Specificaties 8GB GDDR5 • 3x DP, DVI-D, HDMI - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G Review

Foritain 2 november 2017, laatste update op 5 november 2017, 4.228 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van de review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.

MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G

MSI plakt hun uitstekende koeler op de nieuwe GTX 1070 Ti chip en levert de stilste van de drie door ons geteste kaarten af, met keurige thermals. Het was te verwachten, maar moet worden gezegd: het is een uitstekende 1070 Ti. Let op: Ti's moet je zelf overclocken.

Pluspunten

• Uitstekende prestaties voor 1080p en 1440p. Nipt sneller dan een GTX 1070, met overclock komen we redelijk bij GTX 1080's in de buurt
  • Zeer redelijke prestatiepotentieel op 3440x1440p; snellere kaarten zijn beter, maar je komt er goed mee weg.
  • Fluisterstil, ook onder volle belasting.
  • Zuinig, veel zuiniger dan Vega kaarten
  • G-Sync, Fast Sync
  • Dikke uitstraling met backplate

Minpunten

• Alle 1070 Ti's komen zonder factory oc, waardoor ze niet heel veel sneller zijn dan de typische gtx 1070's in de markt. Overclocken is een kleine moeite en loont.
  • Dik als hij is, je zit wel aan zwart/rood vast.

Let op: de geruchten dat alle kaarten zonder factory-oc komen zijn accuraat en dat maakt de prestaties eenheidsworst. Omdat jullie en onszelf tijd te besparen maar om zeker te zijn dat iemand die één van de drie reviews vindt wel alle relevante informatie heeft hebben we de review in twee delen opgesplitst. In het eerste deel richten we ons specifiek op de chip, de prestaties en de positie van de GTX 1070 Ti in zijn algemeenheid, en in het laatste deel gaan we de kaart waarvan je de titel bovenaan ziet staan uitvoerig bekijken en richten we ons op de relevante verschillen tussen de drie. Zo kan je wanneer je reeds één van de drie hebt gelezen direct naar het kopje 'uitpakken' springen en vanaf dat punt zaken relevant voor deze specifieke kaart vinden.

MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming

Energieverbruik
Bespreking resultaten
Uitpakken
Geluidsproductie, duurtest, en overclocking

Welkom bij een nieuwe aflevering van: Nvidia rolt uit, u koopt. Want laten we eerlijk zijn, met de huidige Vega prijzen en het gebrek aan interessante custom varianten zou een Nvidia Pascal-generatie kaart met een enkele HDMI poort, Pie-GB aangeheugen en een geluidsproductie gelijk aan de stoomboot van onze beste Sinterklaas en zijn ongetwijfeld politiek correct gekleurde pietermannen dit jaar nog aantrekkelijk zijn.

En uiteraard overdrijven we een klein beetje, en voor alle duidelijkheid heb ik niets dan respect voor het feit dat Nvidia engineers gewoon een uitstekend product hebben gemaakt (en in aantallen kan produceren), maar we hebben het wel over iets van het tiende product op basis van de Pascal architectuur. Echt enthousiast worden we natuurlijk pas van een nieuwe architectuur, maar zolang AMD niet echt gas kan geven nemen we het Nvidia niet kwalijk dat ze de Pascal trein nog even door laten denderen.

De GTX 1070 Ti dus, het model dat tussen de GTX 1080 en de GTX 1070 komt te liggen. Er zijn hier en daar wat adviesprijzen genoemd, maar de ervaringen met GPU releases het laatste jaar en het proberen te schatten van de straatprijzen zijn niet denderend. We houden het eenvoudig: deze kaarten zullen vast ergens tussen de GTX 1070 en de GTX 1080 belanden, en als consument dien je vervolgens de testresultaten en dagprijzen tegen elkaar af te wegen of de stap van een GTX 1070 naar een Ti waardevol is, en de vervolgvraag of een GTX 1080 toch niet nog interessanter is.

Pascal kaart zoveel

De GTX 1070 was in feite een GTX 1080 chip waarvan een deel niet werkte of actief was. De GTX 1080 had 2560 Cuda cores, 20 SM unit, de GTX 1070 had daar 1920 Cuda cores en 15 SM units van actief. Interessant is het feit dat de GTX 1070 Ti binnenkomt met 2432 Cuda cores en 19 SM units, en met dezelfde kloksnelheden komt op papier. We zeggen op papier, want in de praktijk hebben we reeds gezien dat Nvidia kaarten ruim voorbij hun specs boosten.

Hoewel alle drie de modellen 8 GB geheugen meekrijgen zit daar wel verschil in, de GTX 1080 draait op GDDR5X met een 256-bit 320GB/s bus, de GTX 1070 Ti draait net als de non-Ti op een 256-bit 256GB/s bus.

De TDP komt op 180 Watt, gelijk aan de GTX 1080 en boven de 150 Watt van de GTX 1070. Het schetst het beeld dat de GTX 1070 Ti iets dichter bij de GTX 1080 zal moeten zitten dan de GTX 1070. Hoewel Nvidia 1x 8-pin voorschrijft als standaard hebben we reeds gezien dat fabrikanten daarvan kunnen en zullen afwijken.

Op featurevlak houdt de aanwezigheid van dezelfde chip in dat ook die gelijk blijft. We zien uiteraard de nodige DX12 ondersteuning en zaken als Fast Sync, en waar Nvidia zelf natuurlijk de nodige focus op legt: G-Sync.

Samengevat, we pakken een GTX 1080, knippen daar 5% vanaf, en plakken er iets goedkoper geheugen onder. Presto, GTX 1070 Ti:

Where have all the OC’s gone?

Er is het nodige over gesproken de laatste weken, en de laatste dagen werd op basis van de gelekte producten ook duidelijk dat het waar was: board partners van Nvidia zullen GTX 1070 Ti kaarten allemaal volgens stock kloksnelheden leveren. MSI kwam met de Gaming in plaats van de Gaming X, Asus met de Strix in plaats van de Strix OC, en zo zijn er genoeg voorbeelden te vinden. Het is een veilige aanname dat deze verplichting vanuit Nvidia wordt opgelegd, we hebben voldoende kennis in huis om te weten dat wanneer een fabrikant zich niet aan de regels houdt ze hard worden gestraft.

Ware het niet dat we alsnog alle kaarten door alle benchmarks hebben gehaald om zeker te zijn was het in theorie prettig geweest voor reviewers, want de out-of-the-box fps prestastie van drie kaarten vallen ook allemaal binnen wat we normaliter typische marges noemen; afwijkingen die we ook zien wanneer we twee keer dezelfde kaart testen. Hierdoor hanteren we ook één serie game-fps grafieken voor alle drie de kaarten. Gelukkig zien we ietwat verschil in temperaturen, geluidsproductie, featureset en overclockresultaten wat het laatste deel nog interessant maakt, al is ook dat niet eens heel extreem interessant als we zien hoe verdomd zuinig Nvidia hun chips al heeft gemaakt wat echt luidruchtige kaarten compleet overbodig maakt.

Overclockresultaten you say? Correct, er is weliswaar een vaste snelheid opgelegd out of the box, met een (op een paar MHz na) gelijkkomende boost snelheid, maar niets staat handmatig overclocken in de weg via bijvoorbeeld MSI Afterburner waar we verschillen zien in Voltage-aanpassingen, powerlimits, en de uiteindelijke resultaten.

Fabrikanten maken van die vrijheid ook gretig gebruik, want ook het gebruik van een handmatig-te-activeren OC modus in de software is kennelijk toegestaan. Installeer je bijvoorbeeld de GPU Tweak software van Asus, dan zet deze je kaart direct in de OC modus nog voordat je wat aanklikt.

Daar zouden we naar kunnen kijken, maar als je die moeite gaat nemen gaan we kortaf zeggen dat je net zo goed een algemene OC tool kan pakken, de powerlimit wat op kan krikken, en een significante overclock toepast. Iets meer moeite, maar niet genoeg waardoor ik je alsnog een luie donder mag noemen als je dat niet doet. En belangrijker: het is effectiever, en geen van de geclaimde ‘gegarandeerde’ boost speeds ligt hoger dan zelfs het aller slechtste Pascal-OC resultaat dat we met tientallen kaarten in het afgelopen jaar hebben gezien. Marketing-technisch leuk, super-lui-technisch leuk, maar tot zover argumenten gaan om merk A in plaats van merk M te nemen? Mwah.

Testopstelling

De GPU testopstelling bestaat momenteel uit een Intel Core i7-6700K met 16GB DDR4. (Overigens zijn alle kaarten ook alvast getest met een 8700K om een eventuele overstap te maken).

Alle kaarten worden getest met de instellingen zoals ze uit de fabriek komen, fabrieks-overklok instellingen blijven dus in tact (oh wait, nevermind). Alle benchmarks zijn om uitschieters te voorkomen meerdere malen uitgevoerd, waarbij opvallende uitschieters worden gefilterd en het gemiddelde wordt weergegeven. Omdat we gaandeweg zullen concluderen dat overclocken, zij het automatisch of handmatig, eigenlijk gewoon moet gebeuren nemen we voor de verandering zowel de stock resultaten mee als één die simuleren wat je in de praktijk altijd zou moeten kunnen verwachten, de combinatie 1974MHz / 4200MHz. 100% garantie krijg je niet, maar we hebben nog geen kaart ervaren die dat in elk geval niet aankan.

Een belangrijke opmerking met betrekking tot de drivers. Driver updates geven soms wat prestatieverbeteringen, maar veelal in specifieke games. Een vergelijking maken met een oudere kaart op oudere drivers is dan ook niet altijd 100% eerlijk. Anderzijds mag je bij een gloednieuwe chip verwachten dat er nog optimalisaties in de pipeline zitten. De meeste games in deze vergelijking zijn wel al eventjes uit, dus de kans dat een nieuwe driver verder geoptimaliseerd is voor die game is dan zeer klein bij een iets oudere chipset, maar er blijven wat onvermijdelijke risico’s aan zitten. We hebben helaas geen tijd gehad om de GTX 1070 en GTX 1080 opnieuw te testen.

Alle games in onze GPU reviews hebben een geïntegreerde benchmark. Dit zorgt voor een constante vergelijking tussen de kaarten per game, de gebruikte instelling staat in de header van elke grafiek.

1080p resultaten

Laten we beginnen met toch wel de grote single GPU benchmark: 3D Mark FireStrike. Deze resultaten zijn nog altijd representatief voor onderlinge krachtverschillen.

Verdere benchmarks:

1440p resultaten

4K resultaten

Directx12 resultaten

In tegenstelling tot voorgaande reviews bevat dit hoofdstuk enkel de resultaten, de bespreking daarvan doen we achteraf. Interessant is wel het verschil tussen DX11 en DX12 in Hitman. Of DX12 gunstig uitpakt zal je echt per game moeten blijven testen.

Energieverbruik

Ook het verbruik van een GPU is een belangrijk punt. Ik heb het verbruik gemeten bij het stopcontact, oftewel het verbruik van het gehele bovenstaande testsysteem, met een Voltcraft 4500PRO. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een basic USB toetsenbord en een USB muis. Die verbruiken uiteraard ook een klein beetje, en op deze manier hoop ik het verbruik van een gangbaar systeem (excl monitor) te tonen. Hoewel deze meting niet exact bepaald wat de kaart verbruikt, krijgen wij zo wel een inzicht in het daadwerkelijke verbruik van een systeem, een redelijke vergelijking van het verbruik van de verschillende kaarten, en een indicatie van welk vermogen voeding geschikt zou zijn voor dit product.

Het verbruik op drie momenten is opgenomen in deze grafiek:
- Het gemiddelde verbruik van de computer gedurende 10 minuten in idle (Dus niet de slaapstand).
- Het gemiddelde verbruik gedurende enkele specifieke game benchmarks.
- Het piek-verbruik gedurende de hele benchmark sessie. Let op: dit zegt feitelijk niets over de GPU, want een piek bereik je alleen door CPU en GPU load. Het is echter relevant om met enige overtuiging te kunnen stellen hoeveel vermogen je eventuele voeding nodig heeft.

En omdat de kaarten elkaar niet veel ontlopen doen we dit hoofdstuk ook even in één keer voor allemaal. We zien een prima score op gebied van idle verbruik, deze zit in dezelfde lijn als andere recente AMD en Nvidia kaarten, zoals was te verwachten.

Nvidia blijft verder gewoon meester op gebied van efficiëntie, en dan vooral de belangrijkste performance-per-Watt graadmeter. De casual gamer zal dat niet of nauwelijks merken, maar ga je genoeg uren maken dan scheelt het verbruik van een GTX 1070 Ti ten opzichte van een Vega enorm. We hebben weliswaar enkel de 64 in de grafiek staan, maar de iets zuinigere 56 gaat een Nvidia GeForce GTX 1070 Ti niet evenaren. Onderlinge verschillen zijn weliswaar even de moeite van het los presenteren waard, maar wegen niet significant op de eventuele uiteindelijke keuze. Hou er ook rekening mee dat ook op dat vlak je geen garanties kan plakken op een samplesize van één, het is zeer redelijk om aan te nemen dat een tweede sample echt een Wattje meer of minder verbruikt.

Ons standaard verhaaltje wat voedingen betreft blijft staan; Zelfs met de i7 en de videokaart op volle toeren is een 450W voeding prima in staat het te voeren, al is dat in onze optiek iets krap. Een degelijke 550W voeding is echter geen enkel bezwaar, en behoudt ook wat overclockpotentieel. Verwacht je echt de grenzen van je componenten op te zoeken is een ca 650 Watt model geen verkeerde investering, zoals we hieronder zullen zien.

Bespreking resultaten en positionering van de GPU.

Om andere resoluties te bespreken op basis van bovenstaande resultaten eerst de grafiek met het aantal pixels per resolutie:

Kijken we terug naar de grafieken dan zien we dat de GTX 1070 Ti in een strakke sandwich zit. De keuze om geen stevige OC’s vanuit de partners toe te staan is dan wel te begrijpen gezien de resultaten met overclock hier en daar een GTX 1080 (met fabrieks OC) aardig benaderen, maar direct uit de doos en zonder enige OC vinden we de ‘oude’ GTX 1070 er hier en daar wel gevaarlijk dicht opzitten.

Maar eerst de vraag voor welke resoluties hij is, die is redelijk duidelijk. Voor een 1080p scherm is hij grofweg even top als een GTX 1070 of GTX 1080 is, waarbij je je door je budget kan laten leiden. Kijk je niet op een paar tientjes (mits de meerprijs een paar tientjes blijkt), dan is het een even redelijke koop als een GTX 1070, en hoewel pittig zullen we het geen onzinnige overkill noemen.

2560x1440p lijkt echter wel de gezonde sweetspot voor de nieuwe Ti. Je kan weliswaar niet altijd alles maxxen, maar dat ligt meer aan het feit dat de zwaarste games hier en daar absurde fps-verziek settings hebben die je beter uit schakelt. Je speelt wel bijna alles op hoge tot zeer hoge settings weg, met de kanttekening dat je vermoedelijk goed moet kijken om het verschil met een GTX 1080 te zien, of de GTX 1070 eigenlijk. Een GTX 1080 Ti blijft daar absoluut baas, maar een GTX 1070 Ti is een knap talent.

Op hogere resoluties profiteer je m.i. wel van een extra investering als je die kan veroorloven. Voor 3440x1440p is een GTX 1080 Ti aantrekkelijk als je dat geld hebt, maar met een GTX 1070 Ti kom je ook een heel eind al is er op die resolutie maar zo veel dat een beetje overclocken kan helpen. Die vermoedelijk kleine investering boven een GTX 1070 lijkt hier in elk geval wel de stap waard, want vanaf deze resolutie helpen echt alle beetjes, maar zo kan je ook bezig blijven.

AAA games in 4K spelen blijft vooralsnog het domein van de aller duurste kaarten, en daarvoor wachten we eigenlijk nog op de opvolger van de huidige generatie. Je komt er in tal van games mee weg, maar 4K gamen in dikke games met hoge settings is vooralsnog een utopie zelfs als je een GTX 1080 Ti hebt. Wil je daar serieus voor gaan, stap dan meteen zo hoog mogelijk in.

Uitpakken

Goed, nu weten we wat we van de chip mag verwachten en gaan we ons op de specifieke MSI uitvoering richten. Wat de verpakking betreft weinig anders dan voorheen, wat stickers, prima presentatie van de accessoires echter, en een sticker op de fan wat alleen maar een gevolg kan zijn van tech support vragen over het feit dat de fans niet spinnen.

Heb je de laatste tijd wat Gaming X kaartjes gezien? De GTX 1070 Ti Gaming (zonder X) zal je vast bekend voorkomen. Het is een twee slot uitvoering met een breder PCB dan standaard, en je zal als gamer echt onder een steen gewoond moeten hebben om deze zwart/rode uitstraling niet te herkennen.

MSI wijkt af van de Nvidia standaard voor één 8-pin connector en voegt een tweede 6-pin toe, Asus en Inno3D doen dat niet, en we vragen ons eigenlijk af ‘waarom’. Zelfs met overclock is een enkele 8-pin niet iets om wakker van te liggen, maar of er andere onderliggende redenen zijn durven we niet te zeggen. Het oogt wellicht wat meer als een dikke GPU, maar mocht je net een voeding met enkele PCIe power op het oog hebben of voor SLI willen gaan sta er even bij stil.

Backplate ook weer van departij, en normaliter gaan we niet al te veel op elk detail n maar in dit geval vinden we de verschillende kleine heatsinks rondom wel even een momentje waard. Het is een heel net gebouwd kaartje, dat moeten we MSI geven.

Aansluitingen: drie DP, één HDMI en één DVI.

Met slechts een paar dagen tussen het krijgen van de kaart en de NDA datum hadden we niet de gelegenheid om deze zwart/rode kaart goed tot zijn recht te laten komen in een build. Het is ook wel tekenend voor de designkeuze van MSI natuurlijk, ik vermoed dat ze daar de nodige discussies hebben over vasthouden aan hun stijl of de deur openzetten voor meer builds maar dan met het risico dat het een beetje eenheidsworst wordt. Hoe dan ook, in de Phanteks Enthoo Pro TG zetten we de kaart een beetje in perspectief.

Geluidsproductie, duurtest, overclocking.

In dit hoofdstuk bekijken we de geluidsproductie, doen we een stabiliteitstest (duurtest), en kijken we of er nog meer uit de kaart te halen valt.

Eerst, knallen. Let op: we kijken zelf naar de gemiddelde vastgehouden boostspeed, MSI afterburner screenshot is slechts ter indicatie, de weergegeven waarde schommelt en kan niet worden vergeleken met andere screenshots.

Wat de screenshot wel makkelijk aantoont is dat de kaart tegen de powerlimit aan zit. Net als de Asus, net als de Inno. Alle drie de kaarten zitten uiteindelijk tussen de 1848 en 1860MHz gemiddeld. Hoewel de MSI een paar MHz onder de andere twee kwam kunnen we ook daar eigenlijk niet echt iets uit opmaken en gaan we dat dus ook niet met een beeld als een soort feit presenteren. Het zijn wel zeker harde getallen, maar uiteindelijk zitten er altijd wat verschillen tussen de chips en kunnen we simpelweg niet concluderen dat de volgende MSI en Asus tot op de MHz gelijk gaan boosten. Fabrieksoverclocks waren in elk geval nog een beetje interessant omdat fabrikant X dan ook echt bewust een paar MHzjes hoger te zitten.

Het vermoeden dat die kleine variantie ook silicon lottery gerelateerd is, het concept dat je ook een beetje geluk moet hebben met je chip, wordt heel dik onderstreept door de ronduit slechte core overclock limieten van de door mij geteste kaart. Ik meen dat ik één keer eerder een kaart heb gezien die de 2000 MHz niet kon bereiken (die belande op 1987 o.i.d.), maar de MSI kwam zelfs daar niet op. Het geheugen van de MSI kaart overclockte wel ver, ruim voorbij de andere twee dankzij de aanwezige samsung chips, echter zonder dat er een harde garantie op papier komt te staan dat elke MSI kaart die chips gaat gebruiken hangen we ook daar niet extreem veel gewicht aan. Uiteraard kunnen we het sowieso niet vertalen naar garanties voor de praktijk, ik denk dat het realistisch is om te stellen dat het enige wat we uit de data van drie kaarten kunnen halen is dat je met een beetje mazzel je op 2100MHz gaat komen met een extra 15% op je geheugen, maar dat wanneer je echt pech hebt je niet voorbij de 1950MHz komt met het geheugen op een schamele +5%.

De informatie wordt niet heel veel interessanter wanneer we de geluidsproductie bekijken. Goed nieuws voor MSI dat deze onder de Asus zit onder volle belasting en zelfs onder onze 33 dBA ambient totdat we de meter letterlijk de ventilatoren induwen, waarmee het objectief de stilste van de drie is, maar welke malloot zit met een open testbench op 30 centimeter afstand te gamen wat grofweg de situatie moet zijn dat je de Asus of MSI ooit zal kunnen horen? Als uitgangspunt meten we op een praktisch mogelijke 50 centimeter, maar ook voor de Asus zien we pas beweging in de meter wanneer we een 10-20 tal centimeter dichterbij komen. Voor de Asus kunnen we dan zeggen dat het leuk is dat hij 1 hele flippin woop-die-doo graad kouder blijft dan de MSI, maar ook daar gaat op: het maakt echt geen … uit.

Vergeleken met de Inno3D is dat wel een iets ander verhaal. Met zijn 66 graden gemiddelde is die nipt warmer, waarbij we ook stellen dat dat totaal niet relevant is, maar die iets hogere temp wordt behaald met een hogere geluidsproductie. De Inno is niet luid, verre van, maar met 37,5 dBA op 50 centimeter afstand is deze in een open opstelling wel waar te nemen. De efficientie van de koeler is daarmee objectief als minder te bestempelen. Maakt het uit, als gamer met een headset op, plus het feit dat ze in idle allemaal onder de 33 dBA ambient belanden? Nop, maar ik zie dat ook als indicatie dat Nvidia hun product gewoon goed op orde heeft, wat het lastiger maakt voor een uiteindelijke koeler fabrikant om echt heel hard af te zetten van de concurrentie. En ondanks de praktische kanttekeningen voelen wij ons verplicht om dan toch echt de complimenten te geven aan een koelconstructie die gewoon beter is, simpel.

(Standaard verhaal voor elke GTX 1070 Ti kaart) De vraag “waarom een GTX 1070 Ti” is de laatste tijd al de nodige keren gesteld, en zal ook nog redelijk wat gesteld worden. Eén theorie is dat Nvidia de Vega 56 even op zijn plek wil zetten, maar gezien die toch niet in onze grafiek staat kan ik die wel negeren. De meest nuttige vraag waar ik zelf mee kon komen was “waarom geen GTX 1060 Ti”, het gat tussen de GTX 1060 en GTX 1070 is tenslotte wat groter en een tussenoplossing zou een stuk logischer klinken. Daarop konden we via-via wel een redelijk antwoord vinden. De GTX 1060 is gebaseerd op de GP106 chip die ze niet ‘even’ uitgebreider of krachtiger kunnen maken, en elke GTX 1060 die van de band rolt is al verkocht; ze zijn bijna niet aan te slepen. Dat Nvidia geen hele nieuwe Pascal chip gaat uitrollen een jaar nadat de eerste Pascal al van de band rolde, of GTX 1070’s die ook als warme broodjes verder gaan verder willen afknijpen snappen we ook wel.

Hoewel we de vraag “waarom” niet beantwoord krijgen maakt het ook niet uit. Uiteindelijk zijn wij van de praktische kijk en maakt het voor de meeste kopers geen pepernoot uit waarom Nvidia een specifiek model maakt, zolang hij maar presteert en een redelijke value biedt. En kijken we naar de hele huidige Pascal line-up van Nvidia kunnen we daarover weinig klagen, zeker zolang AMD moeite heeft met het leveren van hun RX 500 serie en Vega serie voor normale prijzen. Het maakt een Geforce 10 / Pascal serie kaart kiezen bijna te eenvoudig, maar het maakt een GTX 1070 Ti an sich echt niets anders dan een hele dikke kaart om te bezitten. Een reviewer enthousiast krijgen voor iets tussen twee bekende producten is lastig, maar laten we er niet aan voorbij hoe uitstekend hier mee te gamen valt, ook op hogere resoluties en hogere settings, en dat is wat je als koper uiteindelijk toch wilt?

Nu zijn de straatprijzen nog niet bekend dus zal het vooral zaak zijn dat die ook netjes ergens tussen de GTX 1070 en GTX 1080 belanden voordat we ons uitspreken over de prijs-prestatieverhouding, maar het zou gek moeten lopen als Nvidia dat niet strak voor elkaar gaat krijgen zodat ook de GTX 1070 Ti grofweg even interessant is als zijn iets snellere en iets tragere broer. Wel denk ik persoonlijk dat het afschraffen van de fabrieksoverclock onnodig druk op de GTX 1070 Ti zet, want pak je een gangbare GTX 1070 van de plank die van een overclock is voorzien en je zit soms heel dicht op de Ti prestaties. Het ligt dan ook voor de hand dat wanneer je de 1070 Ti overweegt je echt even de moeite neemt om hem een zetje te geven, zij het handmatig of via een meegeleverde tool.

Het uiteindelijke doel van een GTX 1070 Ti blijft vrij simpel: voor zij met snelle 1080p schermen, 1440p schermen en 3440x1440p Ultrawides behoort een GTX 1070 Ti net zo veel tot de mogelijkheden als de GTX 1070 en GTX 1080, en wordt het simpelweg een overweging van budget. Is een GTX 1080 net te duur voor je? Dan is de GTX 1070 Ti een leukere optie dan de GTX 1070. Kortom: je hebt gewoon een kleiner stapje tussen die twee oudere modellen, een extra keuze, die je wellicht net wat makkelijker maakt dan de stap die je tot dusver te kiezen had.

Maar meer dan voorheen, en dit gaat voor alle drie de GTX 1070 Ti modellen op, doe je jezelf een plezier om die overclockapplicatie te installeren. Met de vaste snelheden af fabriek blijft een groot deel van het prima potentieel van deze chips onbenut, en met een kleine muisbeweging (powerlimit, core clockspeed primair) valt er het nodige extra uit te halen. (/standaard verhaal voor elke GTX 1070 Ti)

Wie van de drie dan? Of specifiek voor deze review: Wanneer en waarom kies je de MSI? Dankzij het stroomverbruik van deze chips zijn ze geen van allen luidruchtig, maar weet MSI het beest zoals vaker iets meer te temmen. Het is een kaart die met stilstaande ventilatoren en een terughoudend fanprofiel onder alle omstandigheden uitermate stil is, en zelfs onder de zwaarste belasting pas hoorbaar wordt wanneer je de aparte fanblades je oorharen laat trimmen. Dat zou niet knap zijn als de temperaturen hoog op zouden lopen, maar ca 64 graden onder volle belasting is een uitstekende prestatie van het GPU team van MSI, en het is extra knap wanneer je je realiseert dat de Asus kaart ook nog eens dikker is. Het is een fysiek knappe kaart, maar de keuze van MSI om vast te houden aan het rood en niet voor een GTX 1080 Ti Trio achtige oplossing te gaan is wel apart, en beperkt een aantal praktische applicaties; past een zwart/rode kaart niet in de voorgenomen uitstraling dan valt hij gewoon af. Let ook op dat wanneer je voor een zeer smalle (niche) case gaat je risico loopt dat de extra brede MSI wellicht niet past, en halen ook de keuze voor een 8-pin plus extra 6-pin stroomaansluiting even aan.

We zouden kunnen stellen dat de extra featureset wellicht wat beperkt is naast de uitgebreidere RGB features of de extra fan headers van de Asus (en nee stilstaande ventilatoren zijn mooi maar inmiddels geen unique selling point meer). Maar hoewel we de straatprijzen nog moeten afwachten hebben we meer dan genoeg Pascal generatie kaarten voorbij zien komen om een voorzichtige schatting te durven maken dat de MSI GeForce GTX 1070 Ti mogelijk een stuk goedkoper uit gaat pakken dan de Asus Strix variant, en bij een significant prijsverschil moeten die features dan maar net relevant zijn voor je. Al denk ik dat Asus erop lijkt te vertrouwen dat mensen die een neutrale uitstraling willen de meerprijs niet zwaar laten wegen. Wat we van de Inno3D mogen verwachten vind ik lastiger om te gokken, maar gezien de MSI de objectief efficiëntere koeler heeft en ook Inno heeft gekozen om je niet de ultieme vrijheid te geven om de RGB ledjes aan te passen zullen die vermoedelijk met een gunstiger prijspunt moeten komen dan deze MSI, een deur die MSI dicht kan zetten door het prijspunt strak te houden.

Een definitieve score geven zonder prijs is uiteindelijk lastig, maar objectief is het gewoon een hele dikke, uitstekende videokaart die koel blijft en heerlijk stil is, mits je maar voor de rood-zwarte kleurstelling wil gaan. Zolang Nvidia en MSI geen hele gekke dingen gaan doen zal dit zeer waarschijnlijk een hele aantrekkelijke aanrader blijken.

Edit: op dit moment lijkt de MSI ca 30 euro goedkoper te worden dan de Asus, wat een keuze beide kanten op afhankelijk van je wensen wel begrijpelijk maakt. We verwachten echter de nodige schommelingen te blijven zien, dus hou de straatprijzen zelf altijd scherp in de gaten voordat je wat koopt.

Meer lezen over GeForce GTX 1070 Ti kaarten? Zie ook de reviews van de andere twee modellen in de vergelijking:
productreview: Inno3D GeForce GTX 1070 Ti iChill X3 review door Foritain
productreview: Asus ROG Strix GTX 1070 Ti Gaming Advanced review door Foritain

tweakers - nomineer voor review van de maand

Nog enkele vergrotingen, klikken voor vol formaat:
https://www.techtesters.eu/pic/GEFORCEGTX1070TI/x1t.jpg https://www.techtesters.eu/pic/GEFORCEGTX1070TI/x2t.jpghttps://www.techtesters.eu/pic/GEFORCEGTX1070TI/x3t.jpg https://www.techtesters.eu/pic/GEFORCEGTX1070TI/x4t.jpg

Tijd over? Hier vind je nog enkele andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G?

Ik wil hem, maar ik wil ook Asus! SLI?!
Twee verschillende merken in SLI vinden kaarten niet zo leuk
Nee hoor, dat kan prima! Tis alleen dat de brug wel moet passen :D
Thanks Bart :D

En ik wilde wel SLI, maar de SLI bridges zijn hard en die kaarten niet van gelijke hoogte :D:D
Denk je dat SLI een beter idee is dan een 1080 Ti?
Nee :p

SLI testen zou alleen voor de leuk zijn als je het mij vraagt. Zoals ik het zie zijn er 2 redenen om voor SLI te gaan:

1) Je hebt al een dikke voeding en GTX 1070 Ti en je kan (goedkoop) op een gegeven moment een 2e fixen

2) Je hebt centjes zat en pakt meteen 2x GTX 1080 Ti want er is niks anders beter dan één GTX 1080 Ti. (En dan nog profiteer je niet altijd)
Mooie review weer :D En zelfs 3 tegelijk!
Als ze nou eens FreeSync zouden ondersteunen zou ik het absoluut overwegen ;) Maar tot die tijd blijf ik nog even mijn AMD trouw. :P
Haha, net zo'n goede grap als de Vega prijzen :D

Het zou wel mooi zijn he als ze dat zouden doen, maar totdat AMD hun GPU's even hard gaat trappen gaat dat niet gebeuren vrees is.
Haha ha ha... :'( We kunnen nog lang wachten vrees ik!
Realistisch? Yep. En denk ook neit dat als AMD er een potje van maakt de board partners staan te springen om er gaf mee te geven, tenminste denk ik dan. Ryzen doet het super, maar de GPU afdeling atm :-(
+3 , mooie review, helaas is het niet bijster spannend voor het bedrag :(
Thanks! :D

En gewoon even een paar dagen wachten, zal vast rechttrekken :D
Mwah, staan ook ruim 100EUR boven MSRP.... same story as Vega.
Ze zijn nu duurder als een gtx1080...
Yea, omdat er mensen zijn die NU NU NU naar de winkel gaan en het nog kopen ook :'(

Ik zou echt even wachten, ik geloof niet dat dit lang zo blijft. Shops gaan enkel even die eerste minion rush voorzien met dikke marges :D
MSI is ook Taiwanees? :D En Asus :D

Inno3D zijn HK Chinezen geloof ik :D
Heh, dat zal Asus ook hebben gezegd van de doos van de gigabyte X399 Gaming 7 :D Die is echt 1:1 gelijk aan die van Asus.

Klein eilandje daar, alles lijkt op elkaar :D
De Ti-tjes vliegen om de oren!

Grakatastische review!
Mooie review! Zeker weer +3. Nog even de prijs die moet rechttrekken en dan worden ze interessant. Of wellicht een 1070 als die prijs wat omlaag komt :)

Ps: in 4k resultaten van hitman medium is perongeluk een 1070 non Ti rood.
Thanks! :D

Prijs moet inderdaad nog even goed balanceren tov de 1080. Hoop dat het vlot gaat.

En scherp, thanks. Niet dat het 99/100 veel uit maakt, maar ik ga het even fixxen zodra ik gelegenheid heb!
Heeft MSI ook zo'n functie in hun MSI Gaming App verwerkt voor hun 1070Ti? Ik heb namelijk mensen in mijn vriendenkring die niet zelf durven/kunnen OCen (ookal probeer ik tevergeefs elke keer uit te leggen dat het doodsimpel is) en dus wel zo'n "one-click-overclock" dingetje kunnen gebruiken
Dat weet ik niet en kan ik ook niet checken, ik zou denken dat ze die te eenvoudige optie niet hebben laten liggen.
Ik heb de MSI 1070Ti gaming ook en ben er eigenlijk totaal niet tevreden van. Wat een ontgoocheling, ik had er veel meer van verwacht. Ik vind hem totaal niet stil zoals blijkt uit jouw test. Ik heb MSI Kombustor(Furmark test) gedraaid die de kaart volledig belast en daar draait de ventilator aan 66% met een gpu temp van 73°. Bij jouw is dat onder volle belasting 65° aan 42% als ik het goed zie? Ik vind de kaart ook zeer zwaar, kan een te groot gewicht voor het pci-e slot zijn. Scheelt er iets aan mijn kaart denk je?

Mijn vorige kaart, de Sapphire HD7950 was veel stiller onder volle belasting. Fan draaide dan aan 42% met een gpu temp van 70°.

Ik had de MSI-kaart juist gekocht omdat hij stil is en dat kom ik dit tegen. Ook in-game draait de ventilator zeer rap(altijd aan 50%) en dat hoor je. Bij Ghost Recon Wildlands wordt de gpu 100% belast en mijn cpu(Intel 4790K) rond de 80%. Ik ben zeer ontgoocheld.
Die van mij draait inderdaad 64-65C / 42% fanspeed ~1050RPM en is daarbij nagenoeg onhoorbaar, op een open bench. Heb je hem flink op zn staart getrapt, of in welke behuizing zit ie? Sowieso is dat een -heel- groot verschil zelfs al zou je hem in een matige case draaien.

Kijk ik even naar de testresultaten van HWI (die zeker een andere kaart hadden dan ik) dan zijn die niet significant anders:

66C, 39,3 dBA op 10cm onder load (wat nauwelijks geluid is).

Er kan -wat- verschil tussen chips zitten, dat is nu eenmaal zo, maar ik vind dit verschil wel verdacht en zou denken dat er inderdaad iets niet klopt aan jou kaart, danwel dat de omstandigheden echt problematisch zijn.
Ik heb gemonitored met Aida64 in Ghost Recon Wildlands met 100% gpu belasting en 80% cpu belasting en de kaart draait daar tegen de 56% ventilatorsnelheid bij een gpu temp van 70° met een boostclock van 1847MHz en vram van 2003MHz. Zijn die boostclock en vramsnelheden niet te hoog en is dat de reden dat de gpu te warm wordt en de hoge fansnelheid? Kaart zit in Coolermaster 690II.
Fan draait nu al op 62%. Dit begint echt vervelend te worden. :(

Is het normaal dat Ghost Recon Wildlands je gpu 100% belast op 1080p ultra settings?

[Reactie gewijzigd door Fredi op 30 december 2017 18:07]

100% =/= 100%. De ene game is de andere niet, maar in software zal je praktisch altijd 100% GPU load zien in-game, zeker zolang je CPU het bij kan houden. Daar kan je dus weinig uit opmaken. 1847 MHz is gewoon een standaard/ok boost, dus zeker niet -te- hoog oid.

690 II is een mesh case, dus ik ga uit van wat fans erbij en dan mag dat het punt niet zijn. Hoe is je CPU temp (welke cpu, koeler) als je die in AIDA aan het werk zet.

HEt blijft gissen vanaf hier, maar ik vind het echt verdacht hoog klinken. Uit interesse, wat gebeurt er als je de fan vastzet op bijv 45 of 50%, en test dan eens een paar verschillende games, of draai eens iets als de Heaven benchmark (Gratis te downloaden, o.a. bij Guru3d o Techpowerup)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 30 december 2017 18:13]

Ik ga je een privebericht sturen, anders wordt dit hier te uitgebreid.