LG 32UD89-W Wit - Reviews

Specificaties 31,5" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 32UD89-W Wit Review

soskesTestpanel 8 november 2017, laatste update op 13 november 2017, 706 views Testpanel

LG 32UD89-W Wit

De weergave van dit scherm is naar mijn idee werkelijk prachtig. De kleurweergave is na wat spelen bijzonder goed te noemen en de bouwkwaliteit kan ik omschrijven als zeer degelijk. De looks van de tv zijn naar mijn idee oke maar kan nog beter.

Pluspunten

• Indelen deelschermen
  • Kleurweergave
  • Software
  • 4K

Minpunten

• Dikke standaard die het scherm ondersteunt.
  • Geen mogelijkheid tot zijwaarts draaien.
  • Geen reguliere USB aansluiting.

Featureset

De monitor beschikt over 2 HDMI 2.0 poorten en een DisplayPort 1.2, beide hebben ondersteuning voor HDCP 2.2. Verder zit er nog een 3.5mm headphone jack aan de achterkant en beschikt hij over 2x5 Watt speakers.
Daarnaast is er nog een aansluiting voor USB-C. Dit is uiteraard de nieuwe norm / standaard maar graag had ik toch nog een aansluiting voor USB 3.0 gezien. Ik had nu zelf namelijk geen mogelijkheid om een USB stick in de monitor te pluggen omdat ik nog geen USB-C kabels en / of producten heb.

Ghosting

Nadat ikzelf helemaal scheel werd van de ghosting test moet ik met tevredenheid aangeven dat ik geen last van ghosting kon ontdekken. Nogmaals, ik werd helemaal tureluurs van deze test en ze kunnen hem dan ook beter de epilepsie test noemen.
Tijdens het gamen (CoD: Black Ops) heb ik ook geen last gehad van ghosting.

Kleurweergave

Het is een heerlijk scherm. Vooral op 4K spatten de beelden van je scherm. Je waant je echt in de omgeving van waar de video je op dat moment heen brengt. Ik heb zelf niet eerder op een 4K scherm gekeken en dit as voor mij dus een hele gewaarwording.

De witbalans van het scherm slaat wel blauwig uit in beginsel. Gelukkig is dit via software goed aan te passen. Dit is naar mijn idee niet perfect te krijgen en voor een scherm van deze prijs zou je dat wel mogen verwachten.

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit van het scherm komt op mij over alszijnde zeer goed. Het roteren van het scherm gaat geruisloos en makkelijk. Wat ik als eerste wilde testen is hoe stevig het scherm in bepaalde geroteerde gradaties bleef staan. Dus ik heb tijdens het gebruik van Adobe Lightroom het scherm in alle (soms ook ongemakkelijke) standen gebruikt om te zien of er ergens een "block" te voelen is of dat er wellicht een slippend gevoel waar is te nemen. Dit blijkt niet het geval te zijn en het voelt altijd én soepel én stevig aan.

Geluid

Ik heb in eerste instantie eens gekeken of de monitor ook als TV gebruikt zou kunnen worden. De monitor is aangesloten geweest op de xperia box van KPN en het beeld was goed maar verrassender wijs was ook het geluid bijzonder goed te noemen.

Tijdens het kijken van "The Avengers" heb ik geen moment gedacht aan het geluid wat voor mij persoonlijk aantoont dat het minimaal voldoende is. Vervolgens heb ik een concert van U2 zitten kijken waarbij de hoge tonen niet helemaal helder eruit kwamen. Bij het concert kwam het dus op sommige momenten voor dat ik wel uit mijn focus werd gehaald door het geluid.

Overall kan het geluid dus beter maar vind ik het, zeker voor een scherm, behoorlijk goed.

Pixeldefecten

Tijdens het testen op pixeldefecten ben ik deze gelukkig niet tegen gekomen. Ik vind dan ook dat je van een scherm voor deze prijs en waar geweldige beloftes door LG worden gedaan mag verwachten dat deze niet aanwezig zijn. Niet op een gekocht scherm noch op een test scherm.

Contrast en helderheid

In het begin, zonder het gebruik van software moet ik zeggen dat het scherm op mij toch wat te geel overkwam. Het wit was niet direct wit te noemen. Na het gebruik van de software is dit stukken beter geworden. Ikzelf zou het niet perfect willen noemen maar meer richting zeer goed.

De helderheid van het scherm is goed. In de late namiddag komt de zon direct binnen en het scherm was voor mij nog perfect leesbaar. Daarnaast is het in het donker goed en eenvoudig bij te stellen middels het quickmenu.

Vormgeving

De vormgeving van het scherm heeft voor mij zijn pluspunten maar zeker ook zijn minpunten. Het scherm ansich heeft relatief kleine bezels. Echter zie je nowadays best veel opties met minimale bezels waardoor dit bij het scherm wat ik getest heb toch wat tegenvalt.

Daarnaast vind ik het een relatief dikke standaard waar het scherm op rust. Wel lijkt het materiaal van de voet op geborsteld aluminium. Dit is dan weer een pluspunt. Qua design heeft LG hier punten laten liggen.

Ik heb de eigenschappen van dit scherm in de Pricewatch gegooid in Tweakers. Hier kwam uit dat het niet de beste prijs is maar ik vind het een scherpe prijsstelling waardoor het voor mij een goed is. Ikzelf zou een scherm van dit kaliber niet aanschaffen. Dit komt omdat ik het enkel af en toe met lightroom zou gebruiken en wellicht voor gaming. Het probleem hierin voor mij is dat dit echter een behoorlijke overkill zou zijn.

De prijs is voor mijn idee dan ook te rechtvaardigen voor een enorme hobbyist of een professional. Nogmaals, de prijsstelling vind ik scherp in vergelijking met andere 4K schermen van +/- 32 inch.

Dit scherm is, zeker zonder afstandbediening, een scherm voor een selecte doelgroep. Ik denk hierbij aan grafisch ontwerpers, fotografen of data analysten / verwerkers. Met een afstandbediening zou ik er zelf over na denken en kan ik mijzelf voorstellen dat console gamers dit scherm ook mee zouden nemen in hun overweging.
Omdat het geluid goed te noemen is komen games ook goed tot hun recht.

Het scherm zelf is mooi te noemen, de kleuren komen goed tot leven na aanpassing van de kleurstellingen. De volledige flexibiliteit van het scherm werkt goed en voelt stevig aan. De kijkhoeken zijn goed, de mogelijkheden via software zijn een ware verrijking en ik kan dan ook enkel positief over het scherm zijn.

De vormgeving is natuurlijk onderwerp voor discussie daar er over smaak niet valt te twisten. Ikzelf vind het geborsteld aluminium mooi om te zien. Maar de nog aanwezige bezels en de dikke voet storen mij in de "minimalistische look" die LG naar mijn idee wil overbrengen. De Arc daarentegen valt dan wel weer in de smaak.

Heb jij ook een LG 32UD89-W Wit?

Uiteraard is de review nog onderhevig aan aanpassingen zoals foto's.Daarnaast is feedback welkom.
Mooie review. Heb je het scherm gehouden na je review, of moest je hem weer inleveren? Ben wel benieuwd naar de ervaringen op lange termijn / lang durig gebruik.

Zoek een nieuwe monitor, en deze samen met de LG 32UD99 staan op mn lijstje.
Helaas niet langer kunnen behouden. Ik weet dat er nog een andere review van dit scherm is. Deze is geschreven door een tweaker die hem wel had aangeschaft als ik het mij goed herinner.