Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65C7V Zwart Review

Nilsepils 25 oktober 2017, 1.763 views Hands-on

LG OLED65C7V Zwart

De C7 stond in een verduisterde ruimte, daar komt hij uitstekend tot zijn recht. Meteen wordt je begroet met spetterende kleuren en uitstekende zwartwaarden, precies wat je van een OLED TV verwacht. Het geluid is slecht, maar een TV als deze zul je toch willen aansluiten op een externe geluidsset.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • HDR Support (Dolby Vision, HDR10 & Hybrid Log Gamma)
  • Geen soundbar (kun je lekker zelf kiezen)
  • Sober ontwerp
  • t.o.v. E7 en W7 gunstig geprijsd

Minpunten

• Geen 3D
Disclaimer:
Deze hands-on is gebaseerd op een kort uur met de TV tijdens het Oktober Testfest, zie dit niet als een review, maar iets wat je een beeld geeft van wat je van je eerste uur met de TV kunt verwachten, want dat is precies wat het voor mij was :+.

Op 7 oktober mocht ook ik naar Tweakers HQ afreizen voor het Oktober Testfest, wat ik daar precies mocht gaan doen wist ik nog niet, maar toen mij gevraagd werd of ik een kijkje wilde nemen bij de LG C7V vond ik dat zeker interessant. Na een korte introductie en een praatje van koning userreview Foritain, mocht ik een kijkje nemen bij de LG OLED65C7V.

Sorry Foritain, foto's maken voordat hij vies wordt ging niet meer.

De C7 stond in een verduisterde ruimte, samen met de E7 en W7, twee duurdere OLED modellen van LG. De TV komt daar uiteraard uitstekend tot zijn recht, meteen wordt je begroet met spetterende kleuren en de donkere leegte van uitgeschakelde pixels, precies wat je van een OLED TV verwacht.

Specs

Hier volgt een korte opsomming van de specificaties van de LG OLED65C7V, mocht je dat niet interessant vinden, al lang uit je hoofd kennen of om een andere reden willen overslaan, klik dan hier, dan gaan we lekker verder met een verhaaltje over de beeldkwaliteit.

Scherm
Miracast
S/PDIF (digitale audio)
Ethernet 100mbps
2x USB 2.0, 1x USB 3.0
WiFi 802.11a/b/g/n/ac (2.4 + 5 GHz)
Bluetooth
0,3W stand-by
Vesa
200x300mm
Afmetingen
Hoogte: 873mm (833mm zonder voet)
Breedte: 1453mm
Diepte: 217mm (46,6 zonder voet)

Beeldkwaliteit

Ik heb niet ontzettend veel referentiemateriaal, de enige TV die ik uitvoerig heb mogen gebruiken is een Sony KDL-43WD750, een uitgebreide analyse ten opzichte van andere OLED TV’s kan ik je dus niet geven.

Net zoals elke SSD fijner zal zijn dan de beste HDD die je ooit in je computer hebt gehad, ziet elke OLED TV er beter uit dan de beste LCD TV die je hebt gezien, het SSD-effect™. Bij een eerste ontmoeting met een OLED TV is alles daaraan fantastisch. De kleuren zijn wauw, de TV is pikzwart en die reflectie van je eigen gezicht in die zwarte leegte valt eigenlijk niet zo op (want zwart is zwart, toch?). Mocht je nou toch al eerder met een OLED TV hebben kunnen spelen, dan hoef je in 2017 in ieder geval niet bij LG te zoeken naar een beter exemplaar. Alle LG OLED TV’s (de C7, E7 en W7) gebruiken hetzelfde paneel, het prijsverschil tussen de modellen is puur afhankelijk van de features en de algehele afwerking van de tv’s, daarover later meer. Voor de beeldkwaliteit hoef je dus niet verder te zoeken dan de (relatief) goedkope C7.

OLED TV’s zijn relatief gevoelig zijn voor burn-in, LG gaf zelf aan dat dit voornamelijk gebeurt als je de TV helemaal uit zet (stekker er uit). Als de TV met de afstandsbediening uitgezet wordt, worden de pixels in het display elke keer bij uitzetten ge-powercycled waardoor burn-in tot een minimum moet blijven, denk daar dus aan als je de TV koopt. Een andere maatregel, die niet specifiek genoemd werd maar wel op viel, is het variëren van de helderheid van het display. Bij bewegende beelden zie je dit niet, maar bij stilstaande beelden valt op dat de maximale helderheid van de TV iets zakt. Zo voorkomt LG naar eigen zeggen dat heldere pixels voor te lange tijd in het scherm kunnen branden. Erg storend was het gelukkig niet, maar wel het noemen waard.

De TV ondersteunt momenteel 3 HDR standaarden, Dolby Vision, HDR10 en Hybrid Log Gamma. LG heeft aangegeven dat de TV door middel van een firmware upgrade ook voorzien zal worden van sl-hdr1 support. Waardoor de TV alle gangbare HDR standaarden zal ondersteunen. Sinds 2017 ondersteunen de OLED TV’s van LG overigens geen 3D meer, maar gezien het gemis van content zullen daar weinig mensen last van hebben.

Behuizing en I/O

Waar de C7 wél verschilt van de E7 en W7, is de behuizing. De C7 is van de voorkant een weinig spannende TV. De randen zijn mooi dun, de voet niet te opzichtig en de bezels worden ook niet bevuild door onnodige logo’s. De TV is strak vormgegeven en trekt zo min mogelijk aandacht, dat zorgt ervoor dat je vooral van het geweldige OLED paneel kunt genieten.

De achterkant van de TV is een ander verhaal. Die is in wit, glanzend plastic uitgevoerd. Vuile plekken en krassen zullen na verloop van tijd goed zichtbaar zijn op de achterkant. Niet dat ik je aanraadt daar veel naar te kijken (beetje zonde, scherm zit aan de andere kant), maar jammer is het wel. Zelf had ik graag een matte afwerking gezien, daarvoor zul je moeten upgraden naar de E7, die helaas fors duurder is.

Vanaf de zijkant valt op hoe ontzettend dun het scherm zelf eigenlijk is. De onderkant van de TV is een stuk dikker, al is dat gezien de features in de TV zeker nog beschaafd te noemen.

Met de I/O van de TV zit het ook wel goed. De TV is voorzien van een optical audio out, een LAN poort en vier HDMI poorten, waarvan er drie te vinden zijn aan de zijkant van de TV. Ook zijn er drie USB poorten waarvan er één opnieuw aan de zijkant van de TV zit. Dat is makkelijk als je vaak verschillende apparaten aansluit. Om het plaatje af te maken zit er een CI+ slot voor Ziggo abonnees. Wat mij betreft een prima compleet plaatje.

Geluid

Het ingebouwde geluid van de TV is mijns inziens bijzonder slecht, en daar ben ik eerlijk gezegd helemaal niet ontevreden mee. Als je geld hebt voor een TV van (momenteel) bijna drieduizend euro, heb je vast ook een deftige geluidsinstallatie staan. En anders moet je daar misschien ook maar eens aan gaan denken, hè? Daar lijkt LG zelf ook al een beetje vanuit te gaan, op het Oktober testfest stond de C7 opgesteld met een LG SJ9 Soundbar, die gelukkig al een stuk beter klinkt. De ingebouwde speakers kun je prima gebruiken om je favoriete presentatrice van het 8 uur journaal te verstaan, maar ik zou er absoluut geen films en/of series op willen kijken. Het geluid uit de TV gaat niet bijzonder hard, is naar beneden gericht en mist eigenlijk elke vorm van bas. Ik denk dat dat één van de grootste redenen is voor het prijsverschil met de E7 en W7, die allebei standaard met een soundbar worden geleverd. Prima keuze, wat mij betreft.

Smart functionaliteit en afstandsbediening

Zelf heb ik geen interesse in een TV met Smart features. Mijn huidige TV is enkel aangesloten op een Chromecast, die alles doet wat ik nodig heb (YouTube, Plex, NPO etc.). Een domme TV met Google Cast functionaliteit zou wat mij betreft dus perfect zijn, helaas ondersteunt de C7 dat niet. Desalniettemin is webOS een cool platform, de interface is overzichtelijk en de hardware is snel genoeg om vloeiende animaties weer te geven. Wat me vooral opviel aan de interface was dat het ‘leuk’ is om te gebruiken. De vrolijke kleuren, het vogeltje dat je bij het opstarten van de tv begroet en de micro-animations zijn aantrekkelijk en zitten niet in de weg, leuk! Zelfs de stemherkenning werkte een stuk beter dan ik van tevoren had verwacht. In de toch wel ietwat luidruchtige ruimte verstond de microfoon in de afstandsbediening me goed genoeg om relevante resultaten te geven. Dat er geen Spotify app op de TV stond, gooide helaas wel wat roet in het eten...

De afstandsbediening werkt over het algemeen ook erg intuïtief en werkt vergelijkbaar met een WiiMote, mikken en klikken. Af en toe teksten in moeten vullen werkt vlot genoeg op die manier, en een serie of film aanwijzen in Netflix gaat uiteraard ook allemaal precies zoals je het verwacht. Op de afstandsbediening zit ook een scroll-wieltje, die in een aantal apps wel werkt, andere apps lijken er alleen geen (of onlogisch) gebruik van te maken. Dat heeft volgens de aanwezige LG medewerker te maken met luie ontwikkelaars die één app uitrollen op alle TV’s van de verschillende smart platformen. Beetje jammer, maar begrijpelijk. De Icoontjes op de afstandsbediening zijn ook niet even voor de hand liggend, de source knop is bijvoorbeeld heel anders dan je normaliter ziet op TV’s, maar dat went vast.

Ben je op zoek naar een OLED TV? Weet je niet weet hoe je van je geld af komt? Én je hebt al een lekker setje geluid staan (of bent van plan dat tegelijkertijd te kopen)?
Dan kun je zeker geen buil lopen met de C7. De TV doet absoluut wat hij moet doen. De beeldkwaliteit is top, qua inputs valt er weinig te klagen en als je gebruik wilt maken van de smart functionaliteit heb je een goede aan webOS. De ingebouwde speakers zijn zoals genoemd niet zo goed, maar er zijn voldoende opties om een soundbar of externe surround set aan te sluiten. De C7 is een simpele, maar goede OLED TV waardoor een OLED TV voor nét iets meer mensen betaalbaar wordt.

Heb jij ook een LG OLED65C7V Zwart?