Specificaties Wheel voor de PC, PlayStation 2, PlayStation 3 - Bekijk alle specificaties

Logitech Driving Force GT Review

QuattroNL 30 januari 2010, 21.761 views

Logitech Driving Force GT

Pluspunten

• (zeer) goede prijs/kwaliteit verhouding.
  • voelt degelijk aan. Stuur en pedalen zijn prima qua grootte en stevigheid.
  • Force Feedback kan goed z'n werk doen (Dirt2) of op de achtergrond aanwezig zijn (Shift).

Minpunten

• pookje voelt wel erg plastic aan. de microswitches klikken erg hard.
  • Alles is gemaakt van plastic (al is de kwaliteit wel goed)

Zowaar nog geen review van dit stuur terwijl het toch al een tijd op de markt is.
Ach, dan tik ik toch wat :P

Ik zocht voor mijn PS3 een leuk stuur. Had geen zin in een Trustmaster oid, het moest wel iets degelijks zijn.
Echter, ik had ook geen zin om 2-300 euro neer te tellen voor een Logitech G25/27 (de top sturen) dus ik vond in deze Logitech Driving Force GT een hele goeie.
De pricewatch liet een prijs zien van (toendertijd) 78,- bij Azerty dus dat werd 'm.
Natuurlijk even wat reviews erbij Googlen en men was eigenlijk best wel lovend.

Ik zou het stuur in de woonkamer gaan gebruiken maar dan kan je 'm natuurlijk niet aan een tafel (buro) vast maken. Hmmm...
Ook nu was Google weer mijn vriend: een Wheelstandpro!
Via Youtube het eea opgezocht en het bleek dat zo'n ding toch wel erg stabiel zou moeten zijn.
Mooi, die dus ook besteld.

Het stuur:
Aangezien dit niet het topmodel van Logitech is wist ik al dat de kwaliteit en de gebruikte materialen ietsje minder zouden zijn. Een leren stuur zal best lekkerder in de hand liggen maar dat mag ook wel voor ruim 200 euro meer. En dat hoefde voor mij niet. Ik koos bewust voor dit model omdat het voor mij de juiste kwaliteit/prijs verhouding had.
De rand van het stuur is niet erg dik. Het is gemaakt van ruwe en einigszinds zachte kunststof. Geen keihard plastic dus.
Het stuur ligt goed in de hand en is gelukkig ook niet al te klein.
De specifieke PS3-knoppen voelen redelijk degelijk aan.
Achterop zitten nog 2 knoppen waardoor je kan schakelen al ware het schakelflippers.
Het mooie van dit stuur is dat hij 900 graden kan draaien. Dat voelt erg realistich aan (net als in een echte auto, al weet ik niet of het daar ook exact 900 graden is).
Gelukkig kan je per spel (of althans de meesten) aangeven hoeveel graden het stuur maximaal moet kunnen draaien (zo draait een stuur in een F1-auto maar heel weinig).
In het midden van het stuur prijkt een verlicht GT logo.

Het schakelpookje:
Deze schakeld sequentieel, dus geen H-patroon en zit vast aan het stuur.
Hij klikt wel erg hard maar ik rij liever op de automaat dus die zal ik zeer waarschijnlijk nooit gebruiken.
De knop bovenop is voldoende groot maar wel van hard plastic. Weinig bijzonders dus.

De pedalen:
Bij dit stuur zitten alleen een rem- en gaspedaal.
Ze zijn voldoende groot en ogen en voelen solide. Geen slap plastic welke aan alle kanten standaard al speling heeft. De tegendruk voelt ook goed aan.
Onderop de toch wel stevige bodemplaat zit een uitklapbaar gedeelte met allemaal scherpe pennetjes zodat hij in tapijt verankerd kan worden. Op laminaat is dat niet aan te raden 8)7
Mijn pedalen werden natuurlijk op de Wheelstandpro bevestigd en zit goed stevig.

Aansluitingen:
De pedalen worden met een redelijk lange kabel dmv een 9-pins 'seriele connector' aan het stuur verbonden. Je kan deze connector niet vastdraaien.
Aan de achterkant van het stuur zit ook de voedingsaansluiting. De voeding levert 24V bij 0.75A.
De USB kabel zit vast aan de achterkant van het stuur en is zo'n 4 meter lang. Bij mij redde hij het net niet tot aan de PS3 (sorry, te grote woonkamer). Een USB verlengkabeltje bood uitkomst.
Het stuur wordt dmv 2 'haken' onderop aan de rand van een tafel (of in mijn geval bovenop de Wheelstandpro) bevestigd. Middels knoppen bovenop draai je alles vast. Op de knoppen (ze doen denken aan grote imbusbouten) heb je niet heel veel grip maar toch zitten de haken goed aan de tafel vast.

Het racen:
Dan natuurlijk waar het om gaat: GAMEN!
Met de PS3 controller ging het mij niet goed af. Met het stuur hoopte ik op wat betere stuurmanskunsten van mezelf en op een betere ranking dan steeds 8 (van de 8 ).
Bij de start (en het einde) van elke spel wordt het stuur gekalibreerd. Dat betekend 450 graden de ene kant op, dan 900 graden de andere kant op en weer 450 graden tot de ruststand. Dat duurt even en geeft aardig wat herrie, zeker als je het de 1e keer niet echt verwacht 8-)
Dmv de PS3 knoppen heb je de standaard PS3 controller geheel niet nodig. Wel handig.
Het stuur aanmelden op de PS3 hoeft niet omdat hij bedraad is aangesloten.

We beginnen met Dirt2. De Force Feedback is standaard erg zwaar. Ik heb nog niet gevonden (maar ook nog niet goed gezocht) of dat bij te stellen is. Aan de andere kant: een rallyauto moet niet al te bekrachtigd zijn. Na enkele rondjes wennen ging het steeds beter en ik eindig nu heel wat hoger in de regionen. Hier ga ik mij wel mee vermaken.
Dan Need for Speed: Shift. Het eerste wat opvalt is dat de Force Feedback hier standaard heel wat minder actief is. Oftewel: het stuur van de auto's is veel meer bekrachtigd. En dat rijd ook best wel fijn, wat relaxter (geen zere schouders na een avond Dirt2 spelen).
Aangezien ik van dit spel slechts de demo-versie heb weet ik niet of de FF in te stellen is.
Het sturen in dit spel voelt anders aan dan in Dirt2 maar ook dit went snel. Je kan de auto's mooi plaatsen.
En dan GT5. Het echte spel moet nog uitkomen en daar wacht ik op. In Prologe heb ik geen trek.
En dit stuur is daar speciaal voor gemaakt. Althans, dat doen de speciale GT5 knoppen vermoeden.
Met deze knoppen die (tot nu toe) alleen in dit spel een functie hebben kan je tijdens het racen de wagenhoogte en de hardheid van de dempers instellen. Coole gadget :9. Ga je het gebruiken? Geen idee. Zien we wel als het spel uit is maar het kan handig zijn. Logitech prijst dit stuur dan ook aan als het officiŽle GT5 stuur.

Conclusie:
Als racen je ding is is een stuur natuurlijk een must!
Ik kon niet uit de voeten met de standaard PS3 controller dus een stuur moest en zou er komen.
Ik had geen zin om 2-300 euro uit te geven dus met dit stuur haal je een prima product in huis.
Hij maakt tijdens het sturen aardig wat geluid vanwege de Force Feedback motoren maar tijdens het racen heb je daar geen last van. Het stoorde mij totaal niet. Alleen tijdens het kalibreren valt het wel even op.
Tijdens het racen voelt alles solide aan. Geen ongewenste spellingen van het stuur naar kanten die je niet wilt (radiaal danwel axiaal).
Gebruikte materialen zijn eigenlijk alleen kunststof, geen metaal of leer. De grip van het stuur is desondanks prima. Voor deze prijs dus prima.
O ja, op een PC is dit stuur ook prima te gebuiken. 8-)

Links: DFGT@Youtube
DFGT+WheelstandPro@Youtube

• Playstation 3
  • Wheelstandpro

Heb jij ook een Logitech Driving Force GT?

Helaas werkt de link op http://www.wheelstandpro.com/europe.html naar paypal om hem te bestellen niet.
Het ligt aan chrome, met firefox werkt de bestel link wel.
Heb je review gelezen, maar vraag me af: je bent nu meer dan 200 euro kwijt aan de WheelstandPro en de Logitech Driving Force GT: was het het geld waard?

En nog een vraag: kan je de WheelstandPro nog steeds inklappen met de Driving Force GT erop gemonteerd, zodat je hem weg kan schuiven onder een bank of bed?

[Reactie gewijzigd door Jorn1986 op 25 juli 2010 19:01]

Volgens de site van wheelstand pro is de wheelstand pro zelfs met stuur en pedalen gemonteerd in te klappen.
Leuke review, kom binnenkort wel eens "live" testen :-)
Ik heb de combi "Driving Force GT" en wheelstandpro inmiddels en ben erg tevreden.

Het geheel weegt iets meer dan 5Kg en in combinatie met het ontwerp is het erg stabiel tijdens het rijden.

Ik kan nu eindelijk normaal vanaf de sofa racen op de PS3 via de TV.

@Jorn1986: Ja, je hoeft alles maar 1x te "monteren". (de sleutelset zit er zelfs bij)

En wees eerlijk, zonder zoiets kun je toch niet racen met een stuurtje vanaf de sofa?
Komt de wheelstand uit USA, dus loop je kans op invoerrechten?
Ik wil namelijk ook een bestellen, maar heb ooit eens 'flink' moeten betalen bij mijn vorige bestelling uit USA.
komt uit Polen.
ding kost 109,- all in, dus incl versturen binnen Europa.
Ding is goed verpakt en gemaakt van dik en stevig metaal.
Thanks, hier heb ik genoeg aan :)
Dit is echt een hele fijne tip QuattroNL aangaande de wheel stand pro. thnx !! _/-\o_
Heb op marktplaats voor §70,- kunnen kopen.
Het is een geweldig stuur voor een mooie prijs.