1 review

Eizo Flexscan EV2456 Zwart - Reviews

Specificaties 24,1" • 1920x1200 (WUXGA) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

Eizo Flexscan EV2456 Zwart Review

Foritain 23 oktober 2017, 1.917 views
De reviewer ontving een beloning voor het schrijven van de review, bijvoorbeeld korting op de aanschaf.

Eizo Flexscan EV2456 Zwart

Een top scherm voor wanneer je heel specifiek een 1200p scherm nodig hebt (veelal strikt zakelijke doeleinden), met top ergonomie en tal van handige features en opties, maar voor de con/prosumer met ietwat flexibele eisen zal de fikse prijs-per-pixel weinig interessant blijken.

Pluspunten

• Subjectief weer een bijzonder aangenaam scherm om naar te turen.
  • Prestaties onderbouwen het gevoel: kleurbereik top, gemiddelde kleurafwijking zeer gering, gamma en grijswaardes erg sterk, uniformiteit goed, kijkhoeken zeer goed, minimale en maximale helderheid heel ruim instelbaar. Handmatig of via omgevingslichtsensor.
  • Fysiek indrukwekkend: dunne bezels, extreem verstelbaar, minimaal kleine footprint op je bureau
  • OSD goed uitgevoerd, plus opties tot beheren meerdere EV2456 in één keer.
  • Af en toe een beetje gamen ook prima te doen, scherm voelt prima vlot voor een 60Hz unit.
  • 5 jaar garantie met on-site service.

Minpunten

• Uniformiteit kan nog wat beter voor het super-high-end label.
  • Minimaal randje bij (praktisch onprettige) 100% helderheid / donkere ruimte (vergeet echter niet de forse max helderheid van 350cd/m2)
  • Voor dit bedrag koop je ook (zeer) goede 1440p panelen. Je moet dus heel bewust op zoek zijn naar 16:10 / 1200p panelen of de USPs.
  • Hey Eizo, voor bijna 500 eur kan er wel een HDMI kabeltje bij ook.

Eizo EV2456 review

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Ergonomie
- Prestaties
- In de Praktijk
- Conclusie

De monitorenmarkt lijkt zich vooral richting ‘groter’ te ontwikkelen. 27” schermen, ooit de standaard, zijn niet meer dan gangbaar geworden, en de één na de ander brengt een 34” Ultrawide uit (of nog groter, zoals we onlangs zagen). Focus op klein maar fijn lijkt zeldzamer te worden, zeker wanneer we ‘fijn’ een paneel van kwaliteit noemen.

Eizo kwam niet met ‘the next big thing’ (letterlijk) aanzetten, maar met een scherm om een vervolg te geven op onze Eizo EV2451 review. Dat was een 24” 1080p IPS scherm met een zeer dunne bezel, extreem kleine voet, en een ultieme flexibiliteit, en de EV2456 die dat verhaal opvolgt hanteert dezelfde trend maar maakt er dan 1920x1200p van. Het was ook meteen een moment om even de zwarte variant te bekijken, want de EV2451 bekeken we in (briljant mooi) wit, terwijl beide modellen in zowel zwart als wit uitkomen.

Prijskaartje? Zo’n 450 euro als je een beetje shopt, richting de 500 bij ‘reguliere’ webshops, en in typische B2B stijl is de kans vast groot dat wanneer je aan komt kloppen voor een serieus aantal schermen ze ook wat kunnen doen. Het blijft tenslotte een reeks met evenveel (of eigenlijk: meer) B2B focus als B2C, maar gezien ik dat niet kan beoordelen laat ik dat in het midden. Garantieperiode zoals altijd 5 jaar, met kom-op-de-koffie-en-haal-je-scherm-op service.

Specificaties

De volledige specificaties:

Goed. 24”, 1920x1200p, IPS paneel, mega dunne bezels (sorry, Ultra), focus op de verstelbaarheid, flicker-free aansturing (hadden we anders verwacht?), blue-light modus voor de mensen met gevoelige oogjes, automatische helderheid aanpassing aan de hand van het omgevingslicht, oh, en Eizo, dus beeldkwaliteit en fabrieksafstelling uiteraard. De dimbaarheid wordt ook genoemd, wat ook iets om bij stil te staan, want zowel de EV2451 als de EV2456 zijn extreem goed dimbaar met behoud van beeldkwaliteit. Zij die graag in het donker met minimale helderheid werken: eat your heart out.

Opvallend zijn de softwarefeatures, zoals de mogelijkheid om via een USB stick de instellingen van de ene plek naar de andere over te hevelen, of wanneer je meerdere schermen hebt ze allemaal in één keer gelijktijdig aan kan passen; dat zien we niet vaak. Ook opvallend is de optie om een bracket bij te bestellen voor een VESA mountable systeem op dit scherm. Normaliter gebruikt een VESA mount dezelfde montageschroeven als de monitor voet, oftewel als je de ergonomische voet wilt gebruiken kan je er geen pc op kwijt, maar met een optie dus wel, prima.

Gros van de specs redelijk gangbaar voor een kantoor / werk scherm, dus geen 144Hz en dergelijke. Input kan via VGA, DVI, HDMI en DisplayPort, dus keuze genoeg, en er zit een USB hub optie in en speakers.

Uitpakken

Eizo, waar de doos nimmer visueel opvalt maar wel gegarandeerd lekker stevig is. Geen klagen wat dat betreft, en zeker voor ons niet dat we een keer iets hebben staan dat geen halve kast in beslag neemt. Inhoud van de doos is echter ietwat karig, we krijgen wel een DisplayPort kabel en USB hub kabel, maar ik had bij een luxe uitvoering toch ook wel een HDMItje verwacht bijvoorbeeld. Zwarte kabels dit keer, vorige keer zagen we witte kabels bij het witte model.

Hoewel het normaliter een uitdaging is om een pikzwart product goed in beeld te brengen helpt Eizo wel een handje mee door gewoon heerlijk strak te zijn. Het is de definitie van een no-nonsense scherm met enkel functionele fraaie zaken. Zo is de bezel daadwerkelijk ultra-dun (al hou je een iets groter zwart randje voordat de pixels beginnen), maar dan zonder dat er een dikke onderrand op zit. Alles is lekker fijn, inclusief de knopjes onderop de rand die weliswaar onopvallend zijn maar wel herkenbaar genoeg aanvoelen om te gebruiken in het donker.

Speciale aandacht voor de voet, want veel kleiner dan dat komt een footprint niet. De ruimte die je kwijt bent is echt minimaal.

Van achteren eenzelfde beeld; strak, weinig poespas, maar toch wel mooi. Eizo logotje erop om het een beetje op te breken maar dat moet kunnen, en twee opties voor je kabels; een clip, of een cover.

Aansluitingen: DP, HDMI, DVI en VGA zoals genoemd, en stroom gaat via een standaard kabel. Ook de optionele switch is welkom. USB hub is ook van de partij aan de linker kant van het scherm, waar we ook de headset aansluiting vinden.

Ergonomie

We zagen het bij de EV2451 al, en ook hier toont Eizo dat ze soms echt bijzondere dingen doen. Zelden zien we deze flexibiliteit, inclusief een flinke hoogte, ‘raakt bijna de tafel aan’ laagste stand, en draai- en kantelfest alle kanten op.

Prestaties

Prestaties dan, praktisch overal uitstekend, met een enkel haarscheurtje wellicht. Het meest opvallende na het testen van de EV2451 is de maximale lichtopbrengst, die is met bijna 360cd/m2 namelijk opvallend hoog. Een stukje hoger dan de gangbare 300cd/m2, en het opvallende: veel hoger dan de ‘slechts’ 270cd/m2 van de EV2451. Nu is dat zelden echt een issue, maar voor de meest heldere, overbelichte kantoren met meer TL-balken dan je lief is wellicht niet vervelend. Contrast is met 820:1 ‘prima’, maar wat lager dan we wellicht hadden verwacht; de zwartwaarde op 100% helderheid is namelijk best fors, al blijft die ook in verhouding wanneer we de helderheid terugschroeven; geen 1000:1 bij een 150-200cd/m2 setting dus.

Kleurtemperatuur wit op een haar na 6500K, wat echt uitstekend is, en ook de afstelling op gebied van kleur- en grijswaardes is top. Hier en daar benaderen we de 3 Delta E afwijking waarbinnen we de resultaten ‘uitstekend’ noemen, maar zelfs net erboven hadden we het zeer goed genoemd. 99.9% sRGB bereik geen discussiepunt. Gemiddeld gamma van 2,16, plus de curve zelf, ook gewoon prima in orde. Enkel bij de extreem hoge helderheid zien we het scherm iets aan het werk moeten en wat verder van de 2,2 afwijken, maar praktisch kunnen we daar ook weinig waarde aan hechten.

Response en ghosting testen we subjectief, met een aantal potjes gamen en de bekende UFO test, waaruit we de indruk krijgen dat dit zeker geen traag 60Hz scherm is. Niemand die dit koopt om te gamen, maar speel je af en toe een game erbij dan kan dat prima en het is ook fijn dat het vanuit een typisch gebruikersperspectief niet als iets anders dan een 'prima vlot' scherm voelt.

De uniformiteit kunnen we eigenlijk geen haarscheurtje noemen, maar echt ‘helemaal top’ durven we ook niet te zeggen. 85% kijkende naar het grootste verschil in wit waarde, en 5% uitloop in kleur temperatuur van het wit, wat hooguit ergens tussen ‘goed’ en ‘gewoon prima’ hangt. Subjectief te zien? Ik zie het niet, maar toch, high-end enzo.

Kijkhoeken zoals we van een Eizo IPS verwachten, gewoon uitstekend. Van een scherpe hoek van onderen zien we de helderheid bovenin het paneel wel wat meer afnemen, maar dat is sowieso geen aantrekkelijke hoek om te gebruiken. We noemen dit gewoon ‘zeer goed’.

Backlight bleed test dan, 100% helderheid, donkere ruimte, en voor het eerst in onze Eizo reviews zien we toch wat randjes verschijnen. Ja dit is een bekend concept wat je bijna overal aantreft, eigenlijk structureel (veel) slechter dan dit, en nee er is niemand, maar dan ook niemand die op dik 350cd/m2 in het pikdonker zou moeten werken, maar nadat geen eerder Eizo scherm hier ook maar een lijntje vertoonde toch wel een opmerking waard. Niet in de laatste plaats vanwege het prijskaartje. Eizo geeft aan dat dit beetje binnen de marges valt, een redelijkerwijs voorspelbaar antwoord gezien de combinatie helderheid en donkere ruimte.

Met een prijskaartje van bijna 500 euro voor een 1920x1200p scherm weet Eizo dat dit paneel een hele specifieke groep aan zal moeten trekken. Wandelen we door de prijsvergelijker vanaf een eurotje of 250 naar dit bedrag dan komen we langs 25” 1440p IPS schermen, 27” 1440p IPS schermen, en komen we zelfs een 34” 3440x1440p IPS scherm tegen. Hoe strak je afstelling ook is, concurreren tegen die bijna 80% (of nog meer) extra pixels is voor tal van doeleinden, ook zakelijke / kantoor gerichte, best lastig. Kijken we even terug naar onze 499 euro kostende Philips 272B7Q die 1440p biedt en een eveneens hele strakke afstelling, dan vinden we het een zware balans waarin bijvoorbeeld een extra lange, uitgebreide 5 jaar garantie of een nog dunnere bezel maar zo ver rekt.

Nog meer dan de ca 349 euro kostende EV2451 moet je dus een aantal specifieke elementen zwaar, deal-verpletterend laten wegen. Dat kan de extreem kleine voet zijn (in verhouding is de Philips dan ineens een maatje 48), een extreem instelbare voet die je scherm bijvoorbeeld tot op de tafel omlaag krijgt, de dunne bezels, het compacte formaat van het product als resultaat, het willen combineren van meerdere van dit soort schermen plus ze in één keer gezamenlijk willen kunnen afstellen, of wellicht werk je met applicaties waarin een 16:10 scherm gewenst is (of 1920x1080p als je de EV2451 overweegt) en een hogere resolutie juist compleet ongewenst. Vergeet ook niet dat er tal van werkstations zijn die hogere resoluties niet kunnen aansturen, al dan niet in dual-screen opstellingen. Hoewel geen overtuigende argumenten voor iedereen, zeker in de wat flexibelere prosumer hoek, zijn dit wel degelijk cruciale argumenten voor een reële doelgroep in het veelal puur zakelijke segment.

Met die doelgroep in het achterhoofd kunnen we ons niet veel meer wensen dan wat we hier zien in de EV2456. Zowel in de testresultaten als in de subjectieve ervaring met dit scherm, dat laatste laat zich niet altijd in getallen uitdrukken en we kunnen niet anders stellen dan dat het een uitzonderlijk prettig scherm is om op te werken. De uniformiteit had nog iets beter gekund, en het kleine bleed randje dat bij de EV2451 is net even jammer, maar als jij graag naar een scherm met deze maximale helderheid vol open zit te turen in het pikdonker dan wens ik je ogen wel de nodige sterkte in de loop der jaren. Belangrijker: Schakelen we terug naar gangbare, of zelfs voorbij-gangbare helderheidniveau's is dat ook gewoon weg. Anderzijds blijft het een hele pittige prijs, en dan kunnen we ook niet anders dan even met de vinger wijzen wanneer welk element dan ook maar minimaal minder dan echt top is.

Enfin, een inmiddels wat bekende afsluiter voor producten met een specifieke insteek: Zeker geen scherm voor iedereen, maar wel een topmodel wanneer je voor de 1920x1200p resolutie wilt (of moet) gaan en daarbij niet op een paar eurotjes hoeft te kijken.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Eizo Flexscan EV2456 Zwart?

Zeer gave review wederom :) +3
Fijne review. Maakt goed duidelijk dat dit een topscherm is, dat toch niet interessant is voor een normale consument als ik :), ook al heb ik zelf nog bijna 2x zoveel betaald voor het 24" 1200p scherm waar ik nu naar kijk. Maar ja, dat was zeker 12 jaar geleden :P

Klein taalkundig puntje: "eat your heart out" gebruik je bijvoorbeeld zo: Eizo zet weer eens de beste fabriekscalibratie neer, Phillips eat your heart out. Dus om aan te geven dat andere partijen er niet aan kunnen tippen.
Thanks :D

Beetje doelgroep benaderen inderdaad, althans dat is de doelstelling van de review geweest. zolang die maar duidelijk is :D

En nu je het zegt, mijn 1200p TN panelen van 10 jaar terug waren toen ook een vermogen, zien er niet meer uit vergeleken met de schermen van vandaag. Het is dan ook vooral dat er zo veel 'prima' ips beyond-hd panelen zijn dat de druk extra hoog ligt op nog een slagje luxere modellen, tot zover dat al het geval is.

As for ze language. Op zich kan je dat toepassen op een mogelijke gebruiker (die hem wil) of jezelf, maar eens dat die zin hier niet heel lekker staat. Was vast om 02:00 weer ofzo. Ga ik straks even herzien ;)