Specificaties Tower/desktop met Cel. N3050 en 4GB ram - Bekijk alle specificaties

HP Slimline 411-a000nd Review

Bitzer 24 oktober 2017, laatste update op 24 oktober 2017, 149 views Product gekregen

HP Slimline 411-a000nd

Het is een erg eenvoudige PC met als belangrijkste kwaliteit dat deze nagenoeg geruisloos is: de harde schijf is het enige draaiende onderdeel.

Pluspunten

• stil
  • laag energieverbuik

Minpunten

• nagenoeg geen uitbreidingsmogelijkheden
  • prestaties
  • te weining USB aansluitingen
  • USB aansluitingen onlogisch geplaatst
  • geen taalkeuze
  • niet servicevriendelijk
  • slechts ATA150
  • bloatware

Features Score: 2
De HP 411-a000nd ziet er compact uit maar is nog veel te groot voor het gebodene:

De behuizing bevat vooral veel lucht. Er zit een heel klein moederbordje in en een frame met de harde schijf en optische speler. De voeding is extern.
De processor zit op het moederbord gesoldeerd, is dus niet verwisselbaar. De koeling is passief. Twee SATA-150 aansluitingen. Verder nog een dubbele SO-DIMM socket en dat is het. Anders dan een geheugen module bijplaatsen valt er dus niets te upgraden.

De harde schijf zit erg onhandig in het frame ingebouwd. Van HP ben ik gewend dat componenten vrij eenvoudig los geklikt kunnen worden maar dat is hier helemaal niet het geval. Om de harde schijf te vervangen moet eerst de optische drive verwijderd worden. Dat gaat nog wel eenvoudig. Dan moet het front van de behuizing verwijderd worden. Dan zit het frame met vier schroeven vast. En zit de harde schijf met nog eens vier schroeven in het frame. Alle schroeven zijn dan ook nog eens Torx.
Het frame is overigens niet voorbereid op de inbouw van een SSD.

Op de behuizing zitten 4 USB aansluitingen. 2 USB3 achter en 2 gewone voor. Dat vind ik niet handig. Immers, muis en toetsenbord sluit je aan op USB2 en je snelle USB stick wil je toch op USB3 aansluiten. Dus nu nemen muis en toetsenbord de poorten aan de voorkant in, en moet je je USB3 stick onhandig achterin proppen.

Het systeem is voorzien van Windows 10. Er is helaas geen taalkeuze, zelfs het bios is in onhandig Nederlands gesteld. Niet prettig in een internationale omgeving.
Natuurlijk zit de verse Windows 10 installatie barstensvol met bloatware, waarbij niet helemaal duidelijk is wat er allemaal door HP zelf aan is toegevoegd.

De prestaties liggen ongeveer op het niveau van mijn AMD XP2500 van meer dan 15 jaar geleden. Kortom, volstrekt niet van deze tijd. Het werkt, maar niet meer dan dat.

Pluspunt is wel dat het nagenoeg geruisloos werkt. De voeding is passief, de koeling is passief, alleen de harde schijf kan hoorbaar zijn.
Ook is het energiegebruik laag: niet veel meer dan 15 watt.

Mijn conclusie is dat ik me vooral afvraag wat nou het nut van dit soort computers is. Voor hetzelfde geld koop je een aardige smartphone waar je uiteindelijk meer mee kan.

Heb jij ook een HP Slimline 411-a000nd?

Het nut is.... terminals.