Linksys SPA-3102 Review
Dit is eigenlijk geen review maar een waarschuwing voor alle potentiële kopers van dit toestel.
Van dit toestel zijn namaakversies in omloop die zeer moeilijk van het origineel te onderscheiden zijn.
Door toeval heb ik zowel een origineel als een neptoestel in mijn bezit waardoor ik zeer goed kan vergelijken.
Een lijstje met verschilpunten:
• Alle logo's zijn met stickers aangebracht ipv. in de behuizing gebakken
• De bijgeleverde stroomadapter in van het merk LG ipv. Linksys. Qua vorm is ze identiek aan de originele, en het zou mij dan ook niet verbazen mochten zowel LG als Linksys ze bij dezelfde fabrikant inkopen.
• Er is een grijze ipv. een blauwe netwerkkabel bijgeleverd. Ook de plastic verpakking waarin...
Pluspunten
(zie onderbouwing)
Minpunten
(zie onderbouwing)
Eindoordeel
Van dit toestel zijn namaakversies in omloop die zeer moeilijk van het origineel te onderscheiden zijn.
Door toeval heb ik zowel een origineel als een neptoestel in mijn bezit waardoor ik zeer goed kan vergelijken.
Een lijstje met verschilpunten:
- Alle logo's zijn met stickers aangebracht ipv. in de behuizing gebakken
- De bijgeleverde stroomadapter in van het merk LG ipv. Linksys. Qua vorm is ze identiek aan de originele, en het zou mij dan ook niet verbazen mochten zowel LG als Linksys ze bij dezelfde fabrikant inkopen.
- Er is een grijze ipv. een blauwe netwerkkabel bijgeleverd. Ook de plastic verpakking waarin deze zit, wijkt af.
- Op het originele toestel moet je de uitsparingen voor wandmontage nog doordrukken, bij de kopie niet.
- Het op het toestel opgegeven MAC-adres is niet toegekend aan Linksys/Cisco. Op de doos is er trouwens een ander MAC-adres opgegeven dan op het apparaat zelf. Dát MAC-adres zit dan wel weer in de Cisco-range. Dat maakt het er uiteraard niet eenvoudiger op om namaak van origineel te onderscheiden.
- Het toestel voelt een stuk gammeler aan dan het origineel.
- Qua web-interface is het een exacte kopie, zij het dat de Software Version hoger is van de kopie dan van mijn originele (versie 5.1.7(GW) vs. 3.3.6(GW)). De Hardware Version is daarentegen lager (versie 1.1.5 vs. 1.3.5(a))
Zoals je merkt is het toestel zeer goed nagemaakt en als je het origineel nooit gezien hebt, zal je nooit vermoeden dat je met een nepexemplaar te maken hebt.
Reacties (5)
Die van mij was een DOA, maar ik zou wel graag willen weten of er kwaliteits verschillen tussen zitten? Is de neppert echt veel slechter, of even goed?
Met namaak moet je sowieso wat alerter zijn dunkt me, vandaar ook de waarschuwing die ik hier gepost heb.
Wat die originele kast betreft: mocht ik niet beter weten, dan zou ik ook denken dat het een originele is...
Waar is die ebay-seller trouwens gelocaliseerd? Toch niet in Hong Kong?
Dat ze nagemaakt worden las ik pas de volgende dag
Het Mac address klopt niet met Cisco en de Linksys stickers laten los. Maar het kreng werkt goed, de voip kwaliteit is ook goed. Op fora las ik dat de neppert erg warm wordt, die ik heb niet.
Maar hij werkt goed en kost maar 20-25 euro, mij maakt het niks uit.
[Reactie gewijzigd door zx9r_mario op 22 juli 2024 18:05]
Ik wist dat er namaak in omloop is, sommiga kwamen inderdaad met kleine
stickertjes voor het mac adres en serienummer, daaronder zat (een copy van?) een linksys orginele sticker met een ander mac/serie nummer)
Echter sommige ata's kwamen met alleen de (orginele?) linksys sticker.
Anyway.... ze werken allemaal prima en blijven prima werken na firmware updates en 'harde' resets.
De hardware die gebruikt wordt lijkt me ook identiek, zelfde chips op zelfde printplaat, alle onderdelen op exact dezelfde plek. Wie weet zijn het wel orginele, maar dan 'unlocked' ?
En net zoals 1e reactie: zo lang het werkt is het goed en ze zijn nog super goedkoop ook nog!
zou het mij niet veel uitmaken of het een kopie betreft
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/127261/crop5dcd39ec2f45d_cropped.png?f=community)