Specificaties 12,1" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1201HA -SIV013M Review

SiranoVabis 27 januari 2010, laatste update op 27 januari 2010, 16.384 views

Asus Eee PC 1201HA -SIV013M

Pluspunten

• Degelijkheid
  • Toetsenbord
  • Formaat
  • Harddisk ruimte
  • Geheugen
  • Accuduur
  • Performance met Office

Minpunten

• Performance van Internet Explorer 8
  • Langzaam deinstalleren en installeren
  • speling op accu
  • CPU kan niet goed met pieken om gaan

Uitpakken
De eee PC 1201HA was mooi compact verpakt, bij het monteren van de accu viel op dat deze de nodige speling heeft. Wat jammer is ten opzichte van de rest van de laptop. Deze maakt namelijk een zeer deugdelijke en degelijke uitstraling. Verder zat in de de doos een handleiding, rescue DVD en natuurlijk de oplader.

Installatie
Bij het installeren verliep alles goed naar wens, de snelheid bij de installatie viel mij in zijn geheel niet tegen. Op de 1201HA staat verder Microsoft Works geinstalleerd en een trail van Office 2007 Student. Beide heb ik verwijderd en vervangen door Microsoft Office 2007 Professional Plus. De deinstallatie en installatie neemt zoals op de meeste netbooks veel tijd in beslag. Dat viel wel weer wat tegen, of ik ben te goed gewend natuurlijk. Alle Office applicaties draaien goed, er valt prima op te werken, zelfs met Visio 2007.

Prestaties
De eee Super Hybrid Engine op de taakblad, heb ik op super performance gezet met verbinding van de net adapter. Internet Explorer 8 was in combinatie met de door mij geinstalleerde McAfee 2010 traag. Dit was echt onder de maat. De CPU ging met regelmaat naar de 100%. Na deinstallatie van McAfee, waren de resultaten al beter. Zonder virusscanner gaat niet lukken dus heb ik gekozen voor Microsoft Security Essentials, deze keuze is een stuk beter. Maar de prestatie van IE 8 is nog niet zoals het naar mijn mening moet zijn. Dus heb ik nog FireFox geinstalleerd, deze performt in ieder geval een stuk beter. Alle Office applicaties draaien wonderbaarlijk goed, ontwikkelen in Access is goed te doen op het beeldscherm.

Accu
Bij het werken op accu heb ik de eee Super Hybrid Engine op automatisch gezet. De eerste keer ging de accu 7 uur mee. Dit is uitstekend, na een aantal keer ben ik er van overtuigd dat 8 uur geen probleem zal zijn.

Mijn conclusie is dat de eee PC 1201HA een goede laptop is voor On-The-Road, School en thuis voor op de bank. Verwacht geen hoge super prestaties, zeker niet met Internet Explorer 8. De keuze van je virusscanner is ook bepalend voor de algehele prestaties van de netbook. Het formaat 12,1 inch is erg fijn om op te werken, ook voor mensen met grote vingers kun je hier goed met 10 vingers blind op typen.
In vergelijk met andere netbooks presteert de 1201HA heel goed.

• McAfee 2010 Internet Security
  • Microsoft Security Essentials
  • Microsoft Office 2007 Professional Plus
  • Mozilla Firefox
  • Adobe Acrobat Professional 9
  • Microsoft Visual Basic 2008 Express
  • Live Messenger
  • Windows 7

Heb jij ook een Asus Eee PC 1201HA -SIV013M?

Tip: Chrome presteert nog veel beter dan Firefox (link)
ja, en presteren geeft meteen aan hoe goed een browser is?
Er zijn zooo veel sites die geen chrome-ondersteuning hebben dat ik nooit zou kiezen voor chrome. Elke release probeer ik het weer...

Firefox vind ik toch de beste blijven met add-on ondersteuning etc.

Aanrader is ad-block plus voor firefox te installeren, krijg je veeeel minder popup's etc.

Btw mooie review! :*)
Wie zegt dat Chrome beter is dan Firefox? Ik in ieder geval niet. Ik had het over de prestaties. Chrome is veel sneller, vooral als je met een matige CPU werkt..
Hmm, ik gebruik al Chrome sinds het begin ervan, en moet zeggen dat het al erg lang geleden is dat ik nog een website ben tegengekomen die het onder Chrome niet doet.
En helemaal op netbooks wil ik nog liever Chrome installeren omdat het zo snel op start en weinig schermruimte inneemt.

Maar moest je toch FF blijven gebruiken: installeer Fission, dan kan de statusbalk al weg.
En gebruik een aangepaste HOSTS-file, dan hoeft Adblock Plus niet elke keer te laden als je FF opent (wat de snelheid ook weer ten goede komt) en ben je ook in andere programma's verlost van de meeste ads (MSN bv.).

Ik mis eigenlijk de uitgebreide specs, een paar benches, de versie van W7 die erop staat (met 'Windows 7' alleen ben ik niets). Het leukste zou zijn dat je het verschil met de vorige versies van de netbook eens zou vergelijken (1101HA , benches enzo) :)
Noem eens een site die geen chrome ondersteuning heeft? Ik gebruik het nu al vanaf het begin een ben er echt SUPER blij mee!

EDIT:(Ik zie dat Petervanakelyen al een betere reactie heeft gegeven...)

[Reactie gewijzigd door JBee op 26 maart 2011 12:27]

Mij lijkt dit een prima compromis tussen snelheid, formaat, accuduur en prijs. Ik volg al een tijdje netbooks en kleine laptops, maar steeds loopt ik tegen 1 of meerdere nadelen aan. Ikzelf heb een EEE PC 701, de eerste netbook en eigenlijk heeft deze teveel nadelen. Maar telkens als ik nieuwe netbooks zie, dan hebben die weer andere nadelen. De wat snellere netbooks waren telkens meteen weer de prijs voor een budget 'gewone' laptop, de netbooks met lange batterijduur waren weer traag en beperkt.

Ik vind 12" met een 1366 x 768 resolutie erg goed, niet te groot en niet te klein. Een accuduur van minimaal een uur of 4 tot 8 uur is ook erg goed en hij is snel genoeg voor HD materiaal en simpele spellen, zoals World of Warcraft. Zet daar een HDMI uitgang op en je hebt wat mij betreft een perfect netbook! :) Ik denk dat ik 'm voor de zomervakantie ga kopen in ieder geval!
Voor hetgene dat je in je laatste paragraaf beschrijft kan je beter voor de 1201N gaan in plaats van de 1201HA. De 1201HA heeft namelijk geen HDMI-poort en met de Intel GMA500 die ook in de 1101HA zit, kan je maar matig HD-spelen, maar al de rest mag je wel vergeten. De GMA500 is wel een leuk kaartje, alleen de driver-support is verschrikkelijk (zeker onder Linux, maar zeker ook onder Win XP/7).
Heeft de 1201HA een overklokfunctie in de bios zoals de 1101HA?

Edit: ja dat heeft ie, tot 33%. Vandaag gezien bij Computerland.

[Reactie gewijzigd door Philflow op 27 januari 2010 15:03]

Ik heb ondertussen Chrome geinstalleerd en ik moet zeggen het werkt perfect!
Firefox werkt al beter als Internet Explorer 8, maar Chrome doet op een Netbook wonderen.

Ook Opera draait vrij snel, zit tussen Firefox en Chrome in.

Tot nu toe draaien alle websites die ik heb bezocht goed onder Chrome. ;)
Hoe werkt youtube icm Chrome op je 1201HA.
En flash?
Heb je em ook inmiddels overklokt?
ik heb hem inmiddels overgeklokt naar 10%. Youtube werkt prima op Chrome, ook flash draait goed. Nog geen problemen ondervonden.
Hoeveel jaar garantie geeft Asus je voor deze netbook? Soms zie ik 2 jaar pick up & return staan, een andere keer 1 jaar carry in...
Voor mij werkt de touchpad helemaal niet prettig. Ok, ik vergelijk het nu wel met mijn macbook pro, maar toch ... Er staan allemaal puntjes op en het voelt "sticky" aan. Voor de rest nog niet genoeg ervaring ( ding is nog maar een paar uur in mijn bezit ).
Ik vind de touchpad juist wel prettig werken, maar er gaat natuurlijk niets boven een losse muis. ;) Ik heb hem alweer te koop staan, omdat ik een normale laptop voor school moest kopen.
McAfee eraf, Avira antivirus erop en je staat versteld van de prestatie winst die je hebt.