Specificaties 20" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 8ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ FP202W Zwart Review

Sir Guinhill 15 november 2007, laatste update op 25 juli 2009, 2.455 views

BenQ FP202W Zwart

Pluspunten

• Gunstige prijs t.o.v. alle andere schermen in de 20"+ categorie van Pricewatch.
  • HD-Ready
  • Groot beeld oppervlak

Minpunten

• Weinig ergonomisch, scherm kan alleen gekanteld worden.
  • De verticale resolutie is wat laag

Ik heb dit scherm nu al weer anderhalf jaar in bezit gehad, en nu is het eerste scherm defect. BenQ service heeft mij een vervangende gestuurd en ik dacht laat ik deze review nu eindelijk eens updaten/fatsoenlijk maken ;)

Het scherm zit in mijn gevoelswereld tussen groot en klein in. Het beeld oppervlak is groot en met veel van de dingen die ik er mee doe is het toerijkend, alleen het bekijken van afbeeldingen wil mij vaak nog wel eens eriteren, de verticale resolutie is dan net iets te laag om veel plaatjes netjes in beeld te hebben, vooral met de Manga's die ik lees. In het kort betekent dit dat ik te lui ben om te scrollen. In vergelijking met mijn laptop scherm 17" breedbeeld heeft dit scherm wel weer zeeŽn van ruimte maar tegenwoordig kan je al een 24" scherm kopen vanaf §400,- dus de stap naar een groter beeld oppervlak met bijbehorende hogere resolutie is niet zo erg groot meer, in vergelijking met mijn originele aankoops prijs van §476,- zijn er binnen dat budget tegenwoordig een hoop betere keuzes.
Toch hoort dit scherm nogsteeds bij de categorie goedkope schermen, daar de prijs op dit moment op § 233,-

Met de beeld scherpte en de helderheid heb ik nooit problemen gehad, wel heb ik de helderheid wel eens aangepast aan wat ik op dat moment prettig vond, in een donkere omgeving hoeft het niet zo fel.
Ook het op afstand bekijken van films en anime ( neem 2,5 meter ) gaat prima, ook HD beelden worden goed weergegeven. En ondanks dat het scherm best klein lijkt op die afstand ziet alles er erg goed uit en stoort het mij niet.

De defecten, het eerste probleem dat ik met het scherm kreeg wat een hangende pixel, die bleef rood, dit was nog lang niet genoeg om het scherm defect te verklaren dus ik bleef hopen op erger O-) , en mijn gebeden zijn verhoord. Het begon met een enkele flikker in het scherm, maar uit eindelijk ontstonden er in beeld honderden verticale witte lijnen O+ en delen van het beeld bleven hangen, wat gelukkig allemaal aan het scherm bleek te liggen. De openings tijden van de helpdesk vielen helaas binnen kantoor uren, dus ik moest in mijn pauze een kwartier in de wacht hangen voor ik goed en wel geholpen werd. Het scherm is nu weg voor "reparatie" en ik heb een tijdelijke vervanger van het zelfde type gekregen ( heeft ook een pixel defect, maar dat neem ik ze niet kwalijk ).

Al met al ben ik nogsteeds tevreden over mijn scherm, en als ik dalijk uit huis ga zal ik mijn pc met dit scherm als TV combo gebruiken om nog geen Tv te hoeven kopen, iets wat met dit scherm prima moet kunnen.

Ik hoop dat deze review wat beter ontvangen wordt, dan mijn vorige vlotte laat ik even wat opschrijven en dat later aanpassen als ik meer weet review ( waar tot nu niets van gekomen is ).

Update: De tijdelijke vervanger, bleek de permanente vervanging te zijn. En dat met een scherm dat meteen al een defect heeft pikte ik niet, dus na nog een klachten telefoontje en een week wachten heb ik nu een 3e scherm, een die wel pixel perfect is.

Heb jij ook een BenQ FP202W Zwart?

wat een ;( review
ben eigenlijk niets wijzer op geworden
offtopic:
Alleen dat het daar een rommeltje van snoeren is :P
Ja dit is meer onder het kijk ik heb een 20"inch.
Een survey behoort informatief te zijn, en de plus en de min kanten aan het licht brengen.

Had dan enkele weken gewacht en je review geschreven.
Jaa, klopt, Zat vorig jaar ook van ok laten we dit eens revieuwen.. Had eigenlijk gewoon een start moeten maken en Embargo mode er op zetten zodat jullie het nog niet konden zien. Maar goed achteraf kijkt men de koe in de kont.
Ik hoop dat wat ik nu geschreven heb voor nieuwe geÔntereseerden duidelijker is dan wat er stond ;-).

[Reactie gewijzigd door Sir Guinhill op 6 september 2007 22:31]

Ik denk dat de meeste interesse nu gaat naar de 22 inch TFT's met 1680x1050, want die zijn nu ook al redelijk goedkoop ;)

Ik weet nog dat ik aan het kiezen was tussen Acer AL2016Ws en deze BenQ FD202W.

Uiteindelijk de Acer genomen, maar nu heb ik al weer wat anders.