1 review

MSI GP62M 7REX-1289NL (LEOPARD PRO) - Reviews

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1,256TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

MSI GP62M 7REX-1289NL (LEOPARD PRO) Review

TheBrones 27 oktober 2017, 512 views Product gekocht

MSI GP62M 7REX-1289NL (LEOPARD PRO)

De performance is zoals te verwachten van de specificaties. Het sherm valt me wat tegen, de bouwkwaliteit is niet alles maar het is wel goed genoeg plastic. De laptop kan wat lawaaierig worden.

Pluspunten

• Prestaties zoals verwacht
  • Stereo microfoon
  • Mini-displayport en HDMi zijn tegelijkertijd te gerbuiken
  • Geen zware laptop
  • RGB-toetsenbord gimmick
  • Goede kwaliteit headphone jack

Minpunten

• Accuduur helaas zoals verwacht voor een gaming laptop
  • Scherm is niet geweldig
  • SD-kaart lezer steekt uit
  • Temperaturen op het randje
  • Kan lawaaierig worden
  • USB-c heeft geen Thunderbolt

Ik heb deze laptop nu ongeveer drie maanden in bezig, ik het dus voldoende de tijd gehad naar mijn idee om alle voor en nadelen tegen te komen en ik wou deze graag delen omdat er niet veel te vinden is over deze laptop.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is niet verkeerd maar ook niet echt geweldig, er is niet enorm veel flex op het toetsenbord maar bijna de gehele behuizing blijft uit plastic te bestaan. De enigste plaats die iets steviger aanvoelt is de achterkant van het scherm, hier is een laag metaal toegevoegd waardoor deze iets steviger voelt. Ik had hier liever iets wat meer steviger is verwacht wat je tegenwoordig bij veel andere laptops ziet zoals bij de Dell XPS lijn. Het plastic heeft wel als voordeel dat de laptop niet heel zwaar is en dat is een voordeel waar ik elke dag plezier aan beleef omdat ik de laptop dagelijks mee neem.

Scherm

Helaas stond er bij Coolblue dat er een IPS scherm in zou zitten, dit bleek niet waar te zijn. Het TN-scherm blijkt helaas ook niet zo goed te zijn als ik had gehoopt. Het scherm dat er in zit is een Full HD paneel wat gelukkig wel ontspiegeld is, de kijkhoeken zijn niet geweldig en de kleuren ook niet. Het is niet het meest verschrikkelijke scherm wat ik ooit heb gezien maar ik vind het wel een teleurstelling.
Het schem type volgens HWiNFO: Chi Mei [Unknown Model: CMN15D6]

Toetsenbord en Touchpad

Het touchpad blijkt niet gebruik te maken van de Windows precision drivers waardoor gestures niet ondersteund zijn, het forceren van een andere driver lijkt op deze laptop geen oplossing te zijn om hier omheen te komen. Het touchpad is een plastic vlak met een andere textuur dan de rest van de laptop. Het touchpad is naar mijn idee bruikbaar maar ik neem liever altijd een losse muis mee. De muis knoppen zijn niet verkeerd.
Het toetsenbord is niet verkeerd, de Windows knop zit alleen voor mijn gevoel echt aan de verkeerde kant maar gelukkig zijn de FN en Windwos toets om te wisselen in de bios van de laptop. De fysieke toetsen zijn dan helaas niet om te wisselen waardoor het even lastig is als iemand anders even snel iets op je laptop moet doen.
Het toetsenbord is voorzien van een 3-zone RGB-verlichting, persoonlijk vind ik dit een beetje overbodig en daarom heb ik het toetsenbord via de Steelseries software ook op gedimd wit gezet. Met deze kleur oogt het vrij rustig maar er zijn wel plaatsen waar de toetsen een beetje een groenige tint hebben.

Poorten en Connectiviteit

De laptop heeft 3 normale USB 3.0 poorten en is voorzien van een USB-c poort. Deze laatste poort is helaas niet voorzien van Thunderbolt. Verder heeft de laptop een HDMI 1.4 poort, Mini Display port, Gigabit Ethernet, 3,5mm microfoon en hoofdtelefoon aansluitingen en een SD kaartslot.
De hoofdtelefoon uitgang klinkt erg goed bij het luisteren van Flac bestanden maar de ingebouwde speakers zijn niet geweldig ondanks dat er een subwoofer aan de onderkant van de laptop zit. Wat ik ook jammer vind is dat SD-kaarten uitsteken waardoor ik niet standaard een Micro-SD converter mee kan nemen in de laptop.
De WiFi prestaties zijn prima te noemen maar voor het grove werk wil je altijd een kabel gebruiken zoals gewoonlijk.

Prestaties

Dan komen we aan bij de prestaties, de laptop presteert precies zoals je zou verwachten van een I7 7700HQ en een GTX 1050 TI 4GB. Daar ga ik dus ook niet alle benchmarks van testen. Wat ik wel heb gemeten zijn te temperaturen, er zijn 2 ventilatoren aanwezig en voldoende heatpipes zijn zichtbaar door de ventilator roosters aan de onderkant van de laptop.
De videokaart blijft hierdoor redelijk koel onder load met ongeveer 60 als maximum wat ik heb gezien. De processor heb ik wel iets warmer zien worden, namelijk 95 graden, dit is dus eigenlijk te warm. Wanneer je de fan boost modus van MSI aanzet zijn te temperaturen iets lager maar niet veel. Ik vermoed dat er gebruik is gemaakt van slechte koelpasta, die ga ik denk ik binnenkort zelf dan ook vervangen.

• De performance is zoals te verwachten van de specificaties.
  • Het sherm valt me wat tegen, de bouwkwaliteit is niet alles maar het is wel goed genoeg plastic.
  • De laptop kan wat lawaaierig worden.
De laptop is geen verkeerde keuze maar zoals met elke laptop zijn er wel plus en minpunten.

Heb jij ook een MSI GP62M 7REX-1289NL (LEOPARD PRO)?