Synology DiskStation DS109J Review

Extrema 30 januari 2010, laatste update op 30 januari 2010, 1.314 views

Synology DiskStation DS109J

Pluspunten

• Downloaden via torrent/HHTP etc terwijl je een FULL HD film streamt doet hij perfect.
  • je website hosten.
  • FTP server.
  • 1-2-3 aansluiten en vinde op het netwerk

Minpunten

• Veel te weinig werk geheugen om meerdere (3+ zware) Multitask opdrachten uit te voeren. Wil je dit wel en toch een DS109 serie. ga dan niet voor de DS109J.
  • Nogal trage powerpc processor.

Kwaliteit voeding Score: 4
De bouw kwalliteit en afwerking is mijns inziens prima, de DS109J voelt stevig aan en oogt goed. Bij mij staat hij in een kast dus het uiterlijk doet er voor mij niet toe.

De Inbouw- mogelijkheden zijn beperkt tot een hard disk van maximaal 1,5 TB. Dit is meer dan voldoende voor mij gezien ik het zelfde quota aan externe hard disk er op aan gesloten heb.

De Koelings- mogelijkheden vind ik prima geen lawaai van de fan. Of overmatige hitte productie.

Het Installatie- gemak is uitstekend ! Sluit de Synology aan op je netwerk, stop de installatie schijf in je pc, en de rest wijst voor zich. Binnen een paar minuten is de NAS volledig bereikbaar vanuit je netwerk. Alle mappen op de server kun je als admin zonder problemen als netwerk map aan duiden waardoor je direct toegang hebt tot elke afzonderlijke map als je dit wilt.

De Modbaarheid Tja daar heb ik wel het één en ander op te zeggen. Alhoewel deze NAS uitstekend is om bijvoorbeeld de torrent client te laten downloaden terwijl er ook FULL HD materiaal van gestreamed word zonder problemen. Krijgt hij wel wat moeite wanneer er nog een task moet worden uitgevoerd als bijvoorbeeld files van de interne hard disk, naar een USB disk te verplaatsten. Hier merkte ik dus dat de power pc processor van 266 Mhz het nog wel aan kan, maar dat het magere geheuegen van 32 MB echt ruim onvoldoende is. Nu is het gelukkig zo dat de (linux) kernel tot 1 a 1,5 gig aan RAm geheugen kan herbergen. Compatible RAm geheuegen is echter alleen een zeer schaars te verkrijgen type van Hynix. Mocht ik dit vinden dan zal ik dit er zeker in zetten.

De Prijs die is voor een NAS van deze kwalliteit zeer goed. Deze NAS zal wanneer je niet te veel wilt de gemiddelde (huis) gebruiker zeer tevreden stellen.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS109J?

Goede review, heeft mij doen besluiten er vandaag ook eentje te bestellen.

Zodra die binnen is en werkt zal ik ik ook een poging doen tot het schrijven van een review....