Specificaties 17" (1440x900), 120GB - Bekijk alle specificaties

Fujitsu Siemens Amilo Xa 2528 Review

ruudburger|IA 28 januari 2010, laatste update op 28 januari 2010, 2.151 views

Fujitsu Siemens Amilo Xa 2528

Pluspunten

• Prijs, degelijkheid, snelheid, functies en design.

Minpunten

• Beeldkwaliteit, geluidsniveau en accu.

7 februari 2008 heb ik bij Complus in Enschede de Fujitsu Siemens Xa 2528 gekocht voor 680 euro. Dit was super voordelig als je naar de specificaties keek, zat zelfs nog een goeie laptoptas bij. Er waren meerdere soorten laptops van dit type, maar die ik wou was erg voordelig als je naar de specificaties keek. Alleen bleek dat de laptop niet meer gemaakt werd, dus bij veel winkels besteld, maar hij was overal weg, totdat er op het laatst nog een paar bij Complus verschenen, waar ik er een van op heb gehaald.

De bevindingen van mijn laptop waren zeer goed! Er zaten ontzettend veel opties op, en de prestaties waren vrij hoog. Ook voelde de laptop stevig aan, en had een erg mooi design. Er zat alleen Vista op, wat bij mij na een paar uur al niks meer deed, blauw scherm. Heb er toen voor gekozen om er XP op te zetten, waar Fujitsu Siemens voor deze laptop geen ondersteuning aan bood. Na lang zoeken naar drivers voor de laptop, heb ik toch alles kunnen vinden, op de infraroodpoort en analoge volumeregeling na. Bij andere typen laptops op de Fujitsu Siemens site en sites van de fabrikanten van de onderdelen was alles prima te vinden.

Na verloop van tijd merk je toch wel dat niet alles top is voor de goedkope prijs, de laptop wordt best snel warm, en daarom kan de ventilator nogal veel lawaai maken. Wel zit er een knop op, zodat alles op halve kracht gaat draaien, waardoor hij ook niet zo warm wordt. De accu was ook niet super, anderhalf uur bij halve kracht en alleen internetten. Het scherm is ook niet super te zien vanaf de zijkant, maar daar had ik verder geen moeite mee. Voor de rest nog geen problemen mee gehad.

Totdat op 23 januari 2010 mijn laptop niks meer deed. Had hem bijna 2 jaar, garantie was maar 1 jaar, dus wist eigenlijk niet wat ik er mee aan moest. Eerst maar eens op forums (1 en 2) kijken of er mensen zijn met hetzelfde probleem. Het bleek dat veel mensen dit probleem hadden, start niet op, alleen ventilator draait en controle lampje dat hij stroom heeft brand. Fujitsu Siemens geeft ook aan op hun site dat er een fout zit in de grafische kaart van Nvidia, waardoor hij te warm wordt en snel stuk gaat. Deze grafische kaart zat in nog 8 typen laptops. Als voorzorgsoplossing hebben ze een BIOS-update, zodat de ventilator sneller gaat draaien. Deze update had ik al in het begin gedaan, dus heeft weinig geholpen. Veel mensen die buiten de garantie vielen hebben hem laten repareren voor honderden euro's, of meteen een nieuwe laptop gekocht.

Ik had hier niet zoveel zin in, dus Fujitsu Siemens gebeld, en gemaild, met het probleem dat mijn laptop door een productiefout stuk is gegaan, buiten de fabrieksgarantie om, maar binnen de wettelijke Europese garantie. Bij beide een reactie dat ik een aangetekende brief moest sturen naar het hoofdkantoor. Werd trouwens zeer vriendelijk geholpen, binnen een paar seconden telefonisch iemand aan de lijn, binnen een paar uur had ik ook een mail terug en 20 cent per minuut valt ook nog mee.

Volgens de Europese garantie moest ik naar de verkoper gaan, om hem te laten repareren, hij zou 2 jaar garantie moeten geven. Alleen bleek na lang zoeken, dat Complus al falliet is, site was ook verdwenen. Erg jammer, heb er namelijk voor zeer lage prijzen vaker iets gehaald. Dus toen maar een aangetekende brief gestuurd naar Fujitsu Siemens op 25 januari, met een kopie van het garantiebewijs, tekst over erkenning van Fujitsu Siemens van productiefout in Nvidia-chip, en tekst over de wettelijke Europese garantie van 2 jaar.

Dit koste 7 euro, maar twee dagen later, vandaag, had ik alweer een brief terug. Ze gaven me gelijk en verlengde de garantie naar 28 februari 2010. Ik moest alleen nog even contact opnemen met Fujitsu Siemens. Meteen gedaan, probleem doorgegeven, en UPS komt mijn laptop na 1 of 2 dagen ophalen. Hoefde alleen de laptop in te pakken, hij raadde wel aan de harde schijf te back-uppen, als ze hem niet op kunnen starten instaleren ze de harde schijf opnieuw.

Dus na twee jaar ervaring ben ik zeer positief over Fujitsu Siemens, hopelijk krijg ik de laptop ook snel weer terug en werkt alles, dat moet ik nog afwachten. Veel mensen zeggen wel dat de laptops waardeloos zijn, en de klantenservice ook, maar over beide ben ik zeer positief. Laptop was erg voordelig, is stevig, mooi ontwerp, poorten zitten op logische plekken, scharnieren van het scherm zijn nog goed. Alleen de accu is wel minder, driekwartier op halve kracht en met alleen internetten, maar dat komt omdat ik de laatste 50 procent nooit heb gebruikt, en die dus ook weg is. Klantenservice is ook niet te duur, heeft mij zeer goed en snel geholpen, en was ook erg vriendelijk.

Hopelijk heb ik jullie wat kunnen leren, na dit lange verhaal, en misschien een andere mening kunnen geven over Fujitsu Siemens.

Heb jij ook een Fujitsu Siemens Amilo Xa 2528?

Wat ook vaak een veel voorkomend probleem is bij de amilo xa 2528 is dat het moederbord doorbrand doordat de ventilator loslaat, dit zetten ze dan vast met een klein blokje.
Dit is bij mij ook gebeurt, binnen de garantie termijn, dan komt er netjes een monteur, die haalt je laptop uit elkaar zet nieuwe onderdelen erin, bios update en klaar, half uurtje
Bij mij is dit ook gebeurd, maar smolt mn hele moederbord.