Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router Review

Calvin&Hobbes 8 mei 2006, 3.913 views

Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• Goed Bereik
  • Makkelijk in te stellen / duidelijke interface met voldoende opties.

Minpunten

• v5.0 loopt zo nu en dan vast
  • [update] na firmware update niet meer

Beheerbaarheid Score: 4
Heb hem, versie 5, nu een maand in bezit, wat opvalt is het goede bereik thuis, 2 verdiepingen lager kan ik nog gerust internetten. Installatie ging heel makkelijk, de router heeft een duidelijke webinterface en voldoende instelmogelijkheden. Echter soms (onregelmatig om de 2 dagen of een week) dan loopt de router vast, er is dan geen internetverkeer mogelijk, de stekker eruit trekken en weer erin is mijn tijdelijke oplossing hiervoor maar echt handig is het niet. Over het algemeen ben ik heel tevreden afgezien van het af en toe uitvallen maar dat wordt hoop ik in de toekomst verholpen.

~[update]

Heb de nieuwe firmware via email in februari toegestuurd gekregen:
wrt54gv5_fw_1[1].00.6_US_code.zip en sindsdien loopt ie als een zonnetje :) dus
- Betrouwbaar- heid en stabiliteit gaat van slecht naar goed

Heb jij ook een Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router?

Ik heb dezelfde ervaring. Vaak vastlopers, zeker bij het aanpassen van de instellingen. Misschien is mijn survey interessant voor je om eens door te nemen.

Hier de hoofdpunten van wat ik wijzer ben.

- De v5 is geen linux-on-chip zoals de voorgangers maar een (beperkter) OS met maar 4 mb ipv 16/32.

- Er is geen europees firmware beschikbaar dus geen kanaal 12 en 13. Ze staan wel in het menu maar zijn niet ondersteund.

- De router werkt (bekend probleem bij Linksys) niet goed samen met de modems van @home. Dit kan echter best aan @home liggen.

- Linksys ondersteund je niet als je non-windows machines gebruikt en configureren via de webinterface is eveneens van support uitgesloten via de EULA.
Met firmware v4.01.2 doet kanaal 13 het prima bij mij. :)
Even een telefoontje en zeggen dat je bij @home zit is voldoende om een mooie v3 of v4 in ontvangst te kunnen nemen.. gratis haal- en brengservice van UPS erbij.

:D
Bedankt voor de tip, ik ga morgen eens bellen met de helpdesk van Linksys want ik wil ook een V3 of V4. Mijn vorige V2 deed het een jaar probleemloos nl :*)
@avdh35

Het regelmatig, met onbekende oorzaak, vastlopen is inmiddels hier ook geconstateerd hoor...helaas. Wachten op een firmwareupdate misschien maar, en anders uitkijken naar iets anders :z
Idd, ik heb van de week ook een vastloper gehad bij het veranderen van mijn instellingen. Dit gebeurd als ik via wireless de instellingen van de linksys modem wil save'en en niet als ik via de PC die via utp kabel met de modem is verbonden save.

De frequentie van de vastlopers bij mij (1x per week) is niet annoying genoeg voor mij om te klagen / nieuwe router aan te schaffen
Nou, ik blijf me er aan ergeren maar moet dan ook vaak in de webinterface zijn ivm antenne uit/aanzetten.

Ik heb de mijne inmiddels ter omruil aangeboden maar moest toch nog heel erg lachen om een nakomend mailtje van de Linksys helpdesk USA.

Ik moet geen US firmware op mijn router gebruiken vinden ze, terwijl er helemaal geen non-US firmware bestaat !!

Natuurlijk moest ik toch ff antwoorden en heb ik gevraagd hoe zij zich zouden voelen als ze een onwetend een europeese PAL tv kochten en de verkoper bij klachten zou zeggen dat het natuurlijk niet de bedoeling is dat ze NTSC willen draaien op het apparaat.
Ik heb de helpdesk een uur of 2 geleden gesproken. Vriendelijke man trouwens, en dat na 20 minuten in de wacht maar oke ;)

Enfin, het probleem (vastlopers) is bekend en ik heb een nieuwe firmware toegemaild gekregen (1.00.3) met de volgende verbeteringen:

Firmware 1.00.3 Build 006 BETA
- Resolves issue with slow downstream speed
- Resolves issue where certain websites do not load, or load slowly
- Resolves issue with obtaining IP address from Windows 2000 DHCP server

Als iemand belangstelling heeft laat dan ff je mailadres achter dan mail ik hem wel door. Eerste indruk is positief wat betreft de pageloading. Dat gaat stukken sneller. Lange termijn blijft afwachten natuurlijk :Z
Er is inmiddels een v 1.00.4 uit. Misschien dat die helpt.. Ik ben lekker naar model 3.30 gegaan.

Ze hebben wel een productsurvey gestuurd. :+
Die Firmware 1.00.4 is trouwens wel nog steeds een US firmware en daarom moeten ze ophouden met die flauwekul om het een WRT54Gv5-EU te noemen en gewoon eens een EU firmware maken zodat het ding alle functionaliteiten heeft die ze beloven.
Bij mij zijn de problemen opgelost met versie 1.00.4 dus ik laat het maar zo :)
Ik heb sinds 2 maand ook de wrt54g v5 heb niets anders dan problemen met de verbinding gehad en het is zelfs nu zo ver day mijn power led continu blijft knipperen en niets meer werkt..

heeft iemand een oplossing voor mij of kan iemand mij uitleggen wat het probleem is?????