Specificaties Open Source-licentie - Bekijk alle specificaties

Manjaro XFCE Edition 17.06 Review

Azbest 1 november 2017, 237 views

Manjaro XFCE Edition 17.06 (Product gekocht)

Manjaro is een uitstekende Linux distro om bekend te worden met Arch Linux, of voor diegenen die geen zin hebben in de tijdrovende installatieprocedure van Arch.

Pluspunten

• Pacman package manager
  • Rolling release
  • Uitstekende support (ook voor beginners)
  • Prima 'out of the box' ervaring
  • Video drivers meegeleverd
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Volgt niet het Arch update schema
  • Updaten vereist kennis van Linux
  • Veel software beschikbaar, maar geen app store of overzicht.

Gebruiksvriendelijkheid Score: 3
Systeemeisen Score: 5
Stabiliteit Score: 5
Sinds 2005 zocht ik naar een betrouwbare Linux distro voor mijn wat oudere systemen. Uiteraard heb ik Ubuntu geprobeerd, maar al snel viel me op hoe traag je systeem aanvoelt. Ik wilde juist iets wat de snelheid van Windows XP kon evenaren.

Na vele distro's geprobeerd te hebben bleef Arch Linux over, aan alles kon je merken dat optimalisatie van software voorop stond. Dat laatste gaat dan natuurlijk ook ten koste van gebruikersgemak.
De snelheid van Arch was echter dusdanig aantrekkelijk dat je ook niets anders meer wilt als je het verschil kent.
Echter met de omslachtige installatieprocedure van Arch, had ik het enkel op één systeem draaien.

In 2011 verscheen Manjaro en was erg onder de indruk van de vereenvoudigde installatieprocedure.
Jaren later was ik haast vergeten wat Windows was, Manjaro stond op iedere laptop en computer thuis. Aangezien ik de computers bij mijn ouders ook onderhoud was ik benieuwd of dit voor hun prettiger zou werken als nieuwere Windows versies. En jawel, de XFCE editie van Manjaro leek genoeg op Windows XP, ze hadden gewoon weer Firefox en Thunderbird. Flash was toen nog wel een ding, maar ook dat heeft zichzelf met der tijd opgelost.
Ik was overigens erg blij dat ik geen spyware of virussen meer hoefde op te ruimen :Y)

Manjaro heeft keurig de kloof gevuld die tussen beginner distro's als Ubuntu en power user distro's in stonden. Met versie 17.06 van de XFCE editie is die stelling nog altijd actueel, het recept is hetzelfde gebleven. De gebruiker heeft ondertussen steeds meer grafische tools gekregen om zijn systeem te optimaliseren.

Het updaten vergt nog altijd de aandacht van de gebruiker, regelmatig is er een breuk of conflict in afhankelijkheden. De gebruiker zal dan zelf via het forum een oplossing moeten vinden.
Er is een Nederlandstalig deel op het forum, maar nog niet zo uitgebreid als het Engelstalige deel. Engels kunnen lezen en schrijven is daarmee toch wel handig.

Minpuntje van de release is dat de software keuze na de installatie nog steeds niet is teruggekeerd. Eerder kon men via een programma aangeven welke browser bijvoorbeeld geïnstalleerd moest worden of welke standaard software je wilde verwijderen.

Al met al een uitstekende distro voor de echte tweaker.

Heb jij ook een Manjaro XFCE Edition 17.06?

@Azbest
Geen App Store of overzicht?
Met Add/Remove Software oftwel Pamac (Package Manager) kan dat dmv het het tabblad Categories.
Kies bv 'internet' en je kan browsers etc installeren en deïnstalleren.
Pamac is heerlijk, er is erg veel software standaard beschikbaar voor Manjaro en als je in de preferences Aur support aan zet heb je de volledige Arch bibliotheek tot je beschikking waardoor je vele programma's (ook die geport zijn van .deb of .rpm distributies) zonder enige kennis van de command line kan installeren.
Geen gedoe met repositories toevoegen via de command line zoals bij Ubuntu ed.

Welk programma bedoel jij dan met 'software keuze na de installatie'?

Ik heb zeer zelden problemen met updaten, dus 'regelmatig een breuk of conflict'? Wat doe je dan?
Ik heb alleen heel soms iets met wat ik geinstalleerd heb uit de AUR, maar dat geldt dan meestal voor iets wat redelijk oud is of niet bijgewerkt. De standaard software van Manjaro heb ik nooit problemen mee.

ps, Ik heb Manjaro Cinnamon. Vind ik een mooiere en fijnere desktop dan XFCE. Draai dat al een paar jaar.

[Reactie gewijzigd door birdibird op 1 november 2017 22:10]

Pamac is inderdaad de grafische manier om paketten te installeren, maar is zeker geen store. Dat is iets wat ik prachtig vond aan Ubuntu, dat helpt je ook gewoon software ontdekken. Gelukkig is er dan nog alternativeto.net, daarmee vind ik nu het leeuwendeel van de software.
Ubuntu's app store (software center):

Het hulp installatie programma wat ik bedoelde was in de begindagen van Manjaro meegeleverd en ging onder de naam Turbulence:

Werkte perfect, snap niet waarom ze dat eruit gehaald hebben :?

Off Topic: Op mijn eigen Manjaro systemen draai ik de Openbox versie, die word al lang niet meer ondersteund, maar vind ik nog steeds het makkelijkste werken. Dat is dan weer het mooie van Linux, ieder zijn keuze.

[Reactie gewijzigd door Azbest op 1 november 2017 22:28]

Het enige verschil dat ik zie met Ubuntu is dat 'What's new', 'Recommended', en 'Top rated' er niet zijn. Die zijn inderdaad wel handig om dingen te ontdekken.
De categorien aan de linker kant zijn echter vrijwel hetzelfde.

Ah, Openbox.... :)
Ik heb zelf nog wel gespeeld met LXDE en LXQT en Deepin...

Hmm, ik kan turbulence me niet herinneren, maar ik zie dat dat voor de openbox of kde desktop was.

[Reactie gewijzigd door birdibird op 1 november 2017 22:53]