Samsung UE49MU6120 Zwart - Reviews

Specificaties 49" • Ultra HD • LCD • HDR • 1 tuner • 50Hz - Bekijk alle specificaties

Samsung UE49MU6120 Zwart Review

Tmr 24 oktober 2017, 2.437 views Product gekocht

Samsung UE49MU6120 Zwart

Prima TV voor een mooie prijs. Goede beeldkwaliteit en met name de smart opties werken prima.

Pluspunten

• Beeld
  • Smart functies
  • Alles met n afstandsbediening (mits apparaat ondersteund)

Minpunten

• Geen bluetooth
  • Voor deze prijs, verder niet veel

Helaas gaf mijn vorige TV (Samsung UE46D6530) de geest. Kostte destijds ruim het dubbele van wat ik voor de nieuwe heb betaald, maar heeft het nog geen 5 jaar volgehouden (en was al een paar keer gerepareerd).

Dus op de markt voor een nieuwe. Was toendertijd 3D het marketing dingetje, tegenwoordig wordt dat niet eens meer ondersteund. Waar je nu "echt niet zonder" kan is 4K video (of UHD). Persoonlijk zou ik het niet missen denk ik, maar probeer maar eens een TV in dit segment te vinden die dat niet heeft.

Toch maar weer voor een Samsung gegaan, mede omdat de nieuwe Smart Hub er goed uit zag, deze met mijn draadloze (ook Samsung) soundbar zou werken en de vorige verder prima voldeed. Een paar inch groter (49" ipv 46") want je wil er niet op achteruit gaan h :)

Uitpakken

Het eerste wat opvalt is dat deze TV qua gewicht behoorlijk lichter was dan de oude, ondanks de grotere maat. Wat dit over de degelijkheid zegt zal moeten blijken, maar de vorige ging ook ging 5 jaar mee. Maar misschien was dat wel een maandagochtend exemplaar.

Er zit een niet spectaculaire voet bij, maar bij mij hangt hij aan de muur dus geen probleem. Een groot - plat - scherm was eigenlijk het enige wat ik qua design voor eisen had.

Wat wel wat lastig is bij Samsung is dat het verschil tussen de modellen bij Samsung soms erg lastig te vinden is. Ik ben voor deze gegaan omdat ik in de veronderstelling was dat er ook een nieuwe "One Remote" smart remote bij zou zitten .Helaas, dus niet (dat zit dan wel bij de 6100 maar niet bij de 6120). Bij de beschrijving van de webshop stond "al uw apparaten bedienen met 1 afstandsbediening", maar dus niet met de nieuwe fancy remote, maar met een "standaard" afstandsbediening. Voldoet verder prima.

Aansluiten

Ten opzichte van de vorige valt op dat er maar 3 ipv 4 HDMI aansluitingen op zitten. Met een Tuner, HDMI ARC, Blu-Ray en Chromecast zat dat dus helemaal vol. En van deze zal dus het veld moeten ruimen.

De Samsung Soundbar ondersteunt "Sound Connect", waar mijn vorige TV nt te oud voor was. De nieuwe ondersteunt dat vast en zeker dus wel. Helaas - de optie om draadloos met de SoundBar te verbinden ontbreekt in het menu. Jammer, maar goed, HDMI ARC werkt gelukkig prima. De soundbar gaat automatisch aan met de TV, wat een vooruitgang is ten opzichte van de vorige.

De Blu-Ray (die ik eigenlijk niet zo veel meer gebruik) of de Chromecast moet er dus aan geloven. Na even met de smart opties te hebben, wist ik genoeg, de Chromecast eruit en lekker alles via de Smart Hub bedienen. De Blu-Ray speler werkt ook met HDMI-CEC dus is ook te bedienen met de afstandsbediening van de TV.

Helaas werkt de tuner (KPN - Motorola vip 1853) alleen nu weer net niet met de ene afstandsbediening. Na enige research lijkt het er op dat dit komt omdat de tuner geen HDMI-CEC ondersteunt. Jammer, maar dus niet helemaal alles is met de remote te bedienen.

Volgens de handleiding is het ook mogelijk om een bluetooth toetsenbord aan te sluiten, maar als ik de stappen uit de ingebouwde e-manual volg, ontbreekt ook de optie om dat te koppelen. Volgens de site van Samsung zit op dit model geen bluetooth, terwijl dat op de 6100 (lager modelnummer) juist wl zit. Je moet dus kennelijk alle opties uitpluizen. De site van Samsung is geen hulp, want een goede vergelijkings optie ontbreekt. Je kan er niet van uit gaan dat de 6120 alles ondersteunt wat de 6100 ook doet.

De afwezigheid van Bluetooth verklaart waarschijnlijk ook waarom de draadloze connectie met de soundbar niet werkt. Tsja, bluetooth is ook waar ik het meest op let.

Hoe dan ook, de TV hangt al lang en breed en gaat niet meer terug, maar toch een aantal kleine teleurstellingen. Gelukkig ook veel wl goed aan de TV

In gebruik

Ik ben zeker geen expert op het gebied van beeldkwaliteit, dus ik kan enkel op mijn ogen afgaan. En dat voldoet gelukkig prima!

Kleuren zijn wel te calibreren, zal ik ook nog wel eens doen, maar van de standaard presets bevalt de "Standaard" modus mij het beste. Naar wens is er ook een hele reeks van parameters in de expert modus in de stellen.

Beeld is lekker scherp, hoewel ik het enkel met Full HD materiaal heb getest. UHD klinkt wel als een leuke feature, maar het aanbod van 4k materiaal is nog niet heel spectaculair. Gaat ook met mijn ADSL lijntje niet lukken denk ik.

De vorige Samsung viel met name bij zwart nogal door de mand (veel backlight, het was vaker een grijze waas dan echt zwart). Bij dit model lijkt dit een stuk beter in orde. Mooi!

Smart TV

Wat mij betreft zijn de Smart Hub apps een echte meerwaarde. Waar ik voorheen een Chromecast gebruikte (met soms wisselend succes) is deze hub lekker basic, alles met 1 afstandsbediening (hier wel :) ) en doet gewoon wat het moet doen. I kgebruik zelf met name Netflix/YouTube en Videoland. Dat er voor die laatste ook een app is was dan weer een aangename verrassing. Verder NPO/RTL apps en dat dekt al voor 90% van mijn gebruik.

Ook Spotify is aanwezig. Voorheen luisterde ik ook wel eens met de Chromecast. De oude Samsung had de optie op het beeld uit te zetten (wat ik vaak gebruikte bij audio-only) maar vreemd genoeg is dat nu juist weer een optie die ook weer verdwenen is. Jammer, want voor gebruik als audio player vind ik zelf het beeld vrij zinloos, maar dat zal wel aan mij liggen..

Wat ik alleen mis van de Chromecast is het casten vanuit mijn Google Photos albums. Gelukkig is er een mogelijkheid om je (Android in mijn geval) smartphone te koppelen met de TV en deze te gebruiken als "smart" afstandsbediening of om media van de telefoon te bekijken.

De Smart View app is behoorlijk basic: er zit een "gewone" remote op (volume, programma's, etc) en een lijst met snelkoppelingen naar de apps. De apps zijn alleen niet via de telefoon te bedienen, dat gaat dan weer met de gewone remote.

Maar er is ook een optie om media van het device (foto's, video, muziek) naar de TV te streamen. En het moet gezegd, dat werkt precies zoals ik zou willen: geen overbodige functies, maar gewoon media in de smart view app selecteren en de TV laat het zien. Niks meer, niks minder, maar het werkt prima.

Al met al behoorlijk tevreden met de nieuwe aanschaf. Voor de prijs zeker geen verkeerde lijst met features en beeldkwaliteit voldoet voor mij prima.

Heb jij ook een Samsung UE49MU6120 Zwart?

Dank voor deze review, kan de smart hub ook als mediaplayer dienen zodat ik niet meer mijn oude PS moet gebruiken?
Jazeker! Ik kan met deze tv media streamen van mijn Synology NAS (DLNA) en van een USB drive.

Werkt over het algemeen prima, de Samsung ondersteunt een flink aantal video codecs dus met de meeste media zal je wel goed zitten
Ahhh super , dank voor de update, ik denk dat ik hem maar ga bestellen, goede prijs, ultra HD en 2017 model! :)

Weet je heel toevallig of dat ook de H264 codec is?
Weet iemand of de one remote wel werkt op de 6120? Want wil hem toch wel gaan halen ivm de voice search knop.
Had je hier onderhand al het antwoord op gevonden?
Nee, helaas niet en heb het eigenlijk al opgegeven :(