HP Pavilion 2159m Zwart Review

Herman 28 januari 2010, laatste update op 17 november 2015, 1.292 views

HP Pavilion 2159m Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Zeer scherp en zeer helder scherm
  • HDMI / DVI / VGA
  • 1920 X 1080

Minpunten

• Oververzadigde kleurweergave
  • Kleine kijkhoek

Review HP 2159m

Belangrijke productkenmerken:
  • 21.5 inch TFT-scherm
  • Max 1920 X 1080, 16:9 ratio
  • HDMI, DVI, VGA
  • Dimensies: 590 x 162 x 470 mm
  • Aanschafprijs (incl. BTW) ¤ 165,50
Lange tijd ben ik op zoek geweest naar een goede tft-scherm.
Dit zijn de eisen waar ik mijn keuze op maakte:
  • Helder scherm, nadruk op office documenten
  • Breedbeeld (2 office documenten moeten naast elkaar gelezen kunnen worden)
  • Minimaal 20 inch
  • Goede afspeelmogelijkheden van films
  • Modern design
Keuze
Sinds de W-serie ben ik geïnteresseerd in HP monitors. Het design en de helderheid van het scherm trokken mij aan. Aangezien een leverancier mij geen HP 2229h meer kon leveren, heb ik mijn order vervangen met deze monitor. Met name de hoge resolutie was voor mij doorslaggevend.
Toch had een 16:10 verhouding mijn voorkeur.

Eerste indruk
Het scherm wordt geleverd met een DVI-kabel en een kabeltje voor de speakers. Het installeren is een spreekwoordelijke handomdraai.
Wat gelijk opvalt is dat het scherm heel helder is. Dat viel mij al op toen ik deze monitor zag naast andere schermen in de winkel. De helderheid van dit scherm is beter dan veel concurrenten.
Een nadeel wat mij gelijk opviel was dat de kijkhoek niet groot is. Met name de verticale kijkhoek is matig. Op het moment dat je van boven het scherm kijkt, dan worden alle grijstinten zwart.

BrightView Infinity
Dat is de naam die HP geeft aan hun coating van de schermen. Hierdoor ontstaat een ‘glossy’ display die veel helderdere beelden geeft. Ook verbetert de contrastverhouding.

Waarom zijn er dan toch zoveel schermen met een matte afwerking?
BrightView is eigenlijk een manipulatie van het scherm. Kleuren worden iets vervormd om jou een helder beeld te geven. De kleuren die deze 2159m weergeven zijn dus iets oververzadigd.

Is dat erg?
Zoals gezegd, valt de helderheid van dit scherm op. Voor de gebruikers die juist de kleuren heel precies willen inschatten, bijvoorbeeld fotobewerkers of filmbewerkers, zullen dus mogelijk op basis van dit scherm verkeerde kleurinstellingen kiezen.
Zelf heb ik juist bewust gekozen voor dit scherm wegens de helderheid. Het is dus een persoonlijke keuze.

Het beeld is heel helder en scherp. Dit komt deels door de BrightView Infinity. Aan de foto kun je ook zien dat ik geen beste fotograaf ben : - ) Tijdens deze foto ben ik de review aan het maken

Game-ervaring
De weergave van dit scherm bij games in zeer goed. Zeker donkere omgevingen worden heel mooi weergegeven. De scherpte van het scherm is ook heel goed. Zeker wanneer optimaal gebruik wordt gemaakt van de 1920X1080 verhouding. De beelden worden heel vloeiend weergegeven en ik heb geen enkele ghosting geconstateerd.
Voor hard-core gamers zitten er wel een paar nadelen bij dit scherm. Allereerst heeft dit scherm een omlijsting. Dat staat heel mooi maar bij multiscreening betekend dit dat de schermen wat ver uit elkaar komen te staan. Een tweede nadeel is dat, in tegenstelling tot veel andere tft-schermen van HP, dit scherm niet gedraaid kan worden. Het statief geeft dus alleen de mogelijkheid om vertikaal te draaien. Ook is het scherm niet in hoogte verstelbaar. Ook dit is nadelig bij multiscreening.

Speakertjes
Het enige wat ik hierover kwijt wil is dat het scherm de mogelijkheid heeft om wat lucht te bewegen wat door sommigen beschouwd kan worden als ‘geluid’.
Zie het als een extraatje maar verwacht dus niet dat je met dit scherm gelijk je surround-set bij het afval kunt zetten. Het geluid is overigens wel voldoende om de meeste Windows-geluidjes kenbaar te maken. Toch zal het afspelen van muziek en films op dit scherm een ‘schattig’ maar gebrekkig geluid opleveren.

Ergonomie
Zoals al eerder is aangegeven, biedt het statief wat weinig mogelijkheden om het scherm in de gewenste positie te krijgen. Het scherm is niet in hoogte verstelbaar noch is het scherm diagonaal te draaien. Toch wil ik hierbij wel vermelden dat de hoogte in mijn situatie ‘klopt’. Of dat bij jou ook zo zou zijn, is wellicht een ander verhaal. Het is wel jammer dat deze mogelijkheid er niet is.
De knoppen om het menu, de volume en de standby te regelen, zijn heel mooi weggewerkt. Het doet mij erg denken aan het design van Bang&Olufsen.

Het mooie design en de mooi weggewerkte knoppen. De lijst rondom het scherm doet denken aan een Bang&Olufsen ontwerp

Energieverbruik
Het verbruik tijdens intensief gebruik is maximaal 52 Watt. Er zijn veel mooie opties waarmee je het scherm automatisch in standby-stand kunt brengen en dan verbruikt het scherm slechts 2 Watt. Dat is absoluut niet slecht maar er zijn zuinigere schermen in dit formaat.

Overige zaken
Dit scherm is écht een genot om films op af te spelen. Ook is dit scherm met de HDMI aansluiting geschikt om een gameconsole op aan te sluiten. (let wel op de relatief kleine kijkhoek)

De aansluitingen voor DVI / HDMI / VGA en speakers

De HP 2159m is een uitstekende monitor met een mooi design. Het scherm ziet er prachtig uit. Het beeld is erg scherp en helder. Door Brightview geeft dit scherm echter een glossy beeld, wat wellicht onwenselijk is. Het beeld wordt dus eigenlijk iets gemanipuleerd. Ook spiegelt het scherm meer dan schermen met een matte afwerking. De ergonomie kan iets beter omdat het statief wat weinig mogelijkheden biedt om de ideale positie te krijgen.
Op enkele punten na, ben ik vol lof over dit scherm. Dit scherm verdient een ruime voldoende!

Heb jij ook een HP Pavilion 2159m Zwart?

Waar heb je hem gekocht voor 165 euro? Op internet zie ik hem alleen aangeboden staan voor +/- 200 euro. ;)
Jah, dat was een gelukje. Door een fout op de site van NoRRoD stond deze monitor voor 165 euro. Nadat ik deze review had geschreven kwam ik er inderdaad achter dat de prijs (helaas) alweer gecorrigeerd is.

Als je naar pricewatch kijkt, kun je deze monitor al voor € 185 euro (excl. verzendkosten) halen.
Let wel op, als je deze monitor overweegt, dat dit scherm een glossy afwerking heeft. Zie ook de review. Ansich heeft dat voordelen, maar veel gebruikers zien het juist als een nadeel. :|

Mocht je verder nog vragen hebben ken je me ook per DM bereiken. :)
Ik heb deze monitor ook, en al zie ik mijn lamp e.d. er in, doch prefereer ik een glossy scherm boven een matte. Mooiere kleuren. Hou ook van plasma schermen tegenover lcd ;)

Mocht je er vanaf willen, ik heb wel interesse ;) Dan kan ik er twee naast elkaar draaien ;)
Het is toch 1920x1080 of 1080p ? :P
Maar sowieso geen 1820x1080p ^^

[Reactie gewijzigd door PerfectLight op 28 januari 2010 14:32]

Dank je wel voor de correctie. :)
Ik heb het inmiddels aangepast.

Ik lees het altijd nog even goed door, maar je ziet altijd wel wat foutjes over het hoofd. 8)7
kleuren kun je toch gewoon met de video drivers aanpassen? is niet echt een monitor probleem lijkt mij?
Als je kijkt naar het kopje 'brightview Infinity' dan zie je dat dit scherm een erg 'glossy' coating heeft. Ik denk wel dat je dat iéts kunt aanpassen met de instellingen maar de kleur-echtheid van schermen met een matte afwerking zul je m.i. niet krijgen.
Dit heeft voordelen: Grote helderheid. :P
Maar het komt de kleur-echtheid niet ten goede...

[Reactie gewijzigd door Herman op 22 maart 2010 11:44]