AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition Review

faust2016 29 januari 2010, laatste update op 29 januari 2010, 2.504 views

AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition

Pluspunten

• Goed overklokbaar
  • Snel genoeg voor alle games
  • Triplecore
  • leuk om mee te klooien

Minpunten

• Na 3.7 GHz moeilijk stabiel te krijgen

Het is alweer een tijdje terug dat ik een Phenom II 720 BE in mijn bezit kreeg, maar omdat ik zo tevreden ben met mijn proc.'je heb ik besloten eens een review te gaan schrijven.
Ik heb de processor toen der tijd gekocht om in een game PC te doen en dat is ook waar deze processor uitblinkt. Daarnaast wilde ik me graag eens verdiepen in overklokken en dat heb ik dan ook met deze processor geleerd :p

Overklokken
De prestaties van de 720 zijn heel aardig stock (zie verderop voor vergelijkingen), maar ik wilde natuurlijk meer :p. Met de vrije multiplier is het natuurlijk altijd makkelijk overklokken, maar ik heb ook geŰxperimenteerd met een hogere HTT clock (of base clock voor Intel gebruikers). Ook heeft de CPU een ge´ntegreerde memory controller, die je ook kunt overklokken (wat ik natuurlijk ook heb gedaan). Ook wilde ik eens kijken of ik die extra core kon unlocken..

Standaard loopt een 720 op 2.8 GHz (14*200 MHz), met een NB (=NorthBridge) en HT-Link speed van 2.0 GHz. Eerst heb ik geprobeerd de multiplier te vehogen. Dit ging goed tot 3.2 GHz, maar daarna was het niet meer OCCT stabiel. Na enkele malen het voltage en de multiplier verhoogt te hebben kwam ik uiteindelijk uit op 3.6 GHz op 1.456 V (uitgelezen met CPU-Z). Het zelfde verhaal voor de NB-speed, deze heb ik van 2.0 naar 2.4 GHz overklokt met een voltage verhoging van 1.2 V naar 1.275 V. Een hoge NB speed maakt je OS lekker 'snappy' en bleek ook niet verkeerd te zijn voor de Super-Pi score, die daardoor ook omlaag ging.

Behalve dat, heb ik ook geprobeerd om de extra core te unlocken. Dit lukte door in de bios een of twee instellingen aan te passen en de Vcore wat hoger te zetten (wat dus veel makkelijker was dan ik dacht). Deze core bleek ook nog redelijk stabiel te zijn en was natuurlijk leuk voor de 3dmark06 scores bijvoorbeeld.

Bij verder OC'en met 4 cores liep ik echter wel tegen enkele beperkingen op: de CPU werd nu een stuk warmer (7 graden C uit mn hoofd) en telkens als ik hoger dan 3.5 GHz wilde gaan kreeg ik een error op core #3 (komt overeen met de 4de core). Aangezien ik liever een wat hogere kloksnelheid heb dan die extra core en extra warmte heb ik besloten om hem weer uit te schakelen.

Na het uitschakelen van core#3 ben ik eens gaan klooien met een hogere HTT-clock, omdat ik ergens had gelezen dat je met hogere HTT speeds meer performance kreeg dan op een zelfde kloksnelheid met hogere multipliers. Dit ben ik natuurlijk even gaan testen.
Na veel gepruts kwam ik uiteindelijk bij een m.i. zeer acceptabele 3.66 GHz. Dit door de HTT clock naar 229 MHz te verhogen met een multiplier van 16x. en een Vcore van 1.472V.
Als je dus op zoek bent naar een processor die je leuk kan overklokken is dit er zeker een om te overwegen!

Prestaties
Waar al dat overklokken nou goed voor is, is in het volgende stukje te lezen. De OC resultaten zijn gehaald met de processor op 3.66 GHz, NB speed op 2290 MHz en de HT-link op 1832 MHz. Verder is er een 4870 op 800/1100 gebruikt, tenzij anders vermeld.

Super-Pi

Een benchmark waarbij het getal Pi tot een x aantal decimalen wordt berekend, in dit geval laten we er 1 miljoen uitrekenen.
Stock: 25.691 sec
OC'ed:17.844 sec
Merk op dat de 720 OC'ed sneller is dan een (hoewel stock) Phenom II 965 :+ .

Crysis
Aangezien Crysis een van de zwaarste spellen voor de PC is, neem ik deze natuurlijk ook even mee in deze review. Om de FPS te meten heb ik gebruik gemaakt van de cpu test in Crysis Benchmarktool. Hierin staan de globale settings op Medium en AA staat uit. Ik heb ook nog een keer voor de vergelijking alles op Very High gezet.
1280*1024 Stock: 69.84 FPS
1280*1024 OC'ed: 81.36 FPS

1920*1200 Stock: 57.71 FPS
1920*1200 OC'ed: 59.55 FPS

1920*1200 Stock Very High: 23.08 FPS
1920*1200 OC'ed Very High: 23.09 FPS
Zo zie je maar weer dat het op hoge resoluties met veel eye-candy de CPU nog maar weinig uitmaakt :p.

3dMark06

Zoals bij velen bekend is, is 3dMark06 een 'nogal' CPU afhankelijke benchmark. We gaan eens kijken of dit waar is door net zoals hiervoor de kloksnelheden te verhogen, maar ook door een extra core toe te voegen

Stock: 13718 3dMarks
OC'ed: 16811 3dMarks
'quadcore': 17836 3dMarks

Zoals te zien is houd 3dMark06 erg van CPU rekenkracht :p. Verder een opmerking bij de quadcore score.. Deze is van een tijdje terug met oudere drivers, hogere clocks op de videokaart en aparte multipliers op de cores, dus past niet helemaal goed in het rijtje. Voor details zie: http://service.futuremark.com/compare?3dm06=12428787

Featureset
De CPU biedt ondersteuning aan de volgende instructiesets: 3DNow!, MMX, SSE, SSE2, SSE3, x86-64, XD.
Hoewel ik geen idee heb wat ik met al die instructiesets zou moeten, ben ik nog nooit iets tegengekomen dat de 720 niet ondersteund.
Verder is een leuke feature Cool&Quiet voor degene die niet overklokken. De CPU klokt zich dan namelijk terug door de multiplier te verlagen. Daarnaast wordt de Vcore verlaagt, zodat er minder wordt verbruikt en minder warmte wordt geproduceerd.

Voor degene die wel gaat overklokken is C&Q niet zn beste vriend, C&Q wil namelijk nog wel eens voor een BSOD zorgen. Als je deze processor wel hebt en overklokt en toch een soort van C&Q wil is er PhenomMsrTweaker. Dit programmaatje laat op dezelfde wijze als C&Q bij een lage load de CPU terugklokken.

Stabiliteit
De stabiliteit is dik in orde bij deze CPU. Ik heb nooit vastlopers of BSOD's als ik niet iets heel geks doe, zoals 3dMark met de CPU over de 4 GHz :p. Ook de korte tijd dat alles op auto stond heb ik nergens last van gehad. Nu ik 24/7 op 3.66 GHz draai, heb ik ook nooit problemen.

Warmteproductie
Voor ik hierover begin zal ik maar even opmerken dat ik nooit gebruik heb gemaakt van de stock koeler, ik heb er van t begin af aan al een Mugen 2 met 1 fan op staan. Met deze koeler wordt de processor helemaal niet warm. De maximale temperatuur, tijdens een OCCT stresstest, ligt op 45 graden C. Tijdens een potje gamen wordt de processor meestal niet warmer dan 40 graden en idle zit ie, afhankelijk van de kamertemperatuur, ergens rond de 30 graden.

Ik heb de CPU vorig jaar in juli voor 110 euro aageschaft, en in de pricewatch zag ik dat hij momenteel nog 100 euro kost, wat een hele nette prijs is voor wat je krijgt :)
Aan de andere kant heb je voor 20 euro meer een Phenom II 945, wat dus een quadcore is. Ik zou eerder deze halen, maar als je alleen maar wilt gamen en aan een bepaald budget gebonden bent, zit je met een Phenom II 720 BE ook altijd goed ;)

Dit is mijn eerste review, dus commentaren en tips zijn zeer welkom!

Heb jij ook een AMD Phenom II X3 720 Black Edition Black Edition?

Net uitgebreid review. Alleen wat me opviel is dat je sommige kopjes wel bold had geschreven en sommige weer niet.
De subkopjes zijn onderstreept, als dat is wat je bedoeld :)
Zeer uitgebreide review, zo zie ik het graag!

Zou je denk je nog verder kunnen dan 3,7GHz als je bijv. een ander moederbord zou hebben en bijv. waterkoeling?
@ Dharion: Ja ik heb gewoon de maximale snelheid gezocht bij een Vcore die ik acceptabel vind voor 24/7 gebruik. Ik denk inderdaad dat met waterkoeling sowieso hogere clocks gehaald kunnen worden, omdat de CPU dan koeler blijft en dan kan je ook je Vcore iets hoger opschroeven.

Ik ga zeker nog eens kijken wat er voor nodig is om de CPU op 3.7-3.8 GHz stabiel te krijgen :p

@breinonline: Dat klopt ja, goed gezien ;)
fijne review waarin we ook 'ns zien wat het nut van de extra core t.o.v. de prestaties is.
er zit een deuk in je cpu. Tijd om die kreng te lappen. :)
die kreng
Ehm...het is nogsteeds DAT of DIT kreng, niet die kreng ;) [/taalnazi]. En om dan toch nog nuttig te zijn: je kan 't toch ook gewoon opvullen met koelpasta als 't een niet te diep gat is?
Teveel koelpasta gaat averechts werken, wordt isolerend ipv geleidend.
Leuke uitgebreide review, ik snap allen niet waarom je het geheugen in unganged laat lopen, wat heb je dan aan dualcore memory? 8)7