Specificaties Tower • 4 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterCase H500P Zwart Review

Foritain 24 oktober 2017, 3.745 views

Cooler Master MasterCase H500P Zwart

Foutloos? Nee. De HAF-evolutie? Nop. Maar met een beetje liefde (en een oogje toeknijpen op de kwaliteit van het voor- en bovenpaneel) verandert de H500P in iets opvallends. Eén van de meer icoonische cases in de Cooler Master lineup dankzij een herkenbaar 'andere' stijl en 2x 200mm RGB fan actie.

Pluspunten

• Stevig chassis, net TG zijpaneel met handige opening
  • 2x 200mm RGB fans voorin = damn sexy (RGB header mobo of controller vereist)
  • Prima interieur voor de meeste doeleinden, incl PSU shroud en vertical GPU mount.
  • Zat opties voor lucht- en waterkoeling
  • Kabelmanagement ruimte ruim voldoende, inbouwen algemeen prima soepel.
  • Koeling voldoet prima voor combinatie 8700K en (Asus) RX Vega 64.

Minpunten

• (te) dunne kwaliteit (acryl) voor- en toppaneel doet afbreuk aan het gevoel van prijs-kwaliteitbalans. Ook oppassen dat je de case er niet aan op tilt
  • Fannetje achterin 'meh' (en niet RGB)

Cooler Master MasterCase H500P review

- Inleiding
- De buitenkant
- De binnenkant
- Inbouwen
- Prestaties
- Conclusie

Zelden hebben we zo veel hype rondom een case gezien als bij de nieuwe MasterCase H500P van Cooler Master. Waarom? Vermoedelijk voor een deel warm sentiment voor de oude HAF serie van ‘vroeger’, en ik vermoed ook een deel het bijpassende sentiment dat ‘vroegah alles beter was’. Laten we vooropstellen: Dat was zeker niet zo. Moderne hardware is zuiniger, moderne cases zijn tig keer gebruiksvriendelijker en veelal ook beter afgewerkt, en pak een gemiddelde ‘dikke’ build van vroeger en het is een lachtertje naast een mid-range rig van vandaag. Anderzijds gaan we onze koppen niet in het zand steken en hardop zeggen dat Cooler Master het nodige mag leren van hun recente releases. Daar zagen we hele dikke kasten zoals de MasterCase 5t, maar ook cases die onnodig steken lieten vallen zoals de MasterCase Pro 6, en hebben ze het in theorie heel interessante modulaire concept niet overtuigend genoeg doorgedrukt om het tot een succes te maken, iets waar de onderliggende kwaliteit van de producten overigens dik goed genoeg voor was.

De twee meest recente aankondigingen van Cooler Master combineren echter weer een nieuwe wind maar dan toch met duidelijke directe banden naar de kasten van lange tijd terug, iets wat ook bij ons toch het enthousiasme en de hoop weer op doet laaien. Ondanks dat in elke review de link tussen de H500P en de oude HAF serie wordt aangehaald is het wel fijn te onthouden dat die niet direct wordt gemaakt op bijvoorbeeld de productpagina, maar het feit dat Cooler Master voor het eerst sinds die dagen weer 200mm fans in durft te zetten is wel een redelijke voorzet natuurlijk.

Goed, de H500P, ca 150 euro aan nieuwe generatie Cooler Master case. We gaan aan de bak.

De buitenkant

Voor we van start gaan, de specificaties en een idee van hoe Cooler Master deze case zelf voorstelt:

Luxere Cooler Master producten in een donkere doos met paarse details, dat was vroeger in elk geval ook zo. Wat vroeger niet heel gebruikelijk was waren zaken als een accessoiredoosje, schoonmaakdoekje, en het feit dat de case zelf in een grote draagzak zit. Het gevoel wil ook wat. Aan de andere kant Cooler Master: alle schroeven in één zakje? Leuk dat bijna overal dezelfde schroeven in gaan, maar toch, aandacht voor details.

Wat de case zelf betreft, uniek mogen we hem wel noemen. In, laten we lekker nostalgisch blijven, ouderwetse stijl zonder al het moderne ‘less is more’ gedoe zien we weer een lekkere opvallende, het-mag-een-onsje-meer-zijn, mid-tower met de gigantische ventilatoren als focuspuntje. Heel groot is hij overigens niet eens, meer dan een stevige mid-tower noemen we het niet. Aan de zijkant treffen we een net glazen paneel aan, echter de voorzijde is van acryl. Het flinke gewicht geeft een positieve indruk van de bouwkwaliteit. De afwerking noemen we een prima voldoende, maar niet spectaculair als we naar de overgangen van panelen en randjes kijken, en in vergelijking met de glazen zijkant is de keuze voor acryl voorop een beetje jammer, vooral ook omdat het ook niet extra dik acryl lijkt te zijn; het voelt gewoon wat mwah. Zeker gezien het feit dat acryl in de loop der tijd lastiger is om in onberispelijke staat te houden is het toch wel een overweging op dit prijspunt.

Bovenop ook een acryl venster en een leuk, ietwat Cosmos geinspireerd voorpaneel. Geen Type-C wat wel had gemogen met moderne moederborden, maar die ‘standaard’ schiet nergens echt op. We zien bovenop ook wat luchttoevoer. Uiteraard gaan dezelfde opmerkingen als bij het voorpaneel op, maar gezien de bovenkant veelal nog meer stof vangt weegt de keuze voor acryl daar weer wat zwaarder, regelmatig schoonmaken blijft altijd nodig, maar een recht glazen paneel was dan duurzamer.

We zien grote gaten langs de zijkant, maar ook dat de ventilatoren daar voor het grootste deel voor zitten. Het Cooler Master logotje in het acryl is wel netjes, en helemaal onderin wederom wat ventilatieruimte.

Tempered glass kan bijna niet mis, en ook hier niet. De keuze voor een enkele sluiting boven vier schroeven waarderen we zeker; het oogt netter, en voelt veiliger bij het bouwen.

Rechterkant, veel staal, weinig excitement. Achterop ook niet heel veel om over te praten, al zien we wel een verstelbare ventilator en twee PCI-e sloten om je GPU eventueel rechtop te zetten. Hoewel een focuspunt op de productpagina moet je zelf een extender regelen, en gezien het ook met luchtkoelers redelijk in de weg kan zitten gaan wij voor de klassieke indeling.

Onderop, nette poten, een groot PSU filder, en wederom wat ventilatie voorin.

De binnenkant

Het binnenwerk is eigenlijk wat we in 2017 verwachten. Weg grote drivebays, wat SSD ruimte op de PSU cover, en in dit prijssegment zijn rubberen grommets vanzelfsprekend. Wel zien we graag nog wat gaten langs de onderkant waar menig moederbord aansluitingen heeft. De PSU cover is tweedelig en verstelbaar om bijvoorbeeld ruimte te maken voor radiatoren voorin, al kost dat je normaliter één van de twee SSD sloten.

Waar ATX borden de grotere kabels door de grommets zullen laten gaan zit er een ruimte in het paneel voor E-ATX borden en hun kabels. Het is niet even ideaal, maar het kan.

De fan achterin is standaard, wat gezien de RGB focus wel anders had gekund.

Bovenop onder de cover, die overigens wel teleurstellend in de hand voelt, een leker fors en afneembaar bracket voor 360mm en zelfs 480mm setups.

Dito kanttekening voor de frontcover, al genieten we na het verwijderen wel van twee 200mm fans. En damn die zijn groot. Positief: RGB! #RGBALLTHETHINGS, etc etc. Vergeet echter niet dat deze fans lastig en prijzig zijn om te maken, dus de keuze hiervoor is niet eenvoudig geweest.

Achterop zien we intern extra covers voor de bekabeling. Het oogt chic en stevig, dat is zeker, maar het kent ook kanttekeningen die we in het volgende hoofdstuk bespreken. Zonder covers is het meteen een stuk suffer in elk geval. We zien daar twee plekken voor 3.5” drives, en gezien we de modulaire opties van de MasterCase 5 missen is het wel belangrijk daar rekening mee te houden als je een 3.5” liefhebber bent.

Inbouwen

Inbouwen, woop. Pak je schroevendraaier erbij, want je zal de PSU cover echt willen verwijderen om te werken bijvoorbeeld. Wij gingen voor een build met de Asus Z370 Maximus X Hero, Intel Core i7-8700K, Cooler Master MasterAir MA610P, 16GB Corsair Vengeance RGB geheugen, een Asus ROG Strix Radeon RX Vega 64 8GB, en een Samsung 960 Pro 1TB SSD. En omdat de MA610P RGB biedt knalden we er nog wat Masterfan Pro 140’s tegenaan om het Cooler Master feestje compleet te maken.

Oh, best handig, de RGB splitter cable ;)

Het bouwen zelf bracht weinig spannends met zich mee. Een zee van ruimte voor o.a. custom water builds maakt een typische luchtgekoelde build met enkele GPU weinig interessant. Ook kabelmanagement stelt niets voor. Tenminste, zolang je de mooie covers achterop niet terug wilt plaatsen. Hoewel in veel gevallen werkbaar zaten wij dankzij de RGB fans en controllers met dermate veel kabels dat die niet allemaal onder of bovenin die extra kabelcover konden. Als Cooler Master ruimte had gehouden tussen achterpaneel en dat optionele paneeltje achterin was het ook geen probleem geweest, maar alas.

Aan de andere kant, het maakt niet uit, want met het grote zijpaneel er terug op zie je sowieso niets meer van die extra verborgen covers. Het maakt ze niet meer dan een handig extratje in sommige builds, wat ergens prima is en ergens de vraag opbrengt of dat geld niet beter in iets anders kan zitten waar iedereen wat aan heeft.

Result: Not bad right?

Prestaties

Goed, de H500P is inmiddels even uit, en als je dit leest omdat je geïnteresseerd bent in de case heb je ongetwijfeld al wat H500P reviews gezien. En nee, als je echt een HAF liefhebber bent en fan was van het ‘high airflow’ concept en denkt dat dit de best koelende case allertijde gaat zijn dan kom je teleurgesteld thuis. In grote lijnen is het veilig te stellen dat deze case niet de airflow biedt waar velen op hoopte, en voor een groot deel is die feedback ook niet meer dan terecht. Dankzij wat onhandige keuze zoals het feit dat de 200mm ventilatoren aan de buitenkant zitten en daarmee het gros van de ventilatieruimte teniet doen zijn wat kritische noten richting Cooler Master niet meer dan terecht.

Anderzijds creeert niemand een case met een gesloten voorpaneel als airflow het primaire doel was geweest; er is dus duidelijk bewust gekozen voor een form-over-function approach bij deze H500P, wat vermoedelijk deel van de reden is dat het woord HAF niet in de mond word genomen.

Er zijn de nodige sites met uitstekende directe vergelijkingen, dat is echter niet wat wij (kunnen) doen deels omdat we niet genoeg cases kunnen doen en deels omdat we waarde willen toevoegen en geen noodzaak zien in het wiel opnieuw uit te vinden. Waar ik zelf vooral benieuwd naar was waren de prestaties wanneer je gewoon een dikke build van vandaag in deze case zou bouwen. Vandaar de keuze voor een 8700K en een RX Vega, want dat is zo’n beetje de warmste hardware in consumenten/gamerland, en dankzij luchtkoeling is de build ook redelijk afhankelijk van de case zelf.

Wat we zagen is dat de MA610P met de 8700K eronder grofweg gelijk presteert in een zware CPU bench als wanneer we hem op een open bench zetten. Dat is een ‘redelijk ok’ score. Cases met een echt goede airflow zijn in staat de temperaturen van een gemiddelde luchtkoeler op een testbench verder te drukken, matige cases doen de temps soms hard oplopen. Scientific? Nop. Een redelijke indicatie: zeker.

Dat is echter een harde CPU test. Daarom lieten we de H500P build twee uur stresstesten met Firestrike. Het resultaat: de Asus RX Vega draait op 79 C load, wat één graden meer is dan op een open testbench, terwijl de processor ditmaal op 4,7GHz 1,3V All-core boost op ca 53 C gemiddeld bleef hangen (we draaiden later nog wat uurtjes de Heaven benchmark en die bleef op 48 C). Spectaculair? Nop. Een redelijke prestatie? Volgens mij wel, vooral omdat deze Vega chips op dit moment zo’n beetje de grootste uitdaging zijn om te koelen. Pak je een build met een GTX 1060, 1070, 1080 of 1080 Ti, danwel een RX 570 of RX 580 voorzien van een beetje leuke koeler? Dan kan je die gewoon prima in deze case kwijt.

Geluidsproductie is overigens goed regelbaar, met praktisch onhoorbare geluidsdruk (sub onze 33 dBA ambient op 50cm) wanneer je de ventilatoren (bijvoorbeeld via het moederbord) op een rustiger tempo laat draaien, tot een aanwezige maar niet heel spannende 39 dBA op volle kracht. Wederom niet opvallend, maar goed genoeg beheersbaar voor iedereen behalve de meest geluidgevoelige koper.

Verlichting

Even wat showcases natuurlijk, want alles draait om RGB enzo. Te veel foto’s? Jep, too bad, deleten deed weer eens pijn. Enjoy.

Mocht je willen, dan zijn de LEDs ook dimbaar, bijvoorbeeld via de moederbord controls of in dit geval via de Cooler Master RGB controller (review soon). Niet onhandig voor in de late uurtjes bijvoorbeeld, al kan je ze dan natuurlijk ook uitschakelen.

Hoe dan ook, een plaatje van een case nietwaar? Oh, en hoe laat je hem klein lijken? Gewoon een 43" scherm ernaast zetten ;) Henks for scale.

Enkele weken verder zitten we met heel wat warme gevoelens, maar zijn we zeker ook niet vrij van wat teleurstelling. Allereerst, als je in de hype-train zat vanwege wat mogelijk één van de weinige nieuwe super airflow focussed cases had kunnen worden: jep, dan zullen de eerdere testresultaten hier en daar niet heel leuk aankomen. Persoonlijk heb ik niets met hype, maar wel met producten die jullie kunnen kopen, en wil ik de H500P echt op zichzelf reviewen en niet als opvolger van een case die nauwelijks iemand nog echt kent. Even los van de kanttekening dat het woord HAF ook nergens genoemd wordt behalve binnen de hype-train zelf, oh en bij ons in huis, want op één of andere manier blijft het plakken

Puur als eigen product is de nieuwe H500P echter ook geen case die zonder kanttekeningen ons wist te passeren. De meeste daarvan zijn duidelijk genoeg dat ik met volle overtuiging durf te zeggen dat ze niet het gevolg zijn van een slapende designer, maar van een business keuze om het product op een bepaalde deadline en voor een bepaalde prijs te gaan verkopen. Je ziet hier en daar wat de designers voor ogen hadden, en vervolgens waar er is gesneden. We zien dat de PSU shroud niet zo flexibel is als sommige schroefgaten doen vermoeden (niet nodig voor luchtkoeling, wel voor grote rads voor), zien de MasterCase 5 stijl schroefgaten in het frame zonder dat je daar iets mee kan, zien een interessante plaat achterop om kabelmanagement te helpen die vervolgens niet praktisch genoeg is uitgesneden om de meeste builds echt te helpen, en nadat de basis en het staal van de case voelen alsof ze voor higher-end wilden gaan voelt de kwaliteit van de top- en frontpanelen vervolgens te duidelijk als iets waarop is bezuinigd; 150 euro waardig in een prijssegment met veel aluminium en glas? Nou, “niet echt”. Goed, een verzachtende factor is dat je er niet dagelijks aan zit en dat los van de front- en toppaneel opmerking het meeste eenvoudig genoeg te negeren is, maar toch hoop ik het signaal af te geven richting dat we onder de streep liever een beter product zien dan een specifiek prijspunt; als je toch 150 euro uitgeeft is de stap naar 170-180 nog vlot gemaakt wanneer je toch al over een build van vermoedelijk zo maar 1500 euro zit te denken, ik zou op die vlakken graag de keuze naar ‘beter’ hebben zien gaan in plaats van ‘fixed pricepoint’

Voor de goede orde, dit design had niet zo maar volledig in glas gekund, gebogen glas op een dergelijk prijspunt gaat niet gebeuren, maar gewoon wat dikker acryl was al een hele stap geweest, of een recht glazen toppaneel zodat je minder risico loopt bij het weglappen van de onvermijdelijke stofdeeltjes. Of wie weet zit ik er totaal naast en is de bedoeling dat je tijdens het gamen het frontje even naar voren trekt (die klikt zo als een deurtje naar voren) voor die echte HAF prestaties? Het zou kunnen.

Anyhow, dubio dus tussen ‘de prijs is wat aan de hoge kant’ en ‘had wat duurder mogen zijn als…’. Maar we zien ook niet dagelijks cases met twee 200mm fans met RGB verlichting (plus handige extra’s zoals fan- en RGB header splitters om het RGB fan feestje nog wat mooier te maken), en realiseren maar al te goed dat dit geen kastje van 100 euro is; die gedachte doet het resultaat geen eer aan. ’s Avonds de kamer in lopen om verwelkomd te worden door twee 200mm ventilatoren dik verlicht is iets waar wij met alle case ervaring nog goed warm van worden, en nogmaals als we dan iets later weer door de foto’s lopen. Ook iets simpels als de manier waarop het tempered glass paneel met een enkel schroefje vlot, veilig en stevig zit spreekt gewoon aan en maakt wat knutselen best praktisch. Het is geen perfecte relatie, maar wel één met wat nodige romance.

Alle eerdere theoretische airflow en design discussies terzijde, we hebben hier wat van de warmste hardware van de markt van vandaag ingezet en zien dat deze case dat gewoon bij kan houden; niet fenomenaal goed, maar goed genoeg dat je er elke andere recente kaart ook in kwijt kan, al twijfelen we wel over de consequenties van de verticale GPU mount optie. We zien een dikke kwaliteit van het staal, zien dat we de meeste gangbare setup hier prima in passen, zien mega mogelijkheden voor ventilatoren en radiatoren, hebben ook zonder moeite alles wat wij erin wilden knallen eenvoudig weg kunnen werken (zonder dat overbodige paneeltje weliswaar), en we hebben bovenal één van de meer opvallende, eigenzinnige behuizingen kunnen aanschouwen. Ik kan strakke cases waarderen, maar we hebben even veel liefde voor behuizingen die op hun eigen opvallende manier in het oog weten te springen. De H500P is gewoon iets anders, wellicht niet als HAF, maar hoe vaak zien we dikke cases met de nodige forse details plus mega RGB fans voorin op tafel? Ik kan mij goed voorstellen dat dit aanspreekt, wij werden er ook gewoon heel blij van, en vergeleken met bijvoorbeeld de MasterCase 5 serie voelt het toch alsof er wederom positieve stappen gemaakt zijn.

De kritiek is dus overduidelijk en spreekt hopelijk richting Cooler Master, maar ik hoop dat de foto’s even goed spreken, scroll gerust nog even terug naar boven. Een case is en blijft emotie en zal je bovenal eerst visueel moeten aanspreken, en we denken dat hier genoeg emotie losgemaakt kan worden, en dat zeggen we met volledig begrip voor mensen die wat Cooler Master hier laat zien 'te' gaan vinden. Neem je enkel genoegen met de laagste temps ooit zit je mis, neem je geen genoegen met wat schoonheidsfoutjes hier en daar ook niet, maar vind je dit mooi ben je van de overtuiging ‘die koeling voldoet toch gewoon’ dan hoeft niets je in de weg te staan om deze case tot een heel mooi eindresultaat te maken; wij kijken in elk geval terug op een build waar we oprecht warm van werden.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master MasterCase H500P Zwart?

+3 , voorin hoeven van mij geen Fans :) , RGB ok.... Maar aan 1 kant discobal is al genoeg :) Nog effe en je hoeft geen lampen meer in je huis , de buurt kan savonds zo zie wanneer je thuis bent :P
En ik vind die voorin juist de mooiste. Een mooie eye catcher. Vind ik trouwens van de hele kast, het heeft een speels uiterlijk maar niet kinderachtig.

Anyway, +3!
Iets met smaken die verschillen enzo he :D Goed ook maar dat er wat te kiezen valt nietwaar?

En thanks! :D
Super review! Ging eerst voor deze, maar mede dankzij jouw review niet meer. Wanneer ga je de nieuwe Nzxt H700i reviewen?
Thanks voor de complimenten :D

Uit interesse, wat is uiteindelijk je overweging geweest?

As for the H700i. Ik vermoed 'soon'.
Ik hou het op 'ZSM' :p Eerst zien, dan geloven :D

[Reactie gewijzigd door Foritain op 24 oktober 2017 12:05]

Waarom de Haf afvalt? De voorkant van dat slappe acryl plastic dat is voor deze prijs wel een afknapper, verder maar 2x 3,5 hd drives, heb er drie nodig minimaal. En wat ik zo op youtube zag draaien de 2 grote voorste fans niet altijd mooi gebalanceerd rond, lijkt net alsof er een slag in zit als ze draaien. Plus het hele High airflow principe valt flink tegen in de praktijk wat koeling betreft. Dus nee, ik wacht op de nzxt 700i en mocht die tegenvallen ga ik ga voor de be quiet 900 tg white versie..
Duidelijk, was gewoon benieuwd welke punten dan worden gewogen :D

Mbt de fans, het zijn natuurlijk loeizware (relatief) units, maar ik moet zeggen dat dat in de praktijk een stuk beter uitpakt dan een video laat zien (raar eigenlijk, maar goed) waarbij het meer uitgelicht lijkt. Maar als je er echt bovenop zit dan is het wel aanwezig. 'high airflow' hebben we het idd niet over, dat is het gewoon niet :D

H700i vs DB900, dat wordt een leuke vergelijking idd :D Hopelijk -soon- :D
Op het gebied van die Airflow ben ik het eens. Het is jammer dat er geen Mesh is gebruikt op het frontpaneel. De Gap tussen de fans het het paneel is zo klein wat zorgt dat er minder airflow is. Als ze zoiets hadden gedaan als wat Fractal Design heeft met zijn Meshify C dan had je dikke Airflow gehad en had het in lijn kunnen staan met de originele HAF series van Cooler Master.

De NZXT 700i kost in amerika bijna 200 Dollar en heeft minder Airflow dan de Be quiet 900 TG. (Tenminste dat zijn de verhalen die nu de ronde gaan) Dus in mijn ogen zou je de beste prijs performance hebben met de Be Quiet.
H700i komt eraan ;)

Overigens begrijp ik dat CM mogelijk iets met een ander frontje wil doen voor dit model. Eerst zien, dan geloven tho.
Ik ben het wel met je eens, Mijn Antec 900 gaming case is ook een beetje een HAF case te noemen en met standaard gebruik of overclock blijft het een top ding die alleen als ik zometeen een grotere GPU zou kopen misschien net te klein word. Goed om dan naar jou keuzes te kijken want wil je je pc een beetje laten stressen maar toch ook veilig koel houden is een goede airflow gewoon belangrijk, tenzij je voor waterkoeling gaat. (Ik blijjf daar geen groot fan van).

Mijn must haves
Goede airflow met een beetje dustcovers als mogelijk
Ruimte voor 2 SSDs
minimaal 3x 3.5 inch
Mobo + scythe Fuma
1080Ti size videokaart
betere kabelmanagement opties dan de Antec.
Met die eisen heb je echt cases genoeg tegenwoordig (alhoewel, 3x 3.5" zien we minder vaak dan vroeger). Grote vraag is dan eerst, wat vind je mooi.
Ik hoef geen RGB, het kan leuk zijn maar koeling en niet al te veel windturbine geluid is op termijn het doel. Waar mogelijk ook nog een beetje stoffilter zou mooi zijn voor het stofzuigerje. In mijn geval is het totdat ik een kast groter moet door componenten pas het moment om te upgraden. Het blijft natuurlijk leuk om te blijven rondkijken en op de hoogte te zijn.

Wat waren jou preferences?
Reviewen en eigen voorkeuren is een lastige combinatie, maar het zal onvermijdelijk duidelijk zijn wanneer je ergens enthousiast van wordt. Maar ik heb op dit moment een Cooler Master staan, NZXT, Phanteks, be quiet! en een Fractal case die allemaal in theorie kunnen voldoen (en goede cases zijn).

Je uitgangspunt moet je echt omdraaien, zoek een paar units op die je mooi lijken, dan gaan we daaraan wel poetsen :D
Klinkt goed :D Ik kom waarschijnlijk op termijn vrolijk uit de lurkzone om de tweaker meningen te horen over de een of andere case die of hier of bij de buren in the pricewatch staan. Ik blijf toch meer op deze platformen vertrouwen dan op welke enkele medewerker van een enkele techzaak dan ook... Vaak weet een gemiddelde tweaker meer dan een medewerker wat toch jammer is.
Is helaas wel vaak zo (vooral bij een zekere rode keten), dat we de verkopers hun eigen producten uit mogen leggen :'D
Toffe case! +3 Zeker als jullie hem volbouwen met nog meer moois :D In eerste instantie dacht ik dat het een klein case was door de 2 fans voorop... Wist ik veel dat het 200mm fans waren :Y)
Thanks :D Review van de koeler komt ook nog trouwens :D

En ik zie het idd, zeker zo naast dat 43" scherm, mATX kastje met 2x 120mm, np :D
Pics or it didn't happen :P maar kutgw :)
Ohh die was bij mij net niet zichtbaar. Blame the computer! :) Very nice :D
De review is zeer leuk en ik vind het ook een mooie kast, echter wel iets teveel van het goede. Ik heb 10 jaar in clubs gedraaid en dan ben je wel een beetje door alle lichteffecten heengelopen. RGB-fan is eigenlijk erg goedkoop. Als kasten pimpen zo hot is waarom dan niet all the way West Coast Customs? Chroom die randen dan! 2 dikke uitlaatpijpen aan de achterkant (ik zie een kast komen die dat echt gaat implementeren) en natuurlijk zacht fluwelen frontafwerking met jachtluipaard-motief. En waarom niet gelijk een actieve perfume-breezer voor die avonden dat je onder het genot van DÁngelo je laatste jachttrofee ''het hof'' gaat maken? Welke kast is nou af zonder echte rookmachine blazend door die 200mm propellers?

Subtiel goes a long way. Voor mij is dit over de rand van goede smaak. Gelukkig is dat voor iedereen anders.
Hah, wat je al zegt, smaken verschillen. Wel eens dat dit -heel- anders is, en een hele andere doelgroep aanspreekt dan bijv zo'n NZXT geval (alhoewel, Phantoms vroeger ;) ), Phanteks, of bijv CM hun eigen MasterCase 6 ofzo.

Over helemaal leip gaan, daar zijn casemodders voor denk ik. Maar een beetje degelijke RGB fan in elkaar zetten is geen eitje :D

Vind het idee van een rookmachine door die fans wel leuk, lekker een 'haf gone all the way' mod ofzo, one can hope.
Misschien een raar vraagje, maar hoe is de tint op het raam? En iemand enig idee hoe ze dan zo'n raam tinten?.

+3 voor de review as all ways 😰
Hoe ze het tinten? Geen idee, maar hier zit een heel licht smokey tint in. In mijn optiek gewoon een goede keuze. Te licht is 1) gevoelig en 2) oogt zelden echt lekker, maar te donker en je ziet vaak niets meer van je hardware zonder extreem leds toe te voegen. Zoals je ziet schijnt dit gewoon voldoende door, zelfs zonder extra strips (wat wel mooier zou staan tbh, beetje licht voor- en onderin)
Oke thanks. Ik heb namelijk nu een Fractal Design Mini C, maar vind het raampje maar zozo aangezien die niet getint is dus ben ik opzoek naar een andere behuizing of moet kijken of ik ergens kan laten tinten of zelf laten doen
Licht getint is in mijn optiek ook het mooist, maar smaken verschillen en tint-loos en zwaar getint kan je ook wat aparte dingen mee doen.

Of je een raampje echter makkelijk kan laten tinten? Dat lijkt mij lastig, maar bestickeren ofzo?
Informatieve review, maar ik heb wel een moeilijke vraag en dat is: welke case zou ik nemen de NZXT noctis 450 rog of de CM H500p?
Welke is in jouw ogen mooier? :D

ROG airflow is zeker iets gunstiger, maar zoals ik hier ook uitleg hoeft dat geen overweging te zijn. Deze vereist iets meer aandacht mbt stof en het acryl voor- en bovenop, maar uiteindelijk: wat is jouw smaak.
Ik vind deze case het mooiste zonder al die lichtjes aan eigenlijk :D Mooi ding wel. Maar ik vraag mij nu vooral af wat bij het ontwerpen van deze kast nou eigenlijk de bedoeling was voor de airflow. Het lijkt gewoon een gevalletje "put fans EVERYWHERE!" te zijn geweest, omdat het hip is ofzo, niet omwille van de praktische waarde.

Maar wel een mooie kast. Als er een daadwerkelijk superieur-koelende kast met deze look komt dan wordt dat mijn volgende systeem.
LED kabeltje niet aansluiten en off you go :D

Wat het ontwerp betreft, ik blijf bij wat ik schreef, volgens mij hadden ze genoeg ideeen waarbij uiteindelijk gewoon van hoger af een streep is gezet wat betreft extra ontwerptijd, kosten, of een harde datum om gewoon te gaan knallen met het product. Ik zag laatst in een filmpje wat andere early designs voorbij komen waar de focus echt op airflow lag. Dit is.. tja. Ik vind het aantrekkelijk genoeg, het heeft zo'n love-it-or-hate-it 'ding', maar als overtuigend concept 'dit is precies wat we wilde'.. nee :D
Heb deze kast gisteren gekocht, vindt het ontwerp echt mooi (was meteen verkocht toen ik deze review zag) en een optimale airflow is niet heel erg van meerwaarde voor mij.
Moet zeggen dat m'n setup nu nagenoeg stil is terwijl m'n NZXT S340 dat absoluut niet was (m'n CPU cooler was al heel stil namelijk).
Vind de kabels in de kast wel aan de korte kant... heb toch flink lopen prutsen om de kabels langs de PSU kabels te krijgen.
Heb de kast nu onder m'n bureau staan en de ledjes van de onderste fan schijnen soms in m'n oog dus denk dat ik binnenkort maar uitzet haha. :P
Kijk, en daar moet CM het van hebben denk ik. Koeling voldoet veelal, en vervolgens moet je het mooi vinden. Beetje kast-kopen in a nutshell.

Overigens als je voorheen geen stille build had lag het aan je afstelling, S340 is ook prima te temmen naar 'onhoorbaar' :D

Welke kabels bedoel je specifiek overigens? Heb dame niet horen piepen over een kabel die kort is oid.
Ja moet zeggen dat ik static pressure fans gebruikte als case fans maar zelfs op normale snelheid ging de kast (S340) mee resoneren.

De kabels van het front panel naar het moederbord zijn nogal kort, je kan ze niet verticaal naar beneden trekken maar ze kruisen helaas de MB voedingskabel en dan past het maar net... kreeg die laatste metalen klep (aan de rechterkant) ook niet meer over de kabels heen.
Ah, misschien was dat één van de redenen dat ze die ook achterwege liet in het bouwen. De opmerking was dat dat ding grotere gaten nodig had voor betere kabelmanagement, maar langere kabels had natuurlijk even goed een oplossing kunnen bieden :D