QNAP TS-259PRO Review

Erwin1967 9 april 2012, laatste update op 9 april 2012, 1.954 views

QNAP TS-259PRO

Pluspunten

• Compact
  • Eenvoudige installatie
  • Snelle transfer snelheden
  • Voldoende rekenkracht voor simpele taken
  • Veel instellingen

Minpunten

• Plaatsen van harde schijf
  • Processor veel te zwak voor complexe taken

Kwaliteit voeding Score: 4
Installatie

Gisteren de QNAP gehaald en geinstalleerd. Het apparaat zit goed verpakt in een kleine doos. Ik had een compleet zwarte behuizing verwacht maar alleen de voorkant is zwart. De rest bestaat uit een stevige metalen behuizing. Het ziet er toch aardig uit. Hij is vooral klein. De sledes lijken mij stevig genoeg en van voldoende kwaliteit. Het installeren van de harde schijf (WD 1TB, 5400 toeren) ging wat moeizaam omdat deze in eerste instantie niet herkend werd bij de initiele configuratie (zie hieronder). Oorzaak bleek dat de harde schijf nog stevig aangedrukt moet worden bij het plaatsen in de NAS. Ik weet niet of dat normaal is maar hoop dat de aansluiting ook in de toekomst nog goed blijft.

Installatie van het apparaat in het netwerk is erg eenvoudig. Met een bijgeleverd programma kan de NAS gevonden worden. Daarna wordt gevraagd om de NAS te configureren omdat dit nog niet eerder gebeurd is. Hierbij wordt ook aangegeven dat alle gegevens op de harde schijf verloren gaan. Na 5-10 minuten is de NAS klaar voor gebruik. Ik vond het in iedergeval sneller dan verwacht.

Prestatie

Natuurlijk gelijk benieuwd naar de performance van het apparaat. Ik had specifiek voor dit model met 2 schijven gekozen ipv een langzamer model met 4 schijven (bv QNAP 419P of QNAP 410) met een non X86 processor. Ik werd in iedergeval aangenaam verrast. Een DVD (4,5 GB) erop zetten ging met 58-62 MB/s. Eigenlijk net zosnel als kopieren tussen de harde schijven in mijn PC. Het lezen van de DVD ging wat langzamer met 40 MB/s. Een backup maken van mijn fotoverzameling inclusief de filmpjes in totaal 46GB, ging weer wat langzamer. In het begin met 10 MB/s oplopend naar 15 MB/s aan het eind. De processorbelasting op de NAS was erg laag, varierend tussen de 5% en 30%. Ik vermoed dat hier de harde schijf de bottleneck is. In het testen heb ik gewoon de standaard instellingen gebruikt, dus nog niets getweaked.

Software

Qua instellingen is er heel veel mogelijk. Dit vergt denk ik wat meer tijd om het maximale eruit te halen. Vanwege een bug in de firmware, multimedia station toonde maar 1 pagina met thumbnails, heb ik de laatste versie erop gezet die toevallig twee dagen eerder was uitgebracht. Hierin is het probleem opgelost :) De software ziet er mooi uit en laat zien dat QNAP echt heeft nagedacht over een NAS. Het is een kostbaar apparaat maar je krijgt er veel voor terug. Voor mij was snelheid en eenvoud het belangrijkste en dat lijkt tot dusver in orde. Door de dual core Atom lijkt mij het model beter geschikt voor een NAS als de processoren in de 419P en 410. Daarnaast is hij ook compatible met x86.

Ervaring na 2 jaar

Na het schrijven van een andere review leek het me wel aardig om aan deze nog wat expliciete gebruikerservaringen toe te voegen. Deze zijn denk ik voor het grootste deel QNAP breed gerelateerd.

De NAS doet nog steeds trouw zijn werk. Vrijwel onhoorbaar, behalve als je voor de eerste keer na een bepaalde periode weer de NAS benadert en hij zijn schijven opstart. Maar daar valt eigenlijk prima mee te leven. Ik heb een tijdje gewerkt met een vaste downperiode (01:00-16:00) maar daar ben ik snel vanaf gestapt. Je ziet dat je dan ook buiten die periode toch je NAS wilt benaderen. Dus sinds die tijd staat hij permanent aan.

De rekenkracht is voldoende voor het simpele NAS werk. De I/O gaat vlot en dat geldt ook voor de bediening. Eenvoudige apps werken prima, maar zodra je met apps als Gallery3 foto's online laat roteren dan zie je toch de beperkingen. Een foto draaien van rond de 5 MB duurt toch tussen de 5-10 seconden en dat is te lang voor prettig werken. Wil je dit toch vlot laten uitvoeren heb je een veel zwaardere processor nodig. Een atom is in iedergeval ontoereikend. Het verschil tussen dual of single core is denk ik ook niet zo relevant bij een Atom omdat je al sneller tegen andere beperkingen aanloopt zoals absolute snelheid.

Het geheugen van 1 GB is ook meer als voldoende voor het dagelijkse gebruik.

Over de software ben ik nog steeds erg positief. Deze is duidelijk van opzet en eenmaal ingesteld heb je er eigenlijk geen omkijken meer naar. Eigenlijk is dat precies wat je wilt. Ik heb de notificatie bij problemen (schijfproblemen, hackpogingen e.d.) aangezet en dit werkt prima. Alleen het testen van de mailinstellingen werkte wat omslachtig omdat je elke keer alle gegevens moest invullen.
Verder maak ik ook gebruik van de dyndns optie om automatisch IP wijzigingen door te geven. Hoewel ik dit heb ingevuld voor no-ip (als een van de ondersteunde providers) krijg ik toch elke maand een herinnering om mijn account te reactiveren om het adres te behouden. Mogelijk ligt dit toch bij no-ip en zal dit nooit zo gaan werken. Lijkt mij begrijpelijk vanuit no-ip gezien omdat zij natuurlijk een betaalde abonnement willen afsluiten.

QNAP stelt regelmatig updates beschikbaar en deze kan ik nog steeds installeren. Dus wat dat betreft ben ik ook blij.

Samenvattend. Ik ben nog steeds erg tevreden. Een atom processor is toch wel het minimale voor een simpele NAS zodat je op een normale snelheid (60+ MB/s) met bestanden kunt werken. Ik zou nog wel een NAS willen hebben met meer drivebays, alleen daar wil QNAP nog veel meer geld voor zien. Zo kost een 4-bays variant moment ruim 800 euro en dat vind ik echt te gortig voor een atom based NAS. Voor dat geld verwacht ik echt veel meer rekenkracht (niveau i5 2500). De ontbrekende rekenkracht is voor mij het enige echte nadeel.

• P5K PRO met Q9300 / 2GB
  • Netgear WNR3500

Heb jij ook een QNAP TS-259PRO?

Met een schrijfsnelheid van 10-15MB/sec is de hardeschijf echt niet de bottleneck ;) Ligt er waarschijnlijk aan dat het allemaal relatief kleine bestanden zijn (foto's), waardoor de snelheid nou eenmaal niet zo groot is.

Menig hardeschijf van tegenwoordig kan namelijk wel +/- 80MB/sec wegschrijven, dus dat is het probleem niet.
Het klopt dat het allemaal kleinere bestanden zijn. Volgens mij is de toegangssnelheid van harde schijf te laag om een hogere transfersnelheid te krijgen. Ik weet niet hoe EXT4 in elkaar zit maar kennelijk moet hij bij elk bestand een index bijwerken wat de snelheid drukt (write cache is uitgeschakeld). Hier valt overigens wel mee te leven :)

[Reactie gewijzigd door Erwin1967 op 31 januari 2010 13:34]