Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite E2407HDSD-B1 Zwart Review

Jeroentjuh83 30 januari 2010, laatste update op 13 februari 2010, 4.601 views

Iiyama ProLite E2407HDSD-B1 Zwart

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit
  • Goed kleurenspectrum
  • Strak design
  • Nette afwerking
  • Laag energieverbruik
  • De prijs

Minpunten

• Voet niet in hoogte verstelbaar.
  • Geen HDMI
  • Slecht geluid
  • Soms wat irritant werkende toetsen

Iiyama Prolite E2407HDSD

Al enige tijd wilde ik een 24" monitor aanschaffen. Ik had hiervoor de Samsung SyncMaster 2232BW (22"), deze beviel mij niet omdat de kleurweergave niet goed was, ook had het scherm last van ghosting.
Van de week ben ik dus de stad in gegaan om te kijken voor een nieuwe monitor.

Mijn eisen voor het scherm waren:
  • Full HD resolutie (1920x1080)
  • Lage reactietijd (2ms)
  • Goede kleurweergave
  • Strak design en nette afwerking
  • Laag energieverbruik
  • Niet te duur
Ik wilde een scherm dat geschikt was voor games en het afspelen van films. Ik wilde er een van minimaal 24" en hij moest niet te veel kosten. Omdat ik toch graag zelf het scherm mee naar huis wilde nemen heb ik daarom besloten niet via een webwinkel te bestellen. Ik heb op internet gezocht naar de goedkoopste monitor met de beste specs. Dit is uiteindelijk dus de Prolite E2407HDSD van Iiyama geworden. Bij de Paradigit was hij het goedkoopst dus heb ik hem daar gehaald. De doos is compact en met handvat dus was makkelijk mee te nemen. Het scherm weegt 5 kilo dus ook niet al te zwaar aangezien ik met de fiets weer naar huis moest.

Inhoud van de doos:
  • Een euro power kabel 230V
  • Een DVI kabel
  • Een D-sub kabel (VGA)
  • Een Audio kabel (mini-jack)
  • Het scherm
  • De voet
  • De gebruiksaanwijzing
Eenmaal de doos open gemaakt, wat vrij makkelijk gaat, zie je het scherm tussen 2 piepschuimen houders zitten en om het scherm heen zit plastic tegen stof. Verder zitten in de doos ook een powerkabel, een audiokabel, een VGA-kabel, een DVI-kabel en een clip om alle kabels bij elkaar te houden.

Algemeen:
De bouwkwaliteit van het scherm is goed, het scherm staat stevig op zijn voet, welke eenvoudig is te bevestigen. verder voelt het scherm ook degelijk aan. De "pianolak" zorgt voor een stijlvol en strak uiterlijk. Verder is de lijst mooi afgewerkt met een strip met een "brushed metal" look.
Het scherm is niet in hoogte verstelbaar, maar heeft wel een tiltfunctie. Aan de achterkant zit een kabelklem die de kabels netjes bij elkaar houdt. De instellingstoetsen werken alleen soms wat irritant, wanneer ze ingedrukt worden reageren ze soms niet, gelukkig hoef je het scherm maar n keer goed af te stellen.

Kleurweergave, contrast en helderheid:
kleuren zien er prima uit, scherp en helder, ondanks dat het een TN paneel is. Ik moest het scherm wel nog even afstellen, omdat met de standaardinstellingen het scherm nogal fel is en het zwart niet zwart.
Het contrast en de helderheid is ook erg goed. Zwart is met de fabrieksinstellingen niet helemaal zwart, maar na wat rotzooien met de instellingen is het dit wel. Je mist alleen soms wat detail in heel donkere gedeeltes.
Contrast heb ik ingesteld op 60 en Brightness op 50, ARC mode is ingesteld op Off (ingeschakeld geeft dit een heel fel beeld) en de ECO mode is ook ingesteld op Off (ingeschakeld wordt de weergave heel dof).
Ik heb geen last van reflectie op het scherm, omdat het een mat scherm is. Ik heb ook geen last van blacklightbleeding.

Ghosting:
Het beeldscherm heeft geen last van ghosting, althans niet met het oog zichtbaar. In games en films is het mij in ieder geval nog niet opgevallen. De reactietijd van het beeldscherm is ook goed. Voor mijn gevoel komt het beeld zr accuraat op het beeldscherm. Dit scherm presteert prima.

Pixeldefecten:
Met het blote oog heb ik geen defecte pixels kunnen vinden. Ook niet na een paar weken gebruik.

Geluid:
Het geluid van het scherm is niet denderend. Je mist overduidelijk de basstonen die je met losse boxen wel hebt. Voor kantoor- of internettoepassingen zal het wel voldoende zijn, maar zeker niet voor muziek, films of games. Ik heb zelf een speakerset van Creative, dus dit maakt voor mij niet uit.

Prijs:
Voor deze monitor is de prijs echt niet duur, ik heb er 179,- voor betaald, dat is echt een koopje voor deze geweldige monitor.

• MSI Radeon HD4850
  • Asus P5Q PRO
  • Intel Core2Quad Q8200
  • DDR2 A-DATA+ Series 4-4-4-12 (2x 2GB)
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Iiyama ProLite E2407HDSD-B1 Zwart?

Nette review! Misschien wat plaatjes toevoegen om de monitor te "showen"?
Verder een zeer mooie monitor, ik ga er zelf ook eens naar kijken!
Prima review. De serie met een B (i.p.v. E) zijn wel in hoogte verstelbaar en zijn dan in het algemeen ook wat duurder. Als je echt op zoek bent naar een goede prijs/kwaliteit verhouding dan is de serie met een E een uitkomst :)
Ik heb deze monitor ook en ik ben er ERG tevreden mee,
ik had hem gekocht voor 180 eurie bij Mycom,

Beeld is super strak, ook met games mooie kleur weergave, hiervoor een dell gehad en toch wat Doffig, ook een paar maanden een LG 22 inch gehad en vond die ook wat dof.

mijn broertje heeft nu een 19inch iiyama en de kleure daarvan zijn erg mooi!
over het algemeen heeft iiyama toch altijd mooi beeld en kleur kwaliteit, vaak missen de schermen de opties die samsung wel bied maarja ik ben niet van plan om via HDMI me monitor aan te sluiten op me pc.