Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N82 Zwart Review

Devil777 1 februari 2010, laatste update op 1 februari 2010, 1.597 views

Nokia N82 Zwart

Pluspunten

• Goede batterijduur
  • Weinig vastlopers
  • Uitzonderlijk goede camera
  • Kleine lader
  • Community gevoel
  • Veel 3rd party software
  • Multitasking

Minpunten

• Bouwkwaliteit en krakende toetsen
  • Geluid van lader
  • Besturingssysteem voelt traag aan
  • Irritante 'Galerij' toets
  • Krakende toetsen

Waarom de N82?
De Nokia N82 is een telefoon van het type candybar, dus zonder uitschuivende/klappende delen. Dit betekent dat de telefoon direct al vrij stevig is, omdat deze dingen stuk kunnen gaan. Er zit wel een mechanisme op om een klep voor de lens van de ingebouwde camera te schuiven. Dit werkt met een magneetje en is vrij robuust. De N82 is een veelzijdige telefoon, maar de doorslaggevende factor voor mij om hem te kopen was de kwaliteit van de ingebouwde camera. Een nadeel van de N82 is de vrij grote vorm.

Ik heb toen ik deze telefoon kocht ook gekeken naar de N73 en de N95, en een aantal telefoons van Sony-Ericsson. Ik heb toen voor de N82 gekozen omdat ik een goede ingebouwde camera belangrijk vond, en omdat deze telefoon over het algemeen de beste prijs/prestatie verhouding had.

Abonnement
Ik heb deze telefoon gekocht met een Debitel abonnement dat in de aanbieding was en me ¤12,50 per maand kostte. De telefoon kostte toen los ¤350,- en de totaalkosten van dat abonnement zijn ¤300,- dus dat is een best goede deal. Inmiddels is Debitel overgegaan in KPN, en factureren ze me nu ¤8,50 per maand waar ik weinig van begrijp. Na de gekke 'kredietwaardigheidscontrole' kreeg ik de telefoon binnen een week thuisbezorgd, en drie dagen later was het netwerk geactiveerd en kon ik er mee bellen.

Symbian
Voor Symbian S60 v3 (het besturingssysteem van deze telefoon) zijn veel programma's geschreven, zoals Opera Mini, Garmin Mobile en Sygic Mcguider.
Symbian heeft een ingebouwde internetbrowser, en na een tijdje met zowel die als Opera Mini gewerkt te hebben, vond ik de eerste toch beter. Een vrij klein maar noodzakelijk programma, namelijk een stopwatch, is niet standaard beschikbaar en moet dus een 3rd party vervanger voor gedownload worden. Hoewel ik niet veel ervaring met mobiele telefoons heb, vind ik toch dat hij niet helemaal soepel werkt. Ik had bijvoorbeeld leuk gevonden als de camerasoftware sneller op zou starten, en als browsen op internet soepeler ging. Natuurlijk is dit alles wel te begrijpen omdat de N82 inmiddels al aardig oud begint te worden. De N82 beschikt ook over een tilt-sensor, waarmee je het menu automatisch mee kunt laten draaien als je de telefoon kantelt. Deze functie heb ik maar uitgezet omdat ik vond dat de telefoon er te traag van werd.
Screenshots

Specificaties
Een aantal belangrijke specificaties van deze telefoon zijn:
Afmetingen: 112 x 50.2 x 17.3 mm

Nokia N82 37.2 s
Nokia N900 51.3 s
HTC Touch Diamond 72.4 s
Nokia N97 34.6 s

Fotosoftware opstarten en foto maken
HTC HD2 4.1
Samsung Omnia Qwerty 5.7
HTC Hero 5.8
Nokia N900 6.1
HTC Touch Diamond 10.8
Nokia N82 6.5
gegenereerd door TERW_DAN's benchbakker
Dit zijn allemaal toestellen met een 5 Megapixel camera aan boord, behalve de HTC Touch Diamond, die heeft 3,15MP

Wlan
De telefoon beschikt ook over een draadloze 802.11 b/g internet aansluiting, waarmee je met je eigen netwerk thuis of bij anderen kan internetten of skypen. Ik heb zelf geen onbeperkt datapakket genomen, dus ik maak onderweg vaak gebruik van onbeveiligde hotspots.

Camera
Eén van de grote pluspunten van deze telefoon is de ingebouwde camera, deze schiet foto's bijna op het niveau van een compact camera. Hier zijn een aantal foto's die ik met de N82 heb gemaakt als voorbeeld:
Foto's
http://tweakers.net/ext/f/COgJhU7d9OAFDMZh7jRvNsEH/thumb.jpgfoto1wisselfilter kratradio

Een groot voordeel van deze cameratelefoon is dat er een Xenon-flitser aanwezig is, die veel krachtiger zijn dan de LED-type flitsers op de meeste telefoons. Dit betekent wel dat tijdens het filmen niet bijgelicht kan worden. Door de aanwezigheid van een GPS chip, ondersteunt de telefoon ook geotagging.

Duurzaamheid
De telefoon is net als bijna alle telefoons uit de N-serie helemaal van plastic gemaakt. Dit maakt hem erg krasgevoelig, en om die reden heb ik mijn telefoon altijd meegenomen in een katoenen hoes. Na 1,5 jaar gebruik is er slijtage te zien op het 'metaal' van de camera, maar verder valt het heel erg mee. Na ongeveer een jaar gebruik hoopte zich erg veel vuil op in de slider van het klepje van de camera, waardoor die stroef ging werken. Dat heb ik met een wattenstaafje weggehaald, en nu werkt het weer prima.
Toen ik de telefoon net had, had deze veel last van krakende toetsen, als je op de onderkant van het toetsenbord drukte veerde dat naar beneden, wat een luid krakend geluid veroorzaakte. Tijdens het gebruik is dit steeds meer weggegaan, wat betekent dat zelfs de slechte bouwkwaliteit slecht van kwaliteit was.

Multimedia
Op de telefoon is een speciaal stuk software aanwezig, genaamd de Galerij, dat bereikbaar is via een eigen toets. Deze toets steekt wat uit, en daardoor komt het vaak voor dat je hem per ongeluk indrukt. Het kost vervolgens zo'n 8 seconden om die galerij weer te sluiten. Via de galerij kun je muziek afspelen, afbeeldingen bekijken en video's zien. Dat laatste heb ik een aantal keer geprobeerd, vooral met gedownloade filmpjes van internet die nogal schokten. Ik had al een MP3 speler met 30GB geheugen, dus ik heb de telefoon niet veel gebruikt als MP3 speler, maar dat werkt vrij goed. Het geheugen is via MicroSDHC uitbreidbaar tot 32GB, dus je kunt dan ook behoorlijk wat muziek opslaan.

Als je de software van Google installeert, kun je ook gemakkelijk filmpjes op Youtube bekijken, je mail checken en door Google Maps bladeren. Google maps vind ik erg goed werken maar de filmpjes op Youtube worden wel erg vaag en haperen nogal.

Bereik en Accuduur
Bereik met de N82 is in Nederland en in de rest van Europa uitstekend, en het toestel vindt zeker in Nederland bijna altijd een 3G netwerk. Tijdens een vakantie in de Verenigde Staten was het bereik -ondanks het gebruik van een Amerikaanse simkaart- verschrikkelijk. Ongeveer 30% van de tijd had ik bereik, ondanks het feit dat de N82 een Quad-band telefoon is, en dus alle netwerken zou moeten kunnen ontvangen. Dit zegt dus eigenlijk meer over de kwaliteit van het netwerk dan over de telefoon. Het opladen van de telefoon gebeurt in ongeveer twee uur met de bijgeleverde lader, maar als de telefoon volgeladen is begint de lader een hoog piepgeluid te maken.

De accu in deze telefoon gaat twee tot drie dagen mee afhankelijk van het gebruik, en het bereik.

Aansluitingen
Het toestel kan communiceren met een computer via de ingebouwde USB aansluiting. Dit is een speciaal rond Nokia-type. Het is niet nodig om daarvoor speciale software te installeren, de computer kan hem als kaartlezer herkennen afhankelijk van de instelling van de telefoon. Er is ook een mogelijkheid om foto's direct te versturen naar een printer, wat bijvoorbeeld handig is op vakantie, als je zo nerderig bent tenminste om een printer mee te nemen. Helaas ondersteunt onze oudere Canon IP3000 deze functie niet. De telefoon communiceert verder met Bluetooth 2.0 naar accessoires of een computer. Het toestel kan niet worden opgeladen via de USB-poort.

Community
Omdat de N82 een erg goede en leuke telefoon is, is er een hele community om ontstaan. De volgende sites heb ik gebruikt:
Natuurlijk zijn deze sites een beetje aan het uitsterven, de N82 is immers al een tijd niet meer verkrijgbaar.

GoT links

Ik vind de Nokia N82 de beste telefoon in zijn prijsklasse, dat was (1,5 jaar geleden) ¤300. Helaas laat de bouwkwaliteit, onder meer door de krakende toetsen, wat te wensen over. De camera op de telefoon is zo goed dat hij oudere compactcamera's verslaat en zeker vanwege de Xenon flitser veel beter is dan camera's op de meeste mobiele telefoons

update 1-2-10 screenshots toegevoegd, lightbox toegevoegd

Heb jij ook een Nokia N82 Zwart?

Heb em gehad. Vond em geweldig! Die camera is zo goed, ik snap niet dat ze die niet op meer toestellen hebben toegepast! Ben overgestapt op een N96 tot op de dag van vandaag spijt van!

Tip voor de snelheid van het toestel, update de firmware eens, doet wonderen!

Verder uitgebreide review, goed onderbouwd met tabellen en foto's.
Heb net de firmware van versie 2 naar 3.nogwat geupdate maar het maakt niet veel verschil moet ik zeggen. Ik ben altijd wat huiverig met firmwareupdates als het niet nodig is, vandaar dat ik het niet eerder gedaan had.
Goede review, ik heb de N82 al enige maanden en mijn ervaring is dezelfde.

Ik heb hem zelf gekocht om foto's te kunnen maken, zonder altijd een redelijke compactcamera mee te moeten nemen. Camera blijkt dus inderdaad heel goed te zijn qua kleur. Maar ik merk dat ik nu enige vertekening heb. Objecten van dichtbij (1-2m) gefotografeerd zien er iets wat vertekend uit.
Verder prima high-end telefoon die ik met plezier gebruik, wel iets aan de grote kant en batterij gaat redelijk snel leeg bij veel mobiel internetgebruik.
Ja bij mij gaat bij de telefoon altijd mee, en daardoor heb ik ook altijd een compactcamera bij me. De spiegelreflex gaat dan alleen mee als het echt nodig is.
Ik heb een N81 gehad en daarvan zijn de metalen zijkanten van de speakers en het hoorgedeelte boven het scherm door tweeen. Dat hebben ze gelukkig bij de N82 perfect opgelost door het plastic te maken. Echt een pluspunt. Ik vind het toestel echt goed in elkaar zitten. Idd firmware werkt echt perfect. Mijn N81 kreeg zo'n push qua update dat het echt een leuke gadget is geworden. Helaas is de ipodwiel bij de N81 niet meegegaan naar de N82 want dat werkt zo top.

De camera heb ik zoveel plezier van. Zelfs mijn 8 mp op mijn Samsung kan de focus, snelheid en alles niet aan. Die Samsung S8300 is echt een slecht toestel vergelijken met een Nokia N82. Ik ga denk ik niet meer over op andere toestellen dan de N81 en N82. Prima setje zo.
Goede review. Ik heb het toestel zelf ook. Althans gehad, sinds afgelopen weekend is hij doorgeschoven naar mijn pa. Ik heb zelf voor een prikkie een nieuwe N86 in de winkel kunnen kopen. Ik heb veel plezier gehad van m'n N82. Vooral de foto's waren erg goed en geotagging is een leuke feature die ook snel werkte. Stevige telefoon zonder kwetsbare onderdelen. Echt top!
Overigens is de kredietwaardigheidscheck niet zo gek hoor, of het moet puur jouw mening zijn, want sowieso alle (grote) provider hebben zo'n check. :)

Één opmerking; de HTC touch Diamond is géén 5 mp camera, maar een 3.15 mp. Tenzij je de HTC Touch Diamond II bedoelt ;).
Wat een mooie foto's zeg. Onvoorstelbaar. Ik wist niet dat er telefoons zijn die zulke mooie plaatjes schieten. Verder een goede review. Van mij 5 sterren.

Hij is niet meer te koop en dat is zonde. Dat maakt je review wel wat overbodig. Wellicht voor mensen die hem 2e hands willen kopen.
Ik weet dat het vreemd lijkt om een review te schrijven over iets wat niet meer te koop is, maar aan je kunt daardoor wel nieuwe telefoons goed met de oude vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Devil777 op 1 februari 2010 19:11]