Thermaltake Sonic Tower CL-P0071 Review

Suepahfly 12 november 2006, 672 views

Thermaltake Sonic Tower CL-P0071

Pluspunten

• Geluidsproductie
  • Verpakking en meegeleverde supplies
  • Installatiehandleiding
  • Koelvermogen

Minpunten

• Installatie gemak

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 3
Ik heb deze koeler gekocht omdat ik een stille pc wil. Aangezien de koeler zelf geheel passief is maakt hij geen geluid. Ik gebruik hem echter icm. een 120mm Sharkoon silent fan welke volgens de specificatie 21dB produceerd. Deze is niet hoorbaar boven het geluid die mijn schijven produceren.

Verpakking
De verpakking is degelijk en stevig. De kans dat er tijdens transport beschadigingen onstaan is zeer klein. Bovendien is deze ook nog erg compleet: men vind alle mogelijke brackts om deze koeler op verschillende sockets te monteren. Er is zelf een imbussleutel meegeleverd voor montage op p4 sockets. Er is een duidelijke installatie handleiding en koelpasta wordt meegeleverd. Daarnaast zijn ook beugels om een 120mm fan te monteren (fan niet meegeleverd) in de doos te vinden.

Installatie
Er wordt een duidelijke installatiehandleiding meegeleverd. Door middel van foto's en tekst wordt uitgelegd hoed koeler gemonteerd moet worden. Als de handleiding gevolgd wordt kan er in principe niets verkeerd gaan. Al vind ik de installatie op mijn Asus KT880 moederbord (socket A) nogal omslachtig. Er wordt gebruik gemaakt van een H-Bracket om de koeler d.m.v. vier 4mm schoeven op het moederbord te monteren. De schroeven gaan door de bracket en de gaten van het moederbord. Aan de achterkant worden deze met moeren vaste gemaakt. Je weet echter niet hoe vast je de moeren moet draaien en er worden geen ringen meegeleverd om je moerdebord te beschermen. Ik heb zelf een paar vilt ringen gebruikt en de moeren hand-vast gedraaid. Houd er wel rekening mee dat het geen kleine jongen is met zijn 120x120x140 mm (LxBxH). Er moet dus voldoende ruimte zijn rond het socket en de kast moet voldoende hoogt bieden. In mijn Chieftec is nog zo'n 2 cm over tussen de koeler en het zijpaneel. De voet is wel zo gemaakt dat deze op twee manieren te monteren is. Met de pipes en ribben boven elkaar of naast elkaar.

Koelvermogen
De koeler i.c.m. de fan koelt mijn processor (AMD 2600+ barton op 1.9 Mhz) naar behoren:
Idle 34 graden
Stressed 43 graden
Ik heb gebruikt gemaakt van Atic Silver koelpasta en dus niet de meegeleverde siconen pasta gebruikt. De koeler is voorzien van een 120mm Sharkoon in push configuratie en de koeler zit bovendien vrij dicht op twee 80mm casefans welke op 1000rpm draaien. Of deze koeler goed te gebruiken is voor overclock doeleinden heb ik niet gestest. Maar dat is dan ook sterk afhankelijk van de gebruikte processor en hoeveel deze is overclocked. Het lijk mij in inder geval niet verstandig deze koeler zonder fan te gebruiken op een moderne overclocked processor.

Afwerking
Op het koel opppervlak zijn sporen te zien van bewerking. Deze zijn echter niet voelbaar. Thermal Take zegt dat de ribben gesoldeerd zijn aan de pipes. Deze zijn echter over de pipes geperst. Er is geen soldeer te vinden. Het zelfde geld voor de montage van de pipes op de voet. Ook daarvan zegt Termal Take dat deze gesoldeerd zijn. Het ziet er echter uit alsof de pipes met een beugel op hun plaats worden gehouden. Al moet ik wel vermelden dat ik de beugel zelf niet los heb gehad en er dus ook niet onder heb gekeken.

Modbaarheid
Opzich valt er niet veel te modden aan de koeler zelf. Je kan een fan monteren maar daar blijft het bij. Je kan er voor kiezen om de schroefgaten van de montage beugels iets uit boren zodat er gebruik gemaakt kan worden van trillingsvrije rubbers voor de fan. Dat heb ik zelf gedaan. Aangezien de beugels van aluminium gemaakt zijn is dit een eenvoudig karwei met een schroefboor machine.

Geluidsproductie
Zonder extra fan is het geluid 0.0 aangezien het een passieve koeler is. Het geluid is dus afhankelijk van de gebuikte fan. In mijn geval dus 21dB waar ik geen hinder van ondervindt.

Al met al een degelijke koeler voor een aardige prijs, 35,- euro bij Alternate al zijn ze goedkoper te vinden. Er zijn ook webshops die 48,- euro durven te vragen. Als je daar koopt ben je dief van je eigen portomonee.

Heb jij ook een Thermaltake Sonic Tower CL-P0071?