LG Instaview GSX960NEAZ - Reviews

Specificaties Kastmodel met vriezer (A++) - Bekijk alle specificaties

LG Instaview GSX960NEAZ Review

GOTD 24 oktober 2017, 203 views Hands-on

LG Instaview GSX960NEAZ

Een beest van een koelkast die lang niet in ieder huis past. De koelkast zit propvol met de nieuwste technologieŽn dier er voor zorgen dat je eten langer vers blijft.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit, koelkast voelt enorm solide aan.
  • Zuinig, 376 kWh per jaar
  • Lage geluidsproductie, 39 dB
  • Looks, deze koelkast is het middelpunt van je keuken
  • Ijsblokjes dispenser, geeft een gevoel van luxe.
  • Pure N Fresh, geen ongewenste luchtjes in je koelkast

Minpunten

• Groot, past niet in iedere keuken
  • Instaview glas, ziet er leuk uit maar voegt weinig toe

Maandagochtend, altijd een drukke dag bij mij op het werk. Nog half in slaap met een kop koffie ben ik nog moe van het weekend wat documenten aan het typen. Dan klinkt er een ‘’pling’’ en heb ik een mail in mijn postvak zitten. Geen collega die iets van mij wil hebben of waar ik iets voor moet doen maar het is Tweakers. ‘’Goed nieuws van Tweakers! Oktober Testfest uitnodiging’’ Ja, dat is een goed begin van de week. In de mail is te lezen dat als ik snel reageer ik bij het kickoff event van het Oktober Testfest kan zijn. Natuurlijk reageer ik direct!

Aangekomen op het Tweakers event ben ik zeker niet de enigste die is afgekomen op de uitnodiging. Een snelle inschatting zegt dat er ongeveer 200 hardware gekken zijn gekomen. Eerst even ouwehoeren met mede Tweakers over hardware met een kop koffie en vervolgens een presentatie bijwonen van meester reviewer Foritain.

Na deze interessante presentatie ga ik naar de presentatie van een koelkast. Ja, je leest het goed, een koelkast. Zo een ding dat je bier koud houdt en waar je groenten aan het verrotten zijn tot je ze uiteindelijk met lichte schaamte weg gooit. Na een presentatie van ongeveer 15 minuten, mogen we de koelkast testen. Hierbij wil ik meteen een disclaimer maken dat ik de koelkast dus niet zelf thuis heb staan en dat ik er alleen mee heb kunnen spelen tijdens het Tweakers event. Dit duurde ongeveer 45 minuten. Het is dus iets wat tussen een review en een preview in zit.

specificaties

De koelkast heeft een A++ energieklasse en verbruikt per jaar ongeveer 376 kWh. Dit komt neer op ongeveer §72 per jaar. Dit is zeker voor een koelkast van deze grootte erg netjes te noemen. En groot is deze koelkast zeker, je moet hier echt de ruimte voor hebben voordat je hem in je huis kunt plaatsen. De deuren gaan naar buiten open, waardoor je zelfs nog iets meer ruimte nodig dan de aangegeven breedte. Je wilt natuurlijk niet dat je deur maar half open kan omdat je anders tegen je keuken aanstoot.

De koelkast maakt maximaal 39 dB, dit geluid valt snel weg door de inverter linear compressor. Dit betekent dat de compressor eerst zachtjes begint en steeds meer geluid gaat produceren. Op deze manier moet het geluid van de koelkast niet opvallen omdat er gewenning van het geluid zal optreden. Deze compressor heeft ook maar 1 frictie punt waardoor de geluidsproductie laag blijft.

Aan de buitenkant van de koelkast is ook nog een led scherm te zien. Hierin kun je van buiten zien welke temperaturen de koelkast van binnen heeft. Deze kun je aanpassen via een app. Erg leuk maar toch iets waarvan ik niet verwacht dat veel mensen dit zullen gebruiken. Tenslotte zet je de koelkast op een bepaalde temperatuur en zal hij daarop ook blijven.

Onder het LED scherm zit een water en ijsblokjes dispenser. Hiervoor is water nodig en dat krijg je op twee manieren in je koelkast. De beste manier is om je koelkast aan te sluiten op een waterkraantje. Als je hier geen ruimte voor hebt, kun je ook gebruik maken van een bak. die in de koelkast zelf staat.

Deze bak bevat het water voor het de ijsblokjes. De bak is gemaakt zonder BPA, beter bekend als weekmakers. Hierdoor heeft het water geen plastic smaakje zoals je misschien kent van de waterflesjes.

De achterkant van de koelkast is vlak en heeft geen scherpe randen. Handig als je de koelkast neerzet of wilt verplaatsen.

Helaas is het niet de bedoeling dat je kind de dispenser gebruikt als klimrek. Bedankt voor de waarschuwing LG.

Aan de binnenkant van de koelkast is enorm veel ruimte. Zoveel dat een groot gezin makkelijk al het eten en drinken in de koelkast kan bewaren. Naast de zee aan ruimte, zijn er nog veel meer interessante technieken die de koelkast ideaal maken voor grote gezinnen.

De multi airflow zorgt ervoor dat de temperatuur constant blijft op verschillende plekken in de koelkast. Er zijn meerdere sensoren die de temperatuur meten in de koelkast. Als de openingen van de multi airflow niet geblokt worden, zou dit er voor moeten zorgen dat het overal de juiste temperatuur is.

Heb jij ook altijd last van rottend eten in je koelkast? Stinkt dit enorm? Geen probleem, LG heeft de oplossing! De Pure N Fresh (let op de N ipv and, hip N trendy) Nu kun je het rottende eten eeuwig laten liggen in je koelkast want de nare geurtjes worden weg gefilterd. Natuurlijk overdrijf ik enorm want sommige onverklaarbare geurtjes blijven in je koelkast hangen. Deze filter zou dit moeten oplossen.

De fresh balancer is een schuifje waarmee je een kier krijgt in de groente/fruitlade. Door de juiste luchtvochtigheid moet het eten lekkerder en verser blijven.

De moist crisper zorgt ervoor dat het vocht wat in veel groente zit behouden blijft in de bak. Hierdoor zou je de groente langer kunnen bewaren dan iedere andere koelkast.

De LG Instaview heeft zijn naam te danken aan leuke gimmick. Als je op het ondoorzichtige raam klopt, wordt deze plots doorzichtig en kun je in de koelkast kijken. Je kunt dan makkelijk zien wat er in de koelkast zit. Dit is wat er enorm tof uitziet. LG maakt hier verschillende claims over die wat mij betreft niet kloppen. Zo zou dit energie moeten besparen omdat je niet iedere keer de koelkast hoeft open te doen. Leuk maar als ik eten of drinken uit mijn koelkast wil pakken, moet de deur alsnog open. Ook het glas wat er in zit kost een klein beetje stroom en onder de streep zal dit weinig schelen. Persoonlijk heb ik liever dat een bedrijf gewoon eerlijk is en zegt: ‘’We hebben het er in gedaan omdat het super tof is, veel heb je er niet aan maar het is gewoon vet’’ Want dat is precies wat het raam doet: niets, behalve tof zijn.

in depth look

Bij de in depth look wil ik deze keer dieper ingaan op functies die de koelkast heeft die niet direct te maken hebben met de hoofdfunctie koelen. Zo biedt de koelkast een functie om via piepjes een foutmelding te geven. Je kunt bellen met de LG helpdesk en je telefoon bij de koelkast houden. Verschillende piepjes geven precies aan wat er mis is met de koelkast en zo kan de monteur je beter van dienst zijn. Dit lijkt natuurlijk super handig, maar brengt ook een risico met zich mee. Het zou natuurlijk kunnen dat je garantie vervalt omdat deze koelkast bijgehouden heeft wat je hier allemaal mee hebt gedaan. Wat je hiervan vindt, mag je zelf bedenken, ik zet mijn alluhoedje nu maar snel af!

De LG Instaview GSX960NEAZ zoals de koelkast voluit heet verruild van eigenaar voor §2499. Een behoorlijke prijs waar je enorm veel voor terug krijgt. Zo is deze koelkast enorm groot en past er genoeg eten in voor een groot gezin. De bouwkwaliteit van de koelkast is solide en voelt stevig. Het energieverbruik van de koelkast is laag, 376 kWh wat ongeveer neerkomt op §72 per jaar. De linear compressor begint stilletjes en wordt steeds luider tot totaal maximaal 39dB. Dit geluid zal niet snel opvallen in een gemiddeld huishouden.
Aan de voorkant van de koelkast zit een water- en ijsblokjes dispenser. Hier kun je makkelijk een koud glas water uit halen of ijsblokjes voor een heerlijke cocktail. De Pure N Fresh moet ongewenste luchtjes uit je koelkast houden. Handig als je vaak eten vergeet in de koelkast.
Bij de minpunten komt het instaview glas. Het lijkt enorm handig maar is niet meer dan een gimmick die niet echt nut heeft. Zo kan ik mij niet voorstellen dat dit raampje er voor zorgt dat je energie bespaard. Het ziet er daar in tegen wel weer erg tof uit.

Heb jij ook een LG Instaview GSX960NEAZ?