Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N97 Zwart Review

TheMHZ 26 januari 2010, laatste update op 26 januari 2010, 2.297 views

Nokia N97 Zwart

Pluspunten

• Qwerty keyboard
  • Bouwkwaliteit
  • Slide Meganism
  • 2 Camera's
  • Alleskunner
  • Groot opslaggeheugen
  • Video's bekijken
  • Office

Minpunten

• Langzaam
  • Prijzig
  • Te weinig RAM
  • Processor speed
  • Vastlopers

De Nokia N97, Ik heb de telefoon al een aantal maanden gehad. En het wordt eens tijd om een review hierover te schrijven. De reden dat ik dit review schrijf is niet omdat de andere reviews slecht waren. In tegendeel zelfs! ze waren heel goed. Alleen ik heb na een paar maanden toch het gevoel dat er punten waren dat in sommige reviews niet genoemt waren.

Nokia model: RM 507 (Ja dit is de USA model)
Firmware: 2.0
Aanschafprijs was in Juli 2009: 385 euro (niet in NL)

In the box:
1 x Nokia in ear music extension
1 x USB kabel
1 x Charger
3 x Instruction manuals

Optioneel maar toch erbij gekocht:
1 x BP-4L 950 mAh batterij

-Carl Zeiss lens
-Wifi/3G/UMTS
-Dual speakers

Bereik:
Met vodafone heb ik altijd bereik. Hetzelfde geldt voor 3g. Je hebt altijd bereik in huis en op school. Tenzij de sportzalen/klaslokalen zijn voorzien van geluidwerend materiaal. Wifi werkt uitstekend, ik heb mensen horen klagen over slechte wifi bereik met smartphones. Daar heeft de N97 absoluut geen last van. Sterker nog de bereik is net zo goed als dat van een normale laptop met wireless G. Wat ik wel moet zeggen is dat met downloads de N97 vaak langzamer is en niet sneller download dan met 400 kbps.

Bediening:
De Symbiam S60 startscherm kan je flink customizen en is erg handig, het is slechts een kwestie van smaak of de interface je bevalt of niet. Maar gebruiksvriendelijkheid valt flink tegen. Zo had ik er bijna 3 uur voor nodig voordat ik achter kwam waar de file manager, ringtones, library zat. Maar goed ik gebruikte voorheen ook alleen maar samsung telefoons. Dus Symbian was echt nieuw voor iemand als ik. Verder is het nogal irritant dat de telefoon nogal vaak gaat vragen of je wilt verbinden.

Kwaliteit:
De kwaliteit van de Nokia N97 is simpelweg gewoon goed. Het voelt solide aan, de toetsenbord typt snel als je het eenmaal gewend bent. Het uitklap-meganisme (Ik was bij aankoop bang dat de scharnier stuk zou gaan) bleek hardstikke goed te werken. Alleen een minpunt is waarschijnlijk de design van de camera. De lens zou snel beschadigen als er iets tussen het schuifmechanisme kwam. Tot op heden heb ik er nog geen last van gehad. De camera maakt uitstekende foto's & films

Programma's & Games installeren:
Het is aardig gemakkelijk om games en apps erop te installeren. Echter verwacht geen hoge kwaliteits games zoals met een iphone, de nokia loopt qua wat spellen betreft nog flink achter op de iPhone. Andere programma's zoals office voor N97 werken perfect. En niet alle games blijken te werken of blijken fijn te werken omdat je de touchscreen gebruikt.

Stabiliteit:
Zelfs met firmware 2.0, heeft de telefoon last van vastlopertjes of dat het even duurt voordat een APP geopend is. Met internetbrowsen/youtuben kom je geregeld tegen dat de browser ineens afsluit door gebruik aan RAM. Dit zal ik straks nader uitleggen. Verder zijn er af en toe vastlopertjes als je teveel apps tegelijk open hebt. Dit kan leiden tot een freeze waarna je de batterij eruit moet halen en opnieuw moet starten.

Batterij:
Smartphones hebben allang een slechte reputatie opgebouwd als het om batterijduur gaat. De N97 is geen uitzondering. Met een beetje Wifi/bellen/smsen/muziek luisteren moet je de volgende dag toch echt opladen. Geen probleem voor mij aangezien ik de telefoon elke avond oplaadt.

Prijs:
Destijds koste deze telefoon in Nederland 549 euro. Mijn aankoopprijs destijds was 385 euro, maar hierdoor verviel wel de garantie. Achteraf als ik kijk is deze telefoon elke cent waard geweest. Maar 549 euro is simpelweg teveel geld voor dit toestel.

Video & youtube
Video's kijken op de N97 werkt prima, simpelweg de AVI even converteren naar Mp4 met als resolutie 640 x 360. Echter is de scherm wel minder scherp op de N97. Maar de subtitles zijn nog te lezen tenzij het FLV bestanden zijn die speelt de N97 heel laggy af. Verder met youtube stuit ik over 1 probleem. Het vooruitspoelen van video's blijkt nogal veel lag te produceren. En werkt vaak niet goed.

Nokia's fouten bij het produceren van de N97:-
434 mhz processor (Voor een flagship model valt 434 mhz toch wat tegen en dit is vooral te merken tijdens het mailen, loaden van apps en het browsen)

-128mb RAM (Na de apps te hebben geinstalleerd blijkt van mijn 128mb ram nog maar 20mb ram over te zijn. Dit is simpelweg te weinig, zonde als er 32gb geinvesteerd wordt in opslag geheugen en maar slechts 128mb aan werkgeheugen)

-32gb geheugen (32gb voor een telefoon is overkill, je zal het "nooit" gebruiken. De telefoon duurt een eeuwigheid om 300 foto's of 200 songs te laden. En dat neemt slechts 2gb in moet je eens voorstellen als die 32gb vol staan met mp4's, mp3's & pic's en daarbij komt dat een microSD tegenwoordig ook 16gb kan houden. Ik had het geld dat werd gespendeerd aan geheugen liever teruggezien in processorsnelheid of extra ramgeheugen)

Desondanks al deze minpunten. Ben ik toch tevreden met mijn N97, de functionaliteit van de telefoon:
-Snel kunnen smsen
-Browsen
-Video's/Youtube
-Muziek
Die werken gewoon allemaal alleen minder snel dan ik had gehoopt.

Heb jij ook een Nokia N97 Zwart?

Reviews door de redactie

Duidelijke review, zelf heb ik ook een N97.

Ik heb 0 krassen aan de andere zijde van van het schuifmechanisme, maar verrassend genoeg wel krassen op het plastic boven de lens.
Het falen van het schuifmechanisme voor de cameralens heeft denk ik vooral te maken met het feit dat de LED-flitser dieper zit dan de plastic laag boven de lens. Het lijkt daarom geen productiefout te zijn maar een designfout. De flitser had of buiten de schuifmechanisme moeten zitten of er had een ander mechanisme moeten komen om lens tevoorschijn te toveren. Dit heeft volgens mij effect gehad op de design van de N97 Mini, die "verrassend genoeg" geen schuifmechanisme heeft.
Veel herken ik in deze review. Enkele dingen zijn in mijn geval iets te positief beschreven.

Enkele voorbeelden:
- Iemand belt met op. Touchscreen reageerd niet op mijn vingers. Hoe moet je dan opnemen? Software probleem, want nadat de beller in mijn voicemail kwam kan ik het toestel weer besturen.
- Ook last gehad dat het toetsenbord niet meer werkt. Na een reboot weer wel.
- Onduidelijke reden werkt de youtube app niet. (Factory Defaults en nogmaals flashen werkt niet)
- GPS in het apparaat is erg slecht als je in een auto zit. Stil staan en ontvangst kan elk apparaat, maar met snelheid is een leukere uitdaging.
- Inderdaad het lens gedeelte krijgt snel krassen door het slechte ontwerp dat er zandkorrels vast kunnen gaan zitten tussen het schuifklepje en de lens.
- Misschien nog wel het grootste minpunt is de OVI store. Veels te veel troep en niet boeiende applicaties. De meeste applicatie zijn ook gemaakt voor het andere model nokia wat ook een touchscreen heeft. (Volgens mij de 5800) Deze heeft alleen een snellere CPU. Dit resulteerd in dat applicaties en games als traag en schokkend ervaren worden op een N97. Jammer.

Ik ga geen pleidooi doen voor een andere telefoon, maar ik vind dat Nokia de plank een beetje mis slaat met deze telefoon. Ik heb er een bittere nasmaak van sinds ik aan de iPhone ben.
Ik wil even ingaan op een paar punten die je aandraagt:
Je weet wel dat je over die balk met je vinger moet schuiven neem ik aan? Dus over die groene pijl van links naar rechts? Voor weigeren juist andersom (over rode pijl van rechts naar links)
GPS was inderdaad erg matig. Dit is inmiddels door nokia opgelost, je kunt bij een Nokia Service Point een aantal onderdelen laten vervangen. Het serviceniveau is dan afhankelijk van het NSP, sommige doen het binnen 10 minuten voor je, sommige houden je toestel een aantal dagen.
De lenscover is inmiddels ook door Nokia verbeterd, dit kun je ook bij een NSP laten vervangen.

Ik raad mensen met problemen aan om ook eens op het topic op GoT te kijken. Hier worden veel problemen behandeld. Dit kan de ergenissen flink doen afnemen.
Ook even zeggen dat die 5800 helemaal geen snellere CPU heeft dan de N97. Dus die stotterende apss, die zullen wellicht nog harder stotteren op een 5800 :P
The Fes, als het goed is zijn bij de modellen vanaf zomer 2009 de GPS & Lens vervangen. Ik gebruik zelf de GPS zelf niet, en tot zover heb ik nog geen krassen op mijn lens (Waarschijnlijk komt het doordat ik er nogal zuinig op ben). Maar goed mijn model dateert uit Juli-augustus 2009 dus als het goed is bevat mijn telefoon de nodige verbeteringen. :) Maar toch thanks voor je advies