Samsung S5230 Zwart Review

SePtiCTaNk 9 februari 2010, laatste update op 9 februari 2010, 5.099 views

Samsung S5230 Zwart

Pluspunten

• Prijs-kwaliteit verhouding
  • Touchscreen is responsief
  • Batterijduur ++
  • Widgets
  • Tot 16GB geheugen wordt ondersteund

Minpunten

• Nauwelijks mogelijkheden om de weergave van menu's naar eigen wens aan te passen
  • Geen officiële ondersteuning door Samsung van Windows 7
  • Lage resolutie
  • Geen 3,5mm jack

Sinds een jaartje was ik in het bezit van een Nokia 6300. Deze telefoon beviel goed, maar toch vond ik dat het weer tijd was voor iets nieuws.
Ik heb naar enkele telefoons uitgekeken waarbij ik mijn belangrijkste gebruikersdoelen en eisen voor ogen heb gehouden: touchscreen, goede batterijduur, makkelijk sms-en (dagelijks), bellen (korte gesprekken, niet dagelijks). Muziek luisteren heb ik een Sony NWZ-E436 8GB voor, dus dat is niet direct een vereiste voor een telefoon. Na wikken en wegen kwam ik drie weken geleden uit de bij de Samsung Star S5230. Hieronder mijn eigen bevindingen waarbij ik alleen benoem wat ik belangrijk vind bij een mobiele telefoon. Je zal dus geen browser of exchange ervaringen in mijn review terugvinden, daarvoor zal je bij een andere reviewert moet zijn :+

Featureset
De Samsung Star s5230 is gepositioneerd als instapmodel voor de grote massa: wel het gemak van touchscreen, maar ondermeer geen 3G, geen 3,5mm jack, beperkte functionaliteit (daarover later meer) en een lage resolutie (240x400, verdeeld over drie homescreens).

Wat heeft de Star s5230 dan wel? Nou, ondermeer:
- Bluetooth 2.1
- WAP 2.0
- Widgets
- SMS / email / MMS
- FM radio (alleen wanneer headset verbonden is)

De drie homescreens zijn in feite drie bureaubladen naast elkaar: met een vingerbeweging kan je van de ene naar de andere homescreen gaan. Deze homescreens kan je voorzien van widgets. Dit zijn kleine icoontjes waar een applicatie achter zit. Een leuk idee waarmee je deze homescreens aardig kan customizen. Nadeel is echter de beperkte resolutie van 240x400 per scherm, want sommige widgets zijn in verhouding tot de achtergrond eigenlijk te groot. Het beneemt het zicht op je fraaie achtergrond en het maakt dat je geen andere widgets meer kan plaatsen op die homescreen.

Homescreen van de Samsnung Star s5230. Achtergronden kan je customizen d.m.v. een afbeelding van 720x400 te gebruiken

Widgets voor het openen van sms functionaliteit.

De sidebar met keuze uit verschillende online en offline widgets.

Gebruiksgemak
De Samsung Star s5230 is tamelijk eenvoudig in gebruik. De meeste stappen in het menu zijn logisch en na een paar dagen spelen en zoeken heb je deze telefoon wel onder controle.

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: ik mis de mogelijk tot het rangschikken van documenten en afspeellijsten van de MP3 speler naar eigen wens. Ik heb de telefoon voorzien van een 8GB microSDHC kaartje en die heb ik nu voor de helft gevuld met muziek. Bij het zoeken naar muziek, speelt ook de lage resolutie parten.

Er is de mogelijkheid om de mappen als icons weer te geven, maar je kan het ook als een list laten zien. De titel en artiest zijn beperkt zichtbaar vanwege de resolutie.

De list weergave: geordend op album.

De icon weergave: slechts een paar woorden zichtbaar van de titel vanwege de lage resolutie.

Zoals ik al aangaf, het is niet mogelijk zelf te bepalen waarop je de lijst wil categoriseren. Dit vind ik erg jammer en komt de overzichtelijkheid naar mijn idee niet ten goede.
Als ik de geheugenkaart via de telefoon benader, wordt de muziek correct weergegeven. Echter, ik kan deze albums daar niet afspelen (wel alle songs 1 voor 1). Als ik de muziek via de mp3-speler benader, wordt deze anders weergegeven: sommige albums die op het geheugenkaartje staan, kan ik via de mp3 speler niet terug vinden en andere albums worden verdeeld over meerdere albums (zo wordt een cd van Cypress Hill tweemaal getoond).

Dan is er de software van Samsung. Mijn desktop PC waar mijn muziek op staat, maakt gebruik van Windows 7. De door Samsung meegeleverde software (PC Studio) kan niet overweg met dit OS. Zelfs enige tijd na introductie van dit besturingssysteem heeft Samsung nog geen update van hun software uitgebracht. Dit vind ik een gemis en een minpunt voor Samsungs support afdeling.
(ik heb op GoT wel een workaround gevonden om PC Studio op Win7 systemen aan de praat te krijgen, maar vooralsnog krijg ik het niet voor elkaar).

Design, bouwkwaliteit en afwerking
Wat ik belangrijk vind, is dat een telefoon handzaam is en makkelijk in mijn broekzak past. De afmetingen van de Star s5230 zijn 10,4x5,3x11,9 cm en het gewicht bedraagt 93,5 gram: perfecte specificaties voor een handzaam model. Ik heb enkele telefoons in de hand gehad (o.a. Nokia 5800 – te dik, LG Arena – te groot) en de Samsung Star s5230 kwam bij mijn ‘handzaamheidstest’ als beste uit de bus.
De Samsung Star s5230 voelt degelijk en prettig aan, mede dankzij de cover aan de achterzijde. De voorkant ziet er netjes uit, met drie grote, makkelijk te bedienen toetsen. Aan de linker zijkant bevinden zich de aansluiting voor de oplader / hoofdtelefoon en de volume / scroll toetsen, aan de rechter zijkant vind je de camera knop en de lock-button. De sim kaart en de geheugenkaart kan je kwijt onder de cover. Het zou handig geweest zijn, als deze direct toegankelijk waren, maar zeg nou eerlijk: hoe vaak haal je die er uit. Geen issue voor mij dus.

MP3 speler
Hierboven heb ik de MP3 speler al kort benoemd. De mogelijkheden die het in zich heeft, zijn aardig. Niet veel meer dan dat, maar he…het is ook een budget-telefoon. Je hebt de mogelijkheid om een aantal equalizers te selecteren (o.a. rock, pop, dance, normal, classic), maar je kan niet zelf settings aanpassen. Daarnaast kan je een replay functie activeren per album of per nummer en is er een shuffle knopje. Ik ben geen audiofiel, maar naar mijn bescheiden mening is deze MP3 speler geen uitblinker. Muziek klinkt ietwat dof en leeg, bas en warmte zijn beperkt aanwezig. Overigens, ik vind ook niet dat er slecht geluid uit komt. “Voldoende” zou denk ik een juiste kwalificatie zijn :9 .

De MP3 speler van de Samsung Star s5230: it get’s the job done…

Muziek is via de MP3 speler af te spelen met en zónder de headset aangesloten. De aansluiting van de headset is een Samsung aansluiting, maar via ebay kan je wel een simpele converter naar een 3,5mm jack vinden. Die staat nog op mijn to-do list om te bestellen, want de oordopjes van Samsung vallen bij mij te snel uit mijn oor.

Bereik, bellen en sms-en
In combinatie met Vodafone heb ik geen problemen ondervonden qua bellen of sms-en. In gesprek met anderen, hoor ik terug dat zij mij goed kunnen verstaan. Ik versta de ander ook goed: het geluid komt luid, maar zeker niet krakerig over.
Een smsje is snel geschreven: je kan gebruik maken van een qwerty toetsenbord en van een gewone keypad. Ook is handschriftherkenning aanwezig, maar hier maak ik geen gebruik van.

Oud en vertrouwd en zeer makkelijk in gebruik.

De Accelerometer sensor werkt prima, het qwerty toetsenbord is zeer behoorlijk te bedienen.

Verder heeft de Star s5230 bluetooth 2.1 aan boord en kan het overweg met edge en GPRS. Geen van deze functionaliteit maak ik gebruik van, dus daar kan ik ook niks zinnings over zeggen.

Accuduur
De 1000mAh batterij houdt het simpelweg héél lang uit. Ik verstuur gemiddeld een stuk of vijf smsjes per dag, bel hooguit een paar keer per week voor een minuut of 10 max, heb zitten spelen met de instellingen en menu’s en heb ook nog een aantal maal voor een half uurtje muziek geluisterd en de batterij had nog één streepje over op dag 5-6. Ik moet wel zeggen dat ik de telefoon ’s nachts altijd uit heb staan, maar dat neemt niet weg dat de batterijduur zéér goed te noemen is. Zodra ik een beetje was uitgespeeld en ik de telefoon gebruik zoals ik die doorgaans gebruik, zal de batterijduur wellicht richting een week zal gaan. Uitmuntend!

Conslusie
Alles bij elkaar bekeken, ben ik tevreden met de Samsung Star s5230. Gezien de scherpe prijs, ben ik bereid de tekortkomingen (vooral het niet kunnen rangschikken van items in de MP3 speler) voor lief te nemen. De muziekspeler is aardig, het bellen en sms-en gaat prima. Het touchscreen is responsief en de batterij gaat (met mijn gebruik) lang mee. Kortom, een prima aankoop voor mensen die sms-en, af en toe bellen en toch een leuk speledingtje willen hebben.

Heb jij ook een Samsung S5230 Zwart?

Inmiddels heb ik de telefoon niet meer, maar een dergelijk adaptertje had ik destijds via eBay aangeschaft. Toch wat onhandig en relatief zwaar. Maar it does the trick...
Wat is de reden dat je de telefoon al na 4 maanden hebt weggedaan?
Vooral de punten die ik bij negatieve eigenschappen heb opgesomd.
Zijn er uberhaubt telefoons met jackpluggs?
En in mijn Games menu zit een Googlemaps optie, maar die blijft alleen maar laden... any thoughts?
Bij mijn review kwam iemand met de deze oplossing voor de jackplug. Het is niet alles maar wel een goede methode om toch je 3.5 jackplug earphones te gebruiken. Nadeel is wel dat ik het nergens anders heb gezien dus waarschijnlijk alleen te bestellen/kopen is via de zojuist gegeven link (credit card systeem).
Bedoel je in deze prijscategorie? Denk het niet.

In het duurdere segment vaak wel. De nokia 5800 heeft bijvoorbeeld een 3.5 jackplug.
Nokia 5230 en de Nokia 5530 hebben een 3,5mm jack, evenals bijvoorbeeld de Samsung 5560.
Leuke telefoon, ik heb m zelf ook sinds een weekje. Alleen een kleine maar... Hij is te gebruiksvriendelijk
Er zitten van die (demo) spelletjes waarvan er een paar zijn die pas na activatie (aanschaf) volledig speelbaar zijn. Dat wist ik niet, dus heb ik mijn zoontje van 7 even met de telefoon laten spelen. (spelletjes zijn leuk voor kinderen) waarom dus niet. Helaas kreeg ik binnen 10 minuten 7 sms-jes binnen á 1,50 € . Zonder problemen had mijn zoon drie spelletjes geactiveerd......