HGST Ultrastar 7K4000 (SATA 6Gbps, 512E), 2TB Review

FrostBreath 26 oktober 2017, 178 views Product gekocht

HGST Ultrastar 7K4000 (SATA 6Gbps, 512E), 2TB

Maakt echt te veel herrie. Ik zou ze volgende keer niet meer kopen.

Pluspunten

• Goede betrouwbaarheidsstatistieken
  • Prijs per GB

Minpunten

• Herrie
  • Warmte

Ik heb 3 van deze schijven gekocht ter vervanging van 1 TB Samsung schijven in mijn NAS. Na 6 jaren trouwe dienst begonnen er eentje mankementen te tonen en liep ik tegen de grenzen van de capaciteit aan. Na onderzoek ben ik op deze schijven uitgekomen, o.a. op basis van de betrouwbaarheidsstatistieken en de prijs per GB. Die betrouwbaarheid op lange termijn kan ik niet beoordelen, daarvoor heb ik te weinig (3 stuks) en heb ik ze te kort (6 maanden).
Wel is me duidelijk opgevallen dat de schijven in mijn ogen extreem veel lawaai maken en relatief warm worden. De NAS is door twee deuren heen duidelijk te horen met allerlei geratel en gereutel. De schijven zelf worden tussen de 47 en 50 graden Celcius, terwijl de fans op hoge snelheid staan. De oude schijven werden in hetzelfde systeem (Synology 411+II) slechts 37 graden. Voor het eerst sinds aanschaf in 2011 de NAS ermee opgehouden door een te hoge temperatuur van de CPU. Of dat met schijven te maken heeft kan ik nog niet beoordelen. Mijn oude Readynas (draait als backup) heeft hier nog nooit last van gehad.

Heb jij ook een HGST Ultrastar 7K4000 (SATA 6Gbps, 512E), 2TB?