekend, zo beneden de 100,- is dit de goedkoopste pentium 4 van Intel.
De prijs/prestatie verhouding is op standaard snelheid al redelijk goed, maar op 4 GHz is het natuurlijk the king of the hill.

Conclusie:

Een prima processor voor weinig geld.
En ben je niet vies van een beetje overklokken dan heb je aan deze cpu een uitstekende keus.
Met bijvoorbeeld een goed en goedkoop overklok mainboard zoals de: Asus P5P800 /SE.

Intel 506 Specs:

Heb jij ook een Intel Pentium 4 506 Boxed?

Survey nog een beetje aangepast.
En de koppen vet gemaakt, zodat het wat duidelijker is.
Denk dat het zo wel goed is, zo niet geef maar een gil. :)
Ok leuk verslag top , maar ehm wat is je pifast tijd en super-pi 1mb test tijd ?
Heb je hem ook al bv. een nachtje memtest86 laten doen

Dan weet je of die echt stabiel is voor jouw doen dan aangezien je geen games speelt .
Ik heb nog een plaatje gevonden met pifast.
En dat was: 55,36 seconden op: 4080 MHz met de intel boxed koeler.
Standaard voltage van: 1,296 v
Geheugen timings: 2-2-2-5 / FSB:DRAM 1:1
Lijkt me sterk als je 4GHz pentium 4 er ruim 55 sec. over doet. :z Bij mij doet doet ie 42 sec. over 1M aan data. Specs: p4 540 3,2GHz 1MB HT, 1GB Ram @400DDR, Gigabyte 8IP775-G
En wat voor geheugen heb je gebruikt?

Edit: misschien is het handig om ook screenshots van superpi er bij te zetten. ;)

Edit 2: Dan heb ik het waarschijnlijk verkeerd gelezen. :Z

Probeer SuperPI maar eens. Ben erg benieuwd binnen hoeveel seconden die van jou over 1M doet.
Dan heb je de verkeerde versie van pifast.
Want met die nieuwere versie heb je veel snellere tijden.
Want 42 sec. haal je dan nooit op 3,2 GHz. :Z
forum: [Contest] GoT PiFast Challenge!! V10.0
Download de juiste versie uit dit forum.

Deze dus: http://www.fewture.cistron.nl/pifast.zip
Hmm ik heb hem net besteld voor mijn MCE, ondanks dat iedereen mee aanrade om mijn sempron 2800+ te blijven gebruiken. Zeker als ik zie dat met een goede koeler de proc tot 4 Gig op te fokken is denk ik dat dat geen onverstandige keuze is geweest.

THNX voor je review!
Ik denk niet dat dat een verstandige keuze is geweest, dek koelers voor p4 maken nogal veel geluid standaart, die voor amd zeker veel minder.
Daar heb je een Zalman koelers voor.
Semprons klokken ook extreem ver over (in procenten dan). Tenminste, de K8 semprons, de socket A dingen zullen dat minder doen. Ik kan bijvoorbeeld mijn Sempron 64 2800+ bijna passief koelen terwijl die 50% overclocked is...
Een GF4 MX4000 is niet echt een kaartje om te gamen dus ik denk dat de nFo zijn pc voor andere zaken gebruikt.
prijs en kwaliteitsverhouding vind ik prima als je van een 2.6 naar 4.0 kan gaan.
zou je van het stressen mischien ook temps kunnen posten?
Ja de GF4 MX4000 was meer een test kaart om beeld te hebben.
Ik heb er ook 3D tests gedaan er dat ging prima.
Maar echt games niet nee, maar de cpu verhuist binnenkort naar de woonkamer pc en daar zit een: GeForce 6800 in.
En dan zal ik het nog is uitgebreid testen en eventueel deze survey aanpassen.
Maar verwacht geen problemen verder.
Temps weet ik niet meer, wel van de vapochill LS. :P
- 30 @ 5326 MHz.
Maar kijk nog wel even. :)
begrijp ik het goed en heb je daar een 100% overclock...??? Ik zou toch bijna van mijn plan afstappen om mn XP door een Athlon 64 te vervangen, en in plaats deze cpu kopen...
Hij gaat iets meer dan 50 % procent vooruit wat HEEEEEEEEL VEEEEEEEEEEEEEL is voor een cpu met een standaard cooler:O..iig ik zou zeker overstappen haha. Alleen al omdat het intel is;) Pure personal taste(A)*D :*)
Deze moest onder, Rob-G:

Ja, dat lees je goed.
Maar dat was alles behalve stabiel helaas, je kon er nog net paint mee opstarten. :'( :+
Tot iets boven de 5000 MHz was stabiel met de Vapochill LS en dat nou niet echt still zo'n compressor.
Met goede lucht koeler en mainboard zou je boven de 4 GHz uit kunnen komen.
Overklokken blijft een gok natuurlijk, maar het gaat met deze cpu erg makkelijk.
AMD is op dit moment gewoon sneller, dus dat moetje zelf weten welke cpu je neemt. :)
een hele nette score.
denk dat je wel even vooruit kan als je er ook mee gaat gamen samen met een GF6800
Weet je ook wat je batchnummer is want die zal wel lekker laag zijn als ie zo overklokt :9~
Maakt dacht ik niks uit.
Ze gaan bijna allemaal wel boven de 4 GHz, zo ver ik gezien heb op forums.

Waar staat dat op ?
Op de doos zie ik wel staan: Product code, FPO, Version, en Packdate.
Het kan best hoor ik weet niet wat voor geheugen je erin hebt ?
2 x 256 MB / A-data / Samsung TCCD
Ik heb nog even een plaatje erbij gezet met de temps op 4 GHz met de standaard intel aluminium koeler.
Ongeveer rond de: 55 - 59 graden met 100 % load.

Een betere cpu koeler is dus wel aan te raden. :>
Want die van intel stelt weinig voor.
Ik zal binnen kort nog even de temps neerzetten in idle en van de: Zalman CNPS 9500 in load en idle.
Die er binnenkort opkomt. :)
De temps er nog even bijgezet van de Zalman CNPS 9500.
Koelt zoals je ziet erg goed. :P
vind de temps heel erg netjes...
ik heb zelf een pentium 530 (prescott 1 MB chache) met daarop een zalman 7700CU...
Zonder overclocken wordt deze al 44 graden idle en rond de 64 graden stressed... en deze temps dus op de maximale toeren van de zalman (1380 rpm volgens sensor)...
In mijn midi-kast zitten 6 koelers dus daar zal het ook niet aan liggen...
Was trouwens wel met de zij deur open van de pc kast.
En 6 case fans. :>
ja, idd, mijn processortje ( 2,4 ghz celeron D s478 ) werd ik mn oude kast rond de 60 graden, maar nu blijft hij in de zelfde omstandigheden ( behalve de kast en de fans dan ( ms-tech lc-660, 3X 80mm koeler en 1X120mm koeler ) ) rond de 30 graden, een nieuwe kast is dus zeker de moeite waard :)
idd van 2.66 naar 4 ghz is wel heel veel. Dus lijkt me niet met standaart cooler..ofwel?! En anders had je dat ff beter moeten vermelden..voor de rest topppie survey!:*
Ik had 4080 MHz gehaald ( stabiel ) met de standaard aluminium boxed Intel koeler. :P
Maar ik zal is binnenkort de cpu nog is op pijnbank leggen.
ik vind 55 seconden toch wel erg laag, ik haal met een athlon 64 3200+@2.3ghz 53 seconden....het zullen dus niet aleen cijfertjes zijn! (4ghz)! :9
Ik ga het ook nog even testen met een: Abit AS8.
Want de Asus P5P800 wat presteerd wat minder dan de AS8.
Las ik in de forums van xtremesystems. :)
De max overklok met de: Zalman CNPS 9500 zal ik binnenkort nog even doen.
Nog even met de zalman getest, loopt prima op: 4100 MHz.
Op standaard voltage en ventilator op zo'n laagst. :)
4 ghz?? ook ff flink zitten gamen en kijken of hij het dan trekt