Sony Xperia XZ1 Zwart - Reviews

Specificaties 5,2" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia XZ1 Zwart Review

Albert Jan99Testpanel 30 oktober 2017, laatste update op 28 november 2017, 288 views Testpanel

Sony Xperia XZ1 Zwart

De Sony Xperia XZ1 is een telefoon die op papier een hoop belooft waar te maken, zo heeft het toestel een Super-slowmotion camera waarmee in 960 FPS gefilmd kan worden, een heuse 3D-maker EN heeft het toestel een nieuw HDR display. Kortom, het belooft een hoop plezier.

Pluspunten

• Mooi, helder en groot scherm
  • Water & stof bestendig
  • Eerste telefoon met Android 8 Oreo
  • Accuduur (en het opladen)
  • Plaatsing vingerafdrukscanner
  • Heeft nog een Headphone jack ;-)

Minpunten

• Kleine volumeknop
  • Hoge adviesprijs
  • Simkaartlezer lastig te openen

Op de IFA in Berlijn presenteerde Sony onlangs hun nieuwste smartphone, de Xperia XZ1, een toestel dat er op het eerste oog aardig leuk uitziet, en bovendien een aantal unieke functies heeft. En om maar meteen met de deur in huis te vallen, de camera. De camera van de Xperia XZ1 telt 19 megapixels aan de achterkant, 13 aan de voorkant en schiet video's in 4K.

Hieronder eerst wat plaatjes geschoten met de XZ1.

Camera

Over de afbeeldingen kan ik heel simpel zijn, ze zijn haarscherp, elk detail is goed zichtbaar, kleuren zijn goed, niet opgeblazen, goed zichtbaar bij wat minder licht...met het schieten van foto 's zit het wel snor van de XZ1. Ook over de video kwaliteit is weinig mis mee, de video's zien er eveneens als de foto 's scherp uit, geen extreme felle kleuren en ook met het inzoomen is weinig mis mee. Waar ik helaas iets minder tevreden over ben is de Super slomotion functie. Het is op zich een leuke feature, maar in praktijk is het schieten van video's in 960 FPS erg lastig. Je moet precies op het juiste moment op de actieknop drukken en dan duimen dat net dat ene beeld erop staan . Het koste mij ook enige tijd om het onder de knie te krijgen, maar als je eenmaal door hebt hoe het werk is het leuk om er mee te spelen, alleen in het dagelijkse praktijk gebruik je de functie niet. Maar Sony laat hiermee wel zien wat ze in huis hebben.

Design

Het design van de Xperia XZ1 is aluminium, iets wat we de laatste tijd helaas niet bij elke telefoon zien (zoals de Glalaxy S8 van Samsung). Het voordeel van aluminium is dat het niet kan barsten en dat het iets meer krasbestendig is. Maar goed, terug naar de XZ1. De versie die ik geleverd heb gekregen is zwart, een kleur die het altijd goed doet, en eerlijk is eerlijk, het toestel ziet er erg goed uit. Sony heeft bij de XZ1, net als zijn voorgangers, de vingerafdrukscanner verwerkt in de power button, iets waar ik altijd al fan van ben geweest. Zodra je het toestel aandruk, ontgrendelt het toestel zich direct. Je hoeft niet zoals bij de concurrentie met je vinger naar de home knop. Weer een pluspuntje voor de XZ1. Helaas heeft bijna elk toestel ook een minpuntje, en ook heeft dit toestel er helaas een. De volumetoets is zodanig klein dat je snel verkeerd drukt. Gelukkig wend dit echter snel. Ook wel weer fijn is dat het toestel waterdicht is.

Moet ik het toestel kopen?

Ik persoonlijk zou het toestel (helaas) niet kopen, het is een erg fijn toestel met een goede camera, alleen de advies prijs van 699 is toch echt te veel. Voor dit geld koop je ook een Iphone 7 of een Samsung Galaxy S8, dit zullen dan ook de grootste concurrenten van het toestel worden. Het is zeker geen slecht toestel, integendeel, alleen het zijn naast de adviesprijs vooral die kleine dingetjes (zoals een niet altijd perfect werkende camera, een leuke, maar nutteloze 3D scanner) is de concurrentie helaas toch te groot.

Heb jij ook een Sony Xperia XZ1 Zwart?