Bookeen Cybook Opus Grijs Review

hekkel 31 januari 2010, laatste update op 31 januari 2010, 4.331 views

Bookeen Cybook Opus Grijs

Pluspunten

• Goede ergonomie en hardware
  • Goede software
  • Alternatieve lettertypes instelbaar
  • Snel

Minpunten

• Geen hiŽrarchische TOC ondersteuning (in versie 2.0)

Veelzijdigheid Score: 4
De Cybook Opus wordt gemaakt door het Franse bedrijf Bookeen. Dit bedrijf heeft een lange ervaring opgebouwd met eReaders en dat is te merken aan deze eReader.

Twee jaar geleden heb ik m'n eerste stappen gezet op het eReader vlak. Ik heb toen bij B&H Photo een Sony PRS-505 besteld. De reden voor de keuze was dat er toen al verwacht werd dat Sony uiteindelijk over zou stappen op ePub als bestandsformaat en ik verwachtte dat dat het formaat van de toekomst zou worden. Gelukkig had ik gelijk.

Nu, twee jaar en tientallen boeken later vond ik het tijd worden voor een nieuwe liseuse. Pas na langer gebruik van een dergelijke nieuwe technologie komen voor- en nadelen goed aan het licht. Op basis hiervan, en het lezen van vele reviews op het net heb ik gekozen voor de Cybook Opus.

De redenen om te kiezen voor een Cybook Opus waren:

Afmeting.
De Cybook is een 5" apparaat en dat neemt net wat lekkerder mee dan een 6". Het scherm is groot genoeg om lekker op door te kunnen lezen en met het hoesje erom past ie prima in een binnenzak van m'n jas.

Gewicht.
De sony is zwaar. En dat merk je als je wat langer doorleest. Het is gewoon niet echt prettig om een zwaar apparaat langer in de lucht te moeten houden. De Cybook is licht als een veertje en voelt prettig aan.

Snelheid.
De Cybook heeft een snellere processor dan de Sony (en als ik het goed heb geldt dat voor alle Sony's die allemaal dezelfde CPU hebben). Dat merk je vooral bij wat langere, complexere boeken. Ook heeft de Cybook een blader functie: als je de 'volgende pagina' knop ingedrukt houdt dan bladert ie heel snel vooruit.

Batterijduur.
De Cybook zet je echt uit als je klaar bent. De Sony blijft stroom verbruiken en een paar weken niet lezen zorgt toch voor een hap uit de batterijlading. Nadeel is natuurlijk wel dat je altijd twintig seconden moet wachten voor je kunt beginnen met lezen.

Software.
Hier komen de echt grote voordelen van de Cybook naar voren. Want een van de problemen die ik heb met commerciŽle eBoeken is dat de keuze voor het lettertype niet altijd naar mijn smaak is. Een lettertype met fijne schreef (serif) is in mijn ogen minder goed leesbaar op een eInk scherm met toch niet echt heel erg hoog contrast. Een slab serif als Caecilia is veel beter leesbaar. Ik heb van Caecilia de roman, italic en bold versie gekocht en die ziet er op een eInk scherm echt heel mooi uit en is heel goed leesbaar.

Het ePub formaat heeft de mogelijkheid om externe fonts te gebruiken, je kunt daarvoor de @font-face CSS specificatie gebruiken en dan een url opgeven naar het lettertype. Maar als je dat zo doet, moet je dus ieder boek hacken. Een beetje omslachtig, plus je moet dan ook de DRM van je boeken afhalen. Nu met de Cybook kun je je eigen lettertypes installeren door ze in een mapje op de Cybook te stoppen. Ze verschijnen dan in het menu en worden als brood lettertype gebruikt in de meeste ePub boeken. Dit is een unieke feature van de Cybook voor zover ik weet.

De Cybook software heeft daarnaast nog andere leuke extra's zoals twaalf verschillende lettertype groottes en ondersteuning voor mappen en een prettige bibliotheek. De PDF weergave bevalt me ook goed, de Sony maakt gebruik van de PDF reflow, maar dat heb ik nooit prettig gevonden omdat het eigenlijk vrijwel nooit goed werkt. De Cybook heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid om witruimte weg te snijden aan de randen.

De Cybook werd trouwens direct herkend door ADE op zowel m'n Powerbook G4 als onder Windows. Geen van beide lukt het m'n Sony te zien omdat die speciale software nodig hebben van Sony. En we kennen allemaal de kwaliteit van Sony software...

Er zitten ook wel wat nadelen aan de software van de Cybook, zo ondersteunt het alleen het hoogste level van de TOC (index). Da's balen als je een boek hebt waar alle hoofdstukken dan samen geraapt worden in die ene regel 'Inhoud'.

Ergonomie.
Een leuke gadget is de accellerometer, kantel het apparaat en de tekst draait mee. Zo kun je makkelijk van links naar rechtshandig omdraaien. Ondanks dat het apparaat van plastic is voelt het degelijk en stevig aan. De knoppen geven goede feedback zonder te zwaar te zijn.

Conclusie.
De Cybook is wat duurder dan vergelijkbare apparaten. Maar daar staat tegenover dat de software en de ergonomie goed uitgedacht is. Als je wat rond google'd dan vind je nogal wat negatieve verhalen over Bookeen die er vooral op neerkomen dat ze er lang over deden om de versie 2.0 software af te maken. Maar daar staat dan wel tegenover dat die software gewoon goed is. Ik ben erg blij dat ik de overstap gemaakt heb.

PS: Trouwens, wat die prijs betreft, als je de Sony PRS-300 koopt met een hoesje dan ben je net zoveel kwijt. En een bescherming voor een eInk scherm is echt wel aan te raden. De Cybook Opus komt met een stevige hoes waar je de reader in kunt schuiven.

Heb jij ook een Bookeen Cybook Opus Grijs?

Wow, heerlijk duidelijk geschreven.
Nog wel een paar andere vraagjes:
- niet alle pdf-jes zijn op het A4 formaat, hoe schaalt deze reader dat?
- moet je per bladzijde bladeren of is het ook mogelijk een paginanummer in het voeren? (in geval TOC niet werkt en alles onder de noemer 'inhoud' staat.
- zijn die foto's het verschil tussen 2 lettertypen?
- je spreek over lettertypen kopen en lettertypen er op zetten, hoe bedoel je dit?

[Reactie gewijzigd door tostyijzer op 10 februari 2010 12:44]

Kan je met zo'n e-reader inzoomen op de tekst? want op de foto's zijn de letters wel erg klein.