Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 144Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart Review

MCKenzy99Testpanel 31 oktober 2017, 675 views Testpanel

Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart

Een erg goede gamingmonitor, met een mooi scherm en een mooi design. Zowel intern als extern heeft de monitor veel instellingsmogelijkheden. Jammer genoeg heeft de monitor wel last van backlightbleeding en is zwart niet echt zwart.

Pluspunten

• Mooi design
  • beeldkwaliteit
  • Bewegingsmogelijkheden
  • instellingsmogelijkheden
  • HDR

Minpunten

• zwart is niet zwart
  • backlight bleeding
  • arena lighting
  • Moeilijk uit te schakelen

Voorwoord
Deze review is geschreven voor het oktobertestfest van Tweakers. Hiervoor heb ik deze monitor twee weken lang mogen testen om hier vervolgens een review over te schrijven.
Ik heb zelf nog nooit een vergelijkbare monitor gehad, de resultaten in deze review zijn dan ook grotendeels niet gebaseerd op vergelijkingen. De monitor is getest in combinatie met mijn Lenovo p50 laptop. Ondanks dat dit geen game laptop is, heb ik toch zo goed mogelijk geprobeerd het gamen te testen, al dan niet op lagere settings.
De Samsung LC27HG70 is een van de nieuwste gamemonitors van Samsung, welke gebruik maakt van een combinatie van de Qdot en HDR scherm techniek. Samsung belooft hiermee meer pure, heldere en levensechte kleuren te geven, voornamelijk bij rode en groene kleuren. Verder belooft Samsung dieper zwart dan conventionele monitoren doordat HDR meer helderheidsniveaus kan weergeven Het scherm heeft een contrast van 3000:1. De resolutie van het scherm is WQHD of 1440p en heeft een lichte kromming. Om soepel gamen mogelijk te maken heeft de monitor een refresh rate van 144Hz en een responstijd van 1 ms.
Unboxing
Helaas ontving ik een exemplaar van deze monitor die reeds al gebruikt/getest was. Helaas zal wat ik hier omschrijf dus niet precies de ervaring zijn die Samsung voor ogen had.
De doos die ik ontvang zag er netjes uit, een beetje groot maar dat is de monitor ook. Op de doos zelf staat niet zoveel dus die heb ik maar gelijk opengemaakt. Als de doos geopend is valt op dat er op een van de flapjes wat uitleg staat over hoe de instellingen van de monitor aangepast kunnen worden, ook staat er wat info over de snelknoppen voor verschillende display settings.
De monitor zit tussen twee piepschuimen platen in. In de bovenste vinden we uitsparingen waarin de twee onderdelen van de poot, een cable management klepje en een ringetje voor de arena lighting zich bevinden.
Deze onderdelen lagen allemaal los in de doos, maar waarschijnlijk zullen deze in ongeopende verpakkingen mooi ingepakt zitten. Het laatste wat we in de doos vinden is een kartonnen doosje van gerecycled van karton met de kabels, papierwerk en een cd met handleiding.
Het laatste wat we hier vinden is een doosje van gerecycled van karton met de kabels, een muurbeugel, papierwerk en een cd met handleiding. Bij de monitor wordt geleverd: een power kabel (flink ding), een usb 3.0 B naar Usb 3.0 A kabel en een displayport naar displayport kabel. Opvallend puntje is dat darkkingII, die ook deze monitor mocht reviewen, een displayport naar mini displayport kabel ontving. Tevens vermelden webshops dat er ook een hdmi kabel wordt meegeleverd.
Toen ik vervolgens de poot aan het display wilde bevestigen bleek dat de schroefjes zoek waren, na een tijdje zoeken bleken deze in een klein schuimrubber zakje los in de doos te liggen.
Het bevestigen van de poot aan het display is vrij simpel, vier schroefjes om de arm aan het display te bevestigen en vervolgens twee schroefjes om de voet aan de arm te bevestigen.
De monitor heeft veel bewegingsmogelijkheden, hij kan in alle richtingen genoeg bewegen en vooral het verschil in hoogte en de mogelijkheid het scherm 90 graden te draaien vallen op.
Design, bouwkwaliteit en bediening
Het design van de monitor vind ik er zeer netjes uitzien. Het scherm en de poot hebben een donkergrijze plastic afwerking, welke een beetje het idee van metaal geeft. Om het scherm heen loopt een plaatje van geborsteld aluminium, wat er zeer netjes uitziet.
Helaas had mijn exemplaar enkele kleine krasjes op de behuizing, maar dit komt waarschijnlijk omdat het een reeds gebruikt model is.
De bediening van de monitor gaat via een ronde knop aan de achterzijde van de monitor, deze knop kan in vier richtingen geduwd worden om te navigeren. Na wat moeilijkheden met de bediening in het begin gaat dit nu vrij makkelijk.
Een vervelend puntje is wel dat de monitor moeilijk uit te zetten is. Het uitzetten kan op twee manieren: door de onderste optie te selecteren in het menuutje wat tevoorschijn komt als de menuknop is ingedrukt, of door deze knop ongeveer 3 seconden ingedrukt te houden. Deze bediening is ten eerste al vervelend omdat de knop aan de achterzijde van de monitor zit, maar verder werkt deze bediening vaak ook niet. Ik heb vaak gehad dat als ik de menuknop indrukte dat deze niet dit menuutje liet zien, en ook het lang indrukken werkt niet altijd. Het was beter geweest als er een aparte aan-uit knop aan de voorkant was geweest.
Beeldkwaliteit
Dan komen we nu bij het belangrijkste puntje van deze review, hoe is de beeldkwaliteit van deze monitor. Ik heb helaas niet de apparatuur om het scherm uitgebreid te testen, hiervoor verwijs ik naar het kalibratie overzicht wat Samsung met deze monitor meestuurde.
Wel kan ik mijn eigen ervaringen hier delen, ook al zijn die natuurlijk objectief. Het scherm maakt gebruik van de quantum dot technologie, wat zo’n 20% meer kleur zou weergeven, intenser zwart en zuiver wit. Tevens kunnen deze schermen 2,5 keer zo fel worden ingesteld, dit alles ten opzichte van bestaande led-technologie.
Het scherm gaat inderdaad heel helder. Standaard staat de monitor op 100% en dit heb ik gelijk verandert naar 35%, omdat het gewoon veel te fel was. Het scherm is daardoor goed afleesbaar in zonlicht.
Om de kleuren toch een beetje te kunnen testen heb ik deze vergeleken met de kleuren van mijn oneplus 3 (amoled). Deze vergelijking moet wel met een korreltje zout genomen worden, aangezien ik niet de helderheid gelijk kon stellen. Bij deze test viel vooral op dat rood veel levendiger is op de monitor, terwijl bij groen en blauw de kleur wat lichter, maar ook wat doffer is. Als we dan kijken naar zwart komen we tot de conclusie dat het gewoon geen echt zwart is, al was dat ook niet te verwachten. Wit vond ik niet zo goed te beoordelen, maar lijkt geen duidelijke afwijking te hebben.
Wat mij positief verraste tijdens de testperiode was hoeveel scherper 2560 x 1440 is dan een standaard full HD monitor. Dit samen met de mooie kleuren maakt het gewoon een mooi paneel.
Het scherm heeft helaas wel last van een flinke hoeveelheid backlight bleeding .
Het scherm kan ook nog afgesteld worden, zo kan de helderheid van zwart worden aangepast. Dit lijkt uiteindelijk vrij weinig te doen, behalve dingen die niet zwart zijn lichter of donkerder te maken. Verder kan je de hoeveelheid groen, blauw en rood instellen en zijn verschillende color tones in te stellen. Hiermee kan het scherm warmer of kouder van kleur gemaakt worden. Er kan ook een custom color tone gemaakt worden.
Onderaan het scherm zitten drie knoppen waarin je display instellingen kan opslaan, zo kan je bijvoorbeeld een setting voor gamen en een setting voor kantoorwerk hebben. Ook de refresh rate en de respons tijd kunnen hierin worden aangepast.
Ten slotte heeft het scherm nog een eye saver modus waarin je ogen zich meer kunnen ontspannen, vooral voor als het donker is. Ik heb deze feature niet uitvoerig getest maar tijdens het korte testen merkte ik wel dat het met deze modus een stuk rustiger voor mijn ogen was om naar het scherm te kijken.
In gebruik
Ik gebruik al erg lang een dual monitor setup en sinds ik op kamers woon is dit de niet ideale laptop-monitor setup geworden. Een van de fijnste dingen aan deze monitor vond ik dan ook dat die zo groot is, dit zorgt ervoor dat je eigenlijk al bijna twee monitors in een monitor hebt zitten. Ik merkte dat ik vaak het scherm van mijn laptop uitdeed omdat ik genoeg had aan enkel mijn monitor. Aan het begin was dit wel erg wennen, want je tabbladen staan wel erg ver weg voor je muis, maar dit went allemaal.
De resolutie zorgde ook voor een prettige vooruitgang, ik zag in zowel games als filmpjes een duidelijk verschil in scherpte. Daarnaast zorgt de curve van het scherm er ook nog voor dat je net dat beetje meer in de actie zit.
Voor het gamen heeft Samsung nog een extra functie toegevoegd, arena lighting. Dit is een led ring aan de achterkant van de monitor, die een lichtshow op de muur achter je monitor zou geven. Na deze feature een tijdje aan gehad te hebben merkte ik dat het vooral gewoon een lampje achter je monitor is. Tijdens het gamen verandert deze led ring niet of nauwelijks*. Omdat ik graag juist in een erg donkere omgeving game heb ik deze feature dan maar snel weer uitgezet.
Helaas heb ik niet een pc die games op hoge settings kan spelen, om deze reden heb ik refresh rate en respons tijd niet goed kunnen testen. Ook heb ik geen AMD videokaart, dus ook FreeSync2 heb ik niet kunnen testen.
*Ik heb geen racegames op steam dus misschien dat het met dat soort spellen beter werkt.
Alternatieven
Aan al het moois zit een prijsje, zo ook hier. Je betaald toch mooi 700 euro voor deze monitor. Als we kijken naar alternatieven in de pricewatch met dezelfde reactietijd en refresh rate dan zijn er maar enkele alternatieven die, allen 1080P, zo’n 400 euro kosten. De enige andere curved 1440P 27” monitor met dezelfde reactietijd en refresh rate is de Asus ROG Swift PG27VQ Zwart welke een stuk duurder is rond de 900 euro. Deze monitor heeft wel een betere refresh rate van 165Hz, maar gebruikt ook een minder tn-paneel.
Na twee weken ben ik erg gehecht geworden aan dit scherm. Het is een erg mooi scherm dat op geen enkel punt echt steken laat vallen. Het paneel is mooi en ziet er zeker door de hoge resolutie erg mooi uit. De kromming zorgt ervoor dat je volledig in je bezigheden wordt opgezogen en door de grootte van het scherm kan je lekker veel kwijt op het scherm. Verder heeft de monitor veel instellings- en bewegingsmogelijkheden
Helaas heeft het scherm ook wat nadelen, zwart is niet echt zwart en er is tevens sprake van wat backlight bleeding. Ook is de monitor was lastig uit te zetten en is de arena lighting vrij nutteloos.
De monitor is uiteindelijk vooral geschikt voor gamers, maar daar is die dan ook voor gemaakt. Als je op zoek bent naar een monitor om vooral op te werken, kan je goedkopere alternatieven vinden. Maar als je een curved, QHD, 27” monitor zoekt met goede refresh rate en responstijd zoekt is deze monitor nu ongeveer je enige optie en dan krijg je daar ook nog Q-dot en HDR bij.

Heb jij ook een Samsung LC27HG70 Grijs, Zwart?

Erg gave en uitgebreide review :)
Dankjewel! Zat toch wel veel werk in, maar wel blij met het resultaat nu.
Grappig, jij had ook zoveel backlight bleeding. Bij mijn commentaar dacht iemand dat het exemplarisch was omdat hij het niet had.
Jij hebt wel duidelijk meer tijd genomen voor de foto's. :D

De aan/uit knop: Ik heb hem niet vaak gebruikt, maar merkte dat de knop achterop bij mij wel gewoon naar behoren werkte.
Ja het was bij mij ook best erg, de aan-uit knop ging wel steeds beter maar ik vond niet dat die consistent werkte. Verder vond ik ook de plaatsing gewoon slecht.
De foto's heb ik gewoon gelijk gemaakt toen ik de monitor kreeg, daarna heb ik er niet meer zo heel veel gemaakt.

[Reactie gewijzigd door MCKenzy99 op 1 november 2017 20:21]