Scythe Kaze Flex 120mm PWM 300-800rpm Review

Maypole 26 oktober 2017, laatste update op 27 oktober 2017, 210 views

Scythe Kaze Flex 120mm PWM 300-800rpm (Product gekocht)

Zelfde fan als op de Mugen 5 PCGH. Heel stille fan tegen een nette prijs. Strak vormgegeven. Doet z'n werk prima. Luchtstroom is goed. Meegeleverde accessoires zijn OK, maar jammer dat die niet gesleeved zijn. Rubber nagels ontbreken helaas. In deze prijsklasse denk ik de allerbeste keus!

Pluspunten

• Stil. Maar dan ook echt muisstil.
  • Redelijk goede airflow op hoge toeren (600 tot 800 rpm)
  • Rubber demping op de hoeken
  • Strak vormgegeven
  • Stevige constructie
  • Molex adapter bijgeleverd

Minpunten

• Airflow op lage toeren onvoldoende
  • Molex adapter niet gesleeved
  • Jammer dat ze niet ook in 140mm gemaakt worden
  • Geen rubber bevestigingsnagels meegeleverd

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 1
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
De Scythe Kaze Flex 120mm PWM 300 - 800 rpm zijn dezelfde fans zoals ze ook op de immens populaire Scythe Mugen 5 PCGH geleverd worden. Enige verschil is dat de kleuren iets anders zijn. De bladen en de rubber dempers op de uitvoering die je los kan kopen zijn grijs in plaats van zwart.
Links de fan zoals je hem los koopt, rechts de fan die bij de Mugen 5 PCGH geleverd wordt.

Ik heb deze fans gekocht om te gebruiken als casefans in een FD Define S. In mijn zoektocht om de stilst mogelijke build te maken, gaan de Scythe Kaze Flex PWM fans mijn huidige fans vervangen. Ik gebruikte voorheen 2x Fractal Design GP-14 (standaard meegeleverd met de case) en 2x Noctua NF-P14S Redux 1500 PWM. Deze worden vervangen door 4 exemplaren van de Scythe Kaze Flex PWM 300-800 rpm.
De oplettende lezer ziet gelijk dat ik switch van 140mm fans naar 120mm fans. Scythe maakt haar Kaze Flex fans helaas niet in 140mm, dus ik ben genoodzaakt om een slag kleiner te gaan. Maar does size matter?
Uitpakken
De fans worden geleverd in wat ik een typisch Japanse verpakking vind:

De meegeleverde accessoires:

Molex adapter
4 schroefjes
8 Rubber pads

Wat gelijk opvalt is dat de Molex adapter niet gesleeved is en witte connectoren heeft. Dat is jammer, want de kabel die aan de fan zit is wel netjes zwart gesleeved en heeft een zwarte connector.

De molex adapter kan handig zijn als je te weinig fanheaders op je moederbord hebt zitten. Je sluit de fans dan aan op de molex kabel die aan je voeding zit. Het nadeel is in dat geval dan wel dat je geen gebruik kan maken van de PWM functie van de fan. Hij draait dan altijd op maximale toeren.

Zoals gezegd heeft de kabel die aan de fan vast zit ook een zwarte connector. Dat was voor mij een mooie meevaller, want op de productfoto's van de fabrikant en op T.net hebben ze een witte connector. Ik weet niet of dit alleen geldt voor de uitvoering die ik getest heb of dat alle connectoren van de Kaze Flex fans volledig zwart uitgevoerd zijn.
Specificaties
Volgens de fabrikant:
Model Name: Kaze Flex 120 PWM Fan
Model Nr: SU1225FD12L-RDP
Dimensions: 120 x 120 x 27 mm
Fan Speed: 300 ~ 800 rpm (10%)
Noise Level: 4.0 ~ 14,5 dBA
Weight: 140 g
Connector: 4-pins (PWM)
Accessory: Molex-Adaptor, 4x Screws
Bearing: Sealed Precision Fluid Bearing
MTTF: 120.000 Hours (25C)

In plaats van een kogellager of naaldlager zoals die op de voorganger, de Slip Stream, zat, zit er nu een nieuw soort lager op. Scythe gebruikt een Fluid Dynamic Bearing (FDB). Dat is een type lager zoals je ze in veel high-end fans en ook in bijvoorbeeld hardeschijven gebruikt worden. Het voordeel van dit type lager is dat ze stiller zijn en een langere levensduur hebben.
Scythe noemt de uitvoering in de Kaze Flex een Sealed Precision Fluid Bearing. Een schematische tekening van de fabrikant:
Deze lager moet zorgen voor minder wrijving en dus een langere levensduur. De gemiddelde levensduur is volgens Scythe 120000 uur. Dat is pak 'm beet 13,5 jaar aan non-stop koelen.

De bladen zijn smal en staan in een vrij scherpe hoek, voor optimale airflow en statische druk bij zo min mogelijk geluidsproductie.

De kabel aan de fan is ongeveer 50 centimeter lang. De kabel is voorzien van een zwarte sleeve en -connector.
De rubberen dempers en de bladen zijn grijs, het frame is zwart. Aan de achterzijde zie je dat de kabeltjes die in het frame van de ventilator zitten ook netjes zwart zijn. Qua uiterlijk valt er wat mij betreft niets te klagen aan deze ventilator.
Inbouwen
Scythe levert 4 standaard schroefjes voor het inbouwen van de fan. Omdat ik voor zo stil mogelijk ga, gebruik ik deze schroefjes niet, In plaats daarvan heb ik voor 2 dollar een zak met 50 rubberen nagels gekocht op een bekende Chinese webshop. Deze rubberen nagels zorgen er voor dat er geen direct contact is tussen de fan en de case, wat er voor zorgt dat eventuele trillingen van de fan niet overgebracht worden op de kast. Nog stiller dus!
Zulke nagels worden bij de meeste high-end fans reeds meegeleverd, bij de Kaze Flex ontbreken ze helaas.

Inbouwen is niet zo heel spannend. Heb je geen rubberen nagels, dan schroef je de 4 schroefjes vast. De rubberen nagels trek je door de schroefgaten van de fan heen en dan ploppen ze vast. Simpel en handig.

Zoals je op de foto's kan zien gebruik ik 3 fans voor de inname van lucht en heb ik er 1 om de warme lucht af te voeren.
Prestatie
Helaas heb ik geen professionele testopstelling of apparatuur om de prestaties van de fan te meten. Daarvoor in de plaats schrijf ik maar gewoon mijn ervaring en bevindingen uit de praktijk op, zodat je hopelijk een idee krijgt wat deze fans kunnen doen met een mainstream gamesysteem.

Dit is mijn systeem:

1Fractal Design Define S
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
Geluidsproductie
Omdat stiller voor mij beter is, stel ik in de BIOS het fanprofiel op 'silent' in. Dat betekent dat de fans op 20% draaien als de temperatuur van het systeem onder de 35 graden is. Wordt het warmer in de kast, dan gaan ze geleidelijk aan sneller draaien. Bij 75 graden draaien ze maximaal.

Bij de eerste keer opstarten na het inbouwen had ik mijn kast open. Het is dat ik de fans zag draaien, anders zou ik denken dat m'n computer niet eens opgestart zou zijn. De fans zijn zo stil dat ze echt nauwelijks hoorbaar zijn. Bij het opstarten draaien ze heel even 100% en zelfs dan hoor je ze bijna niet. De hardeschijf maakt meer lawaai.
Op 20 procent zijn de fans nauwelijks hoorbaar. Ik weet niet of ik naar het geluid van een draaiende HDD of naar de fans aan het luisteren ben. Zet je een koptelefoon op zonder geluid af te spelen, dan hoor je helemaal geen geluid meer van je kast af komen.

In vergelijking met m'n oude fans is dit een wereld van verschil. Die hoorde ik op 20% duidelijk draaien, zelfs met koptelefoon op. Kan je nagaan, de Noctuas die ik had werden al als zeer stil omschreven.
Temperatuur (lucht aanvoer/afvoer)
Maar weinig geluid is leuk, maar houden ze m'n systeem ook een beetje knap op temperatuur? Om dat te testen ben ik een potje gaan gamen terwijl ik een temperatuurmonitor aan had staan.

Op het silent profiel staat de temperatuurmeter al met 10 minuten gamen op 60 graden. Aan de achterkant van de kast voel ik weinig warme lucht naar buiten geblazen worden en ik voel de hitte van m'n GPU. Dat gaat dus niet helemaal goed. De airflow op de laagste instelling is dus te laag om de warme lucht van een kast af te kunnen voeren. Ik stop de test en pas het fanprofiel aan.

Nu heb ik ze standaard minimaal op 50% (ik gok zo'n 550 toeren?) draaien en gaan ze bij 50 graden al op 100% draaien. Eens zien hoe dat werkt.

Na een half uur Tomb Raider gespeeld te hebben is de temperatuur in de kast niet boven de 41 graden uitgekomen. Dat is een paar graden warmer dan met m'n oude 140mm fans, maar dat is op zich niet vreemd.

De GPU heeft de 75 graden aangetikt en koelt zichzelf met zo'n anderhalf minuut weer terug tot normale temperatuur (ca. 35 graden) nadat ik het spel afgesloten heb.

Het lijkt er dus op dat als de fans minimaal op 50% draaien, dat ze dan de temperatuur in de kast aardig onder controle hebben.

Ten opzichte van m'n vorige fans is de prestatie iets minder. Bij de vorige fans kwam de temperatuur in de kast niet boven de 36 graden uit en was de GPU binnen een minuut weer op normale temperatuur. Maar daar krijg ik nu een veel stillere kast voor terug. En dat was precies mijn bedoeling!
De prijs ligt op moment van schrijven iets boven de 9 euro. Voor een fan niet mega goedkoop, maar voor een praktisch onhoorbaar stille fan met redelijk goede luchtstroom is de prijs heel goed.
Alternatieven
Hoe doet de Scythe Mugen Kaze Flex PWM 300-800 rpm het ten opzichte van de concurrentie? Ik heb de meest voor de hand liggende 120mm alternatieven even bekeken:

Noctua NF-F12 PWM, 120mm 17,95 EUR
Deze bekende bruine fan presteert eigenlijk op alle fronten beter dan de Kaze Flex. Echter is hij wel bijna dubbel zo duur en is hij bruin van kleur. De recent uitgebrachte Chromax editie van deze fan is dan misschien niet bruin, maar wel ng weer duurder (22,95 EUR). Als geld geen bezwaar vormt dan zou de Noctua misschen een betere keuze zijn, maar qua bang for buck wint de Kaze Flex gemakkelijk.

Noctua NF-S12B redux 14,00 EUR of 15.75 EUR
Dit zijn de uitgeklede versies van de bruine Noctua. De 140mm variant had ik voorheen in m'n case zitten. Ze zijn er in diverse uitvoeringen. De 1200 rpm variant is met 100,6m/h superieur tov. de Kaze Flex, dat komt omdat de rotatiesnelheid hoger ligt. Daarmee komt ook een hogere geluidsdruk van maximaal 18,1dB. Zijn 700 rpm broertje is stiller (6,8dB), maar verplaatst ook minder lucht. (56,9m/h). Er zijn echter geen accessoires meegeleverd en er is geen demping op de hoeken.

Scythe Slip Stream 800rpm 7,80 EUR
Dit is de voorloper van de Kaze Flex. De 800 rpm editie is iets stiller en een stukje goedkoper. Echter is de luchtverplaatsing ietsjes minder (68m/h), is de kabel niet gesleeved en zijn de hoeken niet voorzien van rubber dempers.

Noiseblocker eLoop B12-1, 120mm 17.95 EUR
De luchtverplaatsing is met 57,3m/h zo'n 20% minder, maar wel zijn er meer en mooiere accessoires bijgeleverd. De prijs is wel bijna het dubbele van de Kaze Flex.
In de prijsklasse tot 10 euro wint de Kaze Flex op alle fronten van de concurrentie. Hij is onhoorbaar, de luchtstroom is prima in orde op hoge toeren en hij ziet er strak uit. Of de PWM versie echt wat toevoegt ten opzichte van zijn broertje die altijd 800 rpm draait dat betwijfel ik, omdat de airflow op lage toeren in de praktijk nagenoeg onbruikbaar is. De gebruiker die iets betere prestaties wilt die doet er wellicht goed aan door de 300 - 1200 rpm versie te nemen.

Heb jij ook een Scythe Kaze Flex 120mm PWM 300-800rpm?

Leuke review , Leuk om te zien dat Scythe flink aan het verbeteren is !
Nette review, leuke buitenfoto's! :)