Specificaties (voip-telefoon) - Bekijk alle specificaties

Linksys SPA-3102 Review

Sinna 27 januari 2010, laatste update op 27 januari 2010, 1.212 views

Linksys SPA-3102

Pluspunten

• (zie onderbouwing)

Minpunten

• (zie onderbouwing)

Kwaliteit Score: 5
Dit is eigenlijk geen review maar een waarschuwing voor alle potentiŽle kopers van dit toestel.

Van dit toestel zijn namaakversies in omloop die zeer moeilijk van het origineel te onderscheiden zijn.
Door toeval heb ik zowel een origineel als een neptoestel in mijn bezit waardoor ik zeer goed kan vergelijken.

Een lijstje met verschilpunten:
  • Alle logo's zijn met stickers aangebracht ipv. in de behuizing gebakken
  • De bijgeleverde stroomadapter in van het merk LG ipv. Linksys. Qua vorm is ze identiek aan de originele, en het zou mij dan ook niet verbazen mochten zowel LG als Linksys ze bij dezelfde fabrikant inkopen.
  • Er is een grijze ipv. een blauwe netwerkkabel bijgeleverd. Ook de plastic verpakking waarin deze zit, wijkt af.
  • Op het originele toestel moet je de uitsparingen voor wandmontage nog doordrukken, bij de kopie niet.
  • Het op het toestel opgegeven MAC-adres is niet toegekend aan Linksys/Cisco. Op de doos is er trouwens een ander MAC-adres opgegeven dan op het apparaat zelf. DŠt MAC-adres zit dan wel weer in de Cisco-range. Dat maakt het er uiteraard niet eenvoudiger op om namaak van origineel te onderscheiden.
  • Het toestel voelt een stuk gammeler aan dan het origineel.
  • Qua web-interface is het een exacte kopie, zij het dat de Software Version hoger is van de kopie dan van mijn originele (versie 5.1.7(GW) vs. 3.3.6(GW)). De Hardware Version is daarentegen lager (versie 1.1.5 vs. 1.3.5(a))
Ik heb nog geen blik geworpen op de binnenkant van beide toestellen (omwille van garantie).

Zoals je merkt is het toestel zeer goed nagemaakt en als je het origineel nooit gezien hebt, zal je nooit vermoeden dat je met een nepexemplaar te maken hebt.

Heb jij ook een Linksys SPA-3102?

Dit zie ik nou net te laat :) .heb net een dispuut met een ebay seller over een nep pap2. Wist niet dat het kon, maar blijkbaar worden die dingen ook nog nagemaakt. Het MAC address is 00:18:89:6b:78:34 wat van Winnet is, een Chinese fabrikant. Bij mij zat er overigens wel een originele kast omheen, waarschijnlijk van een defecte pap2.

Die van mij was een DOA, maar ik zou wel graag willen weten of er kwaliteits verschillen tussen zitten? Is de neppert echt veel slechter, of even goed?
Ik heb zelf nog niet kunnen testen, heb het nepexemplaar pas sinds gisteren in mijn bezit. De vorige eigenaar heeft nog een identiek toestel en ervaart daar geen problemen mee.
Met namaak moet je sowieso wat alerter zijn dunkt me, vandaar ook de waarschuwing die ik hier gepost heb.
Wat die originele kast betreft: mocht ik niet beter weten, dan zou ik ook denken dat het een originele is...

Waar is die ebay-seller trouwens gelocaliseerd? Toch niet in Hong Kong?
Ik heb via ebay (24okbuy) een PAP2T gekocht. Deze werkte goed, heb er weer eentje besteld maar dan de SPA1001.

Dat ze nagemaakt worden las ik pas de volgende dag 8)7 . Ik meende eerst dat deze via ebay rebadged PAP2T waren die unlocked zijn }:O

Het Mac address klopt niet met Cisco en de Linksys stickers laten los. Maar het kreng werkt goed, de voip kwaliteit is ook goed. Op fora las ik dat de neppert erg warm wordt, die ik heb niet.

Maar hij werkt goed en kost maar 20-25 euro, mij maakt het niks uit. :9

[Reactie gewijzigd door zx9r_mario op 28 februari 2010 00:12]

Ook ik heb bij die aanbieder al een aantal ATA's (spa-1001, pap2t, 3000's) gekocht.
Ik wist dat er namaak in omloop is, sommiga kwamen inderdaad met kleine
stickertjes voor het mac adres en serienummer, daaronder zat (een copy van?) een linksys orginele sticker met een ander mac/serie nummer)
Echter sommige ata's kwamen met alleen de (orginele?) linksys sticker.

Anyway.... ze werken allemaal prima en blijven prima werken na firmware updates en 'harde' resets.

De hardware die gebruikt wordt lijkt me ook identiek, zelfde chips op zelfde printplaat, alle onderdelen op exact dezelfde plek. Wie weet zijn het wel orginele, maar dan 'unlocked' ?

En net zoals 1e reactie: zo lang het werkt is het goed en ze zijn nog super goedkoop ook nog!
Zolang t maar werkt :)
zou het mij niet veel uitmaken of het een kopie betreft